AnonymBruker Skrevet 2. januar #41 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg får dilla av "norwegian arms". Eller de som unnskylder seg med at de ikke orker å sende, så andre må strekke seg. Eller de er opptatt med å snakke høyt med mat i munnen. Anonymkode: 97c34...c21 Dette føyer seg inn i de uskrevne reglene vi har i Norge om at vi ikke skal forstyrre hverandre mer enn nødvendig. For eksempel at vi ikke snakker med fremmede på bussen og helst viser med kroppsspråk hvis sidemannen må flytte seg fra ytterste sete når vi skal av. På samme måte skal folk få spise i fred, uten å stadig måtte sende saltet, vannmuggen eller potetene. Så dette er egentlig ikke uhøflig i norsk kultur, om det gjøres med vett og uten omtrent legge seg over kroppen på sidemannen. Anonymkode: 799b6...315 2
Mei88 Skrevet 2. januar #42 Skrevet 2. januar Slurping av skje,tenner i bestikk, unormalt mye munnlyder/tyggelyder er ting jeg syns voksne mennesker bør klare å la være. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #43 Skrevet 2. januar "Meg først"-mentalitet. Mannen min har vokst opp i en familie med mange barn. Skulle man være sikker på å få sin andel av det som er best, måtte man være frampå og forsyne seg før alle andre hadde tatt alt. Det har resultert i at han hiver seg over det som blir servert, tar til seg selv først uten øye for at andre vil ha eller venter. Hvis svigermor ber ham om å sende røkelaksen, sier han ja, og forsyner seg selv av røkelaksen før han sender fatet til svigermor. Å servere gjestene først streifer ham ikke. Setter jeg en kake på bordet er han førstemann til å ta et stykke selv om vi har gjester. Ved middagsbordet er han alltid den første som er ferdig med å forsyne seg med alle tingene (f.eks både kjøtt, grønnsaker, poteter og saus), jeg skjønner ikke hvordan han får det til, jeg lurer på om han instinktivt tenker strategisk når han forsyner seg for å slippe å vente på noen. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ham til å bli mindre egosentrisk ved bordet. Spesielt når vi har gjester. Jeg er oppvokst med "gjestene først" og at jeg som vertinne ser til at alle andre får først, og at jeg tar de dårligste stykkene/overkokte potetene slik at gjestene får det beste. Men det er en mentalitet som er vanskelig å innprente i en voksen mann. Og nå har jeg begynt å kopiere ham hjemme... skal jeg få noe av det gode, må jeg ta det før han rekker det... uff. Anonymkode: 66fef...9c8 1
Gaia Skrevet 2. januar #44 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man venter om det er under seks personer til bords. Eller til en av de som venter på maten sier at det bare er å begynne å spise. Uansett er det dårlig etikette av restauranten å ikke time det bedre til et så lite bord. Anonymkode: 25025...080 De fleste restauranter tilstreber å ha maten ferdig til alle på omtrent samme tid, men noen greier det ikke. Da begynner man gjerne uansett å spise maten sin mens den er varm. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar #45 Skrevet 2. januar Tygge med åpen munn, slurpe, slikke kniv og fat, ta på maten og slikke seg på fingrene. Alt dette gjør samboeren og han klarer ikke å slutte. Fat slikker han ikke forran barna heldigvis, det gjør han når de ser bort🙈Jeg er litt fortvilet over at mine barn mest sannsynlig kommer til å ta etter. Jeg prøver å korrigere men når ikke inn Anonymkode: a2d14...64a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #46 Skrevet 2. januar Selv har jeg blitt lært til å tygge med munnen lukket, ikke snakke med mat i munnen, ikke ha albuene på bordet, at man må spise mat man har tatt på, takke for maten og spørre om vert trenger hjelp til å rydde av bordet. Det eneste jeg selv irriterer meg over er folk som smatter og de som ikke engang takker for maten. Større forventninger har jeg egentlig ikke. Anonymkode: 867ef...63a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #47 Skrevet 2. januar Man tygger med lukket munn ja, eller i det minste holder man foran munnen om man skal si noe. Det som kanskje irriterer meg mest er når folk dobbel-dipper eller bruker egen kniv til fellesmat (feks bruker kniven sin på å ta smør). Anonymkode: 9d75e...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #48 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Feil, den du siterer har rett. Tilsvarende gjelder også for dessert som kan smelte Anonymkode: 032d1...ecd Takk! Jeg lærte dette av min mormor (og morfar), som er svært opptatt av bordskikk 😅 Nåde meg dersom jeg våget å sitte med armene på matbordet. Anonymkode: fd680...3b3
AnonymBruker Skrevet 2. januar #49 Skrevet 2. januar Helt enig med ts. Alle som smatter burde blitt lagt i giljotinen Anonymkode: 2ce31...967 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #50 Skrevet 2. januar Thyra skrev (4 timer siden): Hva er korrekt? Gaffelen i høyre hånd eller i venstre hånd? Hvilken hånd spiller ingen rolle. Poenget er at du enkelt kan føre maten til munnen uten å løfte albuen ut fra kroppen. Anonymkode: 7e17a...217
Thyra Skrevet 2. januar #51 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken hånd spiller ingen rolle. Poenget er at du enkelt kan føre maten til munnen uten å løfte albuen ut fra kroppen. Anonymkode: 7e17a...217 Jeg har aldri tenkt over hvor folk har albuene sine når de spiser. Men regner med de fleste tilpasser det til hvor god plass man har. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #52 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Feil, den du siterer har rett. Tilsvarende gjelder også for dessert som kan smelte Anonymkode: 032d1...ecd Helt feil. Man venter til alle har fått, eventuelt til verten eller vertinnen sier vær så god. Anonymkode: eaea2...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #53 Skrevet 2. januar Måltidene er vel AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 11.14): Hva er minimum dere mener voksne folk skal ha av bordskikk? Er på besøk til svigers og her snakker ALLE med mat i munnen . Jeg vemmes. Anonymkode: b84fc...a69 Grunnleggende Bordskikker (Norske Tradisjoner): Høyrehåndsregel: Borddamen sitter til høyre for kavaleren; han hjelper henne med stol og servering. Bestikk: Bruk kniv og gaffel, ikke fingrene, og før maten til munnen. Munn: Snakk aldri med munnen full av mat. Albuer: Hold albuene nede fra bordet. Mat: Spis det du får, unngå å klage, og ikke lek med maten. Brød: Spis brød til slutt for å "skrape" tallerkenen ren. Hygien, takk og rydd: Vask hender, takk for maten, og ta med deg din tomme tallerken/bestikk til oppvasken etterpå. Bestikk når ferdig: Legg kniv og gaffel parallelt på tallerkenen med skaftene mot høyre for å signalisere at du er ferdig (hvis det er servitør). Hensikt: Respekt: Vise respekt for vertskapet og de andre gjestene. Trygghet: Skape en forutsigbar og komfortabel atmosfære. Historie: Videreføre tradisjoner som har utviklet seg over tid. Bordskikker handler om sunn fornuft og hensyn, og selv om noen regler kan føles strenge, er de ment å forenkle samvær ved måltider. Anonymkode: 257cf...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. januar #54 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Måltidene er vel Grunnleggende Bordskikker (Norske Tradisjoner): Munn: Snakk aldri med munnen full av mat. Anonymkode: 257cf...6eb men hvis du ikke babler i et sett i lunsjen på jobben, blir du sett som en raring😜 Anonymkode: c14cd...9fa
AnonymBruker Skrevet 2. januar #55 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 11.14): Hva er minimum dere mener voksne folk skal ha av bordskikk? Er på besøk til svigers og her snakker ALLE med mat i munnen . Jeg vemmes. Anonymkode: b84fc...a69 Måltidene er eit av dagens høgdepunkt for mange, og det er rundt matbordet, og lunchpausen diskusjonen går livleg. Det er vel ikkje mer uforskammet å prate med litt mat i munnen en snus, og tyggegummi. Noen er forøvri så selvopptatte at de er likgyldig, og "hører ikke hva du sier" Anonymkode: 257cf...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. januar #56 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Måltidene er vel Grunnleggende Bordskikker (Norske Tradisjoner): Høyrehåndsregel: Borddamen sitter til høyre for kavaleren; han hjelper henne med stol og servering. Bestikk: Bruk kniv og gaffel, ikke fingrene, og før maten til munnen. Munn: Snakk aldri med munnen full av mat. Albuer: Hold albuene nede fra bordet. Mat: Spis det du får, unngå å klage, og ikke lek med maten. Brød: Spis brød til slutt for å "skrape" tallerkenen ren. Hygien, takk og rydd: Vask hender, takk for maten, og ta med deg din tomme tallerken/bestikk til oppvasken etterpå. Bestikk når ferdig: Legg kniv og gaffel parallelt på tallerkenen med skaftene mot høyre for å signalisere at du er ferdig (hvis det er servitør). Hensikt: Respekt: Vise respekt for vertskapet og de andre gjestene. Trygghet: Skape en forutsigbar og komfortabel atmosfære. Historie: Videreføre tradisjoner som har utviklet seg over tid. Bordskikker handler om sunn fornuft og hensyn, og selv om noen regler kan føles strenge, er de ment å forenkle samvær ved måltider. Anonymkode: 257cf...6eb Vi som har befalskole kurses i dette. Burde vært en del av skolepensum spør du meg. Anonymkode: 2ce31...967
AnonymBruker Skrevet 2. januar #57 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi som har befalskole kurses i dette. Burde vært en del av skolepensum spør du meg. Anonymkode: 2ce31...967 Synes det var eit godt forslag at bordskikker burde bli obligatorisk pensum i grunnskolen. Når det ligg 2 sett bestikk, 3 glass til hver så ofte spørsmålet hvilke glass eller bestikk skal en velge først. Så har ein denne fordømte servietten som ein ofte kan forveksle med eit badehåndkle. Ein bør selvsagt ikkje gå fra bordet før alle har fått magamål . Aldri begynne å spise før alle fått servert mat. Så må ein inderleg huske å "takke for skiftet " når måltidet er over, og matøkta er over Anonymkode: 257cf...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. januar #58 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 21.22): Når folk ikke legger bestikk på riktig måte når de har spist ferdig. Når noen slikker på en kniv. Anonymkode: f6762...16d Og hva er riktig måte for bestikket egentlig? Anonymkode: ec80e...5b9
AnonymBruker Skrevet 2. januar #59 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvilken hand har ingenting med etikette å gjøre - mange er sjevhendt, eller har lært motsatt. Anonymkode: 25025...080 Det skrives keivhendt eller kjevhendt, ikke "sjevhendt". Du er opptatt av etikette, men gir blaffen i rettskriving? Anonymkode: cebd9...512
AnonymBruker Skrevet 2. januar #60 Skrevet 2. januar Ein grunnleggende "bordskikk" er å ikkje la barna løpe rundt i boligen med mat i munnen,men lære seg å sitte ved bordet. Så bør ein helst avvente med bruk av tannpirkere til alle har spist fra seg. Så bør ein vere aå vennlig å videresende mat så alle får forsyne seg såfremt det ikkje er "buffer" Anonymkode: 257cf...6eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå