Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er minimum dere mener voksne folk skal ha av bordskikk? 
Er på besøk til svigers og her snakker ALLE med mat i munnen . Jeg vemmes. 

Anonymkode: b84fc...a69

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri irritert meg over at folk snakker med mat i munnen.. Gjør det ikke selv, men aldri ansett det som et problem.. 

Anonymkode: 5cbc7...9a9

• Liker 2
Skrevet

Enig med TS. Munnen lukket mens man har mat der inne. 

Anonymkode: 52762...5cb

• Liker 3
Skrevet

Jeg plages mer av dem som putter servietter (også tøyservietter) oppå tallerkenen når de er ferdig og lar bestikket ligge og slenge tilfeldig uten å plassere det slik det skal når man er ferdig med å spise.

Anonymkode: d47a2...06f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg plages mer av dem som putter servietter (også tøyservietter) oppå tallerkenen når de er ferdig og lar bestikket ligge og slenge tilfeldig uten å plassere det slik det skal når man er ferdig med å spise.

Glemte å legge til at jeg heller ikke forstår at voksne mennesker ikke har lært å legge servietten i fanget før man begynner å spise.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er opptatt av å ha det hyggelig og så lar jeg folk spiser som de gjør. Barn kan man lære bordskikk,ikke voksne! Og det irriterer meg hvis folk prøver å korrigere voksne. 

Anonymkode: 94c9e...88e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er minimum dere mener voksne folk skal ha av bordskikk? 
Er på besøk til svigers og her snakker ALLE med mat i munnen . Jeg vemmes. 

Anonymkode: b84fc...a69

Måtte handle om svigers dette også..

• Liker 3
Skrevet

Snakke med mat i munnen er en uting. Tygg med munnen igjen er også minimum av folkeskikk, og ikke drikk med mat i munnen. 

Anonymkode: 31dc1...f86

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Glemte å legge til at jeg heller ikke forstår at voksne mennesker ikke har lært å legge servietten i fanget før man begynner å spise.

Dette trenger ikke læres om en sitter tett nok på bordet.

Anonymkode: b8bab...15d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg plages av dem som setter tennene i gaffelen eller skjeen og drar maten av. 

Anonymkode: 333de...8c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forventer at folk kan holde bestikk korrekt, og klarer å spise med albuene inntil kroppen. Jeg misliker sterkt folk som må løfte og veive med albuen, særlig når vi sitter øitt tett.

Ellers bør folk klare å sende mat til hverandre, og be om å få nie sendt istedenfor å strekke seg over bordet.

Jeg irriterer meg ikke over de som snakker med mat i munnen. Det kan være ivrige samtaler, som er trivelig.

Anonymkode: 7e17a...217

• Liker 2
Skrevet

LITT mat i munnen mens man ivrig prater sammen i en hyggelig samtale er ikke noe som plager meg. Men litt vemmelig blir det om folk babler i vei med munnen så stappfull av mat at smuler og slikt faller ut ved bordet. Det gjør man ikke.

Folk som hoster uten å holde seg for munnen ved bordet, sånn at man nærmest hoster rett over andres mat som ligger på fatene eller rundt seg, er virkelig grusomt.

En gang delte jeg bord med to unge menn (jeg var også ung) der han ene la haken ned på tallerkenen, og skyflet maten inn i sitt åpne gap med gaffel og kniv.... han siklet i tillegg mens han tygde med åpen munn. Det er 40 år siden snart, men så fæl bordskikk at jeg ikke har glemt det ennå!

• Liker 2
Skrevet

Når folk ikke legger bestikk på riktig måte når de har spist ferdig.

Når noen slikker på en kniv.

Anonymkode: f6762...16d

• Liker 2
Skrevet

Dere irriterer dere for mye. Dere har ikke nok å tenke på og ta dere til hvis dere har tid til å tenke over og bruke energi på å irritere dere så mye over småting. 

Livet blir bedre hvis dere lærer dere å gi litt mer faen i ubetydelig tull som dette. Virkelig.

Skulle tro dere alle sitter fast i barnehagealder. 

Anonymkode: 45b8b...e51

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste er vel enige om at det ikke er greit å snakke med mat i munnen, men i enkelte familier er man så ivrige på å prate at det kanskje bare har blitt slik?

Jeg kan ikke huske at jeg har fått direkte opplæring i bordskikk, men mer at det er noe jeg har lært underveis både hjemme og borte gjennom observasjon av andre og beskjeder om hvordan man gjør det. Fikk aldri noe streng korreks i barndommen, men mer vennlig beskjed om at slik gjør man og slik gjør man ikke. Eller.... i det ene hjemmet jeg spiste middag i som barn var det veldig strengt, så lærte nok en del "the hard way" der uten at jeg kan komme på noen konkrete episoder. 

Jeg har prøvd å være litt mer konkret med barna mine rundt bordet, med tanke på hvordan man oppfører seg, og mest av alt oppfordret dem til å se hva de andre gjør når de er borte eller på steder der noe er nytt. Jeg ønsker ikke at de skal få en spydig kommentar på dårlig bordskikk som setter seg som skam i ryggmargen, dersom det kun handler om at de ikke visste bedre. 

Anonymkode: aa029...9ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere irriterer dere for mye. Dere har ikke nok å tenke på og ta dere til hvis dere har tid til å tenke over og bruke energi på å irritere dere så mye over småting. 

Livet blir bedre hvis dere lærer dere å gi litt mer faen i ubetydelig tull som dette. Virkelig.

Skulle tro dere alle sitter fast i barnehagealder. 

Anonymkode: 45b8b...e51

Det er vel de som ikke har lært seg manerer og å spise skikkelig som ikke har kommet fordi barnehagealder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...