Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Jeg hadde en tråd her om å komme seg gjennom en krise i ekteskapet for noen uker siden. Ingen situasjoner er like, men vil gjerne dele mitt perspektiv. Først en stor klem til deg❤️

Jeg er i en lignende fase av livet som deg. Store barn, ordnet økonomi ol. Vi hadde vokst fra hverandre og var venner. «Glemt» intimitet, sex og nærhet. Klarer ikke helt forstå at vi kom dit, men må bare innrømme at vi ikke prioriterte hverandre.

Mannen min var utro og det var et sjokk for meg. Følte på skam, sinne, tristhet, angst og mye annet. Den første fasen var så fryktelig vond at jeg ikke unner noen det. Fysisk smerte og fortvilelse som var helt altoppslukende. Min trygge hverdag ble snudd på hodet.

Det jeg ikke helt vet hvordan skjedde var at vi snudde oss mot hverandre, ikke fra hverandre. Vi klarte etter ganske kort tid å være helt sårbare og snakke om «alt». Altså ikke alle detaljer om utroskapet, men hvordan vi kom dit vi var i ekteskapet vårt. Hvordan vokste vi fra hverandre, hva har han følt på, hva har jeg følt på. 

Kan være det er alt for tidlig for deg å i det hele tatt tenke disse tankene og kanskje er ikke dette noe alternativ for dere. Vil bare tilby et annet perspektiv enn «kast han på dør» og at du er et svakt menneske om du blir i ekteskapet.

Vi er noen måneder foran i løypa, har gått i parterapi og samtaler hver for oss. Vi har snakket sammen om ting vi aldri har snakket om tidligere. Vi har grått og kranglet og ledd og jeg opplever en helt annen nærhet og sårbarhet enn vi har delt tidligere.

For oss oppsto ikke utroskapet i et vakuum. Jeg tenker at utroskap aldri er OK og at han har påført med enorm smerte, samtidig ser jeg vårt felles ansvar for at vi var der vi var. Det er ikke svakhet, det er modenhet etter et levd liv.

Ønsker deg all mulig lykke til❤️

Anonymkode: 8c24d...4fb

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 0.32):

OMG Jeg skilte meg fra han fordi han var syk i hodet sitt og kun tenkte på seg selv. (Ble noen år senere innlagt, samt har sittet inne pga sine problemer) 

Jeg er jo ikke utro mot min nåværende mann!!! 

Anonymkode: 4a86e...3f2

Hvem har sagt at det hadde vært feil å gå fra han? Ingen. Å være utro er derimot ikke rett, uansett om han er «syk i hodet». Man avslutter forholdet. 

Anonymkode: 1fae4...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hører på podcast, så gå inn på nrk radio, og Linnea Myhre sin podcast som heter Lev vel. Der er det en hel episode om utroskap, jeg anbefaler deg sterkt å høre på den før du gjør noe mer. 

Anonymkode: d95ad...6df

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så mange valg han har tatt, fullt vitende om at det ville såre deg?

Så mye tillit han har brutt, bit for bit?

Så mange ganger han har sett deg i øynene og latet som ingenting?

Så mye energi han har brukt på å skjule sannheten for deg?

Så mange unnskyldninger han har konstruert for å dekke over sviket?

Så mye respekt han har manglet for deg og forholdet deres?

Så mange øyeblikk som skulle vært dine, men som han ga bort?

Så mye samvittighet han måtte ha lagt til side for å klare det?

Så mange grenser han har krysset, vel vitende om konsekvensene?

Så mye ansvar han har forsøkt å slippe unna, mens han var med henne?

Anonymkode: 5ba88...295

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 1.27):

Det første du må få vite er HVORFOR. 

Jeg har selv vært utro, og det var fordi jeg ikke ble sett, satt pris på eller fikk nok nærhet, kos og sex. Jeg følte at jeg hevnet meg på han fordi han overså meg, og det gjorde meg mye gladere. I tillegg var elskeren min veldig snill. Var aldri forelsket eller hadde følelser for han, likte han bare fordi han var en god person. 

Jeg syns det er mye verre å forelske seg i noen andre. Å dele litt kropp er ikke krise i mine øyne, men nå er jeg også typen som liker litt swinging. Om min nåværende mann hadde hatt sex med noen hadde det ikke vært livets undergang. Hadde han derimot løyet for meg, og eller også forelsket seg i noen andre, hadde jeg klikket i vinkel. 

Jeg og min mann er enige om at om en av oss mister lysten på sex, og ikke stiller opp for den andre på noen måter,  får den som ikke blir tilfredstilt lov å hente det inn fra annet hold.  Kropp er kropp og den har jo sitt behov.

Hilsen voksen kvinne  

Anonymkode: 4a86e...3f2

Helt enig i denne! Utroskap er tillitsbrudd og veldig vanskelig å komme over. Likevel kan det ligge "ting" under her som vi ikke vet noe om, som du bl.a. nevner med total mangel på fysisk nærhet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 9.31):

Hei TS

Jeg hadde en tråd her om å komme seg gjennom en krise i ekteskapet for noen uker siden. Ingen situasjoner er like, men vil gjerne dele mitt perspektiv. Først en stor klem til deg❤️

Jeg er i en lignende fase av livet som deg. Store barn, ordnet økonomi ol. Vi hadde vokst fra hverandre og var venner. «Glemt» intimitet, sex og nærhet. Klarer ikke helt forstå at vi kom dit, men må bare innrømme at vi ikke prioriterte hverandre.

Mannen min var utro og det var et sjokk for meg. Følte på skam, sinne, tristhet, angst og mye annet. Den første fasen var så fryktelig vond at jeg ikke unner noen det. Fysisk smerte og fortvilelse som var helt altoppslukende. Min trygge hverdag ble snudd på hodet.

Det jeg ikke helt vet hvordan skjedde var at vi snudde oss mot hverandre, ikke fra hverandre. Vi klarte etter ganske kort tid å være helt sårbare og snakke om «alt». Altså ikke alle detaljer om utroskapet, men hvordan vi kom dit vi var i ekteskapet vårt. Hvordan vokste vi fra hverandre, hva har han følt på, hva har jeg følt på. 

Kan være det er alt for tidlig for deg å i det hele tatt tenke disse tankene og kanskje er ikke dette noe alternativ for dere. Vil bare tilby et annet perspektiv enn «kast han på dør» og at du er et svakt menneske om du blir i ekteskapet.

Vi er noen måneder foran i løypa, har gått i parterapi og samtaler hver for oss. Vi har snakket sammen om ting vi aldri har snakket om tidligere. Vi har grått og kranglet og ledd og jeg opplever en helt annen nærhet og sårbarhet enn vi har delt tidligere.

For oss oppsto ikke utroskapet i et vakuum. Jeg tenker at utroskap aldri er OK og at han har påført med enorm smerte, samtidig ser jeg vårt felles ansvar for at vi var der vi var. Det er ikke svakhet, det er modenhet etter et levd liv.

Ønsker deg all mulig lykke til❤️

Anonymkode: 8c24d...4fb

Så utrolig bra at dere har fått til dette! Jeg tenker dere må være modne, rause og kloke folk. Måtte bare trekke det fram fordi jeg er imponert 👏👏👏

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...