Gå til innhold

Beskylde noen for manipulasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan bli rotete men prøver allikevel;

Hva utover skuffelsen over at noe ikke blir som ønsket kan ligge bak dette? Dette er en person som «slår om/endrer stemning» når man blir påmint om planer som kanskje ikke stod øverst på ønskelisten eller blir endret  for å tilfredsstille barn og løfter som er gitt. Da kan mennesket si «Bare kutt ut, jeg vet hva du prøver å få til, bare bråk» og det er så langt fra hva som blir sagt eller intensjonen bak, det er heller ikke en person som jeg skulle stille krav til fordi jeg vet at det eskalerer, altså er det forsiktig. Kjenner at jeg reagerer enormt på denne beskyldningen og klarer ikke å møte det med noen annen enn stillhet og utrygghet. Klarte i dag å si at jeg synes det er en urettferdig anklage og en merkelig ting å si/fokusere på.

Anonymkode: e7149...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Bare hold deg unna sånne folk. Det er gaslighting og faktisk manipulasjon. De flytter fokus, ansvar og skyld over på deg. Emosjonelt umodent. Ta avstand bare. 

Anonymkode: 46cbd...d6a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarte ikke helt å forstå?

Skrevet

Da svarer du "det jeg prøver på, er akkurat det jeg sa. Men hva vil du vil fem til med svarerditt, lurerjeg på. Nå er det slik at jeg har sett meg lei av dine hersketeknikker og hogging når du blir stilt helt normale spørsmål, og kommer fremtiden til å ha minst mulig med du e planer å gjøre. 

Elle gå videre og la personen være.. 

Anonymkode: f8211...e09

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan bli rotete men prøver allikevel;

Hva utover skuffelsen over at noe ikke blir som ønsket kan ligge bak dette? Dette er en person som «slår om/endrer stemning» når man blir påmint om planer som kanskje ikke stod øverst på ønskelisten eller blir endret  for å tilfredsstille barn og løfter som er gitt. Da kan mennesket si «Bare kutt ut, jeg vet hva du prøver å få til, bare bråk» og det er så langt fra hva som blir sagt eller intensjonen bak, det er heller ikke en person som jeg skulle stille krav til fordi jeg vet at det eskalerer, altså er det forsiktig. Kjenner at jeg reagerer enormt på denne beskyldningen og klarer ikke å møte det med noen annen enn stillhet og utrygghet. Klarte i dag å si at jeg synes det er en urettferdig anklage og en merkelig ting å si/fokusere på.

Gaslightning 

Hersketeknikk nr. 1

Kjenner meg igjen. Kommer ikke langt om en begynner å diskutere, umulig.

Man må sette problemet på personen som utøver hersketeknikken, ikke deg selv. Tenk at du har rett, men la personen tro at han/hen har rett. 

Går det utover andre f.eks barna, la barna fortelle det til denne personen, ikke du. Fordi personen vil ikke reagere eller bry seg om hva du sier, men kanskje viss barna sier det.

Du vil sikkert bli anklaget etterpå for å ikke minne han/henne på det, alt er som regel din feil, men da er det bare å jatte med. Og i det stille bare melde du deg ut av relasjonen, for slike vil du ikke overvinne før du går. 

Anonymkode: bc921...635

• Nyttig 2
Skrevet

🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 
Du må kutte sånne mennesker ut. Det er manipulering fordi du sier noe de ikke vil høre så blir du beskyldt for å være den vanskelige. Det er gashligting. 

KUTT PERSONEN UT!!!!

Anonymkode: b8d10...3c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gaslightning 

Hersketeknikk nr. 1

Kjenner meg igjen. Kommer ikke langt om en begynner å diskutere, umulig.

Man må sette problemet på personen som utøver hersketeknikken, ikke deg selv. Tenk at du har rett, men la personen tro at han/hen har rett. 

Går det utover andre f.eks barna, la barna fortelle det til denne personen, ikke du. Fordi personen vil ikke reagere eller bry seg om hva du sier, men kanskje viss barna sier det.

Du vil sikkert bli anklaget etterpå for å ikke minne han/henne på det, alt er som regel din feil, men da er det bare å jatte med. Og i det stille bare melde du deg ut av relasjonen, for slike vil du ikke overvinne før du går. 

Anonymkode: bc921...635

Takk for svar alle sammen, merker at det er vanskelig å sortere hvem som har rett og feil og hva som er virkelig, sikkert fordi det gjennomsyrer så mye av kommunikasjonen. 
Har forlatt relasjonen for et par år siden på grunn av dette og mer, men deler barn og delvis jobb så må finne en måte å leve med det. Dessverre vil han fortsette og jeg tror at jeg unnskylder slik oppførsel med at han er skuffet. (Uten at skuffet gir rett til å være dust) Den sammenbitte tonen og beskyldninger som ikke har rot i virkeligheten skremmer meg, og jeg tenker at det er et blikk inn i hvordan oppførselen blir i fremtiden dersom jeg ikke prøver å holde det gemyttlig.

Har hittils klart å holde barna unna liknende situasjoner, men  merker at de begynner å notere det. Grunnen til at jeg ikke kutter all kontakt for egen del er at jeg vil ha muligheten til å beskytte de og fjerne de fra situasjonen om det eskalerer.

Det er godt poeng at det kanskje slår hardere om det kommer fra barna, har bare tenkt at de skal få slippe å forsvare seg fra den som burde elske de mest. Kanskje er det læring i det for resten livet og egne relasjoner, og jeg kan ikke tilbringe resten av livet som en skillevegg uansett, sitter bare sykt langt inne

Vi har i klare stunder blitt enige om at jeg når situasjoner oppstår skal gjøre han oppmerksom på det, men det teller aldri når det først skjer. Det er som om det lille lysglimtet som oppstår når han oppviser selvinnsikt gjør at jeg tenker at det kan løses og også det som gjør at jeg blir redd at jeg er sprø og skyld i det.

Og å la være å minne han på det som var lovet skal jeg slutte med umiddelbart, ser når jeg skriver at jeg bare muliggjør hans oppførsel.

(Unnskyld langt svar)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da svarer du "det jeg prøver på, er akkurat det jeg sa. Men hva vil du vil fem til med svarerditt, lurerjeg på. Nå er det slik at jeg har sett meg lei av dine hersketeknikker og hogging når du blir stilt helt normale spørsmål, og kommer fremtiden til å ha minst mulig med du e planer å gjøre. 

Elle gå videre og la personen være.. 

Anonymkode: f8211...e09

Sitter og øver her nå, blir helt satt ut og får ikke tak hverken ord eller følelser når det skjer så å forberede seg kanskje ikke er så dumt.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...