Gå til innhold

Hypermobile ledd og forebygging av smerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i 30-årene og har hypermobile ledd/for store leddutslag i det meste av kroppen. De siste 2 årene har jeg opplevd daglige smerter fra ledd og i enkelte muskelgrupper. Virker som om musklaturen er for stram. 

Noen som vet hvordan jeg best forebygge forverring, og kanskje oppleve bedring?

Kan ikke gå til fysioterapeut, da det er for langt å reise.

Anonymkode: 17e9d...5ec

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo fysioterapi jeg hadde tenkt å foreslå da det er trening som hjelper, pakke inn leddene med muskler. Du behøver jo ikke dra til fysioterapeut ofte eller ukentlig, hjelper det noe? Jeg går hver andre/tredje måned. 

Anonymkode: d422f...fad

• Liker 3
Skrevet

Riktig styrketrening med riktig teknikk er kjempeviktig. Har man ustabile ledd må muskulaturen være ekstra sterk og stabil for å kompensere. 

Det at muskulaturen hele tiden jobber for å stabilisere hypermobile ledd gjør også at den, når den er for svak, jobber konstant på en måte som gjør at man blir stiv og får smerter. Da gjelder det å også tøye - MEN, tøyningene må også utføres korrekt, slik at man kun tøyer muskulaturen, og ikke tar ut bevegelsen i leddene (for gjør man det vil man også tøye leddkapslene som blir enda løsere og så får man bare større problemer).

Riktig styrketrening, riktig utførte tøyninger, avspenning. 

Anonymkode: 765ae...679

• Liker 1
Skrevet

Isometrisk trening. Trening, trening, styrke muskulaturen som må jobbe knallhardt for å holde leddene på plass.

Anonymkode: 0d59d...161

Skrevet

Trening, jeg er også hypermobil og må trene ellers får jeg vondt. Og teknikk er kjempeviktig, så få veildening. 

Anonymkode: fdc64...90c

Skrevet

Trening sikkert. 

Men for meg hjelper det å huske å ikke strekke ut ledd. Feks ikke sove med føttene som en ballerina. Men ha en knekk i anklene. Samme gjelder knær, albuer. De skal ha en liten knekk

Anonymkode: 5d810...fa1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du sjekket om du har EDS? 

Anonymkode: 983f8...ae4

• Liker 1
Skrevet

Takk til dere som har svart. Ser at jeg må kontakte fysioterapeut her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du sjekket om du har EDS? 

Nei, ingen vits så lenge jeg ikke leddene går helt ut av stilling, og opplever selv bare sublukasjon. Fastleger kan lite om arvelig bindevevssykdom generelt, så å bli henvist videre betyr å ta i bruk privat helsevesen. På grunn av kostnadene, velger jeg å vente og se ting ann.

• Liker 1
Skrevet

Min tante er ganske ille plaget. Best hjelp vet jeg hun har fått av en fysioterapeut som kan idrettsmedisin.

I tillegg til hjelp med trening og øvelser, så får hun teipet områder som trenger ekstra støtte/stabilisering.

Hun har også fått henvisning og fått laget støtter/skinner til ankler, som er et veldig svakt punkt hos henne. Pleide å ha nærmest konstant vrikka bein før hun fikk dem.

Poenget er - det finnes muligheter i det offentlige helsevesenet. Kanskje må du lete litt for å finne folk med peiling og bli henvist riktig, men det er ikke sånn at bindevevssykdom og hypermobil er totalt ukjent i helsevesenet.

Anonymkode: e58ff...acc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, ingen vits så lenge jeg ikke leddene går helt ut av stilling, og opplever selv bare sublukasjon. Fastleger kan lite om arvelig bindevevssykdom generelt, så å bli henvist videre betyr å ta i bruk privat helsevesen. På grunn av kostnadene, velger jeg å vente og se ting ann.

Utredning skjer ved avdeling for medisinsk genetikk. Dette er på vanlig sykehus, da betaler du kun egenandel.

https://www.sunnaas.no/fag-og-forskning/kompetansesentre-og-tjenester/trs-kompetansesenter-for-sjeldne-diagnoser/sjeldne-diagnoser/ehlers-danlos-syndromene/diagnostisering-av-ehlers-danlos-syndrom-eds/

https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/hypermobilitet-utredning-i-spesialisthelsetjenesten/

Skrevet

Jeg er også hypermobil, og har gjennom årenes løp brukt mye penger på fysioterapi og en drøss andre behandlingsformer. I mer voksen alder har jeg innsett at det er mye bortkastede penger, for det gir bare midlertidig lindring.

Trening er det som hjelper. I tillegg stressmestring og avspenning samt riktig uttøying, som nevnt over. 

For opplysningens skyld vil jeg si at dette er mer kjedelig enn det tilsynelatende kan virke som. Musklene som overkompenserer skaper smerter, som igjen ofte fører til slitenhet. Det påvirker livskvaliteten. Så det å få til trening, mest av alt styrketrening, er alfa og omega.

Anonymkode: 728a0...d97

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så det å få til trening, mest av alt styrketrening, er alfa og omega.

Det er jo dette man lærer hos fysioterapeut, så jeg ville ikke kalt det bortkastet penger. Mer en investering for livet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 17.00):

Jeg er i 30-årene og har hypermobile ledd/for store leddutslag i det meste av kroppen. De siste 2 årene har jeg opplevd daglige smerter fra ledd og i enkelte muskelgrupper. Virker som om musklaturen er for stram. 

Noen som vet hvordan jeg best forebygge forverring, og kanskje oppleve bedring?

Kan ikke gå til fysioterapeut, da det er for langt å reise.

Core-øvelser. Jeg trente på gymball og andre ting. Som planken. Veldig enkle ting, for å styrke kjernemuskulaturen. 

Anonymkode: 10940...791

Skrevet

Jeg har hatt veldig god effekt av styrketrening. Jeg har ikke brukt fysioterapeut, og det har blitt litt prøving og feiling. Det viktigste jeg har lært at jeg må være forsiktig, og ta hensyn til at jeg tåler litt mindre enn mange. I begynnelsen brukte jeg knestøtter for å holde kneleddene på plass, men nå holdes de på plass av muskler. Jeg hadde noen timer med en personlig trener for å lære øvelsene, men nå trener jeg på egenhånd og er så og si smertefri. 

Anonymkode: c2aba...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 17.33):

Min tante er ganske ille plaget. Best hjelp vet jeg hun har fått av en fysioterapeut som kan idrettsmedisin.

I tillegg til hjelp med trening og øvelser, så får hun teipet områder som trenger ekstra støtte/stabilisering.

Hun har også fått henvisning og fått laget støtter/skinner til ankler, som er et veldig svakt punkt hos henne. Pleide å ha nærmest konstant vrikka bein før hun fikk dem.

Poenget er - det finnes muligheter i det offentlige helsevesenet. Kanskje må du lete litt for å finne folk med peiling og bli henvist riktig, men det er ikke sånn at bindevevssykdom og hypermobil er totalt ukjent i helsevesenet.

Anonymkode: e58ff...acc

Ts her

Bruker knestøtter og ankelstøtter, og det fungerer godt.

Jeg er heldigvis ikke mye plaget, så en eventuell diagnose er ikke viktig for meg.

Blir å ta kontakt med fysioterapeut, så blir det styrketrening på meg.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 0.41):

Core-øvelser. Jeg trente på gymball og andre ting. Som planken. Veldig enkle ting, for å styrke kjernemuskulaturen. 

Anonymkode: 10940...791

Takk for tips. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 22.03):

Jeg er også hypermobil, og har gjennom årenes løp brukt mye penger på fysioterapi og en drøss andre behandlingsformer. I mer voksen alder har jeg innsett at det er mye bortkastede penger, for det gir bare midlertidig lindring.

Trening er det som hjelper. I tillegg stressmestring og avspenning samt riktig uttøying, som nevnt over. 

For opplysningens skyld vil jeg si at dette er mer kjedelig enn det tilsynelatende kan virke som. Musklene som overkompenserer skaper smerter, som igjen ofte fører til slitenhet. Det påvirker livskvaliteten. Så det å få til trening, mest av alt styrketrening, er alfa og omega.

Ts her.

Ja, dette er kjedelig... og påvirker kroppen både i ledd, muskler, energi m.m. Og om puls og blodtrykk I tillegg lever sitt eget liv, så har du den perfekte oppskrift på utmattelse.

Hypermobilitet er det som kan vises utenpå, men det folk ikke ser, er det som er på innsiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig løse ankelledd og smerter pga det. Div trening har vert totalt feilslått og gjort ting bare verre så i høst måtte jeg begynne fra start igjen. Hælløft og strekking av legg muskler er helt feil, jeg skal starte på flatt gulv og belaste ett ben ad gangen, bygge styrke rundt leddene og få god balanse. Jeg bruker balansematte til dette, kjøpte en på ett til 250 kr så jeg kan trene hjemme for den matta de har på treningssenteret må jeg hele tiden lete etter. Er på treningssenteret for å få brukt hele kroppen uten å måtte bruke føttene pluss fysioterapeuten er tilstede i rommet for de som skulle ha spørmål etc. Matta hjemme har jeg på badet og der står jeg og gjør øvelser mens jeg pusser tenner, vasker hender, sminker meg etc det blir litt i løpet av en uke. Men, tur retur handlesenter er det 400m og en tur dit til fots er langt nok til at jeg har uendelige smerter resten av dagen. Litt mindre hvis jeg sykler, noe jeg ikke får gjort nå pga isholka. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har veldig løse ankelledd og smerter pga det. Div trening har vert totalt feilslått og gjort ting bare verre så i høst måtte jeg begynne fra start igjen. Hælløft og strekking av legg muskler er helt feil, jeg skal starte på flatt gulv og belaste ett ben ad gangen, bygge styrke rundt leddene og få god balanse. Jeg bruker balansematte til dette, kjøpte en på ett til 250 kr så jeg kan trene hjemme for den matta de har på treningssenteret må jeg hele tiden lete etter. Er på treningssenteret for å få brukt hele kroppen uten å måtte bruke føttene pluss fysioterapeuten er tilstede i rommet for de som skulle ha spørmål etc. Matta hjemme har jeg på badet og der står jeg og gjør øvelser mens jeg pusser tenner, vasker hender, sminker meg etc det blir litt i løpet av en uke. Men, tur retur handlesenter er det 400m og en tur dit til fots er langt nok til at jeg har uendelige smerter resten av dagen. Litt mindre hvis jeg sykler, noe jeg ikke får gjort nå pga isholka. 

Takk for tips 😊

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...