Gå til innhold

Hypermobile ledd og forebygging av smerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 30-årene og har hypermobile ledd/for store leddutslag i det meste av kroppen. De siste 2 årene har jeg opplevd daglige smerter fra ledd og i enkelte muskelgrupper. Virker som om musklaturen er for stram. 

Noen som vet hvordan jeg best forebygge forverring, og kanskje oppleve bedring?

Kan ikke gå til fysioterapeut, da det er for langt å reise.

Anonymkode: 17e9d...5ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fysioterapi jeg hadde tenkt å foreslå da det er trening som hjelper, pakke inn leddene med muskler. Du behøver jo ikke dra til fysioterapeut ofte eller ukentlig, hjelper det noe? Jeg går hver andre/tredje måned. 

Anonymkode: d422f...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Riktig styrketrening med riktig teknikk er kjempeviktig. Har man ustabile ledd må muskulaturen være ekstra sterk og stabil for å kompensere. 

Det at muskulaturen hele tiden jobber for å stabilisere hypermobile ledd gjør også at den, når den er for svak, jobber konstant på en måte som gjør at man blir stiv og får smerter. Da gjelder det å også tøye - MEN, tøyningene må også utføres korrekt, slik at man kun tøyer muskulaturen, og ikke tar ut bevegelsen i leddene (for gjør man det vil man også tøye leddkapslene som blir enda løsere og så får man bare større problemer).

Riktig styrketrening, riktig utførte tøyninger, avspenning. 

Anonymkode: 765ae...679

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Isometrisk trening. Trening, trening, styrke muskulaturen som må jobbe knallhardt for å holde leddene på plass.

Anonymkode: 0d59d...161

Skrevet

Trening, jeg er også hypermobil og må trene ellers får jeg vondt. Og teknikk er kjempeviktig, så få veildening. 

Anonymkode: fdc64...90c

Skrevet

Trening sikkert. 

Men for meg hjelper det å huske å ikke strekke ut ledd. Feks ikke sove med føttene som en ballerina. Men ha en knekk i anklene. Samme gjelder knær, albuer. De skal ha en liten knekk

Anonymkode: 5d810...fa1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...