AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #21 Skrevet 17 timer siden skeiv-ostepop skrev (8 minutter siden): Ok. Det er uansett en risiko det er opp til TS å ta. Arbeidsmarked endrer seg og selv om TS fikk innkalling til intervju tidligere så kan det skyldes godt marked eller fordi TS da hadde jobb. Det trenger ikke bety at TS vil få de innkallingene igjen. Å tro at alt er likt senere er litt naivt. Dessuten møtte ikke TS på de intervjuene. Så det er ikke utenkelig at det er brente broer inne i bildet. Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden): For min del: usikkerhet om hvor lang tid det tar før man får ny jobb. Alt dette er jo generelle råd. Som regel bør man ikke si opp, ja, men «som regel» betyr at man ikke har mye i buffer, at man skal søke om dagpenger, at man trenger tid til å finne en annen jobb. For en som har mye i buffer og kanskje ikke trenger dagpenger, er situasjonen helt annerledes. Anonymkode: 5b79f...1d1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #22 Skrevet 16 timer siden Skjønner deg godt TS. Jeg vurderer det samme selv. Jeg er sykepleier med videreutdanning og kan jobbe som tilkallingsvakt flere steder om jeg ikke får ny jobb, og argumentere med at det var et bevist valg pga små barn. Har søkt flere som hadde søknadsfrist rett før jul, og skal søke 5 som har frist i midten av januar. Har bare lyst å si opp der jeg er! Håper du mente du avlyste intervju og ikke bare lot være å møre opp da. Anonymkode: ea310...b20 1 1
Lorieen Skrevet 16 timer siden #23 Skrevet 16 timer siden Søk ny jobb, så fort du har signert kontrakt om ny jobb, sier du opp. Arbeidsmarkedet er tøft for tiden, og du bør ikke si opp uten å ha noe å gå til. 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #24 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Slutt! Å si opp er viktig. NAV kan støtte deg inntil 2år på dagpenger, jeg bruker alltid den muligheten. SÅ kan du jobbe deg opp igjen til ny tid med rettigheter, ta 2 nye år. Anonymkode: 79848...46a Hvis man sier opp selv, har man ikke krav på en dritt. Anonymkode: b1aab...cf5
skeiv-ostepop Skrevet 16 timer siden #25 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alt dette er jo generelle råd. Som regel bør man ikke si opp, ja, men «som regel» betyr at man ikke har mye i buffer, at man skal søke om dagpenger, at man trenger tid til å finne en annen jobb. For en som har mye i buffer og kanskje ikke trenger dagpenger, er situasjonen helt annerledes. Anonymkode: 5b79f...1d1 "Som regel" handler om uvisshet. Man vet ikke om man får jobb raskt. Man vet ikke hvor lang tid. Man vet ikke hva som skjer i mellomtiden. Og hva er mye buffer? En grei anbefaling er å ha 2-3 måneders buffer. Er det mye? Hva om girkassa på bilen ryker etter måned 2 og man fortsatt ikke har fått jobb? Renteøkning? Nytt kjøleskap? Hva om jobben du blir innkalt til og får tilbud om ikke skal ha oppstart før etter 4 måneder? Hva om... handler dette om.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #26 Skrevet 16 timer siden Lorieen skrev (10 minutter siden): Søk ny jobb, så fort du har signert kontrakt om ny jobb, sier du opp. Arbeidsmarkedet er tøft for tiden, og du bør ikke si opp uten å ha noe å gå til. Arbeidsmarkedet er ikke tøft for alle. Folk er forskjellige. Anonymkode: 5b79f...1d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #27 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man sier opp selv, har man ikke krav på en dritt. Anonymkode: b1aab...cf5 Det stemmer ikke Anonymkode: 5b79f...1d1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #28 Skrevet 16 timer siden skeiv-ostepop skrev (8 minutter siden): "Som regel" handler om uvisshet. Man vet ikke om man får jobb raskt. Man vet ikke hvor lang tid. Man vet ikke hva som skjer i mellomtiden. Og hva er mye buffer? En grei anbefaling er å ha 2-3 måneders buffer. Er det mye? Hva om girkassa på bilen ryker etter måned 2 og man fortsatt ikke har fått jobb? Renteøkning? Nytt kjøleskap? Hva om jobben du blir innkalt til og får tilbud om ikke skal ha oppstart før etter 4 måneder? Hva om... handler dette om. Stemmer, vi vet ikke hva «mye i buffer» betyr for ts. Er det 150 tusen? Kanskje hun har to millioner i buffer. Med så mye er det selvfølgelig ok å si opp jobben. Anonymkode: 5b79f...1d1 1 1
TLR Skrevet 16 timer siden #29 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil si opp jobben min. Dette er en kombinasjon av høyt arbeidspress, urealistiske forventninger, høy turnover og en ustabil leder. Hadde jeg fortalt hvordan lederen min opptrer tror jeg ikke dere hadde trodd deres egne ører. Jeg har mye i buffer og har allerede sjekket markedet tidligere i år for å se hvordan jeg ligger ann. Alle jobbene jeg søkte ble jeg innkalt på intervju. Stilte ikke opp på disse da jeg ikke hadde planer om å bytte jobb på det tidspunktet. Jeg har 3 måneders oppsigelse. Burde jeg bare si opp nå også satse på jobb til sommeren? Dette går så utover helsen at jeg ikke tror jeg makter å jobbe flere måneder til for så og ha flere måneder oppsigelse etter det. Anonymkode: 8fa05...6f9 Hvis du har sikker referanse så er sjansene store. 1
Lorieen Skrevet 16 timer siden #30 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Arbeidsmarkedet er ikke tøft for alle. Folk er forskjellige. Anonymkode: 5b79f...1d1 Det er generelt mange søkere til alle ledige stillinger nå for tiden. Arbeidsmarkedet er mettet, og med mindre man har spesialkompetanse innenfor et snevert felt, kan det være utfordrende å finne ny jobb i disse tider. 2
Jann111 Skrevet 16 timer siden #31 Skrevet 16 timer siden Flere høyt kvalifiserte sliter med å finne jobb. Typ 200 søkere i bank/finans/forsikring f eks. Finn ny jobb først. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #32 Skrevet 16 timer siden Lorieen skrev (12 minutter siden): Det er generelt mange søkere til alle ledige stillinger nå for tiden. Arbeidsmarkedet er mettet, og med mindre man har spesialkompetanse innenfor et snevert felt, kan det være utfordrende å finne ny jobb i disse tider. Det er generaliserende. Folk har forskjellig utdanning, erfaring, nettverk osv. Anonymkode: 5b79f...1d1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #33 Skrevet 16 timer siden Det er andre faktorer som spiller inn: Har man barn? Har man ektefelle med god lønn? Er man alene med tre barn, bør man selvfølgelig ikke si opp jobben. Er man fri og frank med solid buffer, er det bare å dra. Det er veldig individuelt. Anonymkode: 5b79f...1d1 2
Daria Skrevet 16 timer siden #34 Skrevet 16 timer siden Hvis det er så lett for deg å få ny jobb, er det vel bare å begynne å søke og si opp så snart den er sikret? Å si opp først og risikere å bli stående uten jobb ville jeg ikke tatt sjansen på. Jeg har, da jeg var ung og bekymringsløs og kunne leve lenge på lite, sagt opp jobben uten å ha noe å gå til for å leve på sparepenger mens jeg søkte nye. Det gikk, men det tok lenger tid enn jeg trodde. 15 år senere opplevde jeg hvor fort og uventet ting kan snu, da jeg gikk i gulvet på jobb og aldri var i nærheten av å kunne jobbe fullt (etter hvert overhodet) igjen. Hadde jeg vært mellom jobber da, ville jeg hatt store problemer. 1
Stacy__ Skrevet 15 timer siden #35 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor det egentlig? TS har mye i buffer. Anonymkode: 5b79f...1d1 Fordi det er vanskeligere å få ny jobb som arbeidsledig versus når du er i arbeid. For å ikke snakke om hvor ugunstig det er økonomisk med tanke på at den bufferen, uansett hvor stor den er, brukes raskt opp. Det er mye lurere å jobbe, går det på helsa løs har du krav på sykepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er galt med arbeidsmarkedet? Anonymkode: 5b79f...1d1 Arbeidsmarkedet er krevende for tiden. Færre utlyste stillinger, flere søkere. Anonymkode: 524e5...88d
Rhodiola Skrevet 13 timer siden #37 Skrevet 13 timer siden Tråden er ryddet for oppfordring til og forherligelse av brudd på norsk lov, brukerdebatt og avsporing. Rhodiola, admin. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #38 Skrevet 12 timer siden petterm skrev (8 timer siden): Det er mye vanskeligere å få ny jobb hvis du blir arbeidsledig før du får ny jobb. Jeg håper inderlig du ga beskjed om at du ikke kunne komme på intervju når du søkte jobber. Jeg ga selvsagt beskjed til alle 😊 ts Anonymkode: 8fa05...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #39 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei du bør ikke si opp nå. Litt dumt å søke jobber du ikke møter på intervju. Det er å brenne broer. Så søk deg nye jobber nå. Og vent til du får en. Går jobben løs på helsa har du rett på sykepenger i mellomtiden. Anonymkode: 71d46...0f3 Brenne broer? Kan da vel søke andre jobber senere?😅 Jeg sjekket markedet, det var ikke aktuelt for meg å bytte jobb da. Ts Anonymkode: 8fa05...6f9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #40 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nemlig, som regel. Men det gjelder dem som faktisk trenger å søke med en gang, det gjør ikke ts. Hun har buffer, hun kan vente, søke, gå på intervju, det er ikke noe stress for henne. Anonymkode: 5b79f...1d1 Ja. Jeg har flere hundre tusen, så jeg tror jeg skal klare meg. Må for øvrig også informere om at jeg har en annen jobb som tilkalling. Kan ta vakter når jeg vil (er konstant behov). Innlegget gjelder faste stillingen min. Ts Anonymkode: 8fa05...6f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå