Gå til innhold

Vurderer hytte istedenfor leilighet...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du må også ha hytteforsikring, og egen innboforsikring for hytta.

Vedlikehold er tilsvarende en enebolig av samme størrelse og standard. Kommunale avgifter, og diverse andre utgifter kommer an på hvor hytta ligger, det må sjekkes opp for hver enkelt hytte. 

Så må du ha dobbelt opp av mye... Møbler, sengetøy, kjøkkenutstyr, klær, hygieneartikler etc. 

Adresse kan være vanskelig, en del offentlig post går til folkeregistrert adresse, men mye går digitalt. Det er ikke sikkert du vil få fastlege nært hytta, så det kan bli lengre vei. 

Men det du bør ha en plan på, er hva du gjør om din mor av en eller annen grunn ikke kan/skal beholde boligen, og du ikke kan ha fast bosted hos henne eller på hytta. Har du råd til å leie noe til markedspris da? 

Anonymkode: 6909d...788

Videoannonse
Annonse
Skrevet
piggrokken skrev (6 timer siden):

Samme her, har aldri hørt noe fra kommunen - bor ikke i utlandet på vinteren da, men bor på hytta da jeg trenger miljøforandring. Har hytte i samme kommune jeg bor i (Oslo), og synes det er et fint alternativ å ha.

Alltid dette maset i tråder om hytteboing. Kommer som regel allerede i innlegg 2 el 3.

Anonymkode: 91a3e...974

Skrevet
piggrokken skrev (5 timer siden):

Det er en sjanse jeg er villig til å ta. Bor der maks 4 uker ad gangen, og hvordan kan de bevise at jeg ikke er på ferie?

Jeg bor i min 6-7 mnd i strekk. Aldri noe problem. Renovasjonen er latterlige 2450 i året, og det er ingen sortering i containeren.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har en ungdom som bor fast på hytta. Mange som gjør det, men sjekk opp i forhold til kommunen hvor strenge de er. Noen kommuner har strenge reguleringer, andre har ikke. For mange er dette en vei inn på boligmarkedet, men sjekk hvordan salget er, for det kan jo være du skal kvitte deg med den en dag. 

Anonymkode: 58655...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts, jeg vurderer også dette😬Har mer EK enn du, men likevel for lav inntekt som ufør. Men mine foreldre er døde så har ingen jeg kan ha folkeregistrert adr hos. Så vedlikehold, vinter og snø med en ødelagt kropp kan jo bli spennende…

Anonymkode: b2960...194

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Får du lån av banken til å kjøpe hytte, da? De bruker å være mer tilbakeholden på det enn på bolig. Større egenkapitalkrav, feks. 

Anonymkode: 9c034...7f7

700.000 burde være nok for å kjøpe en ok hytte? Det spørs selvfølgelig hvilket område vi snakker om. 

Hadde jeg vært singel kunne jeg tenkt meg å bo på hytta i et år. Dette er hytte uten strøm og vann og veiforbindelse, så jeg kan ikke melde flytting dit. Nabokommunen oppfordrer faktisk folk til å melde flytting til hytta, da de er redd for fraflytting.

Anonymkode: 6b906...072

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er klar over at mange hytter er regulert som fritidsbolig, men tanken er ikke å ha folkeregistrert adresse der, kun å bruke hytta mye i perioder. Men takk for innspill.

Anonymkode: 24cff...c75

Hva med søppel? En venninne av meg har hytte, men der den ligger er det svært få boliger og mange hytter. De henter kun avfallet annenhver uke eller sjeldnere (husker ikke helt) og søppeldunken kommunen deler ut til hytteeiere, er ikke stor.

Hva med vann? Vannrør fryser om vinteren, og du kan risikere å komme tilbake til en ødelagt hytte etter å ha oppholdt deg en periode hos moren din. Det lar seg vel gjøre å tømme rørene før man drar, kanskje? Vet ikke hvordan man gjør sånt. Men skal du ha en hytte der du skal bo og leve i ukesvis av gangen i overskuelig fremtid, må du ha en hytte med innlagt vann og avløp. Og de koster mer enn 700 000, skulle jeg tro...

Anonymkode: 5c0d6...be2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med søppel? En venninne av meg har hytte, men der den ligger er det svært få boliger og mange hytter. De henter kun avfallet annenhver uke eller sjeldnere (husker ikke helt) og søppeldunken kommunen deler ut til hytteeiere, er ikke stor.

Hva med vann? Vannrør fryser om vinteren, og du kan risikere å komme tilbake til en ødelagt hytte etter å ha oppholdt deg en periode hos moren din. Det lar seg vel gjøre å tømme rørene før man drar, kanskje? Vet ikke hvordan man gjør sånt. Men skal du ha en hytte der du skal bo og leve i ukesvis av gangen i overskuelig fremtid, må du ha en hytte med innlagt vann og avløp. Og de koster mer enn 700 000, skulle jeg tro...

Anonymkode: 5c0d6...be2

Her er det slike containere som blir satt ut. Hytterenovasjon, er svært rimelig priset og en kan hive alt mulig uten sortering.

Rørene tømmer jeg sent på høsten før jeg drar. Har gått bra hittil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 15.45):

Hei. Jeg er ufør og enslig, og eier ikke egen bolig. Har rundt 700 000 kroner i oppspart kapital. Boligprisene der jeg kommer fra er svæært høye, og det jeg har råd til er i hovedsak små og gamle leiligheter som egentlig ikke passer meg så godt. I dag bor jeg i underetasjen hos moren min, og det fungerer greit..

Jeg har begynt å vurdere et alternativ, nemlig å kjøpe hytte i stedet for leilighet. Det finnes en del nye og moderne hytter til en overkommelig pris, ca. en times kjøring fra der jeg kommer fra. Tanken er å bruke hytta mye, for eksempel være der noen uker av gangen, og så være hjemme hos mamma i perioder. Folkeregisteradresse vil da være hjemme.

For meg virker dette som en god løsning. Jeg får eid noe selv, pengene blir investert i stedet for å stå på konto, og jeg liker tanken på natur og ro fremfor en liten leilighet i byen. Samtidig er jeg usikker på ulempene jeg kanskje ikke ser! Hvordan er dette økonomisk når man er ufør? Blir det mye ekstra kostnader og vedlikehold? Kan det bli utfordringer med adresse, forsikring eller annt praktisk? Er dette noe folk har gjort og vært fornøyd med, eller ender man opp med å angre?😅

Tar veldig gjerne imot råd, erfaringer og innspill fra dere som har vært borti lignende valg/situasjoner!

Anonymkode: 24cff...c75

Jeg ser ikke umiddelbart noen problemer med planen din så lenge du ikke melder flytting til hytta. Men hva den vil koste deg i måneden er vanskelig å si. Kommer jo an på kommunale avgifter, fasiliteter som strøm og ved og vann og internett, og vei og brøyting osv. I tillegg kommer jo alle kostnadene med vedlikehold. Det trenger jo ikke knekke budsjettet ditt, men du bør sette unna hver måned, for du trenger ikke vedlikeholde hver måned, men plutselig må du fikse taket, eller vinduer, eller annet. Det er jo bare å begynne å lage budsjettet nå, hvor mye klarer du å sette unna i måneden? Trenger du et lån? 

Ser bare fordeler med å komme seg ut av kjelleren og byen, og ut i naturen. Lykke til!

Anonymkode: 5429b...c2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...