Gå til innhold

Vurderer hytte istedenfor leilighet...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ufør og enslig, og eier ikke egen bolig. Har rundt 700 000 kroner i oppspart kapital. Boligprisene der jeg kommer fra er svæært høye, og det jeg har råd til er i hovedsak små og gamle leiligheter som egentlig ikke passer meg så godt. I dag bor jeg i underetasjen hos moren min, og det fungerer greit..

Jeg har begynt å vurdere et alternativ, nemlig å kjøpe hytte i stedet for leilighet. Det finnes en del nye og moderne hytter til en overkommelig pris, ca. en times kjøring fra der jeg kommer fra. Tanken er å bruke hytta mye, for eksempel være der noen uker av gangen, og så være hjemme hos mamma i perioder. Folkeregisteradresse vil da være hjemme.

For meg virker dette som en god løsning. Jeg får eid noe selv, pengene blir investert i stedet for å stå på konto, og jeg liker tanken på natur og ro fremfor en liten leilighet i byen. Samtidig er jeg usikker på ulempene jeg kanskje ikke ser! Hvordan er dette økonomisk når man er ufør? Blir det mye ekstra kostnader og vedlikehold? Kan det bli utfordringer med adresse, forsikring eller annt praktisk? Er dette noe folk har gjort og vært fornøyd med, eller ender man opp med å angre?😅

Tar veldig gjerne imot råd, erfaringer og innspill fra dere som har vært borti lignende valg/situasjoner!

Anonymkode: 24cff...c75

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En må undersøke hos den aktuelle kommunen. Det er slettes ikke alle kommuner dette er mulig når hytta er regulert som fritidsbolig. Det har med infrastruktur, og diverse reguleringer å gjøre bl.a.

Anonymkode: 23946...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

En må undersøke hos den aktuelle kommunen. Det er slettes ikke alle kommuner dette er mulig når hytta er regulert som fritidsbolig. Det har med infrastruktur, og diverse reguleringer å gjøre bl.a.

Jeg er klar over at mange hytter er regulert som fritidsbolig, men tanken er ikke å ha folkeregistrert adresse der, kun å bruke hytta mye i perioder. Men takk for innspill.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du behov for hjemmehjelp eller hjemmesykepleie, så undersøk først hvor mye hjelp du kan få i de kommunene hvor du vurderer å kjøpe. Det varierer enormt fra kommune til kommune. 

Anonymkode: f057b...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du lån av banken til å kjøpe hytte, da? De bruker å være mer tilbakeholden på det enn på bolig. Større egenkapitalkrav, feks. 

Anonymkode: 9c034...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på hytta store deler av året. Aldri hørt noe fra kommunen. Er i utlandet i vinterhalvåret.

Anonymkode: 91a3e...974

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så er jo det dette med strømstøtte, hvis du bor i Sør. Umulig å vite om hvilken støtte man får om ett år, eller året etter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor på hytta store deler av året. Aldri hørt noe fra kommunen. Er i utlandet i vinterhalvåret.

Anonymkode: 91a3e...974

Samme her, har aldri hørt noe fra kommunen - bor ikke i utlandet på vinteren da, men bor på hytta da jeg trenger miljøforandring. Har hytte i samme kommune jeg bor i (Oslo), og synes det er et fint alternativ å ha.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
piggrokken skrev (1 minutt siden):

Samme her, har aldri hørt noe fra kommunen - bor ikke i utlandet på vinteren da, men bor på hytta da jeg trenger miljøforandring. Har hytte i samme kommune jeg bor i (Oslo), og synes det er et fint alternativ å ha.

Alt avhenger av hva kommune du bor i, og ikke minst gjør mange nok dette ? Da havarerer renovasjonen totalt, for det er dimensjonert for hytter og ikke helårsbolig. Er det en kommune med spredte hyttefelter ? Kommunen bryr seg neppe og sjekker dette her. Gjør de det så har du et problem, og da må du ha et alternativ å bo deler av året. Som syden eller en slektning slik TS har. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og så er jo det dette med strømstøtte, hvis du bor i Sør. Umulig å vite om hvilken støtte man får om ett år, eller året etter. 

"Hyttestrøm" er i tillegg priset høyere i enkelte kommuner... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei. Jeg er ufør og enslig, og eier ikke egen bolig. Har rundt 700 000 kroner i oppspart kapital. Boligprisene der jeg kommer fra er svæært høye, og det jeg har råd til er i hovedsak små og gamle leiligheter som egentlig ikke passer meg så godt. I dag bor jeg i underetasjen hos moren min, og det fungerer greit..

Jeg har begynt å vurdere et alternativ, nemlig å kjøpe hytte i stedet for leilighet. Det finnes en del nye og moderne hytter til en overkommelig pris, ca. en times kjøring fra der jeg kommer fra. Tanken er å bruke hytta mye, for eksempel være der noen uker av gangen, og så være hjemme hos mamma i perioder. Folkeregisteradresse vil da være hjemme.

For meg virker dette som en god løsning. Jeg får eid noe selv, pengene blir investert i stedet for å stå på konto, og jeg liker tanken på natur og ro fremfor en liten leilighet i byen. Samtidig er jeg usikker på ulempene jeg kanskje ikke ser! Hvordan er dette økonomisk når man er ufør? Blir det mye ekstra kostnader og vedlikehold? Kan det bli utfordringer med adresse, forsikring eller annt praktisk? Er dette noe folk har gjort og vært fornøyd med, eller ender man opp med å angre?😅

Tar veldig gjerne imot råd, erfaringer og innspill fra dere som har vært borti lignende valg/situasjoner!

Hei, alt avhenger av størrelsen på hytten din, standarden og hva du er villig/ kan ligge i det å vedlikeholde en hytte. For en som er frisk og litt handy er det null problem å holde en hytte i orden om den er på et plan. Skal du leie inn hjelp til dette blir det fort dyrt. Jeg tenker kanskje å gjøre det samme en gang litt lenger der fremme, men må ha en alternativ boenhet for å oppfylle reglene til kommunen om de sjekker dette her. For din del finn en hytte som er lett å holde, som har en rimelig god standard du kan leve med, som er vinterisolert og har ordnet vann og kloakk. Blir fort like dyrt som en liten enebolig mange steder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke nå når Norgespris trådte inn. 

• Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (8 minutter siden):

Alt avhenger av hva kommune du bor i, og ikke minst gjør mange nok dette ? Da havarerer renovasjonen totalt, for det er dimensjonert for hytter og ikke helårsbolig. Er det en kommune med spredte hyttefelter ? Kommunen bryr seg neppe og sjekker dette her. Gjør de det så har du et problem, og da må du ha et alternativ å bo deler av året. Som syden eller en slektning slik TS har. 

Har hatt det sånn i 20 år, og aldri hatt noe problem. Nå er hytta en vanlig enebolig, som ligger i Oslomarka. Rundt meg bor det  folk som bruker det som helårsbolig.

Blir det et problem, kommer jeg til å gjøre noe med det, men som sagt, da kommunen ikke har sagt noe i hele denne tiden, anser jeg ikke dette som et problem.

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke Norgespris på all strømmen du bruker på hytta. Sjekk ut hvor mye som dekkes pr mnd. Tror det er 1000 kvh pr mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TomKrus skrev (9 minutter siden):

Ikke nå når Norgespris trådte inn. 

BMF skrev (3 minutter siden):

Det er ikke Norgespris på all strømmen du bruker på hytta. Sjekk ut hvor mye som dekkes pr mnd. Tror det er 1000 kvh pr mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en person og med mulighet for vedfyring som de fleste hytter har er 1000 KW i måneden mer en nok og innenfor Norgespris.

• Nyttig 2
Skrevet
piggrokken skrev (10 minutter siden):

Har hatt det sånn i 20 år, og aldri hatt noe problem. Nå er hytta en vanlig enebolig, som ligger i Oslomarka. Rundt meg bor det  folk som bruker det som helårsbolig.

Blir det et problem, kommer jeg til å gjøre noe med det, men som sagt, da kommunen ikke har sagt noe i hele denne tiden, anser jeg ikke dette som et problem.

Så lenge kommunen ikke gjør noe med det er det null problem, plutselig er det mange nok som gjør det, og da kan de faktisk gjøre noe med det, og da har du ikke veldig lang tid på deg før dagsmulktene raser på.  Det er jo en sjanse man tar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (10 minutter siden):

Så lenge kommunen ikke gjør noe med det er det null problem, plutselig er det mange nok som gjør det, og da kan de faktisk gjøre noe med det, og da har du ikke veldig lang tid på deg før dagsmulktene raser på.  Det er jo en sjanse man tar. 

Det er en sjanse jeg er villig til å ta. Bor der maks 4 uker ad gangen, og hvordan kan de bevise at jeg ikke er på ferie?

Skrevet
piggrokken skrev (11 minutter siden):

Det er en sjanse jeg er villig til å ta. Bor der maks 4 uker ad gangen, og hvordan kan de bevise at jeg ikke er på ferie?

Da tar du ingen sjanser, du er innenfor det som er lovlig. Problemet er om din bosituasjon i primær bolig endrer seg raskt. Da kan det bli et stort problem, bryr ikke kommunen seg forblir det et ikke problem, men kan da være et konstant "stress" moment. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det med boliger hvor du planlegger å kjøpe hytte? Det er da kanskje bedre å kjøpe en bolig der istedenfor? Du kan jo alltid leie hele eller en del av boligen 

Anonymkode: 71bb0...270

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...