Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Jeg har tittet litt på denne tråden, men den er så lang og skummel... Kan noen gi meg en liten innføring? Tar dere mot nye? Hva går det ut på? Hvor flink må man være?
Malama Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 Ja, vi tar imot nye. Det går ut på å bli litt bedre på husarbeide, få littorden på rutinene sine, og få orden på huset. Hvor flink man må være? Man må være villig til å prøve. Det er det eneste, eneste det kreves Du kan lese på http://www.flylady.com/ Men ikke la deg bli overveldet av alt som står der. FlyLady handkler om BABYSTEPS. (museskritt kan man si) Begynn kanskje med http://www.flylady.com/pages/begin_babysteps.asp Og har du det minste spørsmål, så er det selvsagt bare å spørre
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #3 Skrevet 4. april 2006 Huff, det første babystep er jo allerede for mye for meg. Oppvasken er mannens oppgave, og den tok han ikke i går, så det er ikke så lett å få gjøre noe med vasken. Hvordan gjør dere det med arbeidsfordelingen hjemme? Er dette bare en tråd for kvinner som tar seg av alt husarbeidet?
Malama Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Vi deler på det hos oss også, og i mitt hjem er også oppvasken min samboers oppgave, noe som gjør det frustrerende det med kjøkkenvasken. Men om han ikke har vasket opp, og jeg skal shine vasken, så flytter jeg tinga utav vasken, setter dem på benken, på komfyren, på gulvet... hvor som helst, også shiner jeg vasken min. Og da ser han jo i alle fall at det trengs å gjøres... Noen ganger TAR jeg oppvasken også da, dersom jeg føler han har en "gyldig grunn", som mye overtid eller lignende, men da gjør jeg også oppmerksom på hvor "flink jeg har vært" Men du kan jo bare velge deg noe annet, om dette er et problem. Om det ikke passer for deg med en skinnende kjøkkenvaks, hva med en skinnende komfyr uten matfett?
Nilma Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Er dette bare en tråd for kvinner som tar seg av alt husarbeidet? ←Absolutt ikke! *fornærmet* Vi har ingen nitid arbeidsfordeling med fastspikrede oppgaver, men omtrent slik: Jeg: planlegge og lage middager, klesvask, holde noenlunde orden på badet Han: vaske gulv / støvsuge, skifte sengetøy, rydde på kjøkkenet etter middag Som sagt, denne fordelingen er ikke absolutt, men som oftest blir "hovedoppgavene" fordelt på denne måten. Annet husarbeid gjør vi som det passer seg.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Beklager, mente ikke å fornærme noen. Ble bare så overveldet av den FlyLady-siden! Må man lese den regelmessig, eller er det nok å være på tråden? Takk for tipset om komfyren, det var lurt. Da har jeg en oppgave i dag. Ser at dere bruker en del spesielle uttrykk inne på den tiden. Kan dere forklare hva dere mener med de viktigste? Og kanskje fortelle litt om hvordan dere bruker tråden?
Nilma Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Beklager, mente ikke å fornærme noen.← Du så vel blunke-smileyen? Men når man leser på Flylady-siden, så kan man få inntrykk av det hovedsaklig er beregnet på kvinner som gjør mesteparten av husarbeidet; det skyldes vel at amerikanerne ikke er kommet så langt når det gjelder likestilling i hjemmet. Når det gjelder ord og uttrykk osv, så er det kanskje enklest at du spør om det du lurer på inne på den eksisterende FlyLady-tråden? Kan du ikke bare registrere deg og komme å slå deg sammen med oss?
Montezuma Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Du kan også bli med på utfordringstråden. Vi henter litt inspirasjon og ideer fra FlyLady, og finner på esten elv. Mottoet vårt er at man skal være fornøyd med det man har gjort, ikke misfornøyd med det man iKKE har gjort! Vi har tillært oss noen faste daglige rutiner, og gir hverandre så en ekstra "utfordring" fra dag til dag. Men det er lov å ikke gjøre noe en dag eller tre også! Begynn med å shine sinken og ta 20 min klesvask hver dag! Og mht til oppvasken, så er det forbausende fort gjort om man tar det med en gang, slik at det ikke rekker å hope seg opp. Selv har jeg begynt å vaske opp etter at jeg ble litt "besatt" av å shine sinken. Det ble så hyggelig og alltid ha det rent og ryddig, så jeg tar småoppvasker rett som det er. Velkommen skal du være! Mye inspirasjon og samarbeid å hente!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Men om han ikke har vasket opp, og jeg skal shine vasken, så flytter jeg tinga utav vasken, setter dem på benken, på komfyren, på gulvet... hvor som helst, også shiner jeg vasken min. Er bare så herlig da - ser hele greia for meg - møkkete kjøkken med oppvask overalt - men vasken - den er skinnende ren. Mener ikke det er sånn hos dere, men var det bildet jeg fikk på netthinnen.
Malama Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 Hehe, det er nok ikke såååå ille nei. Men når vasken skinner... og står med oppvask rundt på benken... da skjønner min samboer meget fort at han har glemt å vaske opp
Imax Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 (endret) Flylady er en veldig amerikansk side, men ditto kjønnsfordeling. Husk at det er svært mange hjemmeværende mødre i USA også. F.eks. så driver ikke jeg med kronisk shining av vasken, og det å gå med sko inne er uaktuelt hos oss (men amerikanerne gjør det veldig mye). Det er grunnprinsippene som er viktig: *Du kan gjøre alt i 15 minutter, også kjedelig rydding! * Det ble ikke rotete/møkkete på en dag, da blir det heller ikke ryddig/rent på en dag. *Du kan ikke organisere rot, bare kvitte deg med det. *Du henger aldri etter! Heng deg på når som helst, også hvis du ikke har orket på ukesvis. *Babysteps - eller museskritt - er viktig. Begynn i det små. Ta en ting og gjør det først. For min del har FlyLady hjulpet meg med: 1. Jeg har kvittet meg med mye junk, og jeg har fått ryddet i kott/skuffer/skap som jeg før aldri turte å åpne. Det har vært overveldende å skulle rydde, men med Flylady har jeg tatt museskritt og kommet i gang, og er du i gang, er det lettere å fortsette! 2. Vi støvtørker, støvsuger, vasker badet og vasker gulvet hver mandag (veeel, ikke hver mandag, men vi prøver ), så slipper vi å bruke helgen på det. Jeg og mannen min gjør det samtidig. Da deler vi arbeidet + at det går mye fortere. 3. Jeg har blitt flinkere til å rydde ting på plass når jeg har brukt det (eks. hobbyting osv). 4. Don't obsess! sier flylady. Jeg har utsatt og utsatt og utsatt å gjøre husarbeide, og hvis jeg først har begynt skal jeg gjøre alt sammen på en gang. Ikke rart jeg ikke orker. Så nå gjør jeg en liten ting, dvs. jeg rett og slett begynner i det ene hjørnet (eks. jeg skal ikke rydde i alle skuffene, bare en skuff). 5. Klesvasken! Klesvasken har 4 trinn: Sortering/vask, tørking, bretting og legge bort. Jeg har vært dreven på de to første, og droppet de to siste... nå har jeg endelig skjønt at det er 4 trinn! 6. Jeg stresser mindre om morgenen fordi jeg legger frem klær og pakker bag til neste dag. 7. Vi stresser mindre med innkjøp og middagslaging. Vi lager middagsliste for flere uker, der vi setter opp hva vi skal ha til middag og hvem som skal lage middagen. Det betyr færre jeg-er-utsultet-og-bare-må-ha-noe-junk-middager og også jevnere fordeling av hvem som lager middag. Og vi spiser masse forskjellig til middag! Og sikkert en del andre ting... Uansett - lykke til! Endret 5. april 2006 av Imax 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå