Gå til innhold

Har du DPS erfaring og opplevd uenighet om diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt at dette kan skje hos fagfolkene?

Jeg leser google anmeldelser om DPS og ser ikke noe positivt, kanskje en sjelden gang.
Jeg ser på pasientombudet sine sider at det er mye klager på DPS.

Er det noen med erfaring som vil dele på godt og vondt?

Anonymkode: 2ca17...a6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært uenig. MEN jeg tror det er viktig å skille ulike typer uenigheter.  Det som teller er uenigheter i behandlingen. Om en behandling kan gjøre deg bedre og en annen gjør deg verre så er det selvsagt viktig at du får den første behandlingen. Men om to diagnoser har samme symptomer og samme behandling så har det ikke noe å si hvilken diagnose man får.

Av personlige erfaringer:  Jeg fikk først en diagnose hos DPS.  Denne diagnosen hadde en behandling som gjorde meg dårligere og jeg avsluttet derfor behandlingen. Senere finner jeg ut at symptomene mine er forenlig med en annen diagnose som ingen hadde fortalt meg om tidligere. Jeg ber om ny utredning og får først avslag siden jeg allerede er utredet for de samme symptomene tidligere og de mente den utredningen var mer enn god nok. Jeg klagde på avslaget og forklarte at de aldri hadde sjekket meg for alternative diagnoser og skrev at disse diagnosene har helt ulike behandlinger og at jeg hadde blitt dårligere av den opprinnelige behandlingen jeg hadde fått.  Da ender det med at jeg får ny utredning, jeg fikk den nye diagnosen, den nye behandlingen og jeg ble mye bedre.   

Kan legge til at alle opplysningene jeg ga i klagen var også i min opprinnelige henvisning.  Så klagen min var egentlig "Dere må lese henvisningen en gang til for her har dere hoppet over alle argumentene for utredning som stod i den opprinnelige henvisningen". Fastlegen min sa at dette var noe hun opplevde ofte når hun skrev henvisning til DPS.  

Kan legge til at da jeg fikk min nye utredning så sa psykologen at den første utredningen min var helt useriøs og at det dessverre var mange psykologer som utredet og behandlet diagnoser de ikke hadde noe kunnskap om. 

Anonymkode: bcece...117

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Google anmeldelser på DPS ville jeg tatt med en stor klype salt. 

Anonymkode: 4bb9c...f43

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med DPS er at det er enormt vanskelig og komplisert. Som pasient har jeg opplevd et veldig langvarig og krevende behandlingsløp som gikk i feil retning, diagnosen var feil og behandlingen feil så resultatet ble jo ikke bra, men jeg mener fortsatt ikke at det var feil tenkt eller gjort av dps. Det er ikke slik i psykiatrien at det er en fasit med to streker under svaret. Når vi gikk lenge i feil retning så var det jo ikke pga uvilje eller noe slikt fra hverken dps eller meg, det var logiske grunner til at de trodde de hadde satt riktig diagnose. De valgte et behandlingsopplegg som de trodde ville hjelpe og erfaringen er at det ikke blir bedre umiddelbart, for mange blir det også værre før det blir bedre. Det kosta mye i tid og resurser desverre og selv når de fant riktig diagnose så var det ikke så mye bedring å finne med riktig behandling men det var jo rett å forsøke.

Anonymkode: dcb86...d05

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...