Gå til innhold

Akutt psykisk krise

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du har fått medisiner så er det viktig at du bruker dem. Det tar 10x lenger å bli bedre hvis du ikke benytter deg av det.

Anonymkode: 4c155...bc2

Har fått antidepressiva og brukt det et par uker nå men til nå har jeg bare følt meg 10x verre. Men det burde vel stabilisere seg snart?

Anonymkode: 20016...02a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har fått antidepressiva og brukt det et par uker nå men til nå har jeg bare følt meg 10x verre. Men det burde vel stabilisere seg snart?

Så fint, det er veldig godt jobba. Ja, det bør stabilisere seg snart. Forverringen man kan få ved oppstart mens man venner seg til antidepressiva bør gå over i løpet av et par uker. Har det vært like ille hele tiden eller var det litt verre forrige uke for eksempel?

Å føle seg bedre kan ta litt tid det også, ofte er det de rundt deg som merker det først. Hvis bivirkningene fra oppstart gir seg så ville jeg gitt det et par måneder, hvis du holder det ut. Hvis ikke er det ok med en legetime!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fint, det er veldig godt jobba. Ja, det bør stabilisere seg snart. Forverringen man kan få ved oppstart mens man venner seg til antidepressiva bør gå over i løpet av et par uker. Har det vært like ille hele tiden eller var det litt verre forrige uke for eksempel?

Å føle seg bedre kan ta litt tid det også, ofte er det de rundt deg som merker det først. Hvis bivirkningene fra oppstart gir seg så ville jeg gitt det et par måneder, hvis du holder det ut. Hvis ikke er det ok med en legetime!

Har egentlig bare blitt verre og toppet seg totalt nå føler jeg. Har fått suicidale tanker også og lurer på om det kommer av tablettene eller hva faen som skjer med meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har egentlig bare blitt verre og toppet seg totalt nå føler jeg. Har fått suicidale tanker også og lurer på om det kommer av tablettene eller hva faen som skjer med meg

Suicidale tanker kan absolutt være tablettene. Har fastlegekontoret ditt åpent i morgen? Jeg ville ringt inn når det åpner og gitt beskjed om dette. Det kan hende at dette er feil antidepressiva-type for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Er du har fortsatt, og hvordan går det med deg ...?

Hvis du skulle ha tid og lyst, kan vi godt skrive litt nå; som du ser, fungerer det norske helsevesenet slik det gjør.

Så jeg forsøker å tenke litt utenfor boksen; da det oppstod full krise ved en tidligere anledning, endte dette med at vi begynte å skrive et eventyr om en liten pingvin.

Håper uansett at dette ordner seg; som en annen har påpekt, kan dette godt ha sammenheng med medisinen - menneskekroppen er fra naturens side ikke vant til dette.

- Brian

Anonymkode: c6bc1...033

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må gi det minst 4 uker..

Anonymkode: fb458...f4a

Skrevet

Kjære trådstarter,

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123 
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med omtanke og hilsen,

Matas, moderator.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...