AnonymBruker Skrevet i går, 09:48 #1 Skrevet i går, 09:48 Hvor lenge kan man forvente at en slik krise varer? Når kan man begynne å føle seg bedre? Sove bedre, slappe av? Kroppen er i helspenn, nervesystemet er i konstant alarmberedskap. Har det så vondt! Anonymkode: 20016...02a 3
Macro Skrevet i går, 09:52 #2 Skrevet i går, 09:52 Er den konkret krise av ytre faktor, eller har du "bare" blitt akutt dårlig? Det er mye som påvirker, og en krise krever profesjonell hjelp som regel. Legevakten er der 24 timer i døgnet for råd, veiledning og hjelp. 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #3 Skrevet i går, 09:59 Kommer helt an på hva som utløste den... Anonymkode: b5c21...3ae
AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #4 Skrevet i går, 10:10 Som nevnt vil utløsende faktor være relevant. Har du tilgang på (psykisk) helsehjelp nå? Anonymkode: 7548b...877
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #5 Skrevet i går, 10:16 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som nevnt vil utløsende faktor være relevant. Har du tilgang på (psykisk) helsehjelp nå? Anonymkode: 7548b...877 Nei. Ingen hjelp å få nå i jula, sliter skikkelig. Føles som jeg skal dø Anonymkode: 20016...02a
Macro Skrevet i går, 10:19 #6 Skrevet i går, 10:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Ingen hjelp å få nå i jula, sliter skikkelig. Føles som jeg skal dø Anonymkode: 20016...02a Jo, det finnes hjelp. Det finnes legevakt og psykiatrien har akuttinnleggelser. Men du MÅ legge alle kort på bordet. De kan ikke gi deg riktig hjelp på delvis informasjon. Er det du som sliter med søvnen? 3 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #7 Skrevet i går, 10:24 Macro skrev (5 minutter siden): Jo, det finnes hjelp. Det finnes legevakt og psykiatrien har akuttinnleggelser. Men du MÅ legge alle kort på bordet. De kan ikke gi deg riktig hjelp på delvis informasjon. Er det du som sliter med søvnen? Jeg har ikke skrevet her før. Men sliter med søvn ja Anonymkode: 20016...02a
Macro Skrevet i går, 10:26 #8 Skrevet i går, 10:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke skrevet her før. Men sliter med søvn ja Anonymkode: 20016...02a Har du forsøkt legevakt? Noen fastleger er også på jobb i dag. 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #9 Skrevet i går, 10:26 Det er alltid hjelp tilgjengelig, legevakten er alltid åpen hvis det er akutt og alvorlig. Nå er det også vanlige arbeidsdager for leger, fastleger har akuttimer. Anonymkode: 88ec7...be9 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:42 #10 Skrevet i går, 10:42 Fastlege Legevakt På kommunens nettsider kan man se om de har akuttpsykiatrisk tilbud (noen steder er det interkommunalt tror jeg) Blir det for ille så ringer du 113. Det er lov! Har du familie eller venner du kan være sammen med nå? Jeg har selv flere kriser bak meg og den nådeløse følelsen av doom går over etterhvert. Det er tøft og vondt, men lys i tunellen. ❤️ Anonymkode: 7548b...877 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:51 #11 Skrevet i går, 10:51 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fastlege Legevakt På kommunens nettsider kan man se om de har akuttpsykiatrisk tilbud (noen steder er det interkommunalt tror jeg) Blir det for ille så ringer du 113. Det er lov! Har du familie eller venner du kan være sammen med nå? Jeg har selv flere kriser bak meg og den nådeløse følelsen av doom går over etterhvert. Det er tøft og vondt, men lys i tunellen. ❤️ Anonymkode: 7548b...877 Hvordan klarer man å se fremover? Jeg tror jeg enten blir å dø av dette rent fysisk eller ende mitt eget liv fordi jeg ikke klarer mer. Hvordan kan noe psykisk være så forbanna vondt? Anonymkode: 20016...02a
AnonymBruker Skrevet i går, 10:53 #12 Skrevet i går, 10:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan klarer man å se fremover? Jeg tror jeg enten blir å dø av dette rent fysisk eller ende mitt eget liv fordi jeg ikke klarer mer. Hvordan kan noe psykisk være så forbanna vondt? Anonymkode: 20016...02a Hva er det som har utløst det? Er det en krise du fortsatt er i eller noe som er over og du sliter med sorg/traume i etterkant? Det er relevant for å hjelpe deg videre. Om det er noe du kan gjøre for å komme ut av krisen eller om du nå må takle "the aftermath". Uansett er jeg enig i at du bør ta kontakt med fastlegen din nå, det er jo hverdag og åpent. Anonymkode: 71e18...b18 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:00 #13 Skrevet i går, 11:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det som har utløst det? Er det en krise du fortsatt er i eller noe som er over og du sliter med sorg/traume i etterkant? Det er relevant for å hjelpe deg videre. Om det er noe du kan gjøre for å komme ut av krisen eller om du nå må takle "the aftermath". Uansett er jeg enig i at du bør ta kontakt med fastlegen din nå, det er jo hverdag og åpent. Anonymkode: 71e18...b18 Krisen er over, sitter igjen med traumene kan man vel si. Og det har kjørt kroppen i total krisemodus, skjelver og kaldsvetter konstant. Klarer ikke få ro i meg Anonymkode: 20016...02a 1
isw Skrevet i går, 11:01 #14 Skrevet i går, 11:01 (endret) Macro skrev (35 minutter siden): Har du forsøkt legevakt? Noen fastleger er også på jobb i dag. Jeg tenker (dessverre) at skal legevakt være å anbefale, så skal det være fordi det f.eks. foreligger akutt selvmordsfare, næringsvegring eller andre livstruende årsaker. Jeg kjenner til mange som har dratt på legevakten for å få støtte og hjelp. Nå er det litt avhengig av legen man møter, selvfølgelig, men dessverre er det mer regelen enn unntaket at man som regel blir kastet ut igjen i en verre tilstand enn når en kom dit. En hastetime hos fastlegen er i de fleste tilfeller langt bedre. Vedkommende kjenner deg, og har som regel bedre tid. Endret i går, 11:02 av isw
AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #15 Skrevet i går, 11:05 isw skrev (2 minutter siden): Jeg tenker (dessverre) at skal legevakt være å anbefale, så skal det være fordi det f.eks. foreligger akutt selvmordsfare, næringsvegring eller andre livstruende årsaker. Jeg kjenner til mange som har dratt på legevakten for å få støtte og hjelp. Nå er det litt avhengig av legen man møter, selvfølgelig, men dessverre er det mer regelen enn unntaket at man som regel blir kastet ut igjen i en verre tilstand enn når en kom dit. En hastetime hos fastlegen er i de fleste tilfeller langt bedre. Vedkommende kjenner deg, og har som regel bedre tid. Legevakt har vært forsøkt. Der var det ingen hjelp å få nei. Fastlege har juleferie Anonymkode: 20016...02a
AnonymBruker Skrevet i går, 11:08 #16 Skrevet i går, 11:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legevakt har vært forsøkt. Der var det ingen hjelp å få nei. Fastlege har juleferie Anonymkode: 20016...02a Hva sa legevakten? Anonymkode: 88ec7...be9
isw Skrevet i går, 11:08 #17 Skrevet i går, 11:08 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legevakt har vært forsøkt. Der var det ingen hjelp å få nei. Fastlege har juleferie Anonymkode: 20016...02a Jeg forstår godt at julen er tøff når man samtidig har en krise, fordi det er ganske begrenset med muligheter for hjelp. Mitt råd til deg er å prøve og holde ut, minutt for minutt og time for time. Etter denne uka er det hverdag igjen, og heldigvis vil kriser ofte dempe seg etter noe tid. Ha lav terskel for å ta kontakt med hjelpetjenester som Mental Helse (116 123), eller Kirkens SOS (22 40 00 40 eller soschat.no) - der er du alltid velkommen. Skulle du få alvorlige tanker / planer om å ikke ville leve lengre, så må du selvsagt kontakte legevakt igjen. Endret i går, 11:09 av isw
AnonymBruker Skrevet i går, 11:09 #18 Skrevet i går, 11:09 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Krisen er over, sitter igjen med traumene kan man vel si. Og det har kjørt kroppen i total krisemodus, skjelver og kaldsvetter konstant. Klarer ikke få ro i meg Anonymkode: 20016...02a Det er litt vanskelig å si hva du bør gjøre når du ikke skriver hva slags krise det er snakk om. Men hvis den er over så er det å forsøke å roe ned. Kan du gå en tur, høre på musikk, ta et avslappende bad, pusteøvelser/yoga...? Blir bare generelle råd når vi ikke vet mer konkret. Anonymkode: 71e18...b18 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #19 Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Krisen er over, sitter igjen med traumene kan man vel si. Og det har kjørt kroppen i total krisemodus, skjelver og kaldsvetter konstant. Klarer ikke få ro i meg Anonymkode: 20016...02a Mitt forslag er å legge seg godt til rette på en sofa, eller i en lenestol. Skru på instrumental musikk, jeg foretrekker enkel pianomusikk. Så prøver du å flytte fokuset fullstendig inn i musikken. Lytt etter lyden av tangentene, stillheten mellom tonene. Pust i samme mønster som noen som sover, dvs inn og ganske raskt ut med en liten pause før neste innpust. Bruk avspenningsøvelser/fokuser på å holde avslappet munn, kjeve og ansiktsmuskulatur. Det er vanskelig i starten, og du kommer til å oppleve at selv om du får det til så rykkes du raskt ut igjen. Men øvelse gjør mester, og tiden går. Bor du et sted hvor det er mulig å jogge ute, så ta rolig musikk på ørene og gå eller sakte jogg mens du prøver å være myk i blikket og fokusere på musikken. Anonymkode: b5c21...3ae
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Skrevet 20 timer siden Hvis du har fått medisiner så er det viktig at du bruker dem. Det tar 10x lenger å bli bedre hvis du ikke benytter deg av det. Anonymkode: 4c155...bc2
Fremhevede innlegg