AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #1 Skrevet 29. desember 2025 Jeg har en hageflekk hvor det er en del skygge og jeg lett får mose og ugress fordi plenen vokser dårlig. Hagen er ved inngangspartiet i et rekkehus, så jeg ønsker noe som ser ryddig ut. Og ikke å fjerne det grønne helg.. Jeg ønsker å legge et dekke der som krever mindre vedlikehold. Men jeg ser at sedum ikke tåler så godt skygge og leter derfor etter alternativer. Til nå finne jeg bare alternativ om lyng men jeg syntes ikke det ser så pent ut i en hage? Blir litt for "vilt" på en måte? Blomstereng utgår.pgs lite sol og fare for ugress som tar over Har du noen bedre tips til meg enn hva jeg finner selv? Anonymkode: e3130...c94
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #2 Skrevet 29. desember 2025 Hva med et skyggebed? Dyng på litt ekstra jord, plant hosta, bispelue/epimedium, julestjerner (litt varierende om de klarer seg), alunrot, hasselurt, eller søk på forslag til skyggebed, og se hva du finner Anonymkode: 1c706...fc2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #3 Skrevet 29. desember 2025 Eller duk, et lag med bark, noen fine steiner/stokker og en rhododendron? Anonymkode: 1c706...fc2 1
newman01 Skrevet 29. desember 2025 #4 Skrevet 29. desember 2025 Man får kjøpt gress som liker seg bedre i skyggen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #5 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva med et skyggebed? Dyng på litt ekstra jord, plant hosta, bispelue/epimedium, julestjerner (litt varierende om de klarer seg), alunrot, hasselurt, eller søk på forslag til skyggebed, og se hva du finner Anonymkode: 1c706...fc2 Jeg har sett på feks hasselurt, men hvor fort vil et slikt dekke vokse? Siden det skal erstatte en plen ser jeg for meg mye luking i mellomtiden og at det tar lang tid før det blir et pent dekke?? Anonymkode: e3130...c94
Mhmjadda Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har sett på feks hasselurt, men hvor fort vil et slikt dekke vokse? Siden det skal erstatte en plen ser jeg for meg mye luking i mellomtiden og at det tar lang tid før det blir et pent dekke?? Anonymkode: e3130...c94 Det vokser sent, så ville da heller dekket til og plantet tettere. Søk på No Dig bed. Hvor stort er området da? Generelt sett må du ofre noe, enten tid, arbeid eller penger.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 Mhmjadda skrev (2 timer siden): Det vokser sent, så ville da heller dekket til og plantet tettere. Søk på No Dig bed. Hvor stort er området da? Generelt sett må du ofre noe, enten tid, arbeid eller penger. Takk for tilbakemeldingen. Det er ca 15-20 km. Det jeg er mest villig til er vel å ofre penger, så langt de rekker😆 Skal søke på Noe Dig Ved, takk skal du ha. Anonymkode: e3130...c94
Mhmjadda Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for tilbakemeldingen. Det er ca 15-20 km. Det jeg er mest villig til er vel å ofre penger, så langt de rekker😆 Skal søke på Noe Dig Ved, takk skal du ha. Anonymkode: e3130...c94 Penger får kjøpt mye gøy! Hvis du vil ha minst mulig vedlikehold, så kjør på med skikkelig duk, bark, noen fine steiner, og en rhododendron eller to. No dig bed med skyggebeplanting er litt mer arbeid, og må etterhvert vedlikeholdes hvis ugresset kommer tilbake, men planter du tett nok tar de fine plantene og dekker over godt nok 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå