AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #1 Skrevet 29. desember 2025 Vi har store barn som er selvgående og mye borte. Mannen er alltid hjemme og har ikke noen hobbyer. Handler, lager middag og rydder kjøkken ja. Men så setter han seg i stolen foran tv og halvsover til et eller annet tilfeldig tv program. Blir med på tur om jeg tar initiativ- men ikke ellers. Jeg kjeder meg i hel, løser hverdagen med å jobbe mye og være aktiv med fjellturer og annet. Men alltid når jeg kommer hjem så sitter han der i stolen. Han har en krevende jobb- men jeg skulle ønske at han var opptatt av et eller annet utenfor jobb også. En hobby. Blir ekstra merkbart nå i julen hvor vi har fri. Noen råd? Anonymkode: 5aa00...d47
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #2 Skrevet 29. desember 2025 Snakk med ham? Anonymkode: ee5b7...818 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #3 Skrevet 29. desember 2025 Det er ikke hans ansvar å underholde deg eller få seg en hobby fordi du kjeder deg? Du må jo fylle ditt liv med de tingene du liker, så får han gjøre det samme. Anonymkode: b94b7...3d8 3 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #4 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har store barn som er selvgående og mye borte. Mannen er alltid hjemme og har ikke noen hobbyer. Handler, lager middag og rydder kjøkken ja. Men så setter han seg i stolen foran tv og halvsover til et eller annet tilfeldig tv program. Blir med på tur om jeg tar initiativ- men ikke ellers. Jeg kjeder meg i hel, løser hverdagen med å jobbe mye og være aktiv med fjellturer og annet. Men alltid når jeg kommer hjem så sitter han der i stolen. Han har en krevende jobb- men jeg skulle ønske at han var opptatt av et eller annet utenfor jobb også. En hobby. Blir ekstra merkbart nå i julen hvor vi har fri. Noen råd? Anonymkode: 5aa00...d47 Utrolig slitsomt å være sammen med en der du ikke kan slappe av, alltid må gjøre noe.. Anonymkode: 108f8...472 1 1
sproffen Skrevet 29. desember 2025 #5 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke hans ansvar å underholde deg eller få seg en hobby fordi du kjeder deg? Du må jo fylle ditt liv med de tingene du liker, så får han gjøre det samme. Anonymkode: b94b7...3d8 Helt enig med den her ☝️ 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #6 Skrevet 29. desember 2025 Han er nok sliten av arbeidslivet, mange orker ikke mer en det. Hvor gammel er du? Du skal jo klare å leve selv, underholde deg selv. Anonymkode: 211cf...5be
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #7 Skrevet 29. desember 2025 Jeg synes det er fullt forståelig å være lei av situasjonen slik du beskriver den. Det må være lov å forvente noe initiativ av en person man bor med, og de færreste har lyst til å bo med en «sofa som promper». Samtidig skjønner jeg at dere har levd sammen i mange år (store barn) og da vet du kanskje om det er håp om forandring eller om dette er slik han er og alltid kommer til å være? Selv hadde jeg ikke giddet det der tror jeg…. Anonymkode: a222e...f1f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #8 Skrevet 29. desember 2025 Her var det omvendt eller litt annerledes. Gift i nesten 30 år. Han hadde ikke ro i ræva,men ville ikke gjøre noe vettigt, som f.eks hjelpe til hjemme eller vedlikehold av hus eller bil. Kun gjøre "koseting" som kostet skjorta. Vi måtte reise på tur hver helg, fra et hus som så bombet ut og derfor komme hjem til hus som fortsatt så bombet ut. Så husarbeidet måtte jeg ta i ukedagene, selv om jeg var i full jobb i tillegg. Jeg hadde derfor ikke overskudd til å gjøre noe jeg likte eller få en pust i bakken. Hvis jeg satt meg ned i godstolen, fikk jeg høre det. At jeg var lat og måtte "gjøre" noe og helst noe han ville gjøre. Vi er skilt nå pga ulikhetene mellom oss ble bare mer og mer markerte, spesielt etter barna flyttet ut. Situasjonen til ts er nok noe som er blitt mer synlig når barna er blitt store. Derfor bør dere prate sammen. Vis interesse for mannen, spør hva han vil gjøre uten å påtvinge han noe. Foreslå ulike ting dere kan gjøre sammen. For jeg tolker det slik at ts ønsker å gjøre noe sammen med mannen og ikke bare noe for seg selv ? Anonymkode: e4892...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #9 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke hans ansvar å underholde deg eller få seg en hobby fordi du kjeder deg? Du må jo fylle ditt liv med de tingene du liker, så får han gjøre det samme. Anonymkode: b94b7...3d8 Men han gjør jo ikke det. Tv er ikke en hobby. Han gjør voksenversjonen av å sitte på mobilen hele døgnet. For Tv er også en skjerm. Han sitter og glaner bort livet, kort oppsummert. Og der ligger problemet, tror jeg. Ts er ikke så velformulert, men det kan jo leses mellom linjene at hun ikke egentlig kjeder seg i eget liv. Hun har begynt å aktivt unngå sitt eget hjem fordi mannens valg av inaktivt skjerm-liv gjør det umulig for henne å trives der. Trolig ser hun også fremtiden til sin partner - livsstilssykdommer, manglende evne og vilje til læring, forstokking, for tidlig mental og fysisk aldring etc. Det er et grimt bilde. Og, ja, alle voksne har rett til å gjøre med eget liv som de lyster. Også om det er å ødelegge egen livskvalitet. Men de kan ikke tvinge omgivelsene verken til å delta eller til å se på. Anonymkode: 919dd...43d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #10 Skrevet 29. desember 2025 Frustrerende å ha en partner som er så ril de grader tiltaksløs og uinteressert. Jeg hadde også det, ikke bare en gang. Jeg synes såklart man skal kunne hvile og slappe av i sitt eget hjem. Men å vise interesse innimellom, for å gjøre noe sammen, må da være mulig. Ta dama med på en date, lag en middag, inviter på en gåtur, eller så lite som "skal vi se en film sammen når barna har lagt seg? Jeg kan fikse snacks!". Men istedenfor sitter de og ser på det de vil på tv, sitter ved pc, sover, fiser. Bare det de selv vil. Venter på at dama skal fikse mat igjen, at dama skal vaske klær igjen, at dama skal si hva de skal gjøre og hvordan. Jeg var aldri en som gav ordre eller lister med oppgaver, for jeg trodde de var selvgående. Så hvordan de endte opp som store barn med bonusmamma vet jeg ikke. Jeg savnet initiativ og interesse for å holde forholdet i live. Det fikk jeg aldri. Derfor er de ekser. Anonymkode: 163ec...45c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #11 Skrevet 29. desember 2025 Jeg hadde ikke orket å bo med en sofaperson. Her jobber begge mye - og vi trener også nesten daglig. Men er da like fullt opptatt av å prioritere tid sammen, fremfor en skjerm. I jula har vi gått turer, lagt puslespill, hatt lange samtaler, facetimet familie sammen, spilt spill (mest når vi har besøk), står på kjøkkenet sammen daglig, spiser ved bordet, følger et-par serier vi har spart opp episoder av. Anonymkode: 1dc83...558
Macro Skrevet 29. desember 2025 #12 Skrevet 29. desember 2025 DU kjeder deg så da må HAN finne på noe? La nå stakkaren få lov til å gjøre som han vil. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #13 Skrevet 29. desember 2025 Få deg en hund? Anonymkode: 505c5...f41 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå