AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #161 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leit å høre ❤️ Vil tro det er ganske vanlig å bli people pleaser med sånne foreldre. Man er ikke vant at grenser respekteres, gjør det man kan for å få dekt det elementære, fokus på foreldrene og please de, ikke vant å bli tatt hensyn til osv. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 Spot on ❤️💯 Anonymkode: c390f...d71 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #162 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det jo kjent at Generelt er generasjon X og millennials flinke foreldre og har sunnere og tryggere barn. Dette er nok bare et utsagn sagt i frustrasjon 😅 Ts Anonymkode: 4e14d...c20 Komplett vås. Snøfnuggenerasjonen som er oppvokst med foreldrene du viser til, står i lange køer til psykologene, rekordmange unge blir uføre, har store vanskeligheter for å tilpasse seg arbeidslivet etter at foreldrene har lært dem opp til uselvstendighet, blir krenket av alt mellom himmel og jord, og har enorme problemer med å takle motgang. Hvis dette er en vellykket barneoppdragelse i dine øyne, er du helt på jordet; livet er ikke en evig fest, og det er man blir båret på gullstol gjennom barndommen, er dette ingen forutsetning for et stabilt og vellykket liv som voksen - snarere tvert imot. Anonymkode: 5abb6...d99 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #163 Skrevet 31. desember 2025 Nå har jeg lest hele tråden og så mye bullshit har jeg sjelden lest. Dette generasjonstullet om boomers, generasjons X og generasjon Z osv er bare tull og oppfunnet av media. Det er ikke VITENSKAPELIG forskning. Hele pisspreiket er bare populærkultur på SoMe og vås. Innefor ekte psykologisk forskning viser mennesker større individuelle forskjeller enn på gruppenivå. Og vær så snill å slutt og kall normale folk for narsissister. Den såkalte psykologien dere lærer på TIKTOK og Instagram er faktisk også bare TULL og VÅS. Og dere her i tråden som klager over negative personlighetstrekk hos foreldre. Alle mennesker har positive og negative sider og samspillet i relasjonen avhenger mye av dine egne handlinger også. Om du møter fine foreldre med mye varme vil du etter hvert få mye varme tilbake. Dere er ikke så traumatiserte som dere selv trormed mindre det faktisk har vært alvorlig omsorgssvikt. Ekte psykologisk forskning viser at vi mennesker ikke har så faste personligheter som vi selv tror. Vi er i høy grad situasjonsbestemte. Scroll mindre på TikTok og les en bok! Anonymkode: c4c98...a9a 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #164 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg lest hele tråden og så mye bullshit har jeg sjelden lest. Dette generasjonstullet om boomers, generasjons X og generasjon Z osv er bare tull og oppfunnet av media. Det er ikke VITENSKAPELIG forskning. Hele pisspreiket er bare populærkultur på SoMe og vås. Innefor ekte psykologisk forskning viser mennesker større individuelle forskjeller enn på gruppenivå. Og vær så snill å slutt og kall normale folk for narsissister. Den såkalte psykologien dere lærer på TIKTOK og Instagram er faktisk også bare TULL og VÅS. Og dere her i tråden som klager over negative personlighetstrekk hos foreldre. Alle mennesker har positive og negative sider og samspillet i relasjonen avhenger mye av dine egne handlinger også. Om du møter fine foreldre med mye varme vil du etter hvert få mye varme tilbake. Dere er ikke så traumatiserte som dere selv trormed mindre det faktisk har vært alvorlig omsorgssvikt. Ekte psykologisk forskning viser at vi mennesker ikke har så faste personligheter som vi selv tror. Vi er i høy grad situasjonsbestemte. Scroll mindre på TikTok og les en bok! Anonymkode: c4c98...a9a Fint om du kan lage din egen tråd. Her snakker du om ting du ikke aner noe om. Det er både forsket på, brukes av fagfolk som blant annet leger, psykologer etc. Skrevet bøker om, fagartikler, foredrag osv. Så det du skriver her er kun antagelser basert på ingen kunnskap om temaet, så igjen, fint om du heller lager en egen tråd. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 7 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #165 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har foreldre født seint på 40-tallet. Annet enn å le rått av de kunstige betegnelsene oppstått på some av folk som skal gjøre seg interessante vet de ingenting om å være «boomers». De passer ikke til beskrivelsene over heller. De er rause, snille og lite dømmende. Dette er generasjonen som gikk i tog for fri abort og kvinners rettigheter. Mora mi pynter med pride-flagg i juni og krangler med homofober. Jeg har alltid fått støtte, det samme har mine barn. Kjempeglad for mine foreldre. Anonymkode: c58b1...c8b Vet du mer enn oss om å være boomer? Hva er det som har oppstått på some? Kunstige betegnelser? det er ingen som har beskrevet dine foreldre. Tenker generasjonene før gjorde mer for kvinners rettigheten, men ja de fikk gjennom fri abort. Skjønner ikke hvor homofobi kom inn i bildet? Anonymkode: 52edb...338 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #166 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har jeg lest hele tråden og så mye bullshit har jeg sjelden lest. Dette generasjonstullet om boomers, generasjons X og generasjon Z osv er bare tull og oppfunnet av media. Det er ikke VITENSKAPELIG forskning. Hele pisspreiket er bare populærkultur på SoMe og vås. Innefor ekte psykologisk forskning viser mennesker større individuelle forskjeller enn på gruppenivå. Og vær så snill å slutt og kall normale folk for narsissister. Den såkalte psykologien dere lærer på TIKTOK og Instagram er faktisk også bare TULL og VÅS. Og dere her i tråden som klager over negative personlighetstrekk hos foreldre. Alle mennesker har positive og negative sider og samspillet i relasjonen avhenger mye av dine egne handlinger også. Om du møter fine foreldre med mye varme vil du etter hvert få mye varme tilbake. Dere er ikke så traumatiserte som dere selv trormed mindre det faktisk har vært alvorlig omsorgssvikt. Ekte psykologisk forskning viser at vi mennesker ikke har så faste personligheter som vi selv tror. Vi er i høy grad situasjonsbestemte. Scroll mindre på TikTok og les en bok! Anonymkode: c4c98...a9a Det er veldig pussig at voksne mennesker skal vise varme for sine foreldre for og etter hvert få mye varme tilbake? Gir du ikke varme til barna dine , for det skal de jobbe i åresvis for? Jeg har gitt opp og oppleve varme fra min boomer mor. Jeg hadde trengt det som barn, nå spiller det ingen rolle. Jeg stiller opp, men ikke med samme varme som med de jeg fikk varme fra som barn. Det ville ikke gå og slå på en slik knapp. jeg er ikke på tik tok og har heller ikke lest psykologi på insta. har lest artikler om dette ,men ingenting på insta. Har og gått til psykolog for og takle boomer mor. Det samme gjelder søster , kusiner, og de fleste venninnene mine. Det er ikke ukjent i psykiatrien nei. Og sette diagnoser på en generasjon er og gå for langt da. det var forøvrig foreldrene din boomerne som ga dem navnet dessertgenerasjonen. Anonymkode: 52edb...338 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #167 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du møter fine foreldre med mye varme vil du etter hvert få mye varme tilbake. Scroll mindre på TikTok og les en bok! Anonymkode: c4c98...a9a Når noen behandler deg dårlig over år, så tenker du det stopper hvis man viser varme? De færreste tar lett på å bryte eller å ha lite kontakt med familie. Jeg har prøvd å bytte en grei relasjon til min ene forelder frem til jeg kom i 30-årene. Da hadde jeg fått nok. Forøvrig, så bruker jeg ikke tiktok og jeg leser mye bøker. Anonymkode: 00ae5...fb1 2 3
H3rmann Skrevet 31. desember 2025 #168 Skrevet 31. desember 2025 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå har jeg lest hele tråden og så mye bullshit har jeg sjelden lest. Dette generasjonstullet om boomers, generasjons X og generasjon Z osv er bare tull og oppfunnet av media. Det er ikke VITENSKAPELIG forskning. Hele pisspreiket er bare populærkultur på SoMe og vås. Anonymkode: c4c98...a9a Men det er jo publisert fagfellevurdert forskning på dette her. Hvorfor benekter du dette? 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #169 Skrevet 31. desember 2025 Hvor har du lest dette da, ts? La meg tippe: stort sett basert på innhold fra USA? Da er det verdt å huske på en del ting. 1) Evolusjonen går ikke så raskt at personlighetstrekk mm endrer seg radikalt fra en generasjon til neste. Vi kan utelukke denne type utvikling, og det betyr at vi gjenstår med miljømessige faktorer. 2) Og da er det jo innlysende at USA og Norge var EKSTREMT ulike i årene 1946-1964, og helt fram til nå, men i alle fall fram til midten av nittitallet når framvoksten av nettet så smått begynte å minske verden og gjøre informasjonsstrømmen raskere. Og da var boomergenerasjonen allerede voksen. USA etter krigen hadde en ekstrem vekst, folk hadde bil, vaskemaskin, kjøleskap, tv, lenge før det var blitt vanlig i Norge. Norge var homogent, i stor grad samme språk og kultur, folk var fra arbeiderklasse, eller fra mer bemidlede familier, veldig få var rike. I USA var de fleste som ble født i dette tidsrommet 2. eller 3. generasjons innvandrere, med en sterk identitet til opprinnelseslandet. Det at så ekstremt ulike miljøer og samfunnsforhold likevel skulle medføre at folk født i løpet av de tjue årene skal ha like personlighetstrekk virker helt usannsynlig. Anonymkode: f3ddb...e23 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #170 Skrevet 31. desember 2025 H3rmann skrev (1 time siden): Men det er jo publisert fagfellevurdert forskning på dette her. Hvorfor benekter du dette? Du må skille mellom populærvitenskap og seriøs forskning. Mange akademikere tar ikke disse generasjonsteoeiene seriøst i det hele tatt. Anonymkode: c4c98...a9a 4
H3rmann Skrevet 31. desember 2025 #171 Skrevet 31. desember 2025 Just now, AnonymBruker said: Du må skille mellom populærvitenskap og seriøs forskning. Mange akademikere tar ikke disse generasjonsteoeiene seriøst i det hele tatt. Anonymkode: c4c98...a9a Nei, det er du som skal lære deg hva ord og begreper betyr her: Fagfellevurdert forskning = "seriøs forskning". "Populærvitenskap" er ikke forskning i seg selv, det er når f.eks Illustrert Vitenskap skriver et sammendrag av den "fagfellevurderte forskningen" så mannen i gate kan forstå. 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #172 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har du lest dette da, ts? La meg tippe: stort sett basert på innhold fra USA? Da er det verdt å huske på en del ting. 1) Evolusjonen går ikke så raskt at personlighetstrekk mm endrer seg radikalt fra en generasjon til neste. Vi kan utelukke denne type utvikling, og det betyr at vi gjenstår med miljømessige faktorer. 2) Og da er det jo innlysende at USA og Norge var EKSTREMT ulike i årene 1946-1964, og helt fram til nå, men i alle fall fram til midten av nittitallet når framvoksten av nettet så smått begynte å minske verden og gjøre informasjonsstrømmen raskere. Og da var boomergenerasjonen allerede voksen. USA etter krigen hadde en ekstrem vekst, folk hadde bil, vaskemaskin, kjøleskap, tv, lenge før det var blitt vanlig i Norge. Norge var homogent, i stor grad samme språk og kultur, folk var fra arbeiderklasse, eller fra mer bemidlede familier, veldig få var rike. I USA var de fleste som ble født i dette tidsrommet 2. eller 3. generasjons innvandrere, med en sterk identitet til opprinnelseslandet. Det at så ekstremt ulike miljøer og samfunnsforhold likevel skulle medføre at folk født i løpet av de tjue årene skal ha like personlighetstrekk virker helt usannsynlig. Anonymkode: f3ddb...e23 Nei, det er ikke alt som kan overføres til Norge av studiene, men deler av det. Blant annet foreldrestil, traume-narsissisme, emosjonell dysregulering etc. Noe som er temaet i tråden. Så fint om vi holder oss til det 😊 Ts Anonymkode: 4e14d...c20 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar #173 Skrevet 2. januar Har ikke lest alle sidene her men kan bare si jeg har boomer mor og far. Faren min er død men var ikke som min mor men han var en enabler, en som unnskyldte henne selv om hun også behandlet han som dritt. Å kutte kontakt var det siste stadiet for meg etter å ha prøvd og prøvd i åresvis. Til og med forklart henne hvordan oppførselen hennes såret meg og gjorde meg deprimert. Ble bare møtt av hån og forsøk på å slå meg ned. Selv etter det så prøvde jeg igjen minimal kontakt. Prøvde møte henne med andre familiemedlemmer til stedet og holde en "kjølig" tone, bare høre på henne jatte om seg selv som alltid og hennes problemer. Uansett godtok hun ikke at jeg skulle ha begrenset kontakt det var rett på meldinger som "ta telefonen for helvete!", "svar med en gang", "fy faen for en egoist du er". Alltid slengte hun dritt om mann og svigerfamilien, ingenting som hadde rot i virkeligheten. Det var utrolig slitsomt å høre på disse meningene hele tiden. Jeg gikk konstant rundt med angst og en klump i magen. Ikke en gang i livet har hun brydde seg om mine følelser eller hørt på meg. Det eneste hun virkelig ønsker er å ha noe å vise til venner om hvor fantastisk familie hun har og blabla. Alt handler om hva andre folk tenker men hun driter i sine egne. Anonymkode: e5076...270 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #174 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 1.03): Komplett vås. Snøfnuggenerasjonen som er oppvokst med foreldrene du viser til, står i lange køer til psykologene, rekordmange unge blir uføre, har store vanskeligheter for å tilpasse seg arbeidslivet etter at foreldrene har lært dem opp til uselvstendighet, blir krenket av alt mellom himmel og jord, og har enorme problemer med å takle motgang. Hvis dette er en vellykket barneoppdragelse i dine øyne, er du helt på jordet; livet er ikke en evig fest, og det er man blir båret på gullstol gjennom barndommen, er dette ingen forutsetning for et stabilt og vellykket liv som voksen - snarere tvert imot. Anonymkode: 5abb6...d99 Er alt dette foreldrenes skyld? Hva med fremvekst av sosiale medier og et mer individorientert samfunn, med uendelige muligheter til å sammenligne seg med alle andre på en måte som aldri har skjedd før? Hva med korona, og de psykiske og sosiale konsekvensene det fikk for en hel generasjon unge? Hva med smarttelefoner med apper som oppfordrer til å tracke og planlegge hver millimeter av livet for å "optimalisere" potensialet sitt? Alt dette er veldig usunne trekk ved kulturen som påvirker dagens unge. Anonymkode: a7f22...c19 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #175 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er alt dette foreldrenes skyld? Hva med fremvekst av sosiale medier og et mer individorientert samfunn, med uendelige muligheter til å sammenligne seg med alle andre på en måte som aldri har skjedd før? Hva med korona, og de psykiske og sosiale konsekvensene det fikk for en hel generasjon unge? Hva med smarttelefoner med apper som oppfordrer til å tracke og planlegge hver millimeter av livet for å "optimalisere" potensialet sitt? Alt dette er veldig usunne trekk ved kulturen som påvirker dagens unge. Anonymkode: a7f22...c19 Fortsatt foreldrenes skyld, de lar jo ungene få sosiale medier! Anonymkode: bd64e...d55 3 1 2
Gaia Skrevet 2. januar #176 Skrevet 2. januar Grønnsaksvaffel skrev (På 29.12.2025 den 0.43): Min mor hører til boomers-generasjonen og jeg kjenner ikke igjen det du skriver. Veldig mange av mine venner har også foreldre i den generasjon og alle har godt forhold til sine foreldre. Samme her. Skjønner ikke hvordan man kan generalisere på denne måten. 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #177 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.28): Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️ Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. Det er gjort noen studier på dette også. SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc. Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️ Anonymkode: 4e14d...c20 Savner mine boomer foreldre. Beklageligvis ble de drept så alt for tidlig Anonymkode: 9e7c4...05e 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar #178 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er alt dette foreldrenes skyld? Hva med fremvekst av sosiale medier og et mer individorientert samfunn, med uendelige muligheter til å sammenligne seg med alle andre på en måte som aldri har skjedd før? Hva med korona, og de psykiske og sosiale konsekvensene det fikk for en hel generasjon unge? Hva med smarttelefoner med apper som oppfordrer til å tracke og planlegge hver millimeter av livet for å "optimalisere" potensialet sitt? Alt dette er veldig usunne trekk ved kulturen som påvirker dagens unge. Anonymkode: a7f22...c19 Veeeel ... og hvem er så smart at de kjøper en smarttelefon til unger som så vidt har begynt på barneskolen, og selv går foran med et dårlig eksempel når de drar fram mobilen i tide og utide ...? Anonymkode: 5abb6...d99 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #179 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 9.26): Hvor gamle er dere som har kuttet kontakten? I min store omgangskrets kjenner jeg nemlig ingen, og vi er generasjon X. Alle har såkalte boomerforeldre, mange av oss har 68-foreldre. Siden det er så mange i tråden som har kuttet kontakten begynner jeg å lure på hva annet dere har til felles Anonymkode: 6af85...96b Jeg er også gen x, født på 70-tallet og ingen av de jeg kjenner har kuttet kontakten med sine foreldre. Er dette stedsavhengig? AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 14.26): Mer fokus på mental helse . Veldig mange generasjon x som går til behandling nå, selvom de ikke gjorde det som barn. når det er har du litt rett, dagens foreldre regnes som de beste foreldrene men de gjør den feilen at de overbeskytter og curler litt vel mye. Barn kan bli usikre hvis de ikke får litt motstand og prøvd seg som ungdom, og plutselig står det som unge voksne uten verktøy til og takle noe som helst. Så den feilen gjør generasjon x. ( lest noen artikler om det , men har ingen link for hånd ) tror alle jeg kjenner i generasjon x har fått mental hjelp 😅 vi ble bare satt på lykkepiller på 90- tallet da vi ikke klarte presset, så jobben måtte gjøres senere. Anonymkode: 52edb...338 Jeg kjenner heller ikke til noen som går til behandling verken av min eller andre generasjoner. Det jeg derimot ser er at mange av de som er unge i arbeidslivet nå ( 20-35 år) ser ut til å tåle lite før de føler de møter motgang, og det ser jeg på som at vi som har oppfostret dem, har vært for lite tydelig på hva som kreves og at de har fått for lite motgang tidligere. Noe som slett ikke er bare bra. Noe som sikkert kan føre til at mange faller utenfor arbeidslivet over tid. Anonymkode: 88c4f...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar #180 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er også gen x, født på 70-tallet og ingen av de jeg kjenner har kuttet kontakten med sine foreldre. Er dette stedsavhengig? Jeg kjenner heller ikke til noen som går til behandling verken av min eller andre generasjoner. Det jeg derimot ser er at mange av de som er unge i arbeidslivet nå ( 20-35 år) ser ut til å tåle lite før de føler de møter motgang, og det ser jeg på som at vi som har oppfostret dem, har vært for lite tydelig på hva som kreves og at de har fått for lite motgang tidligere. Noe som slett ikke er bare bra. Noe som sikkert kan føre til at mange faller utenfor arbeidslivet over tid. Anonymkode: 88c4f...ea1 Problemet med arbeidslivet i dag er at man ikke bare kan troppe opp hos en hvilken som helst arbeidsgiver å spørre etter jobb. I dag må alle unge mennesker ha utdanning rettet direkte mot den jobben de søker. Før kunne man få en jobb som man i dag må ha minst bachelorgrad for at søknaden skal bli vurdert. Og når man fikk en jobb var det helt vanlig å stå i denne helt til man ble pensjonist, uten noe jag om å stige i gradene. Dette er noe alle unge føler på i dag. At den jobben de har og gjør aldri er bra nok, for alle snakker om utvikling via jobb og på privaten. I dag tjener man like mye eller dårligere enn butikkansatte uten utdannelse, eller med fagbrev, om man «bare» har bachelor innenfor noe. Og du er heller ikke garantert jobb med mastergrad. Damd if you do, damd if you don’t. Og så skal man selvrealisere seg selv på fritiden. Ikke få hjelp med barna, men kritiseres om man ikke har overskudd til å gjøre alt perfekt. i arbeidslivet høres det ofte fra boomers og gen x at de ikke forstår hvordan unge i dag med fast jobb ikke har mulighet til å kjøpe hus, hytte, nye biler og dyre ferier. Ja de mener at det er ubegripelig.. lett å sitte i med sølvskjeen i munnen og sparke nedover Anonymkode: 3a52e...0a5 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå