H3rmann Skrevet 30. desember 2025 #141 Skrevet 30. desember 2025 7 minutter siden, AnonymBruker said: At du og din vennekrets opplever det annerledes får så være, men 1. det kan ikke være 100% sant og det er heller ikke et kjent problem. Anonymkode: 5a934...453 Det kan ikke være et kjent problem fordi det ikke forekommer i din vennekrets? jeg har ikke heroinister i min vennekrets, men det er et kjent problem at enkelte folk ender på Plata. 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #142 Skrevet 30. desember 2025 Typisk her er at man skal ikke snakke om følelser eller ha en sunn konfliktløsning. Jeg, millennial, har jobbet hardt de siste årene med å forandre hvordan jeg håndterer konflikter på. Oppdaget i jula at måten jeg har gjort det på kommer fra min boomer- mer. Dævven hvilket lys som gikk opp. Men, jeg har alltid tenkt at jeg har hatt en fin oppvekst, men akkurat det der med følelser og vanskelige tema, konflikthåndtering osv. at man skal holde alt inne til man eksploderer. Det har jeg lært meg ubevisst. Kanskje jeg har gjennom sosiale media forstått mer hva som er sunt men mor burde jo selv ha gjort noen tanker om dette over sine 70 år, men det virker det ikke som. Føles som at hun lærte av mora si og så har det vært resterende livet. Kan jo håpe at generasjonelt trauma minker med generasjonene. Anonymkode: 699f4...ade 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #143 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor har du denne påstanden fra? Om du ser på antall barn som trenger mental hjelp sammenlignet med barn av boomers generasjonen så bommer du totalt med påstanden din. Anonymkode: 5a934...453 Mer fokus på mental helse . Veldig mange generasjon x som går til behandling nå, selvom de ikke gjorde det som barn. når det er har du litt rett, dagens foreldre regnes som de beste foreldrene men de gjør den feilen at de overbeskytter og curler litt vel mye. Barn kan bli usikre hvis de ikke får litt motstand og prøvd seg som ungdom, og plutselig står det som unge voksne uten verktøy til og takle noe som helst. Så den feilen gjør generasjon x. ( lest noen artikler om det , men har ingen link for hånd ) tror alle jeg kjenner i generasjon x har fått mental hjelp 😅 vi ble bare satt på lykkepiller på 90- tallet da vi ikke klarte presset, så jobben måtte gjøres senere. Anonymkode: 52edb...338 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #144 Skrevet 30. desember 2025 Dette er etterkrigsgenerasjonen som fikk foreldrenes traumer susende rett inn i genmaterialet. Det var de som vokste opp med att alt er bra, vi har fred, ikke klag, spis opp maten din og gå ut å lek, ikke snakk om det, alt er fint, det er fred, far drikker og er voldelig, det er fred, mor hyler og slår, men det er jo fred, naboen klår på meg, hysj! Det er fred! Jeg blir mobbet, de kaster stein! - er da fred, ikke granater det er snakk om. Ikke si noe til naboen! De vokste opp med lærdommen att de aldri skulle snakke om det, landet skulle bygges opp igjen, så en måtte se fremover, aldri bakover. De vokste opp til å bli nevrotiske, emosjonelt avstumpet og totale nervevrak, (ikke utad selvfølgelig, for svakhet måtte en ikke vise) fordi det var absolutt ingen som gjorde noe som helst med noe ting som måtte ligge å ulme. Min bestefar var en av de som våknet i panikk hver natt resten av livet etter '45, fordi tyskerene var etter han, heldigvis var han av den snille sorten som hørte på sin kone og ikke drakk traumene bort, men han fikk ikke snakke om det. Ingen skulle snakke om det. Min mor ble totalt innsauset av egen narsissisme i voksenlivet etter en totalt følelsesmessig avstumpet oppvekst. Ho hadde klær på kroppen, ei varm seng og tak over hodet og mat på bordet. Da måtte en vere godt fornøyd, det var fred. Hysj! Ho hadde banket all livsglede utav meg før jeg var fylt fire Det var fred, vi skulle bygge opp igjen landet. Alt var fint. Det betyr ikke att en må på dø og liv forholde seg til de, - en må faktisk av og til bare gi de opp for å redde seg selv. Men att en kanskje kan forstå, og til dels, tilgi de oppførselen, for de gjør nøyaktig det de er oppdratt til, de lærdommen ble mest trolig banket inn, hylt inn, og truet inn i hodet på de. Anonymkode: 621a3...4f9 11 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #145 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har en foreldre av hver - en som gjør alt for at vi barna skal ha det bra, og en som kan virke egoistisk, klarer ikke så mye støy og setter grenser. Jeg har forstått at vi bærer alle med oss en bagasje og gjør det vi tenker vi må for å klare av på beste måte (selv om det ikke gjelder alle, gjelder det for mange). Jeg har forstått at den ene har gitt så mye at det går på mental helse løs. Den andre er på autismespekteret og faktisk ikke klarer å stå i en del ting. Samtidig ser jeg dens styrker i aksepten på det livet gir, og de velsignelsene rutiner og tradisjon leverer. Jeg leter etter styrker, ikke svakheter, og jeg forstår at det ikke er lett for noen her i denne verden. De som leter etter perfeksjon og et liv uten gnisninger, vil nok oppleve store skuffelser. Et liv uten friksjon går glipp av noe essensielt - alt det som gir utvikling, forståelse og vekst. Det er først gjennom gnisninger og det å bli slipt av tidens tann diamanten kan skinne. Anonymkode: 56c3d...359 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #146 Skrevet 30. desember 2025 Innlegget over gjelder ikke selvsagt ikke for familier der overgrep og forferdelige forhold har eksistert, det er noe helt annet. Da er det oftest både forståelig og klokt å ta avstand ❤️ Det gjelder for foreldre som beskrives som irriterende "orker ikke forholde seg til", der man går no contact fordi man ikke føler seg sett nok, sett for mye eller mindre ting. Anonymkode: 56c3d...359 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #147 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har foreldre født seint på 40-tallet. Annet enn å le rått av de kunstige betegnelsene oppstått på some av folk som skal gjøre seg interessante vet de ingenting om å være «boomers». De passer ikke til beskrivelsene over heller. De er rause, snille og lite dømmende. Dette er generasjonen som gikk i tog for fri abort og kvinners rettigheter. Mora mi pynter med pride-flagg i juni og krangler med homofober. Jeg har alltid fått støtte, det samme har mine barn. Kjempeglad for mine foreldre. Anonymkode: c58b1...c8b 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #148 Skrevet 30. desember 2025 H3rmann skrev (3 timer siden): Det kan ikke være et kjent problem fordi det ikke forekommer i din vennekrets? jeg har ikke heroinister i min vennekrets, men det er et kjent problem at enkelte folk ender på Plata. Behersker ikke du heller prosentregning? 100 av 100 = 100%. Hun utelater at det ikke eksisterer noen tilfeller uten problemene hun og hennes venner har... Mitt eksempel var for å motsi at 100 av 100 mennesker er i hennes sko.. Altså, det er umulig at tallet kan være 100%. Trenger du å få det forklart på andre måter så gi beskjed. Anonymkode: 5a934...453 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #149 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har foreldre født seint på 40-tallet. Annet enn å le rått av de kunstige betegnelsene oppstått på some av folk som skal gjøre seg interessante vet de ingenting om å være «boomers». De passer ikke til beskrivelsene over heller. De er rause, snille og lite dømmende. Dette er generasjonen som gikk i tog for fri abort og kvinners rettigheter. Mora mi pynter med pride-flagg i juni og krangler med homofober. Jeg har alltid fått støtte, det samme har mine barn. Kjempeglad for mine foreldre. Anonymkode: c58b1...c8b Samme her her. Litt artig å tenke over hva de har fått til med trygderettigheter, velferdsrettigheter, homokampen, opprettelse av krisesentre og feminismen mens dagens unge generasjon tror de har gjort en revulosjorende arbeid for enkeltgrupper. Boomers har nok gjort 10 gangen av hva noen andre generasjoner har fått til Anonymkode: 5a934...453 8 1
H3rmann Skrevet 30. desember 2025 #150 Skrevet 30. desember 2025 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker said: Behersker ikke du heller prosentregning? 100 av 100 = 100%. Hun utelater at det ikke eksisterer noen tilfeller uten problemene hun og hennes venner har... Mitt eksempel var for å motsi at 100 av 100 mennesker er i hennes sko.. Altså, det er umulig at tallet kan være 100%. Trenger du å få det forklart på andre måter så gi beskjed. Anonymkode: 5a934...453 Tror det heller er du som skal lese litt nøyere før du trykker på "Submit reply", siden det var noe annet enn prosentene jeg kommenterte: Quote Alle mine venner og søsters venner er også generasjon x, og ingen av min søster, meg og alle våre venner og bekjente har denne problemstillingen du tar opp. At du og din vennekrets opplever det annerledes får så være, men 1. det kan ikke være 100% sant og det er heller ikke et kjent problem. Anonymkode: 5a934...453 Nå har det seg slikt at et enkelt søk i Google viser haugevis av hits på at dette er et kjent problem i USA (25% er affisert). Endret 30. desember 2025 av H3rmann 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #151 Skrevet 30. desember 2025 H3rmann skrev (12 minutter siden): Tror det heller er du som skal lese litt nøyere før du trykker på "Submit reply", siden det var noe annet enn prosentene jeg kommenterte: Nå har det seg slikt at et enkelt søk i Google viser haugevis av hits på at dette er et kjent problem i USA (25% er affisert). Artikler om amerikanske forhold er ikke nødvendigvis overførbare til Norge. Samfunnet i USA har vært og er ganske annerledes enn Norge, så det er mange andre faktorer som trolig spiller inn enn akkurat årstallet man er født. Anonymkode: b94d6...f70 6
H3rmann Skrevet 30. desember 2025 #152 Skrevet 30. desember 2025 5 minutter siden, AnonymBruker said: Artikler om amerikanske forhold er ikke nødvendigvis overførbare til Norge. Samfunnet i USA har vært og er ganske annerledes enn Norge, så det er mange andre faktorer som trolig spiller inn enn akkurat årstallet man er født. Anonymkode: b94d6...f70 1 av 5 i UK, mener du dette også er fullstendig umulig å overføre til Norge? https://www.bbc.com/future/article/20190328-family-estrangement-causes 3
H3rmann Skrevet 30. desember 2025 #153 Skrevet 30. desember 2025 32 minutter siden, AnonymBruker said: Boomers har nok gjort 10 gangen av hva noen andre generasjoner har fått til Anonymkode: 5a934...453 Du mener de som ble født etter andre verdenskrig var 10x så tapre og dyktige som de som faktisk sloss i krigen? 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #154 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har vokst opp med en boomer mamma som undertrykker sine egne og andre sine følelser, hun leser ikke rommet og er egosentrisk. Jeg leser rommet veldig og merker med en gang hvis noe er off, og komme i kontakt med følelsene mine har jeg jobbet veldig med, og jeg føler virkelig jeg greier å møte mine barns følelser, men det er noe jeg må tenke over og minne meg selv på. Jeg er alt annet en egosentrisk, nettopp en people pleaser. Er det vanlige og bli det motsatte av sine foreldre? Jeg var også et barn som var litt mye, overkant sosial og fant på mye sprell, jeg ble hele tiden fortalt at jeg måtte roe meg ned. Dette har ført til dårlig selvfølelse som gjør at jeg har ekstremt panikk for å snakke foran forsamlinger, eller bare på møter med flere en 3 mennesker. Liker best små grupper når jeg er sosial. Jeg har fått et barn som kan beskrives som «mye» men jeg skal ikke holde henne tilbake. Ikke klippe vingene hennes. Spent på om hun blir det motsatte av meg når det kommer til det jeg beskrev over her. Anonymkode: 28956...e25 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #155 Skrevet 30. desember 2025 Dessert generasjonen ja. Ser det på familieforhold rundt meg og ikke minst kunder. Anonymkode: 0ac21...380 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #156 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har også kuttet min mor ut helt. Men ikke fordi hun er boomers. Men fordi hun er psykopat som skader meg. Anonymkode: 55637...b38 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #157 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har vokst opp med en boomer mamma som undertrykker sine egne og andre sine følelser, hun leser ikke rommet og er egosentrisk. Jeg leser rommet veldig og merker med en gang hvis noe er off, og komme i kontakt med følelsene mine har jeg jobbet veldig med, og jeg føler virkelig jeg greier å møte mine barns følelser, men det er noe jeg må tenke over og minne meg selv på. Jeg er alt annet en egosentrisk, nettopp en people pleaser. Er det vanlige og bli det motsatte av sine foreldre? Jeg var også et barn som var litt mye, overkant sosial og fant på mye sprell, jeg ble hele tiden fortalt at jeg måtte roe meg ned. Dette har ført til dårlig selvfølelse som gjør at jeg har ekstremt panikk for å snakke foran forsamlinger, eller bare på møter med flere en 3 mennesker. Liker best små grupper når jeg er sosial. Jeg har fått et barn som kan beskrives som «mye» men jeg skal ikke holde henne tilbake. Ikke klippe vingene hennes. Spent på om hun blir det motsatte av meg når det kommer til det jeg beskrev over her. Anonymkode: 28956...e25 Leit å høre ❤️ Vil tro det er ganske vanlig å bli people pleaser med sånne foreldre. Man er ikke vant at grenser respekteres, gjør det man kan for å få dekt det elementære, fokus på foreldrene og please de, ikke vant å bli tatt hensyn til osv. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #158 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 10.07): Altså, herregud. Så utrolig mye unødvendig forvirrende begrep dere finner på Anonymkode: 8df59...8f1 Du tror 68er er et begrep som ble oppfunnet i denne tråden på KG?!😆 Anonymkode: cb9c1...f25 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #159 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mine foreldre og svigerforeldre er boomers.. de er vanvittig krevende å forholde seg til. I korte trekk oppfører fedrene våre seg som drittsekker, og mødrene tar null ansvar for noe. De har utsatt oss barna for vanvittig stress og kaos i over 20 år. De er totalt blottet for at hvordan oppførselen deres påvirker andre. Jeg måtte spørre min mann; hva er greia? Er de alle fullstendig tilbakestående emosjonelt?! Både jeg og mitt søsken har måttet gå i terapi for å klare å forholde oss til de. Min mann burde gått i terapi på grunn av sine foreldre. Anonymkode: 447b3...7d7 💯💯💯💯💯 Anonymkode: c390f...d71 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #160 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er etterkrigsgenerasjonen som fikk foreldrenes traumer susende rett inn i genmaterialet. Det var de som vokste opp med att alt er bra, vi har fred, ikke klag, spis opp maten din og gå ut å lek, ikke snakk om det, alt er fint, det er fred, far drikker og er voldelig, det er fred, mor hyler og slår, men det er jo fred, naboen klår på meg, hysj! Det er fred! Jeg blir mobbet, de kaster stein! - er da fred, ikke granater det er snakk om. Ikke si noe til naboen! De vokste opp med lærdommen att de aldri skulle snakke om det, landet skulle bygges opp igjen, så en måtte se fremover, aldri bakover. De vokste opp til å bli nevrotiske, emosjonelt avstumpet og totale nervevrak, (ikke utad selvfølgelig, for svakhet måtte en ikke vise) fordi det var absolutt ingen som gjorde noe som helst med noe ting som måtte ligge å ulme. Min bestefar var en av de som våknet i panikk hver natt resten av livet etter '45, fordi tyskerene var etter han, heldigvis var han av den snille sorten som hørte på sin kone og ikke drakk traumene bort, men han fikk ikke snakke om det. Ingen skulle snakke om det. Min mor ble totalt innsauset av egen narsissisme i voksenlivet etter en totalt følelsesmessig avstumpet oppvekst. Ho hadde klær på kroppen, ei varm seng og tak over hodet og mat på bordet. Da måtte en vere godt fornøyd, det var fred. Hysj! Ho hadde banket all livsglede utav meg før jeg var fylt fire Det var fred, vi skulle bygge opp igjen landet. Alt var fint. Det betyr ikke att en må på dø og liv forholde seg til de, - en må faktisk av og til bare gi de opp for å redde seg selv. Men att en kanskje kan forstå, og til dels, tilgi de oppførselen, for de gjør nøyaktig det de er oppdratt til, de lærdommen ble mest trolig banket inn, hylt inn, og truet inn i hodet på de. Anonymkode: 621a3...4f9 Du har så rett! Godt skrevet! ❤️👏🏼👏🏼 Anonymkode: c390f...d71
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå