ruskejento Skrevet søndag kl. 23:10 #1 Skrevet søndag kl. 23:10 Vi har vært sammen i mange år. Ingen barn sammen, noe vi er enig om. Eier bolig Frieri og giftemål er viktig for meg, men ikke for han. Det er vanskelig å få noe begrunnelse for hvorfor han ikke ønsker, og jeg sliter med å akseptere det. Når vi snakket om det så sier han "hvis det er så viktig for deg, så er det bedre at du går fra meg, siden jeg ikke kan love noe om når". Kan skjønne at en masete kjerring ikke fører noen vei, men jeg tenker at man gir og får i forhold, og at når det er så viktig for meg, så strekker han seg for meg. Tror også vi tildels har ulike meninger om hvordan å gifte seg, men jeg har sagt at jeg er villig til å vekk fra mine tanker om det, og heller gjøre som han vil, fordi man må gi og ta i et forhold. Det gjør vondt å høre at hvis jeg skal få et ønske innfridd så må jeg begynne på nytt. Jeg mener også tildels at det ikke er godt nok grunnlag for å gå fra hverandre. Dessverre ser jeg det litt slik at på sikt vil jeg bli delvis ulykkelig i denne relasjonen, men vet ikke hvilke utfall det vil få. Det er ikke så viktig for meg å få viljen min, men det er viktig for meg å bli sett, hørt og forstått, men det føler jeg ikke at jeg blir i dette ønske. Han føler sikkert det samme andre veien. Hvordan kommer man seg videre herfra?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:14 #2 Skrevet søndag kl. 23:14 Du har sagt du er villig til å gi og ta men du gir jo ikke opp kravet ditt. Du krever jo. Jeg fikk høre at hvis typen ville giftet seg med noen var det meg. Men det kunne aldri skje. Vi snakket om det og det var helt ok for meg. Si at du må snakke om det ordentlig for å få en avklaring på hva det er han egentlig føler om det. Gjør det tydelig at det ikke handler om krav om giftemål bare avklaring på hans tanker og følelser. At du trenger det for å slå deg helt til ro og føle at valget ditt var hundre prosent greit for deg. Anonymkode: eb778...1f0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:15 #3 Skrevet søndag kl. 23:15 Det er åpenbart like viktig for han å ikke gifte seg som det er for deg å gifte seg. Ingen av dere bør overtales i et slikt valg, så da må du evt vurdere å gå. Men man kan jo lure på hvor mye kjerlighet du har for mannen om du går pga dette. Anonymkode: fb318...548 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:16 #4 Skrevet søndag kl. 23:16 Han sier jo egentlig ganske direkte at han ikke tror dere er noe å satse på. Det er bedre at du går fra han, fordi han ikke kan love noe eller gi deg en tidslinje. Hvis ekteskap er så viktig for deg, så må det vel være bedre å være singel, fremfor å kjenne på at du kanskje ikke er så høyt elsket som du skulle ønske? Min tanke er at den som vil gifte seg, ofrer mye mer ved å gi opp et ekteskap, enn den andre gjør ved å gifte seg til tros for at det ikke er ønsket. Anonymkode: 29364...f25 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:16 #5 Skrevet søndag kl. 23:16 Ønsker han ikke de juridiske rettighetene som ekteskap gir? Joda, samboere har gode rettigheter, men ektefeller har bedre. Særlig når dere eier bolig sammen Anonymkode: fc17e...630 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:17 #6 Skrevet søndag kl. 23:17 Jeg forlot et forhold som hadde vart i 6 år av samme grunn. Jeg gadd ikke kaste bort mer tid, den neste jeg ble sammen med fridde etter 2 år. Anonymkode: c61ba...3ea 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:17 #7 Skrevet søndag kl. 23:17 Han kommer til å fri til sin neste kjæreste kort tid etter at de blir sammen. Har sett det skje så mange ganger. For meg var ekteskap en dealbreaker. Hadde gått hvis han ikke ønsket det. Bare du kan vite hvor viktig det er for deg. Anonymkode: 65025...dfb 2 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:17 #8 Skrevet søndag kl. 23:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men man kan jo lure på hvor mye kjerlighet du har for mannen om du går pga dette. Anonymkode: fb318...548 Eller hvor mye kjærlighet han har for henne om han lar henne gå pga. dette? Anonymkode: fc17e...630 4 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:20 #9 Skrevet søndag kl. 23:20 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller hvor mye kjærlighet han har for henne om han lar henne gå pga. dette? Anonymkode: fc17e...630 Ekteskap er mer en kontrakt enn romantikk. De diskuterte vel ønskene sine i livet i starten av forholdet? Om ikke ekteskap ble lagt frem som en klar forventning så er TS ganske skyld i dette selv. Anonymkode: fb318...548 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:29 #10 Skrevet søndag kl. 23:29 Kan det hende det kan hjelpe begge to å finne ut av hva det er som gjør at han ikke vil gifte seg? Og evt hvorfor du vil gifte deg? Mannen min var også skeptisk fordi hele greia fea hans perspektiv var abstrakt. Å bruke masse tid og penger på ånskaffe et papir vi uansett mer eller mindre hadde på plass med samboerkontrakt osv var ikke noe han så poenget med. Så snakka vi mer om det, om hva ekteskapet og bryllupet symboliserer og betyr for meg. De faktiske forskjellene rent praktisk, hva begge to tenkte rundt bryllupet fra a-å og så videre. Nå har vi vært gift i litt over ett år og han var den som var mest gira og hadde mest meninger om bryllupsdagen. En av bøygene for min var alt rundt frieriet, den biten var aldri viktig for meg så han hadde skapt en bøyg i sitt hode helt på egenhånd. Anonymkode: e25c6...499 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 00:28 #11 Skrevet mandag kl. 00:28 Dere har ikke barn sammen, men eier bolig sammen? Siden han er så bestemt på å ikke ville gifte seg: har dere samboerkontrakt og gjensidig testamente? Er dere sikret sånn rent juridisk i tilfelle den ene dør? For det er en ting som dessverre går så altfor mye igjen hos de som er "anti-ekteskap" og ikke har ordnet gjensidig testamente til tross for at de eier bolig sammen: de har enten null peiling på det rent juridiske når den ene dør (altfor mange samboere uten felles barn får seg en vond overraskelse den dagen de finner ut at uten de nødvendige papirene på plass så arver ikke ikke samboere hverandre, og man risikerer å ende opp med tvangssolgt bolig fordi hans/hennes slekt arver). Enten det, eller så har de faktisk veldig god peiling på det juridiske, men vil ikke gifte seg fordi de ikke tror forholdet vil vare livet ut. Så hvis dere har de nødvendige papirene i orden, trenger det ikke være så ille...men hvis ikke, bør du snarest snakke med ham om dette for å se hvordan han reagerer. Anonymkode: d23c8...41b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 00:58 #12 Skrevet mandag kl. 00:58 Han vil ikke gi deg en begrunnelse for hvorfor han ikke vil gifte seg, og han sier også at han ikke kan love deg noe om ev. når. Da er han etter min mening veldig, veldig tydelig på at det er deg han ikke vil gifte seg med. Jeg hadde pakket og krevd at han enten kjøpte deg ut til minst markedspris, eller at huset legges ut for salg over nyttår. Anonymkode: 5ef60...99e 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:14 #13 Skrevet mandag kl. 08:14 ruskejento skrev (8 timer siden): Vi har vært sammen i mange år. Ingen barn sammen, noe vi er enig om. Eier bolig Frieri og giftemål er viktig for meg, men ikke for han. Gjorde du det klart for ham fra start av? Og hvordan forklarer du at du har blitt så lenge i forholdet hvis giftemål er så 'viktig' for deg? Men jeg synes det er prinsessenykker å forlange et frieri. Voksne mennesker kan snakke sammen og bli enige, eventuelt enige om å være uenige. ruskejento skrev (8 timer siden): Det er vanskelig å få noe begrunnelse for hvorfor han ikke ønsker, og jeg sliter med å akseptere det. Når vi snakket om det så sier han "hvis det er så viktig for deg, så er det bedre at du går fra meg, siden jeg ikke kan love noe om når". Kan skjønne at en masete kjerring ikke fører noen vei, men jeg tenker at man gir og får i forhold, og at når det er så viktig for meg, så strekker han seg for meg. Mangel på forklaring pluss «du kan bare gå, hvis du ikke liker det» hadde jeg heller ikke akseptert. Det vi si, jeg hadde gått. ruskejento skrev (8 timer siden): Tror også vi tildels har ulike meninger om hvordan å gifte seg, men jeg har sagt at jeg er villig til å vekk fra mine tanker om det, og heller gjøre som han vil, fordi man må gi og ta i et forhold. Jeg blir ikke helt klar på om det er sirkuset som er viktig for deg, eller det juridiske? ruskejento skrev (8 timer siden): Det er ikke så viktig for meg å få viljen min, men det er viktig for meg å bli sett, hørt og forstått, men det føler jeg ikke at jeg blir i dette ønske. Han føler sikkert det samme andre veien. Tror ikke han føler noe i det hele tatt. Han har sagt du bare kan gå. Anonymkode: a36fe...c12 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:25 #14 Skrevet mandag kl. 08:25 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ønsker han ikke de juridiske rettighetene som ekteskap gir? Joda, samboere har gode rettigheter, men ektefeller har bedre. Særlig når dere eier bolig sammen Anonymkode: fc17e...630 Det er så marginalt at det nesten ikke er verdt papiret det er skrevet på. I Norge er ekteskap mest en symbolsk handling for spesielt interesserte. Anonymkode: fad16...f3d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:42 #15 Skrevet mandag kl. 13:42 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er så marginalt at det nesten ikke er verdt papiret det er skrevet på. I Norge er ekteskap mest en symbolsk handling for spesielt interesserte. Anonymkode: fad16...f3d Problemet er at mange som bare er samboere heller ikke ordner nødvendige papirer som samboerkontrakt + gjensidig testamente. Altfor mange tror at samboere har de samme rettighetene som ektefeller har. Anonymkode: d23c8...41b 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:56 #16 Skrevet mandag kl. 13:56 Kjedelig situasjon, men det virker som at ekteskap tilsynelatende er noe kvinnen skal kunne kreve. Hvor er logikken i det? Jeg har vært der, giftet meg under tvang for å få fred fra spørsmålet. Kort tid etter kom fornuften og skilsmissen var eneste rette vei for meg. Et ekteskap er ikke lenger det det en gang var for mange. Et ekteskap endrer ingenting. Jeg mener heller tvert i mot at et ekteskap mot noens ønske kan være veldig ødeleggende. Så kommer vi til situasjonen der det er viktig for den ene og ikke ønskelig fra den andre. Da bør man sammen sette seg ned å finne ut hva som er viktigst. Temaet om ekteskap eller hverandre? Anonymkode: 2232a...9bd
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:14 #17 Skrevet mandag kl. 14:14 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er så marginalt at det nesten ikke er verdt papiret det er skrevet på. I Norge er ekteskap mest en symbolsk handling for spesielt interesserte. Anonymkode: fad16...f3d Dette stemmer ikke. Uten ekteskap er man ikke hverandres juridiske familie, eller hverandres nærmeste - det er det foreldrene som er. De kan ta over når det gjelder sykehus, sykdom og død. Mange har brent seg enormt på dette. Som ett av flere eksempler. Økonomisk er det et juridsk minefelt, særlig ved brudd og død. Man må sikre avtaler, detaljer, og alt må være vanntett og presist. Jeg kunne aldri vært i et seriøst og langvarig forhold uten ekteskap som betingelse. Anonymkode: 09147...b9c 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:24 #18 Skrevet mandag kl. 14:24 Si at han får to alternativer: 1) Du kan avstå fra å gifte deg så lenge han inngår en samboerkontrakt som setter deg i en bedre stilling enn giftermål og ekteskapsloven. Eller 2) Gjøre det enkelt: Regulere samlivet gjennom å inngå verdens beste samboerkontrakt (altså reguleringer via ekteskapsloven) gjennom giftermål, noe som er enklere og mye billigere enn en samboerkontrakt. Jeg er ikke sikker, men jeg tror prøvingsattest fra skatteetaten er gratis, og jeg tror mange kommuner tilbyr gratis vielse. Da trenger dere kun gyldig id og to vitner. Mye lettere og billigere enn en samboerkontrakt, og ingenting gir en bedre og tryggere regulering av samlivet enn den norske ekteskapsloven. Anonymkode: 6ee29...faf 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:43 #19 Skrevet mandag kl. 14:43 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er så marginalt at det nesten ikke er verdt papiret det er skrevet på. I Norge er ekteskap mest en symbolsk handling for spesielt interesserte. Anonymkode: fad16...f3d Det største problemet er at en samboerkontrakt regulerer forholdet slik det er der og da. Og det er jo den økonomiske stillingen man først og fremst tenker på. Og et pars økonomiske stilling kan endre seg enormt på kort eller lang tid, men ingen endrer kontrakten. Og så opphører forholdet ved død eller brudd og kontrakten er utdatert. Og det blir så ut av det helvete urimelig for den ene parten (som regelverk kvinnen). Og man har i tillegg aktivt, ved å heller inngå samboerkontrakt heller enn ekteskap, bedt om at ekteskapsloven ikke skal brukes som bakgrunnsrett til hjelp til å tolke den elendige samboerkontrakten på en rimelig måte. Det er "the four corners of the paper" og dett er dett. Med mindre den er så urimelig at man kan blande inn avtaleloven om urimelige kontrakter, men det skal mye til for en samboerkontrakt. Gifter man seg og forholdet opphører (skilsmisse eller død) så bruker man ekteskapsloven til å ordne formuesforholdene mest mulig rimelig. Det betyr ikke at den ene nødvendigvis bare skal få 50% av den andres formue, men det skal være rimelig. Det gjør ikke nødvendigvis en utdatert og manglende oppdatert samboerkontrakt. Anonymkode: 6ee29...faf 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:53 #20 Skrevet mandag kl. 14:53 Menn har mer å tape på ekteskap i dagens samfunn. Så enkelt er det. Elsker dere hverandre bør ikke din drøm om et Disney-bryllup være viktig i det hele tatt. Anonymkode: 03ccb...87a 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå