Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboer skal inn og operere bort mandlene. Han er en godt voksen mann, og har fått beskjed at han kommer til å få veldig vondt og bli sykemeldt i 2 uker. 

vi har flere i omgangskretsen som i voksen alder har fjernet mandlene. De har hatt veldig vondt, og ikke vært i stand til noen ting. Bare å ligge på sofaen og vente til smertene går over.  Legen sier også at det blir vondt. 

samtidig som denne operasjonen er han også i pappapermen sin.   Det vil bli helt umulig å ta vare på en baby mens han selv er svært redusert. 
vi har derfor tenkt at jeg skal overta 2 uker av permisjonen hans for han vil jo ikke være i stand til å følge opp barnet. 

kan vi søke om endring av permisjon allerede nå? 2 måneder før operasjon? 
Noen som har vært gjennom samme og kan si hva vi bør passe på at legen skriver i erklæringen som skal til NAV? 
noen andre tips eller råd? 
har varslet egen arbeidsgiver om at det er ønskelig jeg tar ut 2 uker av fars kvote, det var helt ok, måtte bare huske å levere kopi av søknad til NAV. Men skulle jo gjerne gjort det allerede nå.  

operasjon av mandlene må da vel være god nok grunn for å overta permisjon? Som voksen blir man jo skikkelig redusert.. kjipt å måtte bruke ferien sin i såfall… 

Anonymkode: 51d78...448

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ikke søke før dere har legeerklæring og sykmelding på plass. 
Legen må i sin erklæring skrive hva far trenger hjelp til, hvorfor og hvor lenge. Når du skal søke om overtakelse av permisjon er det du som legger ved denne legeerklæringen i søknaden. 

Anonymkode: 3155f...1d0

Skrevet

Tenker du overta som å få overført de ukene ekstra på deg? Det enkleste er jo å bare bytte permisjonsuker, slik at du tar to uker når han skal ha perm og han tar to uker i din perm.

Anonymkode: 5b3a0...274

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker du overta som å få overført de ukene ekstra på deg? Det enkleste er jo å bare bytte permisjonsuker, slik at du tar to uker når han skal ha perm og han tar to uker i din perm.

Anonymkode: 5b3a0...274

TS her 

jeg har siste dag i mammaperm 29.12.25 så det er ikke mulighet å bytte. Han starter sin perm 30.12. Jeg har hatt mammaperm + fellesuker. Vi har ikke bhg plass før aug så har måttet strekke så langt som mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere kan ikke søke før dere har legeerklæring og sykmelding på plass. 
Legen må i sin erklæring skrive hva far trenger hjelp til, hvorfor og hvor lenge. Når du skal søke om overtakelse av permisjon er det du som legger ved denne legeerklæringen i søknaden. 

Anonymkode: 3155f...1d0

Kjedelig man må vente så lenge da. Sykemld skrives ut samme dag som operasjonsdag.  Får håpe den går gjennom da. Arbeidsgiver må jo varsles.  Og ellers står jeg der med 2 uker hjemme

uten inntekt. 

Skrevet

Han må be om en legeerklæring som beskriver at han er helt ute av stand til å ivareta barnet selv, hvilke oppgaver han ikke kan gjøre, og antatt varighet. 

Denne legeerklæringen legger du ved søknaden om å overta de ukene med permisjon. Han blir sykemeldt.. 

Du kan ikke søke før han faktisk er sykemeldt, men har aldri opplevd at det ikke har gått gjennom. Vi har gjort dette flere ganger. 

Anonymkode: c6c14...339

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 22.04):

Samboer skal inn og operere bort mandlene. Han er en godt voksen mann, og har fått beskjed at han kommer til å få veldig vondt og bli sykemeldt i 2 uker. 

vi har flere i omgangskretsen som i voksen alder har fjernet mandlene. De har hatt veldig vondt, og ikke vært i stand til noen ting. Bare å ligge på sofaen og vente til smertene går over.  Legen sier også at det blir vondt. 

samtidig som denne operasjonen er han også i pappapermen sin.   Det vil bli helt umulig å ta vare på en baby mens han selv er svært redusert. 
vi har derfor tenkt at jeg skal overta 2 uker av permisjonen hans for han vil jo ikke være i stand til å følge opp barnet. 

kan vi søke om endring av permisjon allerede nå? 2 måneder før operasjon? 
Noen som har vært gjennom samme og kan si hva vi bør passe på at legen skriver i erklæringen som skal til NAV? 
noen andre tips eller råd? 
har varslet egen arbeidsgiver om at det er ønskelig jeg tar ut 2 uker av fars kvote, det var helt ok, måtte bare huske å levere kopi av søknad til NAV. Men skulle jo gjerne gjort det allerede nå.  

operasjon av mandlene må da vel være god nok grunn for å overta permisjon? Som voksen blir man jo skikkelig redusert.. kjipt å måtte bruke ferien sin i såfall… 

Jeg var 30 år når jeg opererte mandlene. Fikk også beskjed om at dette gjør veldig vondt, men det var bare ganske ømt og ubehagelig i 2-3 dager. Man får resept på tramadol etc for de første dagene. 

Kanskje jeg bare var heldig, men høres ut som en overdrivelse at det der er veldig vondt. 

Anonymkode: 7436e...eda

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 13.08):

Kjedelig man må vente så lenge da. Sykemld skrives ut samme dag som operasjonsdag.  Får håpe den går gjennom da. Arbeidsgiver må jo varsles.  Og ellers står jeg der med 2 uker hjemme

uten inntekt. 

Hvorfor er det kjedelig? Dere vet ikke om operasjonen faktisk blir gjennomført før han blir operert. Mange operasjoner blir utsatt. 

Anonymkode: 248e4...471

• Liker 1
Skrevet

Ring nav😊 Jeg fikk kjempegod hjelp da jeg lurte på hvordan vi gikk frem da jeg måtte overta noe av mannens permisjon. 

Anonymkode: ff2b7...311

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 13.17):

Han må be om en legeerklæring som beskriver at han er helt ute av stand til å ivareta barnet selv, hvilke oppgaver han ikke kan gjøre, og antatt varighet. 

Denne legeerklæringen legger du ved søknaden om å overta de ukene med permisjon. Han blir sykemeldt.. 

Du kan ikke søke før han faktisk er sykemeldt, men har aldri opplevd at det ikke har gått gjennom. Vi har gjort dette flere ganger. 

Anonymkode: c6c14...339

Ja, det er viktig at dere informerer sykehuset om dette, det holder ikke med vanlig sykmelding! Dere må spesifisere at dere trenger dette. Det må beskrives nøye hvorfor han er ute av stand til å ta seg av barnet. 

Anonymkode: 0758a...bd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 18.18):

Jeg var 30 år når jeg opererte mandlene. Fikk også beskjed om at dette gjør veldig vondt, men det var bare ganske ømt og ubehagelig i 2-3 dager. Man får resept på tramadol etc for de første dagene. 

Kanskje jeg bare var heldig, men høres ut som en overdrivelse at det der er veldig vondt. 

Anonymkode: 7436e...eda

Man skal nå heller ikke ta vare på unger etter inntak av tramadol. 

Jeg hadde forsåvidt dritvondt etter operasjonen. Det er ikke en overdrivelse, de fleste får veldig vondt. Du har vært heldig. Mannen min var som deg. Jeg fikk også blødning etter. Glad jeg ikke hadde ansvar for en unge alene da. 

Anonymkode: 1e871...184

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...