Gå til innhold

Treretters med barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forslag? Alder 3-10år + voksne

Anonymkode: 53c3d...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør gi oss litt mer å jobbe med, ts. 
Først: er det primært et selskap bestående mest av barn, på barnas premisser? Eller er det et selskap med noenlunde like mengder barn og voksne, der begge sine ønsker skal gies like mye plass?

Er barna (og for den del de voksne) vant til middager av noe kompleksitet og tid? Jeg har ett søskenbarn som da det var barn ville ha rullet under bordet midt i 1. rett (og ikke spist annet enn pølser) og et annet som på samme alder ville ha spist kaviar og blings med røkelaks med den største glede. Jeg kjenner voksne som synes biff med peppersaus er så fancy som det behøver bli, og de som spiser hva som helst. 

Oppsummert: gi oss rammer og forventninger.

Snakker vi kremet suppe til forrett , lasagne eller pasta med kjøttboller til hovedrett og is til dessert (som både er barnevennlig og unektelig en 3-retters. Og som alle tre både kan ta et par dager å tilberede og lages fra pakke på kort tid).

Eller snakker vi hummerbisque, helstekt fisk og creme brulee?

Og når du er i gang: hvor i verden henter vi trerettersen fra? Indisk? Eller meksikansk? Italiensk? Fransk? Kinesisk? Generelt europeisk-inspirert?

Anonymkode: d7da2...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kamskjell med blomkålpuré til forrett - sprøstekt pancetta til de som ønsker det. 

Helstekt side av ørret med agurksalat, kaperssmør, mandelpotetmos. 

Vaniljeis med kirsebærkompott. 

Men her er barna veldig glade i fisk og sjømat - mens kjøtt sjeldent er populært. Til festligheter kunne jeg foretrukket andebryst med søtpotetmos, karamelliserte pærer og sprøstekt grønnkål. Kunne jo laget noen sossier til om man visste at and ikke gikk ned. Søtpotetmos, pærer og sprø grønnkål er populært her - også hos andre, små gjester. 

Om det er nyttårsaften er jo helstekt kalkun en vinner både hos store og små - med alt av tilbehør. Og kamskjellene til forrett. 

Anonymkode: a657f...40d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for yngste som forrett og tatt det kronologisk derfra.

Anonymkode: 229fc...e61

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville gått for yngste som forrett og tatt det kronologisk derfra.

Anonymkode: 229fc...e61

Mens jeg tenker at de yngste er søtest og mest passende til dessert. De eldste ville blitt hovedretten her tror jeg. Begynne og avslutte litt lettere.

Anonymkode: 2ce55...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mens jeg tenker at de yngste er søtest og mest passende til dessert. De eldste ville blitt hovedretten her tror jeg. Begynne og avslutte litt lettere.

🤣 forfriskende lesning!

Anonymkode: e8dc2...bda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og Chianti til hovedretten…… 

Anonymkode: 19760...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...