AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden I alle forhold har man grenser for hva som er grei relasjon med andre mennesker, det være seg motsatt kjønn, kollegaer og exer. I noen forhold syns en all kontakt er ok, noen forhold tillater til og med sex med andre, mens i noen forhold ønsker begge parter helt minimal kontakt med motsatt kjønn og tidligere relasjoner. Så kan det hende at disse grensene brytes noen gang, og det kan såre den ene parten. Det skjedde med meg. Jeg ble såret av en relasjon min kjæreste hadde med sin ex, og som var bevisst skjult og over grensen for hva jeg synes er ok, og hva jeg trodde var grensen. I etterkant har hun sagt at hun er enig, og at vi som par ikke skal ha den type kontakt med andre, exer eller andre av motsatt kjønn. Dette dukker opp litt for ofte som krangel i vårt forhold, og vi blir dratt tilbake til dette tema. Flere ganger har hun nå sagt at hun opplever meg som kontrollerende og skal ha så mange regler. Hva mener dere er kontrollerende oppførsel fra en part i ett forhold? Anonymkode: e6ae6...4d5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I alle forhold har man grenser for hva som er grei relasjon med andre mennesker, det være seg motsatt kjønn, kollegaer og exer. I noen forhold syns en all kontakt er ok, noen forhold tillater til og med sex med andre, mens i noen forhold ønsker begge parter helt minimal kontakt med motsatt kjønn og tidligere relasjoner. Så kan det hende at disse grensene brytes noen gang, og det kan såre den ene parten. Det skjedde med meg. Jeg ble såret av en relasjon min kjæreste hadde med sin ex, og som var bevisst skjult og over grensen for hva jeg synes er ok, og hva jeg trodde var grensen. I etterkant har hun sagt at hun er enig, og at vi som par ikke skal ha den type kontakt med andre, exer eller andre av motsatt kjønn. Dette dukker opp litt for ofte som krangel i vårt forhold, og vi blir dratt tilbake til dette tema. Flere ganger har hun nå sagt at hun opplever meg som kontrollerende og skal ha så mange regler. Hva mener dere er kontrollerende oppførsel fra en part i ett forhold? Anonymkode: e6ae6...4d5 Jeg synes du er veldig vag her. Hva mener hun med at du er kontrollerende og har for mange regler? Hva slags regler har du? Anonymkode: b4a5c...d1a
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Prøvde å være vag litt med vilje 😃 Jeg søker etter hva folk mener er kontrollerende oppførsel fra en partner. Hva er forskjellen på å ha regler som en er enige om og hva som er kontrollerende ovenfor den andre parten. Anonymkode: e6ae6...4d5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden Poenget er ikke hva vi synes er kontrollerende. Poenget er hva hun oppfatter som kontrollerende. Hvis hun misliker din oppførsel må du lytte til henne. Hva vi mener spiller ingen rolle for deres relasjon. Det handler om respekt og kjærlighet. Anonymkode: 1af14...769 2 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Da jeg ble sammen med min mann, fikk jeg beskjed om at å se på Hotel Cæsar var helt håpløst og det skulle ikke stå på i stua, jeg skulle helst ikke bruke sminke, han snakket ned mine venner og deres partnere, osv. Vi var unge da vi ble sammen, jeg var uerfaren og jeg godtok det og tenkte at det var slik det skulle være. Nå, nesten 20 år senere ser jeg jo at det er helt feil, og egentlig et stort rødt flagg. De siste par årene har jeg tatt livet mer tilbake, krevd min plass, kanskje, og han har innsett at det måtte en endring til for at forholdet skulle holde. Anonymkode: efae1...5ef 1
Perfume Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden For meg personlig, ville jeg følt det som kontrollerende hvis min mann bestemte hva jeg skulle gjøre og ikke gjøre utenom normal folkeskikk. ( vi er de som er enige om at ekser og andre "potensielle" holder vi oss unna). Vi har ingen kontakt med andre enn våre barns andre forelder, ikke andre ekser. Og har venner av begge kjønn, men er ikke med andre. Vi har åpen tlf med hverandre og felle økonomi, så ingen hemmeligheter. Dette ser vi på som en selvfølge.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Poenget er ikke hva vi synes er kontrollerende. Poenget er hva hun oppfatter som kontrollerende. Hvis hun misliker din oppførsel må du lytte til henne. Hva vi mener spiller ingen rolle for deres relasjon. Det handler om respekt og kjærlighet. Anonymkode: 1af14...769 Men jeg tenker jo at jeg ikke er kontrollerende. Jeg er respektfull tenker jeg. Det er kanskje at en egentlig ikke er samspilte om hva som er greit. Og hvis det påpekes eller spørres om det har skjedd så oppleves det kontrollerende. Anonymkode: e6ae6...4d5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg tenker jo at jeg ikke er kontrollerende. Jeg er respektfull tenker jeg. Det er kanskje at en egentlig ikke er samspilte om hva som er greit. Og hvis det påpekes eller spørres om det har skjedd så oppleves det kontrollerende. Anonymkode: e6ae6...4d5 Det hjelper allikevel ikke om du forteller henne at en gjeng anonyme damer på internett er enige med deg. Tror du hun kommer til å endre følelsene sine av den grunn? Garantert ikke. Hun føler seg kontrollert. Det er der du må begynne. Ta hennes perspektiv. Etterpå kan du forsøke å få henne til å ta ditt perspektiv. Ikke vær så opptatt av regler, fokuser heller på hvorfor du føler usikkerhet når hun oppfører seg sånn. Fortell henne om følelsene du får. Fortell henne om ditt behov for trygghet. Det er et bedre utgangspunkt for dialog. Anonymkode: 1af14...769 3
Queen19 Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Jeg ville opplevd det som kontrollerende dersom samboeren min forsøkte å ilegge meg forbud om hvem jeg får se. Med andre ord, det går fint om han uttrykker ubehag eller andre negative følelser over hvem jeg møter, så lenge han ikke forsøker å manipulere meg så jeg ikke treffer disse menneskene, eller direkte prøver å si at jeg ikke «får lov». 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det hjelper allikevel ikke om du forteller henne at en gjeng anonyme damer på internett er enige med deg. Tror du hun kommer til å endre følelsene sine av den grunn? Garantert ikke. Hun føler seg kontrollert. Det er der du må begynne. Ta hennes perspektiv. Etterpå kan du forsøke å få henne til å ta ditt perspektiv. Ikke vær så opptatt av regler, fokuser heller på hvorfor du føler usikkerhet når hun oppfører seg sånn. Fortell henne om følelsene du får. Fortell henne om ditt behov for trygghet. Det er et bedre utgangspunkt for dialog. Anonymkode: 1af14...769 Kommer nok ikke til å bruke anonyme damer på nettet som den fulle sannhet 😉 Jeg ønsker vel bare litt perspektiv på hva folk mener er kontrollerende (og da feil) oppførsel og hva som er innafor i ett forhold. Noen eksempler da: - Er det ok å spørre om en spesifikk person har sendt deg melding, hvis det har skjedd før? - Er det ok å spørre om hvorfor en person har sendt melding hvis en ser det når partner viser deg noe annet på telefonen? Anonymkode: e6ae6...4d5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden Queen19 skrev (2 minutter siden): Jeg ville opplevd det som kontrollerende dersom samboeren min forsøkte å ilegge meg forbud om hvem jeg får se. Med andre ord, det går fint om han uttrykker ubehag eller andre negative følelser over hvem jeg møter, så lenge han ikke forsøker å manipulere meg så jeg ikke treffer disse menneskene, eller direkte prøver å si at jeg ikke «får lov». Interessant . Men hvis dere begge hadde blitt enige om at f.eks exer tar vi ikke en øl med, og den ene gjorde det da? Anonymkode: e6ae6...4d5 1
Queen19 Skrevet 16 timer siden #12 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant . Men hvis dere begge hadde blitt enige om at f.eks exer tar vi ikke en øl med, og den ene gjorde det da? Anonymkode: e6ae6...4d5 Kommer litt an på. Om det ble informert om på forhånd, så vil det selvsagt føles tryggere ettersom det er åpen og ærlig kommunikasjon, om det ble holdt skjult vil det åpenbart være et tillitsbrudd og grunn nok til å reflektere over om forholdet er verdt å fortsette.
Queen19 Skrevet 16 timer siden #13 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kommer nok ikke til å bruke anonyme damer på nettet som den fulle sannhet 😉 Jeg ønsker vel bare litt perspektiv på hva folk mener er kontrollerende (og da feil) oppførsel og hva som er innafor i ett forhold. Noen eksempler da: - Er det ok å spørre om en spesifikk person har sendt deg melding, hvis det har skjedd før? - Er det ok å spørre om hvorfor en person har sendt melding hvis en ser det når partner viser deg noe annet på telefonen? Anonymkode: e6ae6...4d5 Nei og nei. Unntaket er hvis det er en historikk med utroskap med den spesifikke personen. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden Queen19 skrev (Akkurat nå): Nei og nei. Unntaket er hvis det er en historikk med utroskap med den spesifikke personen. Ok, men hvis det ikke var utroskap, men ugrei kommunikasjon som var bevisst hemmelig og skjult, og som begge i etterkant er enige om er en type kommunikasjon vi ikke skal ha? Anonymkode: e6ae6...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden Jeg synes detaljerte regler om hvordan enkelte ting skal være i et hjem er kontrollerende. Helt ok med regler om at søpla skal bæres ut når det er fullt, det hører med til normal boevne. Men å bli sur hvis kaffefilteret ikke er skylt og lignende banale eksempler, synes jeg er kontrollerende. Anonymkode: 0f4c5...ad9 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant . Men hvis dere begge hadde blitt enige om at f.eks exer tar vi ikke en øl med, og den ene gjorde det da? Anonymkode: e6ae6...4d5 Det er å bryte en avtale man har. Det er kontrollerende å snoke på den andres telefon, forfølge, eller nekte hverandre helt normale hverdagslige gjøremål og relasjoner, som for eksempel å dra på kafe med en venninne. Sistnevnte gjør godt for vårt forhold, det blir god stemning med litt smiger og egoboost. Anonymkode: 81535...d42
Queen19 Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, men hvis det ikke var utroskap, men ugrei kommunikasjon som var bevisst hemmelig og skjult, og som begge i etterkant er enige om er en type kommunikasjon vi ikke skal ha? Anonymkode: e6ae6...4d5 Du er anonym, kan du ikke være litt mer konkret? Om det er emosjonell utroskap du sikter til, så er det fremdeles en form for utroskap. Men det kommer til et punkt etter utroskapen og tilgivelsen, hvor den sårede part som valgte å bli, ikke lenger kan fortsette å be om «bevis» på at den andre ikke er utro igjen, for da bikker det over til kontrollerende oppførsel. Det er grunnen til at jeg ikke kunne blitt værende etter utroskap, jeg hadde aldri fått tilbake tilliten og jeg hadde blitt til et kontrollerende monster. Et forhold er ikke verdt noe som helst, uten tillit. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er å bryte en avtale man har. Det er kontrollerende å snoke på den andres telefon, forfølge, eller nekte hverandre helt normale hverdagslige gjøremål og relasjoner, som for eksempel å dra på kafe med en venninne. Sistnevnte gjør godt for vårt forhold, det blir god stemning med litt smiger og egoboost. Anonymkode: 81535...d42 100% enig. Men hadde det møtet vært bevisst skjult så blir det feil for meg. Anonymkode: e6ae6...4d5 1
Strigiformes Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Prøvde å være vag litt med vilje 😃 Jeg søker etter hva folk mener er kontrollerende oppførsel fra en partner. Hva er forskjellen på å ha regler som en er enige om og hva som er kontrollerende ovenfor den andre parten. Anonymkode: e6ae6...4d5 Å være mistenksom kan gi grobunn for en kontrollerende adferd. Har man behov for å hele tiden sjekke hva partneren gjør, så har man et problem tenker jeg. Da stoler man ikke på hverandre.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Queen19 skrev (Akkurat nå): Du er anonym, kan du ikke være litt mer konkret? Om det er emosjonell utroskap du sikter til, så er det fremdeles en form for utroskap. Men det kommer til et punkt etter utroskapen og tilgivelsen, hvor den sårede part som valgte å bli, ikke lenger kan fortsette å be om «bevis» på at den andre ikke er utro igjen, for da bikker det over til kontrollerende oppførsel. Det er grunnen til at jeg ikke kunne blitt værende etter utroskap, jeg hadde aldri fått tilbake tilliten og jeg hadde blitt til et kontrollerende monster. Et forhold er ikke verdt noe som helst, uten tillit. Det var en kommunikasjon med en ex som var altfor hyppig og om altfor private tema som vi var enige om i etterkant begge to at ikke var grei, og at vi som par ikke ønsket i vårt forhold. Det brøt mye av min tillit, og i dag så jeg tilfeldig at det hadde vært kontakt igjen. Jeg spurte hva det var og fikk tilbake at jeg kontrollerer henne. Jeg syns det var kjipt å høre og jeg oppfatter det ikke som kontrollerende. Anonymkode: e6ae6...4d5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå