Gå til innhold

Hvordan takle panikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde en opplevelse i dag der jeg fant ut at jeg har gjort en feil. Det var ikke med vilje og det er ikke en stor feil. Men jeg får en helt hinsidiges reaksjon på det. Får pusteproblemer, skjelver, hjertebank, klarer ikke tenke klart, klarer ikke sitte stille. Hjernen stenger helt ned. Det føles som jeg får helt panikk/angst. Vet at jeg må ta sovemedisin hvis jeg skal klare å sove i kveld. 

Jeg forstår at dette sikkert henger sammen med noe barndomsgreier, men jeg vet ikke hva. Hadde en helt normal oppvekst. 

Hvordan skal jeg håndtere dette? Reaksjonen min står overhodet ikke i stil til hendelsen. Hva gjør jeg for å få kroppen til å komme ut av panikkmodus?

Anonymkode: 2779a...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det også sånn for feil jeg gjorde. Det ødela mye for meg så begynte i terapi. 

Viste seg at oppveksten min absolutt ikke var så normal og bra som jeg trodde… 

Anonymkode: 18ea8...322

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sliter med den panikkmodusen selv. Så har fått alvorlige søvnproblemer blant annet for kroppen klarer aldri slå seg av og slappe av. Har ingen gode råd dessverre

Anonymkode: 6e430...139

Skrevet

Meditere har hjulpet for meg. Kobler ut hjernen, så om jeg ikke fikk sove så klarte kroppen i det minste å hvile.

Hadde mange søvnløse netter på det aller verste. Heldigvis er det lenge siden nå.

Skrevet

Nå etter at du har kommet så langt at du vet og ser at det ikke er en alvorlig feil og at det ikke spiller noen stor rolle; gjør pusteøvelser for å roe ned. Prøv noen enkle meditasjonsøvelser. Det som fungerer for meg er å forestille meg en lun sommerdag der jeg sitter og betrakter et nydelig, fredfullt landskap med mykt gress og en vakker innsjø, og at jeg sitter under trær med blader som rasler i en varm bris mens jeg hører fuglene synger og alle sommerduftene fyller nesen når jeg puster dypt inn. 

Det gjør noe med modusen kroppen er i

Anonymkode: 86a84...c00

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode råd. Jeg forsøker å følge rådene deres. Men det hjelper bare kort tid, så er følelsene tilbake igjen. Jeg forstår ikke at jeg, som er midtveis i livet, og har taklet det meste opp gjennom årene, ikke fungerer lenger 😔

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for gode råd. Jeg forsøker å følge rådene deres. Men det hjelper bare kort tid, så er følelsene tilbake igjen. Jeg forstår ikke at jeg, som er midtveis i livet, og har taklet det meste opp gjennom årene, ikke fungerer lenger 😔

TS

Sånn er det for veldig mange av oss som har fått angst, begeret vårt renner til slutt over. Så blir vi nødt til å ta tak i det som ligger under og gjør at vi (feilaktig) føler at det er megakrise og at vi ikke er verdt en dritt hvis vi ikke gjør alt perfekt. 

Det er masse håp for at dette går bra. ❤️ Bare at du er her inne og leter etter svar, samtidig som du aner hva som kan være greia, lover veldig godt!

Anonymkode: 47e2e...0cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...