Gå til innhold

Spark fra svigermor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift i snart 5 år med en hyggelig mann, og kommer godt overens med hans familie. Jeg vet at min svigerinne (altså ikke søsteren til mannen min, men hun som er gift med broen til mannen min) har hatt problemer med vår felles svigermor, men har slått det fra meg som overfølsomhet/feilkommunikasjon. Svigermor er jo så hyggelig! Men på julaften opplevde jeg for første gang det samme:

Jeg har en del ulike helseplager, pga. en kronisk sykdom. Sånn har det alltid vært, og min arbeidsevne går opp og ned. I det siste har mannen min også vært syk, men vi klarer oss fint. Svigermor er imidlertid bekymret, og spurte meg ut om dette etter middagen på julaften hjemme hos henne. Først takket jeg for at hun spurte, og svarte at alt gikk bra, men hun ga seg ikke. Hadde jeg forsøkt x, kunne jeg ikke gjøre y. Jeg merket at det gikk inn på meg, for jeg har jo dårlig samvittighet for at jeg orker mindre enn andre, ikke minst når mannen min trenger støtte. 

Til slutt prøvde jeg å si tydelig i fra, på en hyggelig måte, at jeg ikke ville snakke mer om dette. Da spurte hun i steden om jobben min, og om det ikke var vanskelig å jobbe redusert. "Det er jo mye helse i å mestre arbeid!" Jeg sa igjen i fra at jeg helst ville snakke om noe annet.

Da kom det: "Du går jo til behandling hele tiden, jeg trodde liksom det skulle hjelpe jeg, da." 

Vet det vil gå seg til, men hun traff en nerve, og jeg merker at jeg ser henne i et helt annet lys nå. Skriver dette mest for å "få det ut," men også for å advare andre om at det ofte er sider av folk man ikke ser. Jeg burde ikke avvist min svigerinne når hun prøvde å fortelle meg at svigermor kan være vanskelig... 

Anonymkode: 4a234...a89

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at mannen din er hyggelig, da. Og at du også sier fra til svigermor på en hyggelig måte. 

Anonymkode: 76443...bb8

• Nyttig 1
Skrevet

Be henne passe sine egne saker

Anonymkode: cdff2...087

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kom det: "Du går jo til behandling hele tiden, jeg trodde liksom det skulle hjelpe jeg, da." 

Vet det vil gå seg til, men hun traff en nerve, og jeg merker at jeg ser henne i et helt annet lys nå.

hun forstår ikke. Derfor grov hun så mye - for å skjønne hva det er som feiler deg. Hvorfor du ikke blir frisk, hvorfor du ikke kan arbeide mer. Skjønner at det kan føles som et angrep, men du har førstehåndforståelse av din egen helsetilstand. Prøv heller å forklare henne hvordan du har det, hvordan det er å leve med den kroniske sjukdommen, hvordan hverdagen din ser ut. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg burde ikke avvist min svigerinne når hun prøvde å fortelle meg at svigermor kan være vanskelig... 

hva hadde det endret på saken? Jeg går ut ifra at du ikke var frekk mot svigerinna. 

Det er vel et et godt tegn at du ikke direkte biter på når andre sier at en tredjeperson er ufin. 

Anonymkode: 72de5...b87

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

hun spør jo fordi hun oppriktig bryr seg? hun vil forstå slik at hun kan hjelpe

Anonymkode: b9234...2b5

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hun forstår ikke. Derfor grov hun så mye - for å skjønne hva det er som feiler deg. Hvorfor du ikke blir frisk, hvorfor du ikke kan arbeide mer. Skjønner at det kan føles som et angrep, men du har førstehåndforståelse av din egen helsetilstand. Prøv heller å forklare henne hvordan du har det, hvordan det er å leve med den kroniske sjukdommen, hvordan hverdagen din ser ut. 

hva hadde det endret på saken? Jeg går ut ifra at du ikke var frekk mot svigerinna. 

Det er vel et et godt tegn at du ikke direkte biter på når andre sier at en tredjeperson er ufin. 

Det tror jeg også, at det ikke var ment frekt eller slemt, men mer at hun ikke forstår. Det at hun sa at hun trodde behandlingen skulle hjelpe, kan være av omtanke og bekymring for deg. At hun føler på en form for håpløshet over at du ikke blir frisk, og har lyst til å hjelpe med å foreslå ting. 

Jeg har selv et barn med kronisk sykdom, og vi føler at vi har prøvd «alt», uten at noe fungerer. Som pårørende og familie rundt blir man bekymret, man føler på en hjelpesløshet; for man har så lyst til å hjelpe, men så kan vi liksom ikke gjøre stort.

Også skjønner jeg jo at du tok dette den måten du tok det på, når dette er et sårt og ømt punkt for deg. 

Og helt enig med den over; det er flott at du ønsker å gjøre deg opp egne meninger om mennesker. 

Anonymkode: 8e792...385

• Liker 4
Skrevet

Nå har du en ypperlig anledning til å knytte bånd til svigerinnen din sånn at dere kan finne gode strategier for å håndtere disse "episodene". Det kommer garantert ikke til å bli enklere fremover når svigermor blir eldre.....

Anonymkode: 725c1...a04

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun spør fordi hun er bekymret for sin sønn. Om det er din helse som gjør han syk. Og det må det være lov å spørre om.

Anonymkode: 0833f...22b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det du formidler her gir et inntrykk av en vanskelig svigermor, men en som bryr seg og vil forstå/vite mer om din situasjon.

Når du sier du ikke vil snakke om det så åpner du ikke akkurat opp for å ville dele dette med henne heller, snarere tvert i mot. Så nå har du egentlig dannet deg et inntrykk basert på din svigerinnes opplevelse som har latt vente på seg.

For mange er det faktisk vanskelig å forstå andres kroniske og varige sykdom, fordi man ikke SER noen ting. Og hvis folk da skal ta seg nær av spørsmål så åpner man heller ikke opp for aksept og forståelse. 

Har et familiemedlem som er alvorlig kronisk syk med mange diagnoser, men er man med vedkommende ser man ingenting. Jeg har spurt om alt, vedkommende har svart på absolutt alt så nå kan jeg virkelig forstå hva vedkommende går igjennom, hva vedkommende opplever i de forskjellige situasjonene og det er mye lettere å ta hensyn. Men hadde vedkommende bare avvist og ikke ville snakket om det så hadde jeg helt ærlig bare sett på vedkommende som en lat person som gjemmer seg bak «diagnoser». 

Så jeg syns heller du skal vri om situasjonen til å tenke at svigermor ønsker å kjenne deg bedre, forstå deg bedre og kanskje hjelpe der hun kan. Vise omsorg for deg. 

Eller så kan du så klart fortsette å se det i verste mening, men da ville jeg personlig tolket det slik jeg skrev over at jeg faktisk ikke 100% tror på at situasjonen din er så alvorlig.

Så vurder selv, var det en form for omtanke eller var det ment for å være vanskelig?

Anonymkode: 0ffbb...775

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål er vel ikke kritikk..? Høres ut som nysgjerrighet og omsorg, og dette var en fin anledning til å fortelle om hvordan plagene dine reduserer jobbevne etc.

Anonymkode: 8051f...6a2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller du var overfølsom her. Hun virker bare bekymret. Virker ikke som en vanskelig svigermor ihvertfall 

Anonymkode: a4bcf...41f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri del helsen din med andre mennesker enn helsepersonell.

Helse er en privatsak.

Anonymkode: 17087...f24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke for bare livet å forstå at dette var støende og at du nå har endret oppfatning av din svigermor ut fra en samtale, hvor hun tydeligvis bare ønsker å se om det finns en løsning? Min enten venninne kan også ta seg nær av slike spørsmål, men det er fordi hun ikke «har lyst å bli friskmeldt» og begynne å jobbe igjen (ja, hun sier det til meg og jeg har kjent henne hele livet mitt). Så, hun blir irritert og stresset hvis noen skal løse problemet hennes. 

Anonymkode: 5d3b1...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aldri del helsen din med andre mennesker enn helsepersonell.

Helse er en privatsak.

Anonymkode: 17087...f24

Ikke med mannen din en gang? Av og til kan det være lurt, hvert fall hvis de som er nærmest deg skal ha noen mulighet til å forstå! 

Anonymkode: 5d3b1...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns spørsmålene hennes var greie, MEN det passer seg ikke å prate om sånt på julaften! Og hun burde ha respektert det da du sa at du ikke ville prate om det.

Anonymkode: 02ad7...7d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, da lærte du vel å ikke gaslighte din svigerinne?

Neste gang noen initierer prat om helse (egen eller andre sin) ved matbordet så sier du rett ut at dette ikke er et emne man snakker om over maten. Når folk velger å være ubehøvlet er det alltid innenfor normal høflighet å irettesette dem. Barn irettesetter man på privaten (de vet ikke bedre). Voksne irettesetter man i plenum (de vet bedre og tar aktive valg om å være ufine, som må ha konsekvenser).

Uansett: jeg tror ikke på at din mann er «hyggelig». Da ville han (og broren) for lengst gitt sin mor to valg: 1. oppføre seg. 2. være ensom i alderdommen.

Anonymkode: 74138...f83

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Din svigermor er veldig grenseoverskridende! Og måten hun gjør det på og tidspunktet viser at hun ikke eier veldig mye sosial intelligens eller respekt for andres grenser.

For det første - julaften er ikke tidspunktet å grave i folks helseproblemer, heller ikke for å "forstå".

For det andre - du satte en grense hvor du etterhvert sa at du ikke ønsket å snakke om dette mer. Den grensen aksepterte ikke svigermor, hun fortsatte slik at du måtte gjenta deg selv, at du ikke ønsket å snakke mer om dette. 

Dette er ufølsomt, det er ikke god vilje eller ønske om å forstå. Det viser ingen respekt for andres grenser. Og det viser null gangsyn hva situasjonen og dagen angikk.

Jeg hadde tatt en prat med mannen og gjerne hans bror og svigerinne også, for hvordan dere kan håndtere lignende situasjoner i fremtiden. For de vil komme! Da er det veldig greit at dere er samstemte der det er naturlig at dere er det.

Å spørre om en del av det hun spurte, det kan være greit om man spør på tomannshånd, men ikke i plenum, julaften med flere tilstede. Da er det bare ufint og sosialt uintelligent. Når hun ikke respekterer at du ikke vil snakke om det der og da, så er hun direkte stygg.

Ikke la dette få påvirke deg negativt, Ts. Her er det svigermor som har problemet, selv om hun ev. egentlig mener godt. For hun greier ikke formidle dette, hun tvinger seg frem, uten respekt, setter deg i en veldig ubehagelig situasjon når hun nekter å respektere de helt rimelige grensene du satte.

❤️

Anonymkode: 64d69...8e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva somvar frekt der jeg? Sånn annet enn å ikke stoppe når du ba henne om det.

Det høres jo igrunn bare ut som om hun virkelig bryr seg om deg og vil forsøke å hjelpe. 

Anonymkode: 8c312...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 12/28/2025 at 4:34 PM, AnonymBruker said:

Det er vel også et tegn på at hun mistrodde svigerinnen når hun sa fra. 

Anonymkode: 1f19c...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...