Gå til innhold

Spm ang bekymringsmelding

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det setter jeg stor pris på. Og føler meg litt lettere nå

Anonymkode: 76051...b0c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sendes det automatisk bekymringsmelding fra legevakt til barnevernet hvis en mor ringer og viser tegn til depresjon og angst? Sliter litt nå og står i en livskrise og er redd noen skal tro jeg ikke kan ta vare på barnet mitt pga det. Kan man søke hjelp for psyken uten å miste barnet sitt? Er det noe automatikk i at psykisk helse = barnevern? Hører så mye rart i mediene så blir usikker.  Barnet lider ingen nød, er ikke en sånn situasjon. Vi er to foreldre om barnet og barnet merker ingenting annerledes i sin hverdag. Bare mamma som har det tøft på innsiden 

Det er større sjanse for at det vil bli sendt bekymringsmelding om du selv ikke oppsøker hjelp for problemene og lar det gå så langt at eventuelt andre melder inn bekymring. Med andre ord nei ut i fra det du skriver her så er det ingen grunn til at barnevernet skal bli koblet inn om du oppsøker hjelp nå.

Anonymkode: 37854...a34

Skrevet

Et spørsmål til, får barnevernet innsyn i alle mine helsejournaler hvis de ønsker det? Slo meg plutselig, så ubehagelig hvis de skulle mot all formodning komme hit og kreve innsyn i alle mine medisinske papirer og lese alle detaljer om meg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Et spørsmål til, får barnevernet innsyn i alle mine helsejournaler hvis de ønsker det? Slo meg plutselig, så ubehagelig hvis de skulle mot all formodning komme hit og kreve innsyn i alle mine medisinske papirer og lese alle detaljer om meg 

De kan innhente helseopplysninger hos lege foreks, men da spør de legen om spesifikke spørsmål som de svarer på. Legen gir ikke bare fra seg hele journalen din. Og det er ikke så vanlig, det er helst foreks barnehagen og helsestasjonen de ville snakket med, og evnt fastlege ang barna. De skal jo ha en konkret, og god, grunn til å søke informasjonen. Og det hadde bare vært hvis de tenkte at noe var galt. Du søker hjelp, barnet har en stabil omsorgsperson i far, dette går bra, ingen grunn til noen bekymringsmelding. 

Anonymkode: 5a020...73b

Skrevet

Nei sendes ikke automatisk pga det du sliter med, men de kommer til å spørre om du har barn og hvor de er. Er de ivaretatt skal de ikke trenge å melde. 

Skrevet

Du må gi samtykke til uthenting av helseopplysninger. Så i praksis må du si ja for å ikke forverre mistanken mot deg. Så det blir på en måte frivillig tvang.

Anonymkode: 6f626...9c3

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 14.26):

Jeg har blandt annet hjulpet foreldre med å raskere bli tatt inn i spesialisthelsetjenesten for helsehjelp, avlastning, koble på storfamilien med familieråd, samarbeid med NAV og fastlege (om det er behov for det) mm. 

Anonymkode: 02a5f...285

Hvordan kan bv hjelpe foreldre med å bli tatt inn i spesialisthelsetjenesten? Her brukes bv heller som en hvilepute for dps. «Gå til kommunen og bv for å få hjelp.» Dette selv om både kommunen, fastlegen og bv ser behovet for dps. Dps hører ikke på uttalelser fra kommunen, fastlegen og bv. Har du fått et avslag på dps, så følger det deg for alltid. Dps driter i om du blir så syk at du ikke kan ta deg av barnet ditt. Da er jo bv der.

Når storfamilien er blant dem som maser om at du må melde deg til bv for å få avlastning, så vil du kanskje ikke ha dem med i familieråd.. 

Anonymkode: a7779...8b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...