AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:06 #1 Skrevet søndag kl. 13:06 Sendes det automatisk bekymringsmelding fra legevakt til barnevernet hvis en mor ringer og viser tegn til depresjon og angst? Sliter litt nå og står i en livskrise og er redd noen skal tro jeg ikke kan ta vare på barnet mitt pga det. Kan man søke hjelp for psyken uten å miste barnet sitt? Er det noe automatikk i at psykisk helse = barnevern? Hører så mye rart i mediene så blir usikker. Barnet lider ingen nød, er ikke en sånn situasjon. Vi er to foreldre om barnet og barnet merker ingenting annerledes i sin hverdag. Bare mamma som har det tøft på innsiden Anonymkode: 76051...b0c 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:08 #2 Skrevet søndag kl. 13:08 Men hvis du sliter med depresjon og angst er det vel ikke negativt å få hjelp? Skjønner ikke denne frykten for bv, de er jo der for å hjelpe. Anonymkode: f483f...010 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:09 #3 Skrevet søndag kl. 13:09 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvis du sliter med depresjon og angst er det vel ikke negativt å få hjelp? Skjønner ikke denne frykten for bv, de er jo der for å hjelpe. Anonymkode: f483f...010 Jeg er bare så redd for at de skal tro jeg ikke kan ta vare på barnet mitt fordi jeg er blitt deprimert 😔 Anonymkode: 76051...b0c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:12 #4 Skrevet søndag kl. 13:12 Nei. Bekymringsmeldinger skal ikke sendes på automatikk. Loven krever individuell og konkret vurdering. Meldeplikten utløses heller ikke av ‘nytte’. Hilsen barnevernsped. i barnevernstjenesten Anonymkode: 02a5f...285 1 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:15 #5 Skrevet søndag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Bekymringsmeldinger skal ikke sendes på automatikk. Loven krever individuell og konkret vurdering. Meldeplikten utløses heller ikke av ‘nytte’. Hilsen barnevernsped. i barnevernstjenesten Anonymkode: 02a5f...285 Så jeg burde ikke være redd for barnevernet fordi jeg sliter med litt angst og depresjon? Takk for svaret ditt. Jeg tenker jo i mitt hode at det er bra å søke hjelp når man sliter. Enn å slite i det stille. Anonymkode: 76051...b0c 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:15 #6 Skrevet søndag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvis du sliter med depresjon og angst er det vel ikke negativt å få hjelp? Skjønner ikke denne frykten for bv, de er jo der for å hjelpe. Anonymkode: f483f...010 Men barnevernet hjelper jo ikke mor som har angst og depresjon, heller tvert imot. De lager mer stress i de fleste tilfeller. Anonymkode: 0351a...781 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:16 #7 Skrevet søndag kl. 13:16 Det er ingenting som skjer på automatikk der nei, jeg jobber på akuttpsykiatrisk og selv når pasienter som blir lagt inn har barn er det ingen automatikk der. Man gjør individuelle vurderinger. Anonymkode: 5a020...73b 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:16 #8 Skrevet søndag kl. 13:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men barnevernet hjelper jo ikke mor som har angst og depresjon, heller tvert imot. De lager mer stress i de fleste tilfeller. Anonymkode: 0351a...781 Har du opplevd dette selv? Eller er det fordommer mot bv? Anonymkode: f483f...010 3
Fru Uperfekt Skrevet søndag kl. 13:18 #9 Skrevet søndag kl. 13:18 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sendes det automatisk bekymringsmelding fra legevakt til barnevernet hvis en mor ringer og viser tegn til depresjon og angst? Sliter litt nå og står i en livskrise og er redd noen skal tro jeg ikke kan ta vare på barnet mitt pga det. Kan man søke hjelp for psyken uten å miste barnet sitt? Er det noe automatikk i at psykisk helse = barnevern? Hører så mye rart i mediene så blir usikker. Barnet lider ingen nød, er ikke en sånn situasjon. Vi er to foreldre om barnet og barnet merker ingenting annerledes i sin hverdag. Bare mamma som har det tøft på innsiden Anonymkode: 76051...b0c Nei, slapp av
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:18 #10 Skrevet søndag kl. 13:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så jeg burde ikke være redd for barnevernet fordi jeg sliter med litt angst og depresjon? Takk for svaret ditt. Jeg tenker jo i mitt hode at det er bra å søke hjelp når man sliter. Enn å slite i det stille. Anonymkode: 76051...b0c Barnet har jo en far😀 Og skulle de sende bekymringsmelding så trenger det ikke være bare dumt. Jeg har i min jobb hjulpet mange foreldre, barn og familier både i kriser, i kontakt med helse og bistått til at ting blir bedre, og vi kan trekke oss ut❤️ Anonymkode: 02a5f...285 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:18 #11 Skrevet søndag kl. 13:18 Ei venninne av meg slet i flere år med depresjon osv men turte ikke ta kontakt med legen før barnet var fylt 18, først da kom hun seg til psykolog. For hun mente at det ville gi problemer med barnevernet hvis hun var ærlig med legen sin og gikk til psykolog. Syns det er grusomt at det er sånn det er blitt. Anonymkode: 76051...b0c 1
Fru Uperfekt Skrevet søndag kl. 13:19 #12 Skrevet søndag kl. 13:19 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvis du sliter med depresjon og angst er det vel ikke negativt å få hjelp? Skjønner ikke denne frykten for bv, de er jo der for å hjelpe. Anonymkode: f483f...010 Hjelp ja, men bv kan ofte skape mer stress og uro enn hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:21 #13 Skrevet søndag kl. 13:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du opplevd dette selv? Eller er det fordommer mot bv? Anonymkode: f483f...010 Opplevd selv og hørt flere historier angående det. De hjelper jo ikke foreldrene de er mer opptatt av flisespikkeri og overanalysere alt. Ting som avlastning osv mener de man skal fikse privat. Så hva slags hjelp tilbyr de egentlig? Anonymkode: 0351a...781 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:22 #14 Skrevet søndag kl. 13:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet har jo en far😀 Og skulle de sende bekymringsmelding så trenger det ikke være bare dumt. Jeg har i min jobb hjulpet mange foreldre, barn og familier både i kriser, i kontakt med helse og bistått til at ting blir bedre, og vi kan trekke oss ut❤️ Anonymkode: 02a5f...285 Ja absolutt. Far er i hundre prosent jobb og ingen problemer med noe. Vi eier hus, har det trygt og godt, familie og venner. Bare positivt om barnet i bhg, trygt barn som (nesten) alltid er i veldig godt humør. Barnet er ufattelig høyt ønsket og elsket og med mine depressive tanker nå så tenker jeg automatisk at bv skal komme å ta barnet fra meg og det gir meg total panikk. Barnet mitt er mitt alt ❤️ Anonymkode: 76051...b0c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:22 #15 Skrevet søndag kl. 13:22 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sendes det automatisk bekymringsmelding fra legevakt til barnevernet hvis en mor ringer og viser tegn til depresjon og angst? Sliter litt nå og står i en livskrise og er redd noen skal tro jeg ikke kan ta vare på barnet mitt pga det. Kan man søke hjelp for psyken uten å miste barnet sitt? Er det noe automatikk i at psykisk helse = barnevern? Hører så mye rart i mediene så blir usikker. Barnet lider ingen nød, er ikke en sånn situasjon. Vi er to foreldre om barnet og barnet merker ingenting annerledes i sin hverdag. Bare mamma som har det tøft på innsiden Anonymkode: 76051...b0c Nei, det skal ikke være noen automatikk i det. Jeg hadde tegn på vrangforestillinger en periode med baby (paranoide ideer). Men det kom ikke frem at jeg var en fare for noen av barna mine eller var ute av stand til å ta vare på dem. Men om jeg hadde gitt uttrykk for å være så forvirret eller syk at jeg ikke kunne ta vare på barna mine, hadde det vært naturlig å koble på barnevernet. Det du hører i mediene kan være så mangt. Så nei, at mor har drpresjon/angst er ikke noe lege har lov til å melde til barnevernet for på automatikk. Og om han/hun gjør det og det ikke er grunn til å gjøre det, er det faktisk brudd på taushetsplikten. Da oppretter barnevernet underdøkelse og vil nok konkludere med at her har barna det bra. Leste nettopp et facebookinnlegg av ei mor som skrev at hun hadde mistet omsorgen for barna. Hun mente det var urimelig. Men hele innlegget var så usammenhengende og merkelig at det var åpenbart for meg at dette var en person med betydelige psykiske vansker. Noe hun kanskje ikke forstod selv. Anonymkode: 5d6ad...fcb 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:23 #16 Skrevet søndag kl. 13:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Opplevd selv og hørt flere historier angående det. De hjelper jo ikke foreldrene de er mer opptatt av flisespikkeri og overanalysere alt. Ting som avlastning osv mener de man skal fikse privat. Så hva slags hjelp tilbyr de egentlig? Anonymkode: 0351a...781 Hva slags type hjelp skulle du ønske at du hadde fått? Anonymkode: f483f...010 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:23 #17 Skrevet søndag kl. 13:23 Kan jeg aldri tro de gjør. Har vært til lege for depresjon x antall ganger. Han vet jeg har barn, og har alltid spurt hvordan det går hjemme med barna etc. Aldri fått melding fra barnevernet. Hadde jeg sagt at jeg ikke hadde greid å ta vare på barna hadde han nok gjort det, med god grunn. Anonymkode: ab409...e3c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:26 #18 Skrevet søndag kl. 13:26 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvis du sliter med depresjon og angst er det vel ikke negativt å få hjelp? Skjønner ikke denne frykten for bv, de er jo der for å hjelpe. Anonymkode: f483f...010 Det er ikke relevant så lenge hennes psykiske helse ikke går utover barna. Jeg ønsker heller ikke kontakt med bv, om ikke barna faktisk trenger det. Og jeg ønsker heller ikke å ha min personlige informasjon spredt med mindre det er nødvendig. Har stor respekt for jobben barnevernet gjør, men har også stor forståelse for at folk er redde for dem, selv om det sikkert ikke er grunn til det. Tror det er helt naturlig for de fleste foreldre å oppleve bekymringsmeldinger som svært ubehagelige, også når det viser seg åikke være grunn til bekymring. Anonymkode: 5d6ad...fcb 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:26 #19 Skrevet søndag kl. 13:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Opplevd selv og hørt flere historier angående det. De hjelper jo ikke foreldrene de er mer opptatt av flisespikkeri og overanalysere alt. Ting som avlastning osv mener de man skal fikse privat. Så hva slags hjelp tilbyr de egentlig? Anonymkode: 0351a...781 Jeg har blandt annet hjulpet foreldre med å raskere bli tatt inn i spesialisthelsetjenesten for helsehjelp, avlastning, koble på storfamilien med familieråd, samarbeid med NAV og fastlege (om det er behov for det) mm. Anonymkode: 02a5f...285 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:26 #20 Skrevet søndag kl. 13:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan jeg aldri tro de gjør. Har vært til lege for depresjon x antall ganger. Han vet jeg har barn, og har alltid spurt hvordan det går hjemme med barna etc. Aldri fått melding fra barnevernet. Hadde jeg sagt at jeg ikke hadde greid å ta vare på barna hadde han nok gjort det, med god grunn. Anonymkode: ab409...e3c Tenkte bare siden jeg snakket med fremmed lege / sykepleier på legevakta og slikt, at de kanskje tenkte hjelpes hun der er jo helt ute å kjøre. Bare dumme tanker i mitt hode. Min egen lege kjenner meg og vet barnet har det trygt og godt, så det føler jeg blir annerledes. Syns bare det er så tøft at man skal være så redd for å søke hjelp for psykiske plager, alle har jo en psykisk helse. Men likevel så føles det så tabu og unormalt å si at man sliter? Jula er en tøff tid for meg og mange med meg vet jeg, jeg er jo ikke alene om det. Gleder meg til hverdag jeg nå Anonymkode: 76051...b0c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå