Gå til innhold

Bunader fra utlandet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 😊
Jeg lurer på hva dere tenker om bunader som er produsert i utlandet, for eksempel fra Embla eller Norske Bunader, sammenlignet med bunader fra Norsk Husflid.

Jeg var nylig hos Norsk Husflid og fikk høre at også deres bunader ofte blir sydd i utlandet, hovedsakelig i Øst-Europa. Da ble jeg litt nysgjerrig på om det egentlig er så stor forskjell på disse bunadene når det gjelder kvalitet, passform og håndverk.

Prisene varierer jo ganske mye, så jeg lurer på om noen har erfaringer med Embla eller Norske Bunader kontra Husfliden? Er forskjellen verdt prisen?

Setter stor pris på innspill og erfaringer! 🌸

Setter stor på

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Embla er jo et supert sted å kjøpe bunad! Folk er veldig fornøyde!

Anonymkode: 45dad...ed0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Embla er jo et supert sted å kjøpe bunad! Folk er veldig fornøyde!

Anonymkode: 45dad...ed0

Har også inntrykk av det. Mange er også negative til Embla

Skrevet

Vi var på Husfliden for å sjekke ut bunad da eldste skulle konfirmeres. Var en heller kjip opplevelse. Dama som skulle hjelpe oss var aggressiv da jeg foreslo alternative farger på bringekluten. (Orange og lilla) datter ville ha blått bånd nederst på stakken og fikk beskjed om at vi bodde i feil bydel, så det utgikk.  Datteren min valgte å bruke mormor sin Hardangerbunad og Husfliden mista ett salg.

Yngste hadde først en folkedrakt, men ønsket seg en Rogalandsbunad. En dag jeg var i Stavanger gikk jeg forbi Embla Bunader og de hadde salg, så jeg kjøpte en på innpuls. Hun kunne ikke vært gladere. Vi er dritfornøyd med Embla bunader.

Anonymkode: 3a705...dd5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi var på Husfliden for å sjekke ut bunad da eldste skulle konfirmeres. Var en heller kjip opplevelse. Dama som skulle hjelpe oss var aggressiv da jeg foreslo alternative farger på bringekluten. (Orange og lilla) datter ville ha blått bånd nederst på stakken og fikk beskjed om at vi bodde i feil bydel, så det utgikk.  Datteren min valgte å bruke mormor sin Hardangerbunad og Husfliden mista ett salg.

Yngste hadde først en folkedrakt, men ønsket seg en Rogalandsbunad. En dag jeg var i Stavanger gikk jeg forbi Embla Bunader og de hadde salg, så jeg kjøpte en på innpuls. Hun kunne ikke vært gladere. Vi er dritfornøyd med Embla bunader.

Anonymkode: 3a705...dd5

Ikkesant. Utrolig hva dårlig service kan resultere i. 
Bra du ble forbøyd med Embla. Hører også at de bruker akk samme materialer som husfliden

Skrevet

Man kan se at broderier på noen Embla-bunader ikke er skikkelig gjort. F.eks. sting som skal ha en 3D-effekt er sydd på en kjappere måte slik at de blir flate og uten 3D-effekten. Jeg hadde ikke kjøpt der, hadde heller meldt meg på kurs for å brodere og/eller montere selv for å spare penger. 

Anonymkode: a2bf7...002

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man kan se at broderier på noen Embla-bunader ikke er skikkelig gjort. F.eks. sting som skal ha en 3D-effekt er sydd på en kjappere måte slik at de blir flate og uten 3D-effekten. Jeg hadde ikke kjøpt der, hadde heller meldt meg på kurs for å brodere og/eller montere selv for å spare penger. 

Anonymkode: a2bf7...002

Har du noen eksempler på dette ?

Skrevet

Både broderiteknikker og sømtradisjoner dør ut i Norge hvis "alle" kjøper Kinabunader. 

Dessuten finnes det flust av eksempler på at kinabunader blir brodert med direkte feil broderiteknikker. Da blir det dobbelt feil: ikke bare har man satt ut produksjonen av et tradisjonsplagg til noen som mangler tradisjonene, men man får også tilbake noe annet enn det man skulle hatt. 

Anonymkode: a792a...a1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en bunad fra Embla (i tillegg til et par lokalt sydde bunader) og har ingenting å utsette på den. 

Anonymkode: 366e5...ff1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 11.52):

Både broderiteknikker og sømtradisjoner dør ut i Norge hvis "alle" kjøper Kinabunader. 

Dessuten finnes det flust av eksempler på at kinabunader blir brodert med direkte feil broderiteknikker. Da blir det dobbelt feil: ikke bare har man satt ut produksjonen av et tradisjonsplagg til noen som mangler tradisjonene, men man får også tilbake noe annet enn det man skulle hatt. 

Anonymkode: a792a...a1d

Jeg er egentlig veldig enig med deg. Men samtidig ønsker jeg heller ikke at bunader kun skal være for de rikeste. Når det anslås at bunader ville kostet over 100 000 om de ble brodert i Norge, med tanke på norske lønninger, så vil det bli ett plagg kun eliten har råd til. 

Man bevarer heller ikke tradisjoner og broderiteknikk ved å gjøre plaggene utilgjengelig for de aller fleste. 

Anonymkode: 0aecf...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...