Gå til innhold

Min mann er sliten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gode forbilder til kommende svigerdøtre og sønner + barnebarn. Damer rydder, fikser og ordner. Mens menn bare kan gå på jobb, komme hjem og få alt servert. Smart...

Og vi lurer på hvorfor 19 åringer ikke vet hvordan man koker ei potet, bytter på senga, rydder og går ut med søpla. 🙄🙄🙄

Anonymkode: 6ab18...160

Jeg tar med barna på ferier for min egen opplevelse og barnas opplevelse. At han har en sånn jobb var jeg klar over da vi ble sammen. At han var så sliten og kom til å bli værende det i flere år visste jeg ikke. Jeg har sagt han må sykemelde seg eller finne en annen jobb. Han har vært delvis sykmeldt en god stund nå, og har begynt å trene de prosentene han er sykmeldt for å prøve å komme seg energimesssig. 

Anonymkode: 39d68...6b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han er i 100 prosent jobb. Så han brenner opp all energi på jobb. Han er som regel alltid sliten. Men søvn pleier så klart skli ut i ferier. Men mye sliten og trøtt generelt ja. 

Jeg har søvnproblemer, og jeg legger meg ikke seint på natta i ferier. Helt uaktuelt at jeg skulle lagt meg 5 på morgenen fordi jeg drev med tull og deretter latt det gå ut over familien - da er man bare drittsekk! Har man tenkt å spille til 5 så får man klare seg på den søvnen som blir igjen til man normalt må opp.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Han er nok bare sleten. 

Anonymkode: 46f5b...3df

• Liker 1
Skrevet

Lavt testosteronnivå kanskje?

Anonymkode: 1e1dc...50b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lavt testosteronnivå kanskje?

Anonymkode: 1e1dc...50b

HAN LEGGER SEG KLOKKEN 5 PÅ MORGENEN. Det er nok den største årsaken for hvorfor han ikke står opp før klokken 1400. Da får han heller ingen dagslys på denne tiden av året. Han tar ræva valg. 

Anonymkode: 89c19...b62

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han har normal rytme da han jobber. Da må han opp 0545. 

Da klarer han å holde på rytmen når han har fri og, er det som anbefales. Ellers er han bare "gårrelat" som vi sier.

Anonymkode: a77fd...943

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han har i hele jula sovet til alt mellom 12-14 hver dag. 

Sovner da ikke før 5. Får ikke sove sier han. Jeg sier ifra at om han sover til 14, så får man jo ikke sove til vanlig tid. 

Han er så sliten sier han. Jeg sier igjen at han sover for langt på dag. 

Han har ikke satt på en eneste oppvaskmaskin,  vaskemaskin, eller ordnet noe annet i julen. Det skal sies at han ordnet masse mens jeg og barna var borte 2 netter før jul. Stod på masse da. 

Men han er utslitt. Og det er han også. Alltid vært sliten. Men hvordan griper jeg dette fatt uten at det blir bare angrep fra min side? I hans ungdom hadde han kyssesyken og han har vært slik siden da. Går i perioder men mye sliten og terskel og tålmodighet er derfor lav.

Hva var det han ordnet så mye når dere var borte? Kan det være at dere har litt for høye forventninger og sliter dere ut?

Anonymkode: 4fead...195

Skrevet

Tipper han er skikkelig sliten av alt. Sikkert litt uinspirert også. Aner ikke hva som er riktig løsning her, men kan du avtale med ham at han kan holde på sånn til 1. nyttårsdag, men etter det så er det 2026 som gjelder? Legge seg tidlig, lese bok på sengen etc? 

Forstår for øvrig meget godt at det er irriterende og slitsomt for deg at han ikke bidrar. Hvis dette er første ferien han holder på sånn, så ville jeg latt ham. Hvis dette er standard, ville nok jeg blitt ganske streng (hvis dere har barn).

Anonymkode: 9924f...889

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Han har i hele jula sovet til alt mellom 12-14 hver dag. 

Sovner da ikke før 5. Får ikke sove sier han. Jeg sier ifra at om han sover til 14, så får man jo ikke sove til vanlig tid. 

Han er så sliten sier han. Jeg sier igjen at han sover for langt på dag. 

Han har ikke satt på en eneste oppvaskmaskin,  vaskemaskin, eller ordnet noe annet i julen. Det skal sies at han ordnet masse mens jeg og barna var borte 2 netter før jul. Stod på masse da. 

Men han er utslitt. Og det er han også. Alltid vært sliten. Men hvordan griper jeg dette fatt uten at det blir bare angrep fra min side? I hans ungdom hadde han kyssesyken og han har vært slik siden da. Går i perioder men mye sliten og terskel og tålmodighet er derfor lav.

Han er emosjonelt utmattet. Og siden han fungerer bedre når du ikke er tilstede, så er nok du årsaken. 

Det er noe som gnager han og som utmatter han. Finn ut av det. Har dere nok sex? Daglig? Ukentlig? 

Anonymkode: 6232c...f42

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir sliten av å game hele natta selv.Hvor mange år var denne "mannen"?

Anonymkode: 20311...b4c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han blir sliten av familien. Skill dere og barna 50/50

Anonymkode: 6052b...cf8

Skrevet
AprilLudgate skrev (18 timer siden):

Da må dere klage til statsforvalter.

Han bør utredes.

Men er han i jobb? Er han ofte slik?

Skal Statsforvalteren belastes med klage fra en voksen mann som ikke opprettholder gode søvnrutiner i ferien? Som gamer til kl 05 og sover til 14? 

I seng kl 22 og opp kl 7 - hver eneste dag. Da tror følelsen av å være sliten vil gå over:

skeiv-ostepop skrev (18 timer siden):

Rutine, rutine og rutine.

Nemlig!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor snakker alle om ME, utbrenthet og depresjon? Han har jo bare snudd døgnet og gidder ikke å bidra. Det er latskap, og er ikke godt nok. Den én parten kan ikke stå opp og ta alt hver dag. 

Anonymkode: 26f83...c02

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Hareena skrev (2 timer siden):

Skal Statsforvalteren belastes med klage fra en voksen mann som ikke opprettholder gode søvnrutiner i ferien? Som gamer til kl 05 og sover til 14? 

I seng kl 22 og opp kl 7 - hver eneste dag. Da tror følelsen av å være sliten vil gå over:

Nemlig!

Ja, det er jo et helt hinsides forslag.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor snakker alle om ME, utbrenthet og depresjon? Han har jo bare snudd døgnet og gidder ikke å bidra. Det er latskap, og er ikke godt nok. Den én parten kan ikke stå opp og ta alt hver dag. 

Leser du det TS skriver?

»Vært slik siden kyssesyken, får ikke hjelp av legen til videre henvisning». 

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Leser du det TS skriver?

Men han må jo gidde å gjøre litt selv også, ikke bare forvente at det offentlige rydder opp. Han kan starte med å ha en døgnrytme som fremmer god søvn og familieliv.

Anonymkode: cb3c5...cd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Se bort fra alle alvorlige diagnoser. Han blir  sliten av å være hjemme med kjerringa. 

Kjenner på dette selv, gjør alt for å tilbringe minst mulig fysisk og emosjonell tid med henne. Samtidig står hun å maser. For en kjerring. 

Anonymkode: 385e4...e9c

Ehhh… Du må jo skille deg! Hva venter du på, ny dame?

Anonymkode: 491a0...263

Skrevet

Jeg har i perioder også hatt helt likt. Jeg tror ikke det er ME selv om også jeg har hatt kyssesyken som ung. 

Når totalbelastningen i hverdagen blir for stor over tid så er det som om hele nervesystemet konker ut så fort jeg har ferie. 

Jeg ble sittende oppe om nettene fordi jeg trengte roen som var rundt meg når alt var stille og alle sov. Jeg klarte ikke finne roen tidligere på kvelden for alle systemer var aktivert. Når jeg sovnet så våknet jeg opp trøttere enn da jeg la meg. Det gjalt både i ferier og hverdager. 

Høres ut som dere bør ta noen grep for å senke belastningen i hverdagen. Det er også lurt å ta en sjekk hos legen. 

Jeg ble ikke bedre før jeg gikk i terapi som voksen. Jeg har mye traumer fra barndommen som har satt kroppen i en slags konstant beredskap. Sier ikke mannen din nødvendigvis har traumer, men kanskje han ikke klarer å slappe av og det kommer trolig av noe. Så må han ta ansvar og finne ut hva dette noe er og gjøre noe med det. 

For han kan ikke fortsette å la dette gå ut over deg og familien sånn. 

Anonymkode: 8943b...337

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Leser du det TS skriver?

Jeg har ME og å sitte oppe og game til 0500 på morgenen er IKKE et alternativ! Jeg har samme rutine enten det er mandag og barna skal på skole og barnehage eller det er midt i sommerferien og ingen har planer på tre uker. 

Slik det se rut nå så KAN DET HENDE han blir uforholdsmessig sliten i hverdagen. Men han bidrar null og niks til egen situasjon når han snur døgnet i ferien. 

Anonymkode: 89c19...b62

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er emosjonelt utmattet. Og siden han fungerer bedre når du ikke er tilstede, så er nok du årsaken. 

Det er noe som gnager han og som utmatter han. Finn ut av det. Har dere nok sex? Daglig? Ukentlig? 

Anonymkode: 6232c...f42

😂 Jeg har skrevet at han hadde kyssesyken da han var ungdom. Og ble slik etter det. Han fungerer bedre da jeg er borte? Javel. 😂 Det er jo ikke realiteten. Nok sex er jo veldig individuelt. Men vi har mer sex enn gjennomsnittet og aner ikke hvorfor det skulle være ett problem.  Om det er meg som er problemet så må han jo skille seg da 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...