AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #21 Skrevet 28. desember 2025 Enten depresjon eller er han bare lei av alt maset… Anonymkode: 78c10...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #22 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enten depresjon eller er han bare lei av alt maset… Anonymkode: 78c10...d2a Ja gud forby at noen skal forvente at en småbarnsfar bidrar mens barna faktisk er våkne. Da maser man visst. Anonymkode: cb3c5...cd1 20 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #23 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enten depresjon eller er han bare lei av alt maset… Anonymkode: 78c10...d2a Hvilket mas? Livet? Anonymkode: 39d68...6b3 8 3
Rødstrupa Skrevet 28. desember 2025 #24 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Han har i hele jula sovet til alt mellom 12-14 hver dag. Sovner da ikke før 5. Får ikke sove sier han. Jeg sier ifra at om han sover til 14, så får man jo ikke sove til vanlig tid. Han er så sliten sier han. Jeg sier igjen at han sover for langt på dag. Han har ikke satt på en eneste oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller ordnet noe annet i julen. Det skal sies at han ordnet masse mens jeg og barna var borte 2 netter før jul. Stod på masse da. Men han er utslitt. Og det er han også. Alltid vært sliten. Men hvordan griper jeg dette fatt uten at det blir bare angrep fra min side? I hans ungdom hadde han kyssesyken og han har vært slik siden da. Går i perioder men mye sliten og terskel og tålmodighet er derfor lav. Anonymkode: 39d68...6b3 Han må ta seg en tur til fastlegen. Ingen ide å få masse kommentarer her på KG selv om mye av det er i beste mening. Håper det går bra med han. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #25 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Han får ingen utredning.. Anonymkode: 39d68...6b3 Gå til privat lege. Anonymkode: 32516...8d1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #26 Skrevet 28. desember 2025 Hvis han har det søvnmønsteret du beskriver også til vanlig, er det nok primært det som gjør gam sliten. En start da er søvndeprivasjon et døgn, og så legge seg til vanlig tid dagen etter. Eller en lettere variant er å alltid stå opp til samme tid som han gjør på hverdager. Noen er veldig følsomme for endringer i døgnrytme. Moren min ble satt ut i ukesvis av å stille klokken til sommertid, bl.a. Anonymkode: 8c171...ca7 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #27 Skrevet 28. desember 2025 Om han klarer å opprettholde en normal døgnrytme i hverdagen, så er det viljen som har vondt nå i jula. Anonymkode: bb458...305 11 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #28 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis han har det søvnmønsteret du beskriver også til vanlig, er det nok primært det som gjør gam sliten. En start da er søvndeprivasjon et døgn, og så legge seg til vanlig tid dagen etter. Eller en lettere variant er å alltid stå opp til samme tid som han gjør på hverdager. Noen er veldig følsomme for endringer i døgnrytme. Moren min ble satt ut i ukesvis av å stille klokken til sommertid, bl.a. Anonymkode: 8c171...ca7 Han har normal rytme da han jobber. Da må han opp 0545. Anonymkode: 39d68...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #29 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har normal rytme da han jobber. Da må han opp 0545. Anonymkode: 39d68...6b3 Så han klarer å skjerpe seg, stå opp og gjøre en innsats for arbeidsgiver, men ikke for sin egen familie? Så utrolig trist. Han kan jo gjøre sånn som mange småbarnsmødre gjør. Legge seg sammen med ungene. Jeg legger meg mellom klokken 9 og 10 på kvelden. Det blir så klart minimalt med fritid på meg. Men jeg har overskudd til å være sammen med egne barn nå som de er små. Man får ikke denne tiden tilbake. PlayStation kan man spille når de blir større. Anonymkode: ea492...b62 16 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #30 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har normal rytme da han jobber. Da må han opp 0545. Anonymkode: 39d68...6b3 Da bør han til utredning, sjekke hele systemet. Kan være så enkelt som d-vitaminmangel. Jeg har lite tro på utmattelse grunnet kyssesyke da han var ung (som kan føre til ME hos enkelte), da han for god fungering til det. Det er jo veldig mye psykisk også (egentlig det meste bortsett fra mani og hypomani) som korrelerer med utmattelse, ikke bare depresjon. Anonymkode: 8c171...ca7 5
skeiv-ostepop Skrevet 28. desember 2025 #31 Skrevet 28. desember 2025 Jeg tenker at du skal bruke mindre tid på å fokusere på hva han gjør eller ikke gjør, og legge vekt på hvordan situasjonen påvirker deg. Dersom han sover kl 5 og står opp kl 15 uten at det påvirker deg - så la han gjøre det. Det er han som må snu døgnet igjen når han skal på jobb. Hans problem. Ikke ditt. Men om det påvirker avtaler, andre rundt han eller ansvar/forpliktelser han har så ikke la han slippe fra det. Ikke dekk over hans manglende kontroll på døgnrytme. Han er voksen. 6
Koneko Skrevet 28. desember 2025 #32 Skrevet 28. desember 2025 Vitaminmangel høres ut som en fillesak, men det kan forandre en person totalt. Så vent med å eskalere hele saken i alt annent av utredning og ta det enkleste først. Se også på kosthold generelt. Absolutt ikke uvanlig at vitaminmangel tapper en totalt for energi.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #33 Skrevet 28. desember 2025 skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du skal bruke mindre tid på å fokusere på hva han gjør eller ikke gjør, og legge vekt på hvordan situasjonen påvirker deg. Dersom han sover kl 5 og står opp kl 15 uten at det påvirker deg - så la han gjøre det. Det er han som må snu døgnet igjen når han skal på jobb. Hans problem. Ikke ditt. Men om det påvirker avtaler, andre rundt han eller ansvar/forpliktelser han har så ikke la han slippe fra det. Ikke dekk over hans manglende kontroll på døgnrytme. Han er voksen. Det et klart det påvirker oss. Vi skulle på kino en dag. Han ble sykt stresset og sint fordi kinoen startet 14 og han ville dra 13. Han stod ikke opp før kl 13. Jeg tenkte han fikk ta ansvar selv. Sikkert slemt. Vi rakk kinoen men han var ikke blid. Så skulle vi i selskap kl 14. Han står opp 1400. Utenom det går dagen som det går. Jeg ordner og styrer for en god jul for barna. Han sover. Og er trøtt og sliten. Anonymkode: 39d68...6b3 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #34 Skrevet 28. desember 2025 Min mann er litt lik. Han klarer ikke å legge seg når han skal. Han har lett for å begynne med veldig engasjerende prosjekter på kvelden også klarer han ikke å legge seg tidsnok. I tillegg sliter han med å sovne. Så må han liksom sove ut dagen etterpå. Så sover han liksom for mye på dagen, så blir problemet bare verre kvelden etter. Han er under utredning, siden lite søvn har gitt ham mer alvorlige problemer. Men jeg tror dette handler mye om ansvarsfølelse faktisk. Han på en måte tar for gitt at jeg alltid prioriterer familien, og at jeg alltid vil steppe inn om han skulle være for sliten. Så da kan han liksom gjøre som han vil og la ting skli ut. Anonymkode: 7386d...f45 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #35 Skrevet 28. desember 2025 Kosthold. Få en cøliakitest. Redusere sukker, energidrikk og junk. Spis ren mat, smør, kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, frukt og bær. Få dagslys hver dag, ta D-vitaminer. Anonymkode: 6ab18...160 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #36 Skrevet 28. desember 2025 Å sove fra 5 til 12 er ikke mange timene med søvn.. Så så mye sover han ikke. Men sover på feil tid i døgnet. Når det er sagt så hadde jeg også en kjæreste med ufattelig lavt energinivå. Har aldri møtt noen som hadde så mye behov for hvile. Han fikk MS. Sikkert hatt det lenge, men symptomene dukket opp helt plutselig. Anonymkode: 33eb5...88e 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #37 Skrevet 28. desember 2025 Han har nok ME. Fikk det av kyssesyken som 15-åring 😒Men det krever masse undersøkelser. Kriterier osv. Sliter han med magen/hodepine/glemmer/muskelsmerter osv? Anonymkode: a2ea6...22c 1
skeiv-ostepop Skrevet 28. desember 2025 #38 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det et klart det påvirker oss. Vi skulle på kino en dag. Han ble sykt stresset og sint fordi kinoen startet 14 og han ville dra 13. Han stod ikke opp før kl 13. Jeg tenkte han fikk ta ansvar selv. Sikkert slemt. Vi rakk kinoen men han var ikke blid. Så skulle vi i selskap kl 14. Han står opp 1400. Utenom det går dagen som det går. Jeg ordner og styrer for en god jul for barna. Han sover. Og er trøtt og sliten. Anonymkode: 39d68...6b3 Så still han ansvarlig for dette da? Be han kneble igjen når han er sur fordi han selv er seint ute. Slutt å vent på han. Gi han ansvar for ting og når det ikke blir gjort (eller blir gjort seint) så vær tydelig på at det er hans ansvar at det ikke ble gjort. Ungene lever fint uten en "perfekt" jul. Det er ofte vi foreldre som skaper de store forventningene og så sliter oss ut med å leve opp til de. 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #39 Skrevet 28. desember 2025 Eller rett og slett latskap, og at han tenker mye på at han er sliten? Akkurat det du beskriver her er hovedgrunnen til at jeg skilte meg. En mann som var sliten hele tiden, men fikset jobb. Når det var ferie eller helg så måtte han få slappe av, så det var jeg som endte opp med å gjøre det aller meste. Dråpen min var når barna begynte å si at de var «slitne og orket ikke» når vi skulle gjøre noe. Det var også en mirakuløs forbedring når vi ikke bodde sammen lenger, og han ikke hadde mulighet til å være så sliten… veldig rart hva han orket da når han måtte ta ansvar selv. Anonymkode: 378ed...c5f 12
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #40 Skrevet 28. desember 2025 Jeg er mann og sover til 12. Kona står opp 6. Hun er a-menneske og gjør husarbeid om morgenen, mens jeg er b-menneske, og shiner huser hver kveld. Alle fornøyd her. Anonymkode: 16f63...c65 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå