AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #101 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i perioder også hatt helt likt. Jeg tror ikke det er ME selv om også jeg har hatt kyssesyken som ung. Når totalbelastningen i hverdagen blir for stor over tid så er det som om hele nervesystemet konker ut så fort jeg har ferie. Jeg ble sittende oppe om nettene fordi jeg trengte roen som var rundt meg når alt var stille og alle sov. Jeg klarte ikke finne roen tidligere på kvelden for alle systemer var aktivert. Når jeg sovnet så våknet jeg opp trøttere enn da jeg la meg. Det gjalt både i ferier og hverdager. Høres ut som dere bør ta noen grep for å senke belastningen i hverdagen. Det er også lurt å ta en sjekk hos legen. Jeg ble ikke bedre før jeg gikk i terapi som voksen. Jeg har mye traumer fra barndommen som har satt kroppen i en slags konstant beredskap. Sier ikke mannen din nødvendigvis har traumer, men kanskje han ikke klarer å slappe av og det kommer trolig av noe. Så må han ta ansvar og finne ut hva dette noe er og gjøre noe med det. For han kan ikke fortsette å la dette gå ut over deg og familien sånn. Anonymkode: 8943b...337 Takk for svar. Han har vært på samtale på dps men var ikke syk nok for hjelp videre der. Og legene sjekker vitaminer og ikke hjelp å få videre. Han har delvis sykmelding og trener de dagene for å prøve hjelpe seg selv energimessig på det viset. Anonymkode: 39d68...6b3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #102 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han blir sliten av familien. Skill dere og barna 50/50 Anonymkode: 6052b...cf8 Kanskje det. Men han har vel lite ansvar for famillien ettersom han har en jobb som gjør det slik. Hadde vi skilt oss hadde jeg hatt barna mer eller mindre 100 prosent. Dette er hans ord. Anonymkode: 39d68...6b3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #103 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tipper han er skikkelig sliten av alt. Sikkert litt uinspirert også. Aner ikke hva som er riktig løsning her, men kan du avtale med ham at han kan holde på sånn til 1. nyttårsdag, men etter det så er det 2026 som gjelder? Legge seg tidlig, lese bok på sengen etc? Forstår for øvrig meget godt at det er irriterende og slitsomt for deg at han ikke bidrar. Hvis dette er første ferien han holder på sånn, så ville jeg latt ham. Hvis dette er standard, ville nok jeg blitt ganske streng (hvis dere har barn). Anonymkode: 9924f...889 Vi har barn og dette er jo ikke nytt. Han har vært slik periodevis helt siden vi møttes, men med håp om at ting roer seg. Anonymkode: 39d68...6b3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #104 Skrevet 29. desember 2025 Å være samboer med Cato kan ikke være enkelt. Neida. Men kanskje sovepiller kunne være tingen? Anonymkode: 33eca...b56
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #105 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har barn og dette er jo ikke nytt. Han har vært slik periodevis helt siden vi møttes, men med håp om at ting roer seg. Anonymkode: 39d68...6b3 Ting roer seg ikke av seg selv. Man kan i stor grad velge hva slags liv og hverdag man vil ha. Anonymkode: 89c19...b62 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #106 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for svar. Han har vært på samtale på dps men var ikke syk nok for hjelp videre der. Og legene sjekker vitaminer og ikke hjelp å få videre. Han har delvis sykmelding og trener de dagene for å prøve hjelpe seg selv energimessig på det viset. Anonymkode: 39d68...6b3 Føler han at trening hjelper? Det er nemlig et tveegget sverd når det gjelder tilstander med utmattelse. Jeg har vært gjennom et løp med Arbeidsrettet Rehabilitering på Friskgård, og det fokuseres vel så mye på avspenning, og restitusjon. Det handler også om å finne balansen mellom jobb og fritid, og kanskje bør han gå ned i stilling, eller prøve å få en avtale med arbeidsgiver, om å kunne ta en powernap i løpet av dagen. Jeg finner liksom ingenting som fungerer, og går antagelig over på aap snart. Nå er barna voksne, og jeg har vært alene så lenge, at ingen skal bruke argumentet om at jeg ikke gidder å delta, eller har meldt meg ut av familien. Anonymkode: bc2c1...4cb
AprilLudgate Skrevet 29. desember 2025 #107 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har ME og å sitte oppe og game til 0500 på morgenen er IKKE et alternativ! Jeg har samme rutine enten det er mandag og barna skal på skole og barnehage eller det er midt i sommerferien og ingen har planer på tre uker. Slik det se rut nå så KAN DET HENDE han blir uforholdsmessig sliten i hverdagen. Men han bidrar null og niks til egen situasjon når han snur døgnet i ferien. Anonymkode: 89c19...b62 Men har jeg gått glipp av noe vesentlig her? Sier TS at han har snudd døgnet pga gaming? Og uavhengig av det: du som har ME bør jo vite av søvnforstyrrelser og forstyrret søvnrytme ikke er uvanlig med ME. De som rammes av dette velger det ikke selv uavhengig av sykdomsårsak.
AprilLudgate Skrevet 29. desember 2025 #108 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har barn og dette er jo ikke nytt. Han har vært slik periodevis helt siden vi møttes, men med håp om at ting roer seg. Anonymkode: 39d68...6b3 Men altså: Deit i denne teite tråden (fordi idioter som svarer nedlatende) og krev videre utredning. Dere ser jo begge at dette ikke går seg til.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #109 Skrevet 29. desember 2025 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Men altså: Deit i denne teite tråden (fordi idioter som svarer nedlatende) og krev videre utredning. Dere ser jo begge at dette ikke går seg til. Ja, må ta det opp igjen etter nyttår. Anonymkode: 39d68...6b3
Hansehan Skrevet 29. desember 2025 #110 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Han er emosjonelt utmattet. Og siden han fungerer bedre når du ikke er tilstede, så er nok du årsaken. Det er noe som gnager han og som utmatter han. Finn ut av det. Har dere nok sex? Daglig? Ukentlig? Anonymkode: 6232c...f42 Blir du UTMATTET av å IKKE ha sex? Si meg, hvordan har du egentlig sex? 1
L0co Skrevet 30. desember 2025 #111 Skrevet 30. desember 2025 Mannen er kronisk syk. Han kunne sovet hele dagen om han kunne. Han står i full jobb men er utslitt hele dagen uansett hvor mye eller lite han sover. Kronisk sykdom er no dritt. Men om han klarer når han er alene burde han i alle fall presse på når dere er hjemme. Min man presser seg for hardt.
Minimee86 Skrevet 30. desember 2025 #112 Skrevet 30. desember 2025 Jeg fikk selv me etter kyssesyken så jeg anbefaler at han får en utredning for det. Bytt eventuelt lege hvis nåværende lege ikke gidder å utrede det.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #113 Skrevet 30. desember 2025 Problemet her er jo at mannen ikke er interessert i åfå utredning, for det er ikke han selv slitenheten hans går utover….. Anonymkode: 643ac...b26 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #114 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har samme problem som din mann. Jeg er trøtt når jeg legger meg, men får ikke sove! Sovner forsyninger 5-6-tiden, og da kunne jeg sovet til 13-15 dagen etter. Det er da jeg er skikkelig trøtt. I hverdagene står jeg opp kl 0555, og det er slitsomt, da jeg som regel da kun har sovet 3-4 timer (og de er ikke sammenhengende). Over 10-15 år har jeg nå utviklet sykdommer som har opprinnelse i for lite søvn. Jeg fungerer på jobb, men når jeg kommer hjem, klarer jeg knapt lage middag eller andre ting. Nå har vi juleferie, og jeg sliter enda mer med søvnen. Siden dagene er «latere» så blir jeg mindre trøtt, og det forverrer sovingen på natta. Alle går og legger seg mellom 22 og 0030ish, jeg også, men får ikke sove. Det spiller ingen rolle om jeg står opp tidlig eller ikke. For folk som er var på søvn, så blir alle endringer en gedigen påvirker! Stresser en mye før jul, tar det meg 3-4 dager før jeg klarer å ha en noenlunde god natts søvn. Snakk med ham og hør hva han har å si. Dette er sannsynligvis et «medisinsk problem» heller enn at han er så jævla lat! Anonymkode: 46ecb...722
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #115 Skrevet 30. desember 2025 L0co skrev (51 minutter siden): Mannen er kronisk syk. Han kunne sovet hele dagen om han kunne. Han står i full jobb men er utslitt hele dagen uansett hvor mye eller lite han sover. Kronisk sykdom er no dritt. Men om han klarer når han er alene burde han i alle fall presse på når dere er hjemme. Min man presser seg for hardt. Det er stor forskjell på å presse seg om man er alene eller ikke…. Det etnisk alltid å «presse seg» er så bra! Hjerteinfarkt osv øker drastisk ved å presse seg! Anonymkode: 46ecb...722
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #116 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har samme problem som din mann. Jeg er trøtt når jeg legger meg, men får ikke sove! Sovner forsyninger 5-6-tiden, og da kunne jeg sovet til 13-15 dagen etter. Det er da jeg er skikkelig trøtt. I hverdagene står jeg opp kl 0555, og det er slitsomt, da jeg som regel da kun har sovet 3-4 timer (og de er ikke sammenhengende). Over 10-15 år har jeg nå utviklet sykdommer som har opprinnelse i for lite søvn. Jeg fungerer på jobb, men når jeg kommer hjem, klarer jeg knapt lage middag eller andre ting. Nå har vi juleferie, og jeg sliter enda mer med søvnen. Siden dagene er «latere» så blir jeg mindre trøtt, og det forverrer sovingen på natta. Alle går og legger seg mellom 22 og 0030ish, jeg også, men får ikke sove. Det spiller ingen rolle om jeg står opp tidlig eller ikke. For folk som er var på søvn, så blir alle endringer en gedigen påvirker! Stresser en mye før jul, tar det meg 3-4 dager før jeg klarer å ha en noenlunde god natts søvn. Snakk med ham og hør hva han har å si. Dette er sannsynligvis et «medisinsk problem» heller enn at han er så jævla lat! Anonymkode: 46ecb...722 Men hva gjør du selv for at det ikke skal gå utover andre at du ikke fungerer? Hvis du ikke fungerer i det hele tatt hver ettermiddag (les: alt faller på samboeren din) så må du faktisk sykemeldes fra jobb. Det er ikke sånn at man skal bruke opp alt på jobb, og ikke klare gjøre noe hjemme. Da er man ikke frisk nok for jobb! Anonymkode: 643ac...b26 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #117 Skrevet 30. desember 2025 Hvis han faktisk sover må han jo gå til legen. Men utenom det. Det der hadde ikke jeg giddet. Fy faen sånn holder man da ikke på. Anonymkode: 720ab...570
Dansemamma Skrevet 30. desember 2025 #118 Skrevet 30. desember 2025 (endret) Hvis han sover fra 05-14 så sover han 9 timer. Det er ikke unormalt mye. Kanskje 1-2 timer mer enn hva man vanligvis sover og det er jo godt når man har ferie og mulighet. Problemet er ikke at han sover mye, men at han har snudd døgnet. Og siden sola går ned tidlig så er det ikke mye dagslys han får, noe som er nødvendig for å bli trøtt til kvelden. Du får si at han gjerne kan sove både 9-10-11 timer i døgnet hvis han er trøtt og trenger søvn - men at han må stå opp senest 9 for å ta del i familielivet. Så da får han legge seg kl 23 og sove til 09. Det tenker jeg er helt greit i ferien. Endret 30. desember 2025 av Dansemamma 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #119 Skrevet 30. desember 2025 Min mann er helt lik. Hver eneste ferie eller om han er sykemeldt. Døgnrytmen sklir ut med en gang han har fri. Sover lenge og gjerne noen timer på dagen i tillegg. Det er så sykt frustrerende. (Han gamer ikke) Blir direkte oppgitt. For jeg VET han har normal døgnrytme når det er jobb... så står jeg der med barna alene, kanskje syk eller annet og må ta meg av alt i hus og hjem.. det er skikkelig egoistisk. Har ingen andre råd enn å bare si du er ikke alene. Fikk to normale dager i jula og fikk sovet litt lengre og ha en normal mann som ble med på aktiviteter så var det på an igjen. Anonymkode: f9bb0...b65 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #120 Skrevet 30. desember 2025 AprilLudgate skrev (På 29.12.2025 den 20.46): Men har jeg gått glipp av noe vesentlig her? Sier TS at han har snudd døgnet pga gaming? Og uavhengig av det: du som har ME bør jo vite av søvnforstyrrelser og forstyrret søvnrytme ikke er uvanlig med ME. De som rammes av dette velger det ikke selv uavhengig av sykdomsårsak. Ja jeg vet det veldig godt og når jeg har hatt perioder med 3-4 timers søvn i døgnet har jeg kontaktet lege som har valgt å sykmelde meg. Jeg setter alle kluter til for å rette det opp. Og det har da vært slik at den søvnforstyrrelsen har vedvart ut i arbeidsukene også, ikke bare i helger og ferier. Det virker som denne mannen klarer å hanke inn søvn på riktig tidspunkt av døgnet når det er en arbeidsgiver som puster ham i nakken, men når dama hans gjør det og oppgavene er familien as så er han ikke så inspirert lenger. Ts har ikke kommet med informasjon om at han bruker mange timer på å sovne i ukedagene, så det er med forbehold jeg synser her. Fullt klar ovet at jeg kan tolke situasjonen feil. Poenget mitt er uansett at han må faktisk prioritere familien mer enn han gjør nå. Anonymkode: 89c19...b62
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå