Gå til innhold

Min mann er sliten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han har i hele jula sovet til alt mellom 12-14 hver dag. 

Sovner da ikke før 5. Får ikke sove sier han. Jeg sier ifra at om han sover til 14, så får man jo ikke sove til vanlig tid. 

Han er så sliten sier han. Jeg sier igjen at han sover for langt på dag. 

Han har ikke satt på en eneste oppvaskmaskin,  vaskemaskin, eller ordnet noe annet i julen. Det skal sies at han ordnet masse mens jeg og barna var borte 2 netter før jul. Stod på masse da. 

Men han er utslitt. Og det er han også. Alltid vært sliten. Men hvordan griper jeg dette fatt uten at det blir bare angrep fra min side? I hans ungdom hadde han kyssesyken og han har vært slik siden da. Går i perioder men mye sliten og terskel og tålmodighet er derfor lav.

Anonymkode: 39d68...6b3

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å prate med ham om å finne årsaken til at han er sliten?

Anonymkode: ebc74...291

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sovner da ikke før 5. Får ikke sove sier han. Jeg sier ifra at om han sover til 14, så får man jo ikke sove til vanlig tid. 

Han har ikke satt på en eneste oppvaskmaskin,  vaskemaskin, eller ordnet noe annet i julen. Det skal sies at han ordnet masse mens jeg og barna var borte 2 netter før jul. Stod på masse da. 

Men han er utslitt. Og det er han også. Alltid vært sliten. Men hvordan griper jeg dette fatt uten at det blir bare angrep fra min side? I hans ungdom hadde han kyssesyken og han har vært slik siden da. Går i perioder men mye sliten og terskel og tålmodighet er derfor lav.

Å ha søvnproblemer er ikke bare bare, hjelper ikke å si man sover for lenge på dagen.. 

har han prøvd sovemedisin? Er det mye tanker som gjør at han. Ikke får sove?

Anonymkode: 60a3d...1b7

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars... håper det bedrer seg snart da. Dette kan jo være mange årsaker til. Er han deprimert? Hvordan er dietten hans? Hvordan er relasjonene hans, og arbeidsforhold? Kan være alt fra en enkel vitaminmangel, til dyp depresjon, det blir bare synsing

Anonymkode: a3dca...8d9

• Liker 9
Skrevet

Kan jo være et lavterskel første skritt å ta en tur til legen over nyttår for å ta en blodprøve, sjekke om han har vitaminmangel eller noe slikt. Så kan han og legen eventuelt ta det videre derfra og undersøke andre mulige årsaker dersom det ikke er mangeltilstander. Om det ikke er noe direkte fysisk feil, kanskje dagslyslampe/lysterapi hadde hjulpet? Jeg bruker det hele vinteren selv, for ellers er jeg halvdau fra januar av.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å ha søvnproblemer er ikke bare bare, hjelper ikke å si man sover for lenge på dagen.. 

Søvnproblemene kom da ferien startet. Satt oppe til langt på natt med playstation, la seg som nevnt kl 5 også sover til 12-14 og sikkert også lengre om ikke vi skal ha selskap osv. Så har søvnrutinen bare sklidd ut deretter. Jeg vet bare med meg selv om jeg sover langt på dag at jeg ikke får sove kl 22 om jeg sover til 14.00. 

Da han skal på jobb må han opp kl 0545 og sovner jo da så klart til grei tid på kvelden. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du forsøkt å prate med ham om å finne årsaken til at han er sliten?

Anonymkode: ebc74...291

Vi har pratet masse på alle de årene her. Prøvd masse. Vært hos legen alene eller sammen med meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stakkars... håper det bedrer seg snart da. Dette kan jo være mange årsaker til. Er han deprimert? Hvordan er dietten hans? Hvordan er relasjonene hans, og arbeidsforhold? Kan være alt fra en enkel vitaminmangel, til dyp depresjon, det blir bare synsing

Anonymkode: a3dca...8d9

Ja, du har rett. Det er vanskelig å vite. Han har vært hos legen også men vanskelig å bli tatt seriøs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du har rett. Det er vanskelig å vite. Han har vært hos legen også men vanskelig å bli tatt seriøs.

Han tar det jo ikke seriøst selv heller, bare lar problemene sine gå utover andre…

Anonymkode: 643ac...b26

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å ha hatt kyssesyken tidligere, spesielt menn, flere som har endt opp med ME senere i livet. 

Jeg har 2 kompiser hvor det er tilfellet, bare sånn apropos.

Anonymkode: 32516...8d1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ha hatt kyssesyken tidligere, spesielt menn, flere som har endt opp med ME senere i livet. 

Jeg har 2 kompiser hvor det er tilfellet, bare sånn apropos.

Anonymkode: 32516...8d1

Jeg har lest at det kan ha noe å si, og synes det er trist han skal gå slik. Må være vondt å være sliten hele tiden og ha dårlig samvittighet ovenfor famillie....

• Liker 1
Skrevet

Lege. Blodprøver. Prøve Melatonin for søvn. Stå opp til normal tid selv om man ikke sovner før sent. 

• Liker 2
Skrevet

Er han i vanlig jobb?

Noen utvikler ME etter kyssesyke, 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har pratet masse på alle de årene her. Prøvd masse. Vært hos legen alene eller sammen med meg. 

Men får han utredning for dette da?

Om det er ME så er det logisk med PEM og forstyrret søvnmønster etter aktiv periode. 

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (4 minutter siden):

Lege. Blodprøver. Prøve Melatonin for søvn. Stå opp til normal tid selv om man ikke sovner før sent. 

Han har tatt blodprøver og alt er fint. Det er det jeg prøver å si men det blir ikke akkurat godt tatt i mot 🫣😊

• Liker 1
Skrevet

Rutine, rutine og rutine.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Er han i vanlig jobb?

Noen utvikler ME etter kyssesyke, 

Men får han utredning for dette da?

Om det er ME så er det logisk med PEM og forstyrret søvnmønster etter aktiv periode. 

Han får ingen utredning..

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Pøh, tull!! Selvfølgelig er det en uting å sove utpå/sove lenge utover dagen ved søvnproblemer! Første bud er jo å ha en fast døgnrytme hvor man står opp till ett fast tidspunkt på dagen og det bør være tidlig slik at man får en god rytme. At ts sin mann ikke sovner før 05 er jo ikke rart når han har forskjøvet hele rytmen. 

Anonymkode: a77fd...943

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han får ingen utredning..

Da må dere klage til statsforvalter.

Han bør utredes.

Men er han i jobb? Er han ofte slik?

• Liker 2
Skrevet

Sover han faktisk eller er han bare i senga med mobilen? 

Anonymkode: 78c10...d2a

• Liker 4
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Da må dere klage til statsforvalter.

Han bør utredes.

Men er han i jobb? Er han ofte slik?

Han er i 100 prosent jobb. Så han brenner opp all energi på jobb. Han er som regel alltid sliten. Men søvn pleier så klart skli ut i ferier. Men mye sliten og trøtt generelt ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...