AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #1 Skrevet 28. desember 2025 Hvor normalt er det egentlig? Kjæresten min er en utrolig snill, rolig og ambisiøs mann i hverdagen. Han drikker skjeldent, men når han først gjør så blir han helt motsatt av hva han er ellers. Han blir litt kverulant, litt frekk hvis noen ypper eller er litt pågående, han sier så mye rart og kan fremstå som litt bedreviter og enn sånn type man ikke orker å prate med. Han får også et temperament. I motsetning til når han er edru, er han ekstremt rolig, ingen får vippet han av pinnen uansett hva det er, han har selvbeherskelse og blir aldri sint eller provosert av noe, han er fornuftig, han er høfflig og godt likt av alle. Selv hater jeg å dra på fest med han pga dette. Jeg mister litt respekten for han og får litt ‘ick’ når jeg ser han på denne måten, derfor frastår jeg heller. Er det fler som blir slik, eller har en kjæreste som blir slik ved inntak av alkohol? Anonymkode: 0550c...a1c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #2 Skrevet 28. desember 2025 Heldigvis ikke min. Men vet om noen som blir ufyselig i fylla ja. Og i motsetning til deg antar jeg, så tenker nok de fleste at deres oppførsel i fylla viser noe om deres egentlige personlighet. Drittsekk i fylla = drittsekk edru (bare bedre skjult) Anonymkode: cc648...f28 7 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #3 Skrevet 28. desember 2025 Det er ganske vanlig å endre personlighet i fylla. Hadde familiemedlemmer som gjorde det også da jeg vokste opp. Fylla på nittitallet i helgene hjemme var ikke uvanlig. Bestefar kunn godt drikke øl men hvis han drakk annet, så ble han en utagerende voldelig skummel fyr. Han var nok farget av ekstreme traumer i barndommen. Han ble farlig i fylla. Det startet med drittslenging og så ble det vold. Aldri uten alkohol. Moren min ble humørsyk og rasende hvis hun drakk. Aldri ellers. Hun kunne også bli voldelig dersom det ble for mye. Faren min som alltid var en sur ekkel type ble verdens blideste og snilleste på fylla. Jeg kan få forsterket sinnsstemning av det jeg har den dagen, god dag? Dritglad. Lei meg? Supertrist. Sint? Dritforbanna. Men Aldri voldelig. Bare verbal. Anonymkode: feacb...62e 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #4 Skrevet 28. desember 2025 Hvis man reagerer sånn på alkohol må man jo slutte og drikke. Åpenbart. Anonymkode: bc895...388 7 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #5 Skrevet 28. desember 2025 En bekjent er verdens snilleste, men det er som om han har en allergisk reaksjon hvis han drikker sprit. Han blir aggressiv, kranglete og voldsom. Han sluttet å drikke sprit, og er ytterst forsiktig med vin og øl, fordi det kan føre til lavere impulskontroll, og dermed at han takker ja til sprit... Anonymkode: b7fae...fae 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #6 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bestefar kunn godt drikke øl men hvis han drakk annet, så ble han en utagerende voldelig skummel fyr. Han var nok farget av ekstreme traumer i barndommen. Han ble farlig i fylla. Det startet med drittslenging og så ble det vold. Aldri uten alkohol. Skulle gjerne hørt om din bestemor var enig i dette.. Min barndomsfar hadde en voldelig far. Han ble også ufin med fremmede i fylla. Men i hverdagen skjedde det kun med kona i edru tilstand Anonymkode: cc648...f28 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #7 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skulle gjerne hørt om din bestemor var enig i dette.. Min barndomsfar hadde en voldelig far. Han ble også ufin med fremmede i fylla. Men i hverdagen skjedde det kun med kona i edru tilstand Anonymkode: cc648...f28 Barndomsvenninne 😅 Anonymkode: cc648...f28
Hundejente Skrevet 28. desember 2025 #8 Skrevet 28. desember 2025 hvis noen vet at de blir en drittsekk når de drikker, men allikevel drikker, så mener jeg at det gjør dem til en drittsekk generelt. 8 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #9 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle gjerne hørt om din bestemor var enig i dette.. Min barndomsfar hadde en voldelig far. Han ble også ufin med fremmede i fylla. Men i hverdagen skjedde det kun med kona i edru tilstand Anonymkode: cc648...f28 Nei han var virkelig verdens snilleste ellers. Også med bestemor. Det var hun åpen om. Var bare spriten ("brennevinen") som fikk ut dette i ham. Jeg var også veldig mye alene med han, verdens tryggeste menneske for meg. Yngste barnet som bodde med han sa også det samme, alltid bra far og menneske. Helt til alkoholen. Han klarte å slutte med det. Anonymkode: feacb...62e
TomKrus Skrevet 28. desember 2025 #10 Skrevet 28. desember 2025 Veldig ofte forsterkes din personlighet når du drikker. Er du voldelig og kranglete forsterkes dette i fylla, er du snill og god forsterkes også dette i fylla. Så finnes sikkert det unntak, men jeg mistenker at de som er voldelige i fylla også er det i edru tilstand men at de da klarer bedre å skjule og undertrykke akkurat den delen av sin personlighet. Men når de drikker, blir psykisk sliten eller presset så kommer det frem. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #11 Skrevet 28. desember 2025 Heilt vanleg at mange endrer totalt personligheten under inntak av alkohol, og med inntaket av alkoholen "går vitet ut". Folk som blir aggressive, og voldelig i tilknyttning til alkohol bør selvsagt forbys servering av alkohol på offentlige steder, men sanneleg ikkje enkelt å håndheve den praksis, men har bør evntl. følge eller pårørende vise ansvar. Drikkekulturen i norge er vel litt spesiell ettersom mange blir overstadig beruset, og gjør dumme ting i fylla. Nå er det ikkje bare alkoholen men også omfanget av narkotiske stoffer som har økt i omfang. Anonymkode: bbc7a...506 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #12 Skrevet 28. desember 2025 TomKrus skrev (15 minutter siden): Veldig ofte forsterkes din personlighet når du drikker. Er du voldelig og kranglete forsterkes dette i fylla, er du snill og god forsterkes også dette i fylla. Så finnes sikkert det unntak, men jeg mistenker at de som er voldelige i fylla også er det i edru tilstand men at de da klarer bedre å skjule og undertrykke akkurat den delen av sin personlighet. Men når de drikker, blir psykisk sliten eller presset så kommer det frem. Sier meg helt uenig. Jeg tror absolutt ikke at det er ens virkelige selv eller personlighet som blir forsterket. Jeg tror det er de indre demonene som blir det. Jeg tror traumene man har opplevd kommer frem. Skam og sorg og sinne. Alt du har opplevd og fortrengt. Det har vært fellesnevner for alle jeg har møtt som har blitt demoner selv i fylla. Og motsatt for de som var drittsekker i virkeligheten. De ble ofte de snilleste og blideste. Ofte hadde de heller ikke traumer i ryggsekken. Anonymkode: feacb...62e 5
Strigiformes Skrevet 28. desember 2025 #13 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvor normalt er det egentlig? Kjæresten min er en utrolig snill, rolig og ambisiøs mann i hverdagen. Han drikker skjeldent, men når han først gjør så blir han helt motsatt av hva han er ellers. Han blir litt kverulant, litt frekk hvis noen ypper eller er litt pågående, han sier så mye rart og kan fremstå som litt bedreviter og enn sånn type man ikke orker å prate med. Han får også et temperament. I motsetning til når han er edru, er han ekstremt rolig, ingen får vippet han av pinnen uansett hva det er, han har selvbeherskelse og blir aldri sint eller provosert av noe, han er fornuftig, han er høfflig og godt likt av alle. Selv hater jeg å dra på fest med han pga dette. Jeg mister litt respekten for han og får litt ‘ick’ når jeg ser han på denne måten, derfor frastår jeg heller. Er det fler som blir slik, eller har en kjæreste som blir slik ved inntak av alkohol? Anonymkode: 0550c...a1c Alkohol kan få fram det verste i andre mennesker...Det kan være skummelt. Virker som han ikke vet sitt eget beste, for han tåler det tydeligvis ikke. Jeg hadde ikke akseptert slik adferd. Helt greit å innta alkohol, for all del, men da må man vite at man klarer og beherske seg synes jeg. Jeg har sett altfor mange eksempler på hva alkohol kan gjøre med et menneske. Det er ikke positivt...
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #14 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sier meg helt uenig. Jeg tror absolutt ikke at det er ens virkelige selv eller personlighet som blir forsterket. Jeg tror det er de indre demonene som blir det. Jeg tror traumene man har opplevd kommer frem. Skam og sorg og sinne. Alt du har opplevd og fortrengt. Det har vært fellesnevner for alle jeg har møtt som har blitt demoner selv i fylla. Og motsatt for de som var drittsekker i virkeligheten. De ble ofte de snilleste og blideste. Ofte hadde de heller ikke traumer i ryggsekken. Anonymkode: feacb...62e Jeg er enig, men samtidig så er mannen voksen, og burde se dette selv. Kanskje han burde bearbeide eller håndtere ting på andre måter enn alkohol. Han lar det jo skje. Han tar et aktivt valg om å ha det sånn. Og påføre andre rundt ham smerte. Anonymkode: e5838...19a
Strigiformes Skrevet 28. desember 2025 #15 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sier meg helt uenig. Jeg tror absolutt ikke at det er ens virkelige selv eller personlighet som blir forsterket. Jeg tror det er de indre demonene som blir det. Jeg tror traumene man har opplevd kommer frem. Skam og sorg og sinne. Alt du har opplevd og fortrengt. Det har vært fellesnevner for alle jeg har møtt som har blitt demoner selv i fylla. Og motsatt for de som var drittsekker i virkeligheten. De ble ofte de snilleste og blideste. Ofte hadde de heller ikke traumer i ryggsekken. Anonymkode: feacb...62e Jeg er enig med deg her. De indre demonene kan være skumle... Har man et uavklart og ambivalent forhold til seg selv så kan alkohol utløse det. Traumer er vondt. Det er viktig å ha de verktøyene som gjør at man kan klare å ha det så bra som mulig. Helst på egenhånd før man velger å involvere noen andre. Det er skikkelig synd at mange menn har så mange tabuer og så mye skam knyttet til sin egen psykiske helse. Det gjør meg trist. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #16 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig, men samtidig så er mannen voksen, og burde se dette selv. Kanskje han burde bearbeide eller håndtere ting på andre måter enn alkohol. Han lar det jo skje. Han tar et aktivt valg om å ha det sånn. Og påføre andre rundt ham smerte. Anonymkode: e5838...19a Som andre sier, menn har høyere terskel for å oppsøke noe som helst form for hjelp. Det er i blodet deres at de skal klare alt selv, trenger ikke hjelp. Menn er sterke og selvstendige, og å få hjelp er å bli mindre maskulin. Er selv sammen med en ekstrem utgave men som ble snudd. Ikke på alt men på det viktigste. Nå var det aldri problemer etter inntak av alkohol med han, men andre ting. Først må man få vedkommende til å se hvor feil oppførselen er (blir) og få de til å forstå konsekvensene. Og hva det kan komme av. Anonymkode: feacb...62e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #17 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som andre sier, menn har høyere terskel for å oppsøke noe som helst form for hjelp. Det er i blodet deres at de skal klare alt selv, trenger ikke hjelp. Menn er sterke og selvstendige, og å få hjelp er å bli mindre maskulin. Er selv sammen med en ekstrem utgave men som ble snudd. Ikke på alt men på det viktigste. Nå var det aldri problemer etter inntak av alkohol med han, men andre ting. Først må man få vedkommende til å se hvor feil oppførselen er (blir) og få de til å forstå konsekvensene. Og hva det kan komme av. Anonymkode: feacb...62e Joda, men dette trenger ikke være verre enn at han ikke virker å respektere henne når hun forteller ham at drikkingen hans skader henne. Hvorfor han blir sånn i fylla kan han bruke tid på å finne ut, men i mellomtiden kan han slutte å drikke, eller begrense seg. Anonymkode: e5838...19a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #18 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, men dette trenger ikke være verre enn at han ikke virker å respektere henne når hun forteller ham at drikkingen hans skader henne. Hvorfor han blir sånn i fylla kan han bruke tid på å finne ut, men i mellomtiden kan han slutte å drikke, eller begrense seg. Anonymkode: e5838...19a Jeg var hard med min kjæreste da det gjaldt å få psykisk helsehjelp. Men jeg hadde mange gode argumenter som ikke handlet om meg eller forholdet. Heldigvis respekterer han meg, så hvis typen til TS ikke respekterer henne i utgangspunktet så er det jo litt vanskeligere. Anonymkode: feacb...62e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #19 Skrevet 28. desember 2025 Aaahrrg, jeg er helt allergisk mot slik oppførsel. Jeg var sammen med en mann et par år som var slik. Hver gang vi var på fest, eller det var alkohol involvert gikk han fra å være verdens snilleste mann til å bli skikkelig ufyselig. Var lei seg, og beklaget alltid etterpå, men endret seg aldri. Jeg gikk pga det. Alkohol er ingen unnskyldning for å bli frekk og ekkel, og klarer han ikke oppføre seg må flaska på hylla. Jeg hadde satt foten kraftig ned på det Anonymkode: b2242...641 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #20 Skrevet 28. desember 2025 Alkohol er harry,folk som drikker er superharry. Anonymkode: 90bb1...7cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå