Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med mange lån og mye kreditt. All lønn går til å betale ned.

Noen som har klart å snu en dritt situasjon over til å ha penger? 

tips??

Anonymkode: 6c577...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ringt de du skylder penger til? At du kanskje kan få bedre rente eller annen nedbetaling plan?

Er det noe i din hverdag du kan kutte ut? Røyk/ snus/Spotify/ Netflix etc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tips??

Tips nummer en; ikke ta opp mer gjeld. Ikke kjøp ting uten å ha pengene!

Jeg tok et realt oppgjør og levde ordentlig kjipt en stund. Null innkjøp som ikke var strengt nødvendig, og da ikke uten å ha pengene. Tok et årsstudium mens jeg hadde sykepenger da jeg hadde en lengre periode jeg var dårlig, og bakte mye dyr gjeld inn i studielånet. Det var i grunn min redning akkurat det, i tillegg til en enorm holdningsendring.

Anonymkode: e2436...670

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis man er alene, så er det ingen unnskyldninger for ikke å ha stålkontroll. Da er du jo tross alt den eneste som trenger kost og losji, klær og øvrig. Man kan bo uhyre billig, kjøre kollektivt og skaffe seg alt av møbler, klær og sko gratis på finn. 

Anonymkode: 1341d...e5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Har du ringt de du skylder penger til? At du kanskje kan få bedre rente eller annen nedbetaling plan?

Er det noe i din hverdag du kan kutte ut? Røyk/ snus/Spotify/ Netflix etc

Dersom man faktisk ER motivert, så er det ekstremt lett å spare massevis med penger. Man kan leie en sliten, liten og usentral kjellerleilighet, kjøre kollektivt og jobbe masse ekstra. Samtidig som man anskaffer seg alt man trenger via finn.no og loppis. Men hvis man på død og liv "må" ha snus, røyk, alkohol, redbull og/eller lettbrus flere ganger i uka, hvis man "må" kjøpe kaffe latte til 80 kroner på kafé, da er man jo ikke motivert nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg klarte det.

• Tok kontakt med alle kreditorer. Sendte skriftlige forespørsler om å få lavere rente, fryse renta/sette ned senta, nedskreven salær. Fikk det hos nesten alle
  • Fikk meg ekstra jobb så jeg klarte å holde avtalene + betale inn noe ekstra nå og da
  • Opprettet sparekonto: Satte inn til å begynne med 300,- i mnd. Etterhvert øke jeg til 500,-

Var ferdig med gjelda etter 4 år. Det var tøft, men også gøy når man ser at summene man skylder faktisk går ned og at ikke alt man betaler går til bare renter. 

I dag eier jeg hus, har god kontroll på økonomien og jeg lærte masse av det kaoset jeg stelte i stand, og oppryddingen etterpå.

Mitt beste råd: Ta kontakt med kreditorene og legg frem ditt tilbud. Min opplevelse er at de var grei å forhandle med. 

Anonymkode: 86a5c...99e

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dersom man faktisk ER motivert, så er det ekstremt lett å spare massevis med penger. Man kan leie en sliten, liten og usentral kjellerleilighet, kjøre kollektivt og jobbe masse ekstra. Samtidig som man anskaffer seg alt man trenger via finn.no og loppis. Men hvis man på død og liv "må" ha snus, røyk, alkohol, redbull og/eller lettbrus flere ganger i uka, hvis man "må" kjøpe kaffe latte til 80 kroner på kafé, da er man jo ikke motivert nok. 

Hvorfor svarer du på mitt spørsmål?

Den var til ts. Og nei ikke alt e så lett

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hvorfor svarer du på mitt spørsmål?

Den var til ts. Og nei ikke alt e så lett

Jeg forstår godt at det kan være mer utfordrende hvis man har barn, for da blir økonomien langt mer uoversiktlig fordiman ønsker at barna skal få delta på fritidsaktiviteter og idrett, ha et sunt og variert kosthold, kvalitetsklær, sine egne rom i boligen samt en trygg og stabil bil å frakte dem rundt i. Men om man er alene? Er, nei. Da er det overhodet ikke vanskelig å spare et bøttelass med penger hver eneste måned, så fremt man ikke er ufør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår godt at det kan være mer utfordrende hvis man har barn, for da blir økonomien langt mer uoversiktlig fordiman ønsker at barna skal få delta på fritidsaktiviteter og idrett, ha et sunt og variert kosthold, kvalitetsklær, sine egne rom i boligen samt en trygg og stabil bil å frakte dem rundt i. Men om man er alene? Er, nei. Da er det overhodet ikke vanskelig å spare et bøttelass med penger hver eneste måned, så fremt man ikke er ufør. 

For å si det slik; om jeg var voksen og bodde alene med ekstrem gjeld så hadde jeg leid meg en liten, styggkjellerhy el og tatt på meg alt av ekstravakter i tillegg til vanlig jobb. Jeg hadde droppet middager og skaffet alt jeg trengte av klær, bøker, elektronikk og møbler gratis på finn. Det hadde jeg lett klart i noen år, for å desimere og utslette massiv gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg klarte det.

• Tok kontakt med alle kreditorer. Sendte skriftlige forespørsler om å få lavere rente, fryse renta/sette ned senta, nedskreven salær. Fikk det hos nesten alle
  • Fikk meg ekstra jobb så jeg klarte å holde avtalene + betale inn noe ekstra nå og da
  • Opprettet sparekonto: Satte inn til å begynne med 300,- i mnd. Etterhvert øke jeg til 500,-

Var ferdig med gjelda etter 4 år. Det var tøft, men også gøy når man ser at summene man skylder faktisk går ned og at ikke alt man betaler går til bare renter. 

I dag eier jeg hus, har god kontroll på økonomien og jeg lærte masse av det kaoset jeg stelte i stand, og oppryddingen etterpå.

Mitt beste råd: Ta kontakt med kreditorene og legg frem ditt tilbud. Min opplevelse er at de var grei å forhandle med. 

Jeg har bare en kreditt sak. Men den er stor. Har prøvd å få ned renten. Nå betale jeg nesten bare renter. Men får nei til svar hver gang jeg spørr. 

Hva skrev du i mail?

Anonymkode: 138cd...d5f

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet ditt er hvordan løser jeg dette uten å være kriminell. Er man kriminell så er dette det enkleste problemet å løse, de har frikort, og vi syr puter under armene til kriminelle.

Anonymkode: 36ea8...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

tips??

Det er lettere gi tips om du forteller mer hva dette dreier seg om. 

Er det hovedsakelig usikret gjeld? Er du enslig? Barn? Eier du noe av verdi? Jobber du fullt? Har du mulighet til ekstravakter/ekstrajobb? Har du budsjett? Lever du nøkternt? 

Anonymkode: 83eaf...e77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 650 000,- i kredittkortgjeld i 2019, ble nedbetalt i 2024, ingenting hadde heldigvis gått til inkasso. Tok grep, sluttet helt å bruke penger på annet en mat og det absolutt nødvendige. Betalte ned så myebjeg kunne, og solgte masse på Finn, tenkte at selv små beløp hjalp på nedbetalingen. Gikk også inn i styret i sameier jeg bor i, det får man betalt for. Etter et år, brukte jeg Lendo og fikk samlet all gjelden, fikk god rente hos Santander. Ta tak, i dag, dette klarer du ❤️

Anonymkode: e81a6...476

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bare en kreditt sak. Men den er stor. Har prøvd å få ned renten. Nå betale jeg nesten bare renter. Men får nei til svar hver gang jeg spørr. 

Hva skrev du i mail?

Anonymkode: 138cd...d5f

Det er ganske mange år siden, så jeg husker ikke helt. Beklager det.

Har du noen penger til overs? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Om du har noe ekstra penger, eller når du får feriepenger, så tilbyr du en litt større sum i engangsbetaling og ber om at renten settes ned eller at salær nedskrives.

Alternativet er å faktisk bare la det gå til namsmannen. I enkelte tilfeller kan det være det beste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man er alene, så er det ingen unnskyldninger for ikke å ha stålkontroll. Da er du jo tross alt den eneste som trenger kost og losji, klær og øvrig. Man kan bo uhyre billig, kjøre kollektivt og skaffe seg alt av møbler, klær og sko gratis på finn. 

Og hva er grunnen til at det samme ikke gjelder for par? Jeg lurer oppriktig 

Anonymkode: 48442...28a

Skrevet

Det er litt lite informasjon her til å gi et meningsfullt råd.

I ytterste konsekvens (hvis gjelden er helt uhåndterbar) kan du søke om gjeldsordning. Da får du beholde av egen inntekt et beløp til bolig og et beløp til livsopphold, og så går resten av inntekten din (og eventuelle midler du har) til betjening av gjeld i fem år. Deretter er du gjeldfri.

Hvis situasjonen din ikke er så dramatisk som det, så er vel en mulig løsning å refinansiere gjelden til ett lån som du betjener. Det krever imidlertid at du IKKE trekker opp kreditten på kortene / smålånene dine igjen, for da er du i en verre situasjon enn du var. Uansett må du ta et oppgjør med dårlige vaner, for det som gjør at du skaffet lån/kreditt må løses - altså årsaken til at du bruker mer penger enn du tjener.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

tips??

1: Senk forbruket

2: Øk inntekten

Det siste blir ofte oversett i slike diskusjoner. Mange som gir råd om å «sløse mindre» tjener ofte mye mer enn mottakeren av rådet. Det er stor forskjell på å skulle snu fra gjeld til formue for en singel lavtlønnet person, og en som tjener 600.000 og oppover og deler boutgifter med en partner. 

Barn har også mye å si. De er rene utgifter som man ikke kan kutte ut. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan mener du at folk uten barn kan spare i bøttelass om man lever fra mnd til mnd . Du vet hvordan økonomien til mange er i dag? Skikkelig dårlig. Og da snakker jeg ikke om at folk bruker penger på snus, Pepsi etc ... Der er ikke BARE å flytte.. BARE å finne ny jobb eller mer jobb. 

Skrevet

Og hva er grunnen til at det samme ikke gjelder for par? Jeg lurer oppriktig 

Anonymkode: 48442...28a

Det samme gjelder for par, men det forutsetter at begge er interessert i en livsstil som innebærer å bo billig (Noe som ofte betyr lav standard og/eller usentralt), spise den rimeligste maten (Man kan selvfølgelig ha hver sin hylle i kjøleskapet, men det er jo ikke spesielt hyggelig at det ligger indrefilet på en hylle og billige fiskekaker på en annen...), å ikke reise på ferie sammen, aldri spise ute, aldri gå på kino/teater osv.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...