AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:53 #1 Skrevet søndag kl. 07:53 Hei, jeg er førstegangs gravid å lurer på om noen av dere som har vært gravid før har opplevd det samme. Vi tok ultralyd for å bekrefte svangerskapet når jeg var 8+1, og der fikk vi se embryoet med hjerteslag. Jeg ble satt en uke tilbake 7+1. vi skal ta ny ultralyd når jeg er 10+3 for å ta Nipt test. Men jeg tok en graviditetstest i dag 9+5, og den var positiv, men ikke like sterk som da jeg oppdaget at jeg var gravid. Noen som har opplevd det? Er det vanlig at testene vil være mindre positiv jo lenger man kommer ut i graviditeten? jeg har ikke hatt noen blødninger eller smerter som tilsvarer at noe er galt. hilsen en bekymret førstegangs gravid. Anonymkode: 09dca...c4b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:03 #2 Skrevet søndag kl. 08:03 Det kan være «hook effekt». At HCG-nivået er så høyt at testen blir mettet. Test med utvannet urin og se om streken blir sterkere. Graviditetstester er uansett ikke noen indikator på at svangerskapet går bra. Du må nok pent vente til neste ultralyd. Håper det går bra for deg! Anonymkode: 62d8b...13e 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:06 #3 Skrevet søndag kl. 08:06 Det kan være the hook effect. At det er så mye hcg at testen ikke klarer å vise det. Da kan du eventuelt vanne ut urinen og prøve igjen. Eller det kan være akkurat den testen ikke var riktig. Men så langt inn i svangerskapet ville jeg heller forholdt meg til ultralyd. Ikke test mer hjemme, det kommer ikke til å til å gi deg noen sikre svar. Anonymkode: cec9c...7c2 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:26 #4 Skrevet søndag kl. 11:26 Dette skjedde med meg, og da opplevde jeg en spontanabort. Har du hatt noe tegn til blødning? Anonymkode: 2c0b7...808
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:28 #5 Skrevet søndag kl. 11:28 *ser jo nå at du skriver at du ikke har hatt noen blødning. Da kan du ta det mer med ro. Men det å bli satt tilbake en hel uke dersom man er sikker på eggløsningstidspunktet er litt skummelt. Det var det som skjedde ved mine 2 aborter. Men da blødde jeg litt i tillegg. Ganske lite da. Alt er nok som det skal. Ikke test deg mer, vent heller til ultralyden. Anonymkode: 2c0b7...808
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:29 #6 Skrevet søndag kl. 11:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): *ser jo nå at du skriver at du ikke har hatt noen blødning. Da kan du ta det mer med ro. Men det å bli satt tilbake en hel uke dersom man er sikker på eggløsningstidspunktet er litt skummelt. Det var det som skjedde ved mine 2 aborter. Men da blødde jeg litt i tillegg. Ganske lite da. Alt er nok som det skal. Ikke test deg mer, vent heller til ultralyden. Anonymkode: 2c0b7...808 Man er svært sjelden helt sikker på eggløsningstidspunktet. Egget kan også vente med å feste seg flere dager. Ikke unormalt å bli satt en uke tilbake Anonymkode: 0ed6b...b37
HMK Skrevet søndag kl. 11:33 #7 Skrevet søndag kl. 11:33 Ultralydtermin er ikke en fasit. Derfor er det normalt å føde fra 2 uker før til 2 uker etter termin.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:06 #8 Skrevet søndag kl. 12:06 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): *ser jo nå at du skriver at du ikke har hatt noen blødning. Da kan du ta det mer med ro. Men det å bli satt tilbake en hel uke dersom man er sikker på eggløsningstidspunktet er litt skummelt. Det var det som skjedde ved mine 2 aborter. Men da blødde jeg litt i tillegg. Ganske lite da. Alt er nok som det skal. Ikke test deg mer, vent heller til ultralyden. Anonymkode: 2c0b7...808 Ikke planlagt gravid, så jeg vet ikke når jeg hadde eggløsning. Men be satt tilbake en uke ut ifra første dag i siste mens, men jordmor sa at det er helt vanlig at man kan ha hatt en senere eggløsning. jeg må bare vente å til neste ultralyd om 5 dager, men sånn generelt tror jeg at jeg blir usikker fordi jeg har kun symptomer som veldig såre bryster, oppblåst og veldig trøtt/sliten. Jeg var nok hatt en forventning om at jeg skulle blitt mye dårligere. hvor mange av dere fikk en veldig sterk positiv test i uke 9+0 eller senere? Anonymkode: 09dca...c4b
mommyaka Skrevet søndag kl. 12:41 #9 Skrevet søndag kl. 12:41 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke planlagt gravid, så jeg vet ikke når jeg hadde eggløsning. Men be satt tilbake en uke ut ifra første dag i siste mens, men jordmor sa at det er helt vanlig at man kan ha hatt en senere eggløsning. jeg må bare vente å til neste ultralyd om 5 dager, men sånn generelt tror jeg at jeg blir usikker fordi jeg har kun symptomer som veldig såre bryster, oppblåst og veldig trøtt/sliten. Jeg var nok hatt en forventning om at jeg skulle blitt mye dårligere. hvor mange av dere fikk en veldig sterk positiv test i uke 9+0 eller senere? Anonymkode: 09dca...c4b Du skal jo egentlig slutte å tester etter 14 dpo. Pga ingen test vil gi deg noe som helst svar hvordan fin graviditet går. 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:53 #10 Skrevet søndag kl. 12:53 Hvorfor i alle dager bruker du graviditetstester så sent? De sier deg absolutt ingenting. Ultralyd er det eneste som gir sikre svar nå Anonymkode: 95c76...78e 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:12 #11 Skrevet søndag kl. 13:12 Det er ingen mening i å ta graviditetstest så sent. Man kan uansett ikke stole på fargestoffet i testene. Som noen sier kan du ha så høy hcg at det ikke kan måles. Anonymkode: 0ed6b...b37
Fizzypo Skrevet søndag kl. 19:56 #12 Skrevet søndag kl. 19:56 Hadde akkurat samme opplevelse som deg - testet i uke 8 fordi jeg plutselig ikke følte meg gravid lenger. Teststreken var veldig svak og jeg fikk panikk, men så begynte jeg å søke litt på nett og ble kjent med det andre skriver om her oppe - the hook effect. Gadd ikke å teste på nytt med utvannet urin, ville ikke stresse meg selv. Dro heller på en tidlig UL og der så alt bra ut. Er fortsatt gravid med termin om noen få uker. Hjerteslag i uke 7 er veldig betryggende så slå deg til ro med det så lenge.❤️
AnonymBruker Skrevet i går, 08:19 #13 Skrevet i går, 08:19 AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 8.53): Hei, jeg er førstegangs gravid å lurer på om noen av dere som har vært gravid før har opplevd det samme. Vi tok ultralyd for å bekrefte svangerskapet når jeg var 8+1, og der fikk vi se embryoet med hjerteslag. Jeg ble satt en uke tilbake 7+1. vi skal ta ny ultralyd når jeg er 10+3 for å ta Nipt test. Men jeg tok en graviditetstest i dag 9+5, og den var positiv, men ikke like sterk som da jeg oppdaget at jeg var gravid. Noen som har opplevd det? Er det vanlig at testene vil være mindre positiv jo lenger man kommer ut i graviditeten? jeg har ikke hatt noen blødninger eller smerter som tilsvarer at noe er galt. hilsen en bekymret førstegangs gravid. Anonymkode: 09dca...c4b Helt normalt at testene blir svakere jo lengre man er på vei. Anonymkode: 0bf5f...1a9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå