Gå til innhold

Hvor ofte influensa?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 35 og har egentlig aldri vært syk tidligere, plutselig har både jeg og mannen vært dævsyke flere ganger nylig, aner ikke hvorfor 

Anonymkode: c9961...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Macro skrev (1 time siden):

Jeg er 33 og har hatt influensa 3 ganger. Det er vel ganske etter boka siden det visst nok rammer ca hvert 10. år.

Influensa er forferdelig ille. Utrolig smertefullt, trenger hjelp til og fra do til og med.

39 år her, hatt det tre ganger. Samme opplevelse som deg: trenger hjelp til og fra do. Den ene gangen bodde jeg alene og det var ekstremt utfordrende. Sov på badet i et par dager.

Anonymkode: 1b50c...636

Skrevet

Har hatt da 2 gonger, ein gang 2e vgs, ein gang når eg var 30n(begge tilfeller vart bekrefta av legen) 

Begge ungene ( 3 og 6) har hatt da ein gang, 3 åringen mens eg hadde da iallefall april og 6 åringen nå nylig😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor ofte er det egentlig vanlig å ha influensa? 
Føler/opplever støtt og stadig at folk ligger med influensa, men har aldri blitt rammet selv.  

Jeg er 45 år, og aldri hatt influensa. 
Mannen er 52, og har hatt influensa 1 gang. 
Barna er 21, 19 og 17, og har aldri hatt influensa. 

Hvorfor blir noen oftere rammet enn andre? 
Vi lever ikke spesielt sunnere, eller er mer forsiktige enn andre. Helt normale, vil jeg påstå.

Anonymkode: b7547...28a

Folk er idioter og vet ikke forskjell på influensa og forkjølelse. Faktisk influensa har jeg hatt to ganger i mitt 45 årige liv.

Anonymkode: 1d3da...38b

Skrevet

Nå vet vel de færreste om de har hatt influensa eller noe annet med mindre man har testet seg. Så de som påstår de ikke har hatt influensa hele livet, vil jeg tro har hatt det minst en gang.

• Liker 2
Skrevet

18 år siden sist, så fikk jeg to ganger på under et år. 

Anonymkode: f7a55...36b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det da noen av oss hvor det ikke bryter ut på? 

Anonymkode: b7547...28a

Ulike og sammensatte årsaker til det. Man har jo kjente risikofaktorer for alvorlig sykdom. I tillegg er det individuelle forskjeller i immunforsvar, gener m.m. Du kan finne god informasjon om influensavirus, blant annet dette med symptomer, på nettsider som helsenorge. 

Anonymkode: 50ffb...2a3

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt det, for jeg orker ikke å renne ned legekontoret bare for å sjekke hva det er.

Har mulig nettopp hatt det, og flere ganger vært sikkert kraftig forkjølet, hatt covid eller influensa. Immunforsvaret mitt er litt redusert, og har en underliggende sykdom som gjør at alt «blir hakket værre» uansett hva det er.

Anonymkode: cb94d...864

• Liker 1
Skrevet

Som jeg vet 2 ganger. Grise influensaen var helt grusom. Jeg lå i senga og gråt av smertene i hele kroppen. Det gjorde vondt i hele skjelettet. Og høy feber. 

For å si det sånn, influensa er helt grusomt. Da er man ikke litt syk. Jeg har vært sengeliggende og måtte på sykehus med influensa og lungebetennelse. Jeg følte jeg skulle dø. 

Etter dette har jeg begynt å ta vaksine, for jeg blir rammet hardt føler jeg. 

Anonymkode: f08ee...2dd

Skrevet

Sier alltid jeg er forkjøla jeg, aldri testet om det er influensa, men jeg tåler en del, ikke for skryting men lista ligger høyt for hva som holder meg iggende. Vi hadde korona og det kjente jeg godt men jeg var jo likevel på beina og løp.

Hadde mye lungebetennelse og slikt som ung og løp rundt da og selv når jeg var dårlig. Har en tanke om at jeg tåler sykdom godt og er nok ikke så god til å bli liggende og kjenne etter noe som blir et problem når man blir alvorlig syk med indre blødninger og slikt, da var jeg og på beina... :P 

Kjenner ei som har influensa annenhver uke året rundt. :D 

Anonymkode: 5b892...04c

Skrevet

Tror aldri jeg har hatt det, bare vanøig forkjølelse om høst/vinter, er 50.

Anonymkode: b9671...786

Skrevet

Osj. En gang hvert fjerde år; kanskje. I år fikk vi det og det satte seg som faen. Febern dukker opp i ny og ned to, tre uker senere. Og slimet i lungene🥲 fuuuuck! Savner koronaregleglene🤣

Anonymkode: 44df7...31c

Skrevet

To ganger, jeg er 37. Forrige gang var jeg 14 år. Hadde influensa i år og er noe av det verste jeg har opplevd i mitt liv, 40 i feber i en uke og så elendig i kroppen at jeg gråt og klarte ikke se ende på lidelsen når det var på sitt verste. Helt grusomt, klarte så vidt gå på do og hostet seigt slim i 3 uker etterpå.

Anonymkode: 0157a...548

Skrevet

Jeg er 52 år, og har aldri gått og testet meg, men så vidt jeg vet har jeg hatt influensa to ganger i livet: nyttårshelga 1996/-97 og i februar 2025. 

Forkjølelser og lett feber har jeg flere ganger i året, men influensa kan virkelig ikke sammenliknes med en forkjølelse. 

Anonymkode: 610e8...64d

• Nyttig 1
Skrevet

Har hatt influensa én gang. Da var jeg 17, nå er jeg 39. Det jeg husker best er hvor fort influensaen meldte sin ankomst - det ene øyeblikket følte jeg meg frisk som en fisk, og minutter senere hadde jeg en forferdelig hodepine og følte meg helt elendig. Endte opp med å få 40 i feber, og mamma måtte støtte meg til badet hver gang jeg måtte på do. Tok et par uker å bli helt frisk igjen. 

Må le litt hver gang noen tror forkjølelse og influensa er det samme. Det kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: 165ef...498

• Nyttig 1
Skrevet

Folk vet ikke nøyaktig hva influensa er og bruker det ofte om de ikke er helt i form/forkjøla, jeg har vel hatt det 2 eller 3 ganger i mitt liv, da lå jeg strekk ut i flere dager/et par uker før jeg kom meg skikkelig på bena.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...