Gå til innhold

Hadde du tatt tabletten? (Kviser)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å starte isotrretin da jeg er 25 og ennå har kviser
Har fått mange kvise arr på fjes

Har ikke mange kviser samtidig, men 3-4 samtidig. 

Men det danner arr etterhvert

Legen sa jeg kan på iso men d er bivirkninger så jeg kan tenke på d

Føler ikke d er så mye å tenke på da det ikke er andre løsninger? Alle medisiner virker midlertidig. 

vet at søstera mi går i den og gått bra så langt! Men har hørt skrekk historier også. 

hva tenker dere? 

Anonymkode: 7f4ce...976

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du har psykiske lidelser, så ville jeg tatt det i betraktning. I tillegg kan du ikke bli gravid med det første, men det vet du vel. Meget viktig med prevensjon.

Endret av isw
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (9 minutter siden):

Hvis du har psykiske lidelser, så ville jeg tatt det i betraktning. I tillegg kan du ikke bli gravid med det første, men det vet du vel. Meget viktig med prevensjon.

Har ikke partner = ingen sex. 
og ja sliter litt psykisk, men ikke sinnsykt. Det er opp og ned. Men begynner å merke at arrene påvirker selvtillit litt. Ikke super mye. Men vil gjerne bli kvitt så jeg kan behandle området 

image.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det uten å konsultere med en hudlege. De færreste fastleger er godt nok opplyste om farlige bivirkninger og hvordan man skal følge opp pasienter som går på iso. 

Anonymkode: 59075...af4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke partner = ingen sex. 
og ja sliter litt psykisk, men ikke sinnsykt. Det er opp og ned. Men begynner å merke at arrene påvirker selvtillit litt. Ikke super mye. Men vil gjerne bli kvitt så jeg kan behandle området 

image.jpg

Jeg tenker dette er en vurdering du må gjøre sammen med legen din.

Personlig ville jeg ikke brukt systemiske medisiner mot kviser uten verre symptomer enn du har, men igjen - din og legens vurdering.

• Liker 1
Skrevet

Hadde konsultert hudlege først for å se om andre preparater kan være nyttig først.

Isotret er heftig, særlig om man allerede har psykiske plager. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg tenker at du bør konsultere lege snarest mulig. Jeg begynte på Roaccutan for sent, og har i dag (18 år senere) mange stygge arr som hadde vært unngått hvis jeg startet tidligere.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg var 25, hadde verre hud enn deg. Laveste dosen, ble fulgt opp av hudspesialist etter henvisning av fastlegen.  Mørket kom så snikende at jeg ikke forstod hva som skjedde, jeg hadde ingen tidligere psykiske plager. 

Jeg dro hjem for sommerferien, Glemte brettet i hybelen og var tom for resepter å hente ut. Var så langt nede at jeg ikke orket å finne utav hvordan jeg skulle få tak i mer. 2 dager senere var det som om ett ullteppe ble tatt av hodet mitt på en varm sommerdag, og jeg klarte å puste igjen. 

Seriøst, med din hud hadde jeg aldri begynt. Jeg forstår hvorfor du har lyst, jeg gjorde det selv, men det er faktisk ganske skumle greier. Du har sikkert prøvd "alt" annet allerede, og er sikkert velsig motivert for å gjøre det. Dersom du begynner, før en dagbok over humøret og hvordan du føler deg. Snakk med en fast trygg person. Og vær veldig bevist på bivirkningene. 

Anonymkode: bac58...7eb

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
DoorKnob skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du bør konsultere lege snarest mulig. Jeg begynte på Roaccutan for sent, og har i dag (18 år senere) mange stygge arr som hadde vært unngått hvis jeg startet tidligere.

Samme. Har ansikt full av arr. Føler meg ikke noe pen.

alle anbefaler zalna som ikke har funka til nå, jeg har hormonelle kviser så eneste som funker er iso. 

nå siste timen sa legen jeg kan få iso men at jeg bør tenke på det selv å.

jeg hater arrene og hater at jeg ikke kan gjøre noe med det som (microonedling etc) fordi dem kommer alltid tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjorde det da jeg var 25, hadde verre hud enn deg. Laveste dosen, ble fulgt opp av hudspesialist etter henvisning av fastlegen.  Mørket kom så snikende at jeg ikke forstod hva som skjedde, jeg hadde ingen tidligere psykiske plager. 

Jeg dro hjem for sommerferien, Glemte brettet i hybelen og var tom for resepter å hente ut. Var så langt nede at jeg ikke orket å finne utav hvordan jeg skulle få tak i mer. 2 dager senere var det som om ett ullteppe ble tatt av hodet mitt på en varm sommerdag, og jeg klarte å puste igjen. 

Seriøst, med din hud hadde jeg aldri begynt. Jeg forstår hvorfor du har lyst, jeg gjorde det selv, men det er faktisk ganske skumle greier. Du har sikkert prøvd "alt" annet allerede, og er sikkert velsig motivert for å gjøre det. Dersom du begynner, før en dagbok over humøret og hvordan du føler deg. Snakk med en fast trygg person. Og vær veldig bevist på bivirkningene. 

Anonymkode: bac58...7eb

Hva mener du? Jeg skjønte ikke

hva var din birvining? 

Skrevet

Jeg ville personlig ikke kastet bort tid på andre preparater som nesten helt sikkert ikke vil ha noen effekt.

Roaccutane er ikke helsekost, men det fungerer. Det kan jeg love deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hadde jeg 

Anonymkode: aa3c3...d05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det - men først langt opp i 30-årene. Eneste jeg angrer rundt iso er at jeg ikke gjorde det langt før. Fikk ingen bivirkninger- utenom litt flassende lepper liksom.  

Anonymkode: 07602...065

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du noe om årsaken?

Det kan også være pga mat. Tarmproblemer. Typer mat som er årsak. Da hjelper det ikke med hudlege, de vet ingenting om det. 

Jeg hadde også utslett, og alle sa at det var akne, hudproblemer, skitten hud, at jeg bør vaske ansiktet bedre og bruke krem eller akne krem/medisiner. At jeg hadde fet hud og burde sitte mer i solen.

Det er det ikke. Det kommer av tarmproblemer/mat.

Anonymkode: cb05d...fe8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du noe om årsaken?

Det kan også være pga mat. Tarmproblemer. Typer mat som er årsak. Da hjelper det ikke med hudlege, de vet ingenting om det. 

Jeg hadde også utslett, og alle sa at det var akne, hudproblemer, skitten hud, at jeg bør vaske ansiktet bedre og bruke krem eller akne krem/medisiner. At jeg hadde fet hud og burde sitte mer i solen.

Det er det ikke. Det kommer av tarmproblemer/mat.

For deg var det tarmproblemer, det er ikke fasit for alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men det er langt bedre for kroppen og psykisk helse å teste ut kostholdshendringer før man starter på medisin med såpass heftige bivirkninger. 

Ts, har du forsøkt tretinoin? Jeg ville ellers startet med dét og kostholdsendringer først. Særlig hvis du allerede har noe psykisk uhelse.

Anonymkode: 7be67...f83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du noe om årsaken?

Kan du ikke norsk?

Det er et spørsmål, ikke et faktum.
Jeg påpeker en mulighet, ikke et faktum.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ellers startet med dét og kostholdsendringer først.

Ikke samtidig. Da kan du ikke se hva som fungerer eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjalp meg veldig. Jeg hadde det ikke bra psykisk, slet med spiseforstyrrelser og dårlig selvfølelse. Og det var ikke sånn at å bli kvitt kvisene kunne endre alt det. Men det var likevel så utrolig godt å endelig få noe som virket. Jeg hadde ansiktet fullt av arr og kviser til en hver tid, gjennom ungdomstiden hadde jeg fått mye kommentarer på at jeg kvisene var stygge og ekle og jeg følte på at kviser var alt folk så når de så meg.

Jeg hadde ingen bivirkninger, og jeg ble helt kvisene for alltid (en og annen liten kvise når jeg har mensen kan det komme, men det er virkelig noe helt annet, og gjør ingenting). 

Anonymkode: 5668e...f35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan du ikke norsk?

Det er et spørsmål, ikke et faktum.
Jeg påpeker en mulighet, ikke et faktum.

Du kan kanskje ikke norsk selv? 
«Det er det ikke. Det kommer av tarmproblemer/mat.»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...