Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Har tenkt på flere ganger. Når kjæledyret ditt er akutt syk og MÅ til veterinæren, og arbeidsgiver nekter deg å ta fri et par timer. Hva gjør man? Har hørt arbeidsgivere som sier "får jo ikke fri for at dyret er sykt, det er jo ikke jobbens skyld" og at kommer de ikke på jobb når de skal så trenger de ikke komme heller.. Mine dyr er mitt ansvar, men de kan bli akutt syke og da spør de ikke om det passer.. Hva gjør man med slike arbeidsgivere?
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 Jeg er svært sjelden borte fra jobben. Har kun hatt en sykedag siste fem årene. Jeg hadde tidligere en sjef som aldri ga fri, såvidt jeg fikk fri for å gå i begravelsen til en bekjent av meg Hvis jeg igjen får en slik arbeidsgiver som ikke har evne til å ta hensyn til slikt, vet jeg at jeg kommer til å ta ut egenmelding hvis et av dyra mine blir sykt og det haster med hjelp. Jeg synes ikke det er riktig at arbeidsgiver skal betale når jeg er borte, og ville helst i slike tilfeller tatt fri uten lønn. Men hvis arbeidsgiver virkelig nekter meg å ta med et sykt dyr til veterinær, vil jeg føle meg tvunget til å lyve for arbeidsgiver. Beklager, men for meg er dyra mine så viktige at de kommer foran mitt engasjement for jobben. Det er forøvrig veldig dumt av arbeidsgiver å ikke kunne vise slike enkle hensyn. Ingen er så viktige at de ikke kan være borte fra jobben noen timer en dag hvis det har skjedd noe ekstraordinært på hjemmebane. Og man får straks et dårligere forhold til arbeidsplassen hvis det ikke er mulig å kunne ta vare på dyra sine selv om man er i jobb.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. april 2006 #3 Skrevet 4. april 2006 Jeg ville løyet, dersom jeg visste at arbeidsgiveren min var vanskelig. Jeg er sjelden borte fra jobb, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Enig med de over - jeg hadde tatt meg fri på egenmelding. Sagt jeg måtte til lege eller noe. Hvis sjefen er en ok fyr hadde jeg sagt jeg måtte reise pga hunden og tatt avspasering og jobba inn igjen senere.
Gjest Embla s Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Litt vanskelig å sette seg inn i. Tror ikke jeg ville jobbet for en slik sjef i utgangspunktet. Men hvis jeg var nødt til det så ville jeg selvfølgelig heller tatt ut egenmelding og sagt jeg var syk enn å la dyret lide overlast!! Man har jo egentlig ikke noe valg?!
Abr@xas Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Hadde jeg hatt en så vrang sjef ville jeg revurdert arbeidsforholdet. I mellomtiden, mens jeg vurderte å finne meg en sjef med en viss forståelse, så hadde jeg tatt en egenmelding og rett og slett løyet. Faktisk uten et snev av dårlig samvittighet.
Gjest Embla s Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Er det ikke også straffbart å ikke sørge ordentlig for dyr man har ansvar for? Jeg kan ikke helt skjønne at en sjef kan nekte en annsatt å foreta helt nødvendig omsorg for dyr? Det kan da ikke være lov?
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #9 Skrevet 5. april 2006 (endret) Hvis jeg ikke hadde regnet med å få fri hadde jeg tatt det på egenmelding.. Hadde aldri i verden reist på jobb med et akutt sykt dyr liggende hjemme. Endret 5. april 2006 av hæxa
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2006 #10 Skrevet 5. april 2006 Er det ikke også straffbart å ikke sørge ordentlig for dyr man har ansvar for? ← Jo. Hadde jeg hatt en så umenneskelig sjef ville jeg forsøkt meg på en hvit løgn som sykdom hos meg selv e.l. Det ville uansett ikke vært et alternativ å la være å dra til veterinæren med alvorlig sykt dyr.
Imax Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Hvit løgn hadde fungert greit i det tilfellet. Ellers hadde jeg nok bare gått jeg, hvis det var det om å gjøre. Så får jobb være jobb, når dyret er sykt skjønner man hva som er viktig i livet... Og jobbe for duste sjefer er ikke en av dem!
Mossa Skrevet 5. april 2006 #12 Skrevet 5. april 2006 Jeg tror nok at min sjef hadde vært forståelsesfull fordi hun har både hund og katt (og har selv vært borte fra jobb med sykt dyr) men det er ikke noe jeg føler at jeg trenger og forklare opp og ned i mente. Dersom noen av dyrene mine har vært syke, har jeg tatt egenmelding. Samme når pus skulle steriliseres. Og sjefen har alikevel ikke krav på å vite hvorfor en er borte, så man trenger jo strengt tatt ikke ta noen hvite løgner.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #13 Skrevet 6. april 2006 Jeg har flere ganger tatt fri når pus har vært syk uten lønn. Han er jo babyen vår !!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #14 Skrevet 6. april 2006 Jeg har flere ganger tatt fri når pus har vært syk uten lønn. Han er jo babyen vår !! ← Meg igjen. Altså syk i den forstand av kasterering og operasjon. En gang var han så syk at vi avblåste hele ferien, og brukte pengene på katta. Da var det jammen mange som rynket på nesa, og mente vi var gale i hodet som prioriterte en katt. Har pus det godt, har jeg det godt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå