Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt utydlig overskrift men..

Jeg jobber som lærling på et hotell, og jeg bor i en liten studio leilighet rett i nærheten. Noen venner av meg var på besøk og booket seg et rom på hotellet. Når jeg var ferdig på jobb så gikk jeg opp på rommet deres og var der hele kvelden. 

Jeg fikk så beskjed fra en av lederene at det var fullstendig uakseptabelt, og det kom til å måtte bli en samtale med sjefen min og hotell sjefen over nyttår?? Kan det stemme? Er det virkelig ikke lov å besøke venner på hotellet bare fordi jeg jobber her?  Vi bråket ikke eller noe sånt asså. 

Anonymkode: 7ec88...694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte hotell har jo regler om at det ikke er lov med uregistrerte gjester (brannvern), antall personer, med mer. Det er også vanlig etikette å ikke ha med seg flere gjester over lang tid på et hotellrom. Pekte de på hvilket regelverk du har brutt? 

Anonymkode: 844c5...4f6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enkelte hotell har jo regler om at det ikke er lov med uregistrerte gjester (brannvern), antall personer, med mer. Det er også vanlig etikette å ikke ha med seg flere gjester over lang tid på et hotellrom. Pekte de på hvilket regelverk du har brutt? 

At jeg som ansatt ikke skulle oppholde meg sammen med gjester. 

Skrevet

At jeg som ansatt ikke skulle oppholde meg sammen med gjester. 

Og hva sier personalhandboken om det? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Antar at du var ikledd sivile klær i det minste? 

Anonymkode: 49e17...690

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva sier personalhandboken om det? 

Jeg har ikke fått noe sånt tror jeg. Har fått beskjed tidliger om at at ansatte ikke skal henge i baren med gjestene. Men det gjorde jeg ikke, gikk bare rett opp på rommet deres. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Antar at du var ikledd sivile klær i det minste? 

Anonymkode: 49e17...690

Ja, jeg skiftet i garderoben først. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg antar dere ikke satt og leste bøker og drakk saft... Hoteller ønsker nok ikke mest mulig festing på rommene 

Anonymkode: 8aff9...4bc

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke fått noe sånt tror jeg. Har fått beskjed tidliger om at at ansatte ikke skal henge i baren med gjestene. Men det gjorde jeg ikke, gikk bare rett opp på rommet deres. 

Ja, jeg skiftet i garderoben først. 

Retningslinjene for ansatte finnes på intranett side eller lignende, innimellom står de tilgjengelig på pauserom, eller sendes per mail. Har variert en del de stedene jeg jobber. Når du signerer arbeidskontrakt så bekrefter du at du skal sette deg inn i disse, og følge dem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg antar dere ikke satt og leste bøker og drakk saft... Hoteller ønsker nok ikke mest mulig festing på rommene 

Anonymkode: 8aff9...4bc

Det var ingen festing, vi skal ut i kveld så det ble en rolig kveld. Vi drakk brus og så på film liksom. Ingen bråking.  Hadde det vært klage på bråk så hadde jeg forstått problemet. Men ikke det at jeg ikke har lov til å henge med venner. Eneste grunnen til at de bor på hotellet er jo at jeg jobber her. 

• Liker 10
Skrevet

Må legge til; jeg prøver ikke å være vanskelig.

Men før et møte må du være fullt ut klar over hvilke retningslinjer du er gitt. 

Er du i brudd så legger du deg flat, og sier at du dessverre ikke hadde gjort deg kjent med dette.

Finnes det ikke noe om dette i retningslinjer, eller dette er en mindre bedrift som ikke har etablert et regelverk, så kan de heller ikke ta deg på det. Og da kan du vise tilbake til at du vil vite hva bruddet er - og hvordan du har fått informasjonen om at dette ikke var tillat tidligere. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

De betalte vel for rommet? Hørs rart ut at ikke du skulle få besøke dem.

• Liker 4
Skrevet

Samme har skjedd meg.. Det er veldig merkelige regler! Jeg fikk en muntlig advarsel for å ha besøkt min mor på hotellrommet hennes etter jobb. 

Anonymkode: 633f0...946

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her har du skaffet inntekt til hotellet fordi dine venner overnattet der, og dette er takken! Spør ledelsen om du heretter kan anbefale et annet overnattingssted til venner og kjente.

Anonymkode: 01413...53c

Det er ikke det det handler om. 

Andre gjester kan ha observert at den ansatte gikk inn på et hotellrom og ble der over lengre tid. Det spiller ingen rolle om den ansatte kjenner beboerne på rommet. 

Jeg jobber i samme bransje, og det er strengt forbudt å oppholde seg på gjestelugarer, med mindre man må gjøre vedlikehold eller vaske (og da skal man være i uniform). Det er firmaets regler.

Anonymkode: f3bcd...160

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres helt spinnvilt ut!

Anonymkode: 9435f...296

• Liker 3
Skrevet

Igjen, sjekk for all del de regler og instrukser som er gitt skriftlig. Har du brutt dem må du legge deg flat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i bransjen, og har gjort det i mange år. Vi tillater slike besøk du beskriver, men leder skal få beskjed. De ansatte kan også få bruke baren i lobby når de har besøk om dette er godkjent av leder i forkant. 

vi er en litt spesiell destinasjon hvor det ikke finnes andre muligheter, og må derfor være litt fleksible. Vi er strenge på at det må gies beskjed i forkant. 
jeg ser ikke helt hvorfor det skal være et problem hvis dere så en film og drakk brus.. hvilket hotell jobber du på?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke det det handler om. 

Andre gjester kan ha observert at den ansatte gikk inn på et hotellrom og ble der over lengre tid. Det spiller ingen rolle om den ansatte kjenner beboerne på rommet. 

Jeg jobber i samme bransje, og det er strengt forbudt å oppholde seg på gjestelugarer, med mindre man må gjøre vedlikehold eller vaske (og da skal man være i uniform). Det er firmaets regler.

Anonymkode: f3bcd...160

Dette er jo en svak begrunnelse. Og selv om det er retningslinjer, så virker det i overkant at man skal ha samtale med leder + hotelleder om dette, en muntlig beskjed om at det ikke er ønskelig at man gjentar dette bør være nok.

Men det er jo den type ledere man helst bør styre unna, den som gjør en fjær om til et hønsehus, så min anbefaling vil nok heller være for TS å søke seg annen jobb. Denne type vanskelige ledere er man ikke tjent med å ha i lengden. 

Anonymkode: 6be25...27f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Har jobbet på hotell i 20 år. Har aldri opplevd at dette er ett problem 

Anonymkode: bb105...6c2

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...