AnonymBruker Skrevet i går, 12:32 #1 Skrevet i går, 12:32 Jeg kjenner ingen som jeg vet har ADHD og kan egentlig veldig lite om det. Når jeg leste om symptomer på ADHD hos kvinner, begynte jeg derimot å lure på om det kanskje er noe jeg har. Føler noe er «galt» med meg, men aner ikke hva. Det er noe jeg alltid har kjempet i mot men som jeg aldri klarer å bli bedre av selv nå som jeg har blitt voksen. Jeg er en ganske rolig person utad, sjenert og snakker ikke mer enn jeg må. Hjemme er jeg så klart litt mindre rolig. Allikevel har jeg alltid hatt en ekstrem indre uro som ofte påvirker hverdagen min, spesielt på fridager. Det er alltid så mye som må gjøres, det er overveldende og jeg har aldri noen oversikt. Selv om jeg skriver ned for å huske er alt bare et rot og kaos og jeg er ofte ekstremt treg med å gjøre det som må gjøres. Alt av tanker kjennes som et eneste stort rot, har ikke oversikt over noe og føler ikke jeg klarer å tenke klart. Jeg vil så gjerne bli mer organisert, få bedre rutiner og mindre uro i kroppen, men uansett hvor mye jeg prøver og uansett hvor mye jeg forsøker å motivere meg selv til å bli bedre så klarer jeg det ikke. Om jeg klarer det varer det i 1 dag… Har også småbarn og det hjelper ikke akkurat på kaos, men har alltid vært sånn, selv da jeg var yngre. Burde jeg gått til legen og fått sjekket dette ut i stedet for å skrive og spørre her? Joda sikkert, men som sagt er alt bare rot i hodet mitt. Når jeg først tenker at jeg burde det, slipper jeg raskt tanken igjen. Er og har alltid vært en person som kommer forsent. På jobb kommer jeg alltid noen minutter sent og venter bare på at sjefen skal prate med meg om det. Vet at jeg må endre på rutiner for å fikse det og jeg prøver, men får det aldri til. Hvordan er det mulig? Det samme gjelder alt annet, jeg er alltid sen, men er dette normalt? Hvorfor klarer jeg aldri å være i tide? Synes det er utrolig vanskelig å holde rutiner og følge tid. Vet ikke hvorfor. Har aldri klart å lese en hel bok i hele mitt liv. Ikke en gang på skolen for å pugge til prøver leste jeg bøkene. Jeg bare skummet gjennom for å finne den viktigste informasjonen og klarte derfor å komme meg gjennom skolen med middels bra karakterer. Enkelte fag var jeg bedre på, men gjorde alltid oppgavene i siste liten. Klarte aldri finne konsentrasjonen før stresset tok overhånd og leverte som regel oppgavene inn 30 sekunder før fristen. På jobb føler jeg at jeg aldri er helt med i samtalene, faller litt ut og vet ikke egentlig hvorfor. Virker som andre har oversikt over det som skjer og skal gjøres men jeg klarer ikke. Er flinkere på å ta tak i det praktiske som må gjøres her og nå. Når det skal gjøres nye ting så glemmer jeg ofte viktige detaljer. En gang glemte jeg for eksempel å slå på lyset. Når jeg var ferdig med det som skulle gjøres kom en kollega, slo på lyset og lo «kanskje det hadde vært bedre med litt lys». Jeg måtte bare le, hjernen min fungerer ikke. Føler jeg flyter rundt og aldri er helt til stede. Kanskje det er den indre uroen som gjør det. Synes det er så vanskelig i hverdagen, spesielt nå som jeg har blitt voksen med jobb og barn. Skal klare å ha oversikt, ta ansvar og å komme i tide. Kjenner meg fortsatt ikke som en voksen på grunn av dette og vil så gjerne forbedre meg, men klarer ikke! Kan dette være ADHD? Kan det være noe annet? Eller er det egentlig ganske normalt å være sånn og de fleste bare skjuler det? Anonymkode: 71874...303
AnonymBruker Skrevet i går, 13:28 #2 Skrevet i går, 13:28 Jeg skjønner hvorfor du tenker i den retningen, og jeg tror du gjør det av en god grunn uten at jeg kan si noe fra eller til om det selv. Jeg har selv kjent på mye av dette igjennom hele livet. Det er ganske slitsomt å hele tiden måtte jobbe hardt for å få til det andre tar som en selvfølge. Jeg var på et ADHD kurs i fjor, og der følte jeg alt falt på plass. Alt ga mening, så dette skal jeg forhåpentligvis utforske videre i 2026. Mitt råd til deg kjære TS er å søke opp f.eks ADHD, se på håndteringsteknikker og verktøy som kan gjøre dagene enklere. Det viktigste med ADHD er ikke alltid medisinene, men, bevisstheten slik at man lettere kan komme seg igjennom dagen med de rette verktøyene. Og ikke glem det viktigste av alt. ADHD kan ha flere styrker enn bakdeler så lenge man er oppmerksom på det 😊 Anonymkode: b1b7d...0f2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Skrevet 23 timer siden Jeg ville tatt en prat med fastlegen om jeg var deg. Fastlegen er ment å være lavterskel og fastlegen kan si noe om hva som er og ikke er innenfor normalområdet. Jeg fikk nylig ADHD-diagnosen og følte det hjalp å snakke med fastlegen for å vurdere om jeg burde utredes eller ikke. Siden så mange ber om ADHD-utredning nå så har fastlegene fått mye erfaring med ADHD. Anonymkode: cfd61...159
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Høres ut som meg,men jeg klarer da å drive ett firma og ha en familie så kan ikke påstå at jeg hverken har rolig eller aktiv adhd. PS. Jeg har i en alder av 50+ ikke lært meg alfabetet,langt mindre gangetabellen. Tør knapt å prate i telefon. Gjemmer meg om jeg ser noen jeg kjenner på butikken osv.... Anonymkode: 8aa75...dcb
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Jeg har ADHD (profesjonelt diagnostisert) og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Anonymkode: 70fca...602
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er en ganske rolig person utad, sjenert og snakker ikke mer enn jeg må. Hjemme er jeg så klart litt mindre rolig. Allikevel har jeg alltid hatt en ekstrem indre uro som ofte påvirker hverdagen min, spesielt på fridager. Det er alltid så mye som må gjøres, det er overveldende og jeg har aldri noen oversikt. Selv om jeg skriver ned for å huske er alt bare et rot og kaos og jeg er ofte ekstremt treg med å gjøre det som må gjøres. Alt av tanker kjennes som et eneste stort rot, har ikke oversikt over noe og føler ikke jeg klarer å tenke klart. Jeg vil så gjerne bli mer organisert, få bedre rutiner og mindre uro i kroppen, men uansett hvor mye jeg prøver og uansett hvor mye jeg forsøker å motivere meg selv til å bli bedre så klarer jeg det ikke. Om jeg klarer det varer det i 1 dag… Anonymkode: 71874...303 Om du går til fastlegen så ville jeg prøvd å konkretisert mer om jeg var deg. Det står ingenting i avsnittet om hvilke oppgaver du klarer og ikke klarer. Du skriver også at du alltid leverte oppgavene dine i siste lite på skolen. Kan dette være samme årsak til at du alltid kommer for sent? Altså at du kommer for sent på jobb fordi det ikke har fått konsekvenser for deg. Men om sjefen hadde sagt at du får sparken om du kommer for sent i morgen så hadde du kommet tidsnok? Eller hadde du ikke klart å komme tidsnok selv om du fikk beskjed om at du får sparken om du kommer for sent? Anonymkode: cfd61...159
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skjønner hvorfor du tenker i den retningen, og jeg tror du gjør det av en god grunn uten at jeg kan si noe fra eller til om det selv. Jeg har selv kjent på mye av dette igjennom hele livet. Det er ganske slitsomt å hele tiden måtte jobbe hardt for å få til det andre tar som en selvfølge. Jeg var på et ADHD kurs i fjor, og der følte jeg alt falt på plass. Alt ga mening, så dette skal jeg forhåpentligvis utforske videre i 2026. Mitt råd til deg kjære TS er å søke opp f.eks ADHD, se på håndteringsteknikker og verktøy som kan gjøre dagene enklere. Det viktigste med ADHD er ikke alltid medisinene, men, bevisstheten slik at man lettere kan komme seg igjennom dagen med de rette verktøyene. Og ikke glem det viktigste av alt. ADHD kan ha flere styrker enn bakdeler så lenge man er oppmerksom på det 😊 Anonymkode: b1b7d...0f2 Uthevet fasiten 👆👆 Anonymkode: 21834...5c8
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden Selvsagt kan vi som har ADHD kjenne oss igjen (på lik linje som de som ikke har ADHD) da flere av symptomene på ADHD nettopp er utfordring med hverdagslige ting, men det er graden av disse symptomene og i hvor stor grad det påvirker oss på flere arenaer i livet/hverdagen som avgjør om man har diagnosen. Det er også viktig å huske på at symptomene på ADHD må ha vært tydelig til stedet før fylte 12 år så uansett hvor mye man måtte kjenne seg igjen i diagnosen i voksen alder så vil man aldri oppfylle kriteriene for diagnosen om det ikke var svært tydelig før fylte 12. Og ja jeg kan også kjenne meg igjen det du beskriver, men i motsetning til andre i tråden så synes ikke jeg beskrivelsen din skriker ADHD. Anonymkode: 0de20...b14 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om du går til fastlegen så ville jeg prøvd å konkretisert mer om jeg var deg. Det står ingenting i avsnittet om hvilke oppgaver du klarer og ikke klarer. Du skriver også at du alltid leverte oppgavene dine i siste lite på skolen. Kan dette være samme årsak til at du alltid kommer for sent? Altså at du kommer for sent på jobb fordi det ikke har fått konsekvenser for deg. Men om sjefen hadde sagt at du får sparken om du kommer for sent i morgen så hadde du kommet tidsnok? Eller hadde du ikke klart å komme tidsnok selv om du fikk beskjed om at du får sparken om du kommer for sent? Anonymkode: cfd61...159 Edit: Jeg vil bare presisere at jeg ikke skriver dette for å bagatellisere plagene dine eller for å si at du ikke har ADHD. Det er kun ment for å hjelpe deg med hva du bør få med om du går til fastlegen. Det gjelder også spesielt om fastlegen skal skrive henvisning. Da bør det komme tydelig frem i dne hva som er de store problemene dine, Min erfaring fra utredningen hos DPS var at om man var vag så tolket psykologen det som om man ikke slet mer enn gjennomsnittspersonen. For vage symptomer kunne alle kjenne seg igjen i. Med vag mener jeg ting som "jeg får ikke gjort alt jeg skulle ha gjort". Alle kan kjenne seg igjen i det. Man må konkretisere hva man får gjort og ikke gjort. I tillegg ville jeg fokusert på de største problemene dine. Det er de som bestemmer om du får utredning eller ikke. Anonymkode: cfd61...159 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå