AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #21 Skrevet 27. desember 2025 Oi. Ser jeg leste litt raskt. Tenkte dette var en voksen person som organiserte hele greia. Og har ansvar for gaver til alt og alle. Det er da virkelig ikke mulig å bli utslitt når man kommer hjem til mor for jul.. Anonymkode: 1a7d0...250
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #22 Skrevet 27. desember 2025 PURE/HONEY skrev (6 minutter siden): Jeg vet at det teknisk sett er ingen som tvinger meg, men det er så lett å være anonym på nettet å skrive løsninger til andre om ting som er mye lettere sagt enn gjort. Her er det som ville skjedd om jeg nektet å dra hjem til jul: Mamma hadde kjeftet, smelt og tydd til tårer og prøvd å gitt meg massevis av skyldfølelse over telefon. Hun ville sikkert kjørt nedover til Oslo for å tvinge meg hjem til jul, og her overdriver jeg ikke engang. Den emosjonelle syklonen jeg ville skapt hvis jeg i det hele tatt våget å si at jeg ikke ville delta i julefeiringen hadde vært så massiv at det ikke hadde lønnet seg i det hele tatt. Sånn har jeg det og. Klem til deg. Anonymkode: 32530...89c 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #23 Skrevet 27. desember 2025 Høres ut som dere har kommet inn i en ond sirkel hvor alt bare skal bli større og flottere for hvert år. Det høres bare fryktelig slitsomt ut. Jeg synes også alle de voldsomme besøkene er strevsomme, både å være i dem, men ikke minst å arrangere dem. Du får jo ikke gjort noe med hvordan dine foreldre vil arrangere jul, men du bør være åpen om at du ikke ønsker å bruke så mye tid av juleferien på å tilrettelegge for andres julekos, både av økonomiske grunner, men også fordi du selv trenger å roe ned. Dette bør de fleste forstå. I år har min lille familie tatt det megarolig, bortsett fra julaften. Fra 1. juledag har vi bare kost oss, gått turer i fint vær og hatt fullstendig hvilepuls. Ingen voldsomme besøk, ingen tidspress, ingen som står på hodet med matlaging og vasking. Det er definitivt slik jeg vil ha det fremover også. Når man er voksen kan man skape sine egne tradisjoner, og gjøre ting på sin egen måte. Det er ikke ditt ansvar om din mor blir fornærmet. Det går nok over. Anonymkode: 5cecf...a7e 1 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 27. desember 2025 #24 Skrevet 27. desember 2025 PURE/HONEY skrev (26 minutter siden): Juleferien er den eneste ferien som overhodet ikke føles ut som en ferie til tross for flere dager fri, nettopp fordi alt må være skinnende rent til enhver tid, man alltid er på besøk eller får besøk og fordi man sitter der å føler på hvor mye penger man har brukt (eller hvor mye penger andre har brukt på deg, som jeg noen ganger får dårlig samvittighet av). Jeg lever i en familie som alltid har stelt i stand fantastiske, magiske juletider og holder på tradisjonene uansett hva. Jeg er supertakknemlig. Nå begynner familien å ekspandere seg ved at søskenbarn får flere og flere barn og det blir mindre plass til selskap. Det er utrolig trangt og utrolig bråkete. Jeg synes rett og slett dette selskapet ikke er særlig hyggelig lengre fordi det bare tapper meg for energi. I tillegg er det kjempedyrt å kjøpe inn mat til så mange mennesker. Så er det all julegavehandlingen. Alle vet at samfunnet har blitt dyrere å leve i, og det betyr naturligvis at julegavehandlingen også har blitt dyrere. Likevel tviholder familien på at vi skal kjøpe flere julegaver til hverandre, inkludert til perifere familiemedlemmer. Jeg synes dette blir for dumt, fordi man skal ikke måtte vrake lommeboka si kun fordi det er jul. Jeg er bare en fattig student. Til sist, så handler det om at på grunn av at familien min har så høye standarder til julefeiring - alt fra matselskap, julegaver og utseendet til huset - så er vi i jobb nesten 24/7. Det vil si mamma, pappa, søster, bror og meg. I tillegg har jeg deltidsjobb på dagen som jeg har tatt på meg fordi jeg må tjene inn noen ekstra penger. Jeg føler at resultatet av dette er at alle oss jobber mer enn vi har ferie i en ferie. Jeg ser jo at mamma og pappa, som begynner å dra på årene, er helt utslitt på slutten av dagene. Dette er til tross for at vi ungene hjelper til masse. De vil ikke tilpasse noen av tradisjonene til verken prisveksten i samfunnet, alderen deres eller utvidelsen av familien. Jeg skulle ønske de tillatte seg selv å gi seg litt mer ferie når de begge har stressende jobber, men de bare...vil ikke. Til og med oss barna som er unge og spreke blir slitne. Man må ta noen kjipe samtaler. Si at man ønsker å avskaffe pakker på kryss og tvers av slektstreet. Kanskje noen familiebesøk bør kuttes ut. På et tidspunkt er det kanskje naturlig å ta en diskusjon om hvem som skal feiler sammen på julaften og ikke. Jeg tror at det kan være flere i familien din som går og føler på det samme, men at mange ikke tør å være den som lufter ideene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #25 Skrevet 27. desember 2025 PURE/HONEY skrev (15 minutter siden): Dette er lettere sagt enn gjort. Det blir bare så dårlig stemning og mamma blir kjempelett fornærmet. Hun tar dette med juletradisjoner superseriøst. Om jeg er under hennes tak, så kan jeg ikke bare nekte å vaske X og Y eller nekte å bli med på det og det selskapet, fordi da kan jeg love deg at det blir kjefting. Klart, jeg kan sette foten ned, men da må jeg betale med en stor emosjonell belastning på både meg selv og henne. Til neste år kan du dra hjem igjen 1. juledag og ha romjulen i fred og ro hos deg selv? Du bør forklare for din mor det du har gjort her. At du blir sliten av at alt må være så perfekt, alt arbeidet, alle folkene... Du trenger å bruke juleferien på å hvile. Det er veldig spesielt om hun blir rasende over dette. Anonymkode: 5cecf...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #26 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til neste år kan du dra hjem igjen 1. juledag og ha romjulen i fred og ro hos deg selv? Du bør forklare for din mor det du har gjort her. At du blir sliten av at alt må være så perfekt, alt arbeidet, alle folkene... Du trenger å bruke juleferien på å hvile. Det er veldig spesielt om hun blir rasende over dette. Anonymkode: 5cecf...a7e Det er en dødfødt samtale, det vil neppe hjelpe. TS og jeg har "samme" mor. Nytter ikke snakke med.. Anonymkode: 32530...89c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #27 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en dødfødt samtale, det vil neppe hjelpe. TS og jeg har "samme" mor. Nytter ikke snakke med.. Anonymkode: 32530...89c Da har dere to valg: 1. Enten fortsette i samme spor, være misfornøyd og klage på KG eller 2. Ta den ubehagelige samtalen og tåle at mor blir sur og fornærmet Anonymkode: 5cecf...a7e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #28 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har dere to valg: 1. Enten fortsette i samme spor, være misfornøyd og klage på KG eller 2. Ta den ubehagelige samtalen og tåle at mor blir sur og fornærmet Anonymkode: 5cecf...a7e Anonymkode: 32530...89c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #29 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er da virkelig ikke mulig å bli utslitt når man kommer hjem til mor for jul.. Anonymkode: 1a7d0...250 Jo med noen foreldre er det det! Anonymkode: 011e1...626 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #30 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo med noen foreldre er det det! Anonymkode: 011e1...626 Jeg er til og med utslitt allerede før jeg kommer hjem… og trenger fire-fem dager på å komme meg etterpå… Anonymkode: 32530...89c
test1e Skrevet 27. desember 2025 #31 Skrevet 27. desember 2025 PURE/HONEY skrev (56 minutter siden): Jeg skulle ønske de tillatte seg selv å gi seg litt mer ferie når de begge har stressende jobber, men de bare...vil ikke. Til og med oss barna som er unge og spreke blir slitne. Du kan jo sikte mot en sånn en som spiser grandiosa, subber rundt i joggedress, ikke gidde å vaske, og rett og slett sier som en del at julaften/romjul bare er dager som alle andre?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #32 Skrevet 27. desember 2025 I min slekt har vi laget en ny juletradisjon som jeg er veldig glad i. Så lenge været tilltater det, går tur sammen. Eldre, voksne, barn, hunder og alle sammen. Vi har med ved og tenner bål, noen har med pølser, noen på smurte rundstykker med julepålegg, vi har kakao og krem osv. Det er HELT fantastisk. Barna får lekt og herjet, vi får beveget oss, vi får friskt luft og energi, og ikke minst: Ingen må stå på kjøkkenet hele dagen, ingen hus må skinne, alle ordner for selv, men vi får gjort det vi faktisk ønsker: VÆRE SAMMEN. Et opplegg som anbefales! Anonymkode: 5cecf...a7e 2
Perelandra Skrevet 27. desember 2025 #33 Skrevet 27. desember 2025 Tråden stenges da trådstarter har endret tittelen på tråden og fjernet teksten i hovedinnlegget. Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg