Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av PURE/HONEY
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men må du ha like høye standar?

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (1 minutt siden):

Men må du ha like høye standar?

Nei, men så lenge jeg feirer jul under deres tak, så må jeg ha like høy standard. Jeg har foreslått å kjøpe mindre gaver til hverandre og generelt gjøre litt mindre ut av julen, men det har blitt skutt ned med en gang.

• Hjerte 1
Skrevet

Ummm, hallo? Det er da ingen som tvinger deg til å legge deg på samme standard som du har vokst opp med, det er et valg. Du står helt fritt til å velge annerledes selv.

Anonymkode: 8af8c...087

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PURE/HONEY skrev (Akkurat nå):

Nei, men så lenge jeg feirer jul under deres tak, så må jeg ha like høy standard. Jeg har foreslått å kjøpe mindre gaver til hverandre og generelt gjøre litt mindre ut av julen, men det har blitt skutt ned med en gang.

Nei. Du kan ta egne valg for hva du selv gjør og informere (ikke spørre) om dette, så kan de gjøre hva de vil med den informasjonen. Ingen kan tvinge deg til noe annet, så lenge du er voksen. Det er bare å ta ansvar og stå for seg selv og egne valg.

Skrevet

Når folk får barn er det naturlig å flytte juleselskapene en generasjon og ikke ha med fettere, kusiner og deres barn lengre. Er man mer enn 10 til jul begynner det å bli slitsomt å være vært og det er vanskelig med kjøkkenkapasitet.

Anonymkode: faaef...7af

• Liker 3
Skrevet
PURE/HONEY skrev (3 minutter siden):

Du kan si at jeg ønsker for min del å tone julen ned. Så jeg kommer ikke til å legge så mye i mye gaver.

Skrevet

Inviter dem til å feire hos deg neste år. De gamle fortjener å slippe å lage jul selv nå. Din tur å ta jobben nå.

Da kan du legge lista akkurat der du vil selv, i ditt hus. Bare husk å gi beskjed på forhånd om hvordan du har tenkt å ha det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Du kan ta egne valg for hva du selv gjør og informere (ikke spørre) om dette, så kan de gjøre hva de vil med den informasjonen. Ingen kan tvinge deg til noe annet, så lenge du er voksen. Det er bare å ta ansvar og stå for seg selv og egne valg.

Dette er lettere sagt enn gjort. Det blir bare så dårlig stemning og mamma blir kjempelett fornærmet. Hun tar dette med juletradisjoner superseriøst. Om jeg er under hennes tak, så kan jeg ikke bare nekte å vaske X og Y eller nekte å bli med på det og det selskapet, fordi da kan jeg love deg at det blir kjefting. Klart, jeg kan sette foten ned, men da må jeg betale med en stor emosjonell belastning på både meg selv og henne. 

• Hjerte 3
Skrevet

Nei, det må jo ikke. Det velger man selv. 

Anonymkode: d2c7b...da8

Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Inviter dem til å feire hos deg neste år. De gamle fortjener å slippe å lage jul selv nå. Din tur å ta jobben nå.

Da kan du legge lista akkurat der du vil selv, i ditt hus. Bare husk å gi beskjed på forhånd om hvordan du har tenkt å ha det.

Hvor da? I kollektivet mitt i Oslo sammen med utvekslingsstudentene jeg bor sammen med? Som sagt, jeg en fattig student. Jeg har ikke noe hus.

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ingen som tvinger deg til å feire jul i det hele tatt.

Anonymkode: 6714f...b74

Skrevet
PURE/HONEY skrev (2 minutter siden):

Dette er lettere sagt enn gjort. Det blir bare så dårlig stemning og mamma blir kjempelett fornærmet. Hun tar dette med juletradisjoner superseriøst. Om jeg er under hennes tak, så kan jeg ikke bare nekte å vaske X og Y eller nekte å bli med på det og det selskapet, fordi da kan jeg love deg at det blir kjefting. Klart, jeg kan sette foten ned, men da må jeg betale med en stor emosjonell belastning på både meg selv og henne. 

Hvis du skal bo hjemme i jula skulle det vel bare mangle at du hjelper til med å stelle i stand? Ellers får du flytte ut på ordentlig (ja, i feriene også) eller booke deg en tre ukers ferie i Thailand til jul/nyttår.

Det verste jeg vet er utakknemlige gjester som forventer å komme til dekket bord og få maten servert. Slike som omtrent ikke kan tørke seg i rævva på egenhånd engang.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som tvinger deg til å feire jul i det hele tatt.

Jeg vet at det teknisk sett er ingen som tvinger meg, men det er så lett å være anonym på nettet å skrive løsninger til andre om ting som er mye lettere sagt enn gjort. Her er det som ville skjedd om jeg nektet å dra hjem til jul: Mamma hadde kjeftet, smelt og tydd til tårer og prøvd å gitt meg massevis av skyldfølelse over telefon. Hun ville sikkert kjørt nedover til Oslo for å tvinge meg hjem til jul, og her overdriver jeg ikke engang. Den emosjonelle syklonen jeg ville skapt hvis jeg i det hele tatt våget å si at jeg ikke ville delta i julefeiringen hadde vært så massiv at det ikke hadde lønnet seg i det hele tatt. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du skal bo hjemme i jula skulle det vel bare mangle at du hjelper til med å stelle i stand? Ellers får du flytte ut på ordentlig (ja, i feriene også) eller booke deg en tre ukers ferie i Thailand til jul/nyttår.

Det verste jeg vet er utakknemlige gjester som forventer å komme til dekket bord og få maten servert. Slike som omtrent ikke kan tørke seg i rævva på egenhånd engang.

Men for søren, jeg skriver jo i hovedinnlegget at både jeg og søsknene mine hjelper til. Evner du ikke å lese? Poenget mitt er ikke at vi ikke skal feire jul, men at vi burde senke standardene og tilpasse tradisjonene slik at ikke alle i familien blir helt utslitt. Dette er egentlig noe jeg tror mange familier i Norge burde tenke over, men det er på en måte litt vågalt og tabu å sette grenser i jula. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Da synes jeg man legger opp til unødvendig stress.

1) da storfamilien ble for stor så ble det naturlig å splitte opp i nye kjernefamilier, slik man alltid har gjort. Vi har selvfølgelig fortsatt kontakt med tanter, onkler og søskenbarn, men de er ikke en del av faste julebesøk. Det blir for mange, og for mye.

2) vi holder det jevnt rent. Akkurat i jula har vi en rutine der mannen tar en runde på badene og med støvsuger hver formiddag - det er raskt gjort. 

3) vi gir gaver man trenger. Forbruksvarer, ting vi vet personen ønsker seg. Og vi dropper gaver utover søsken, nevøer/nieser, hverandre og foreldre. Jeg kjøper alltid inn en del småprodukter fra olivenlunden i forkant av jul, og bruker det som venninnegaver. Og jeg starter tidlig, tar en liten runde etter jobb fra tidlig november. 

4) vi storhandler to ganger. En gang tidlig desember, en gang nærmere 24. Og så tok vi en bitteliten påfyllingsrunde i dag.

Og så aksepterer jeg og mannen at det er VI som disse årene har den største arbeidsmengden. Vi har hatt en magisk barndom, og vi hadde flere år der vi feiret hjemme - og kom til dekket bord. Nå er det vår oppgave å gi våre barn en magisk julehøytid. Og spare eldre foreldre for stress. 

Anonymkode: 1a7d0...250

• Liker 1
Skrevet
PURE/HONEY skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at det teknisk sett er ingen som tvinger meg, men det er så lett å være anonym på nettet å skrive løsninger til andre om ting som er mye lettere sagt enn gjort. Her er det som ville skjedd om jeg nektet å dra hjem til jul: Mamma hadde kjeftet, smelt og tydd til tårer og prøvd å gitt meg massevis av skyldfølelse over telefon. Hun ville sikkert kjørt nedover til Oslo for å tvinge meg hjem til jul, og her overdriver jeg ikke engang. Den emosjonelle syklonen jeg ville skapt hvis jeg i det hele tatt våget å si at jeg ikke ville delta i julefeiringen hadde vært så massiv at det ikke hadde lønnet seg i det hele tatt. 

Så problemet er egentlig ikke jula i seg selv, men at mora di er sprø... Det der hadde ikke jeg gidda hvis jeg var deg. Bestill deg en tur langt, langt bort neste gang. Si at du skal jobbe frivillig på barnehjem i Afrika eller noe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PURE/HONEY skrev (2 minutter siden):

Men du. Dette høres jo på ingen måte bra ut og grenser til psykisk mishandling. Sikker på det ikke er bedre å ta et oppgjør med denne behandlingen (som på ingen måte er ok) og heller «ødelegge» en høytid for å få en bedre fremtid for deg selv? For dette er ikke innafor og normalt av en forelder. Evt snakk med en psykolog og legg en plan.

Skrevet
PURE/HONEY skrev (Akkurat nå):

«Mamma, i år skal jeg backpacke i Vietnam, Kambodsja og sørlige Kina. Det er en fin tid å reise på.»

Eller ta over feiringen selv når du får mulighet til det, mammaen din er sikkert glad for å slippe pliktløpet hun har holdt på med i årevis. Utrolig at ikke de som får barn og fortsatt tropper opp ser det.

Skrevet

Du kan sette grenser for deg selv. 

Hvis dere er så mange på julefeiringen så kan det ikke bli så mye jobb per person?

Du bestemmer selv hvem du vil kjøpe gaver til. Andre får gjøre som de vil men du kan si fra at fra og med neste jul vil du kjøpe èn gave til hver av din nærmeste familie og ikke til perifere slektninger.

Anonymkode: 788ba...264

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...