Gå til innhold

Dro dere mye på ferie med småbarn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere er absolutt ikke dårlige foreldre! 

Om man får noe ut av det tror jeg kommer an på forventninger og hvor reisevant man er fra før.

Kjenner folk som reiste mye før barn og har fortsatt med det med stor suksess - og andre som i utgangspunktet reiste lite og syns det ble enda vanskeligere/slitsomt å reise med barn. Hvis man er i sistnevnte kategori og ikke har behovet for å reise selv, så er det nok ikke verdt det. 

Anonymkode: 3eb3d...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har virkelig alle andre barn som sitter andre steder uten om på fanget som eks i bilstol uten å hylgrine??

Når jeg nevner at min er sånn til andre med barn sier de at det er vanlig og sånn er/var deres også, men land og strand rund kkarer de å reise med slik baby?😅

Anonymkode: c93f2...ed8

Skrevet

Vi reiste til familien min, hytta til svigers var vi mye uten strøm og vann der var vi mest. Ellers små Norges ferier. Vi hadde mange utflukter fra hytta som start sted der hadde vi fort til mye forskjellig fjellet  elver, kultur miner osv og ting vår familie liker jakt og fiske.

Ellers har våres vært i Kiel og Danmark, aldri vært på fly. Er nå store 19 og 21 år.

Vi har vært mer opptatt av at de skulle oppleve hva Norge kan tilby av ting

Anonymkode: 56935...d2e

• Liker 1
Skrevet

Vi reiste mye før barn, og har fortsatt med det, men reisene er annerledes. Barna er np 1, 3 og 5. Vi velger større hotelrom, enkel beliggenhet er blitt viktigere. Vi har med så lite som mulig, og pakker slik at vi "enkelt" får fraktet alt. Trille og bæresjal som frigjør hendene. Vi har barn som sover og spiser godt. I sommer var det interrail, og vi var spente på hvordan det skulle gå. 

Anonymkode: 259a4...7fb

Skrevet

Hadde vi hatt penger til å ha store hotellrom og luksus, hadde vi reist mye. Økonomien vår er desverre ikke slik,så vi har ikke vært på sydentur siden nr 2 og 3 kom til verden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har virkelig alle andre barn som sitter andre steder uten om på fanget som eks i bilstol uten å hylgrine??

Når jeg nevner at min er sånn til andre med barn sier de at det er vanlig og sånn er/var deres også, men land og strand rund kkarer de å reise med slik baby?😅

Eldste her vsr bildyk så kjøring var et mareritt frem til vi snudde i samråd med lege, spydde etter knapt 2 min i bil. Hele baksete var dekt med presenning.  Gjorde alt for å ungå bilsyke ingenting hjalp. Men vi var nå på hytta for det en tur.

Yngste fungerte best i bil for så lenge ho var i bevegelse i bilstol så var det der kolikken fungerte best. Så der kjørte nå gubben mye med bare for å få ho rolig

Anonymkode: 56935...d2e

Skrevet

Første var 1 år da vi dro til Spania. Var fint det, jeg har heldigvis en mann som gladelig tar morgentimene og elsker å leke med ungen. Så jeg fikk slappe av så mye ville. 

Vi dro også mye på hytta, kanskje en gang i mnd korte helgeturer og 3 uker på sommerferien. Gjorde dette til jeg var ca 5 mnd gravid, så ble turen for krevende for meg, så vi har vært mest hjemme. 

Med nr 2 planlegger vi en tur til Spania i 2 uker når han blir 6 mnd (jeg har termin i mai). Det blir på all inklusive hotell og med bamseklubb for eldste. Blir hjemme om han har kolikk eller lignende. 

Blir uansett hytta slik som før når mini er 4 mnd 😊

Anonymkode: 3a98e...ca8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok min datter flere ganger til syden, da hun var yngre. Dyreparken i Kr. Sand også. Jeg var alene med henne 

Anonymkode: 82028...979

Skrevet

Eldste vårt er 7 og aldri flydd. Vi har vært på bilferie for det meste, og kun Norge/Sverige/Danmark. Føler ikke vedkommende har gått glipp av noe, vi har storkost oss og opplevd mye sammen.

Ingen av oss voksne trives på typiske Syden-ferier, så vi bruker heller pengene på andre ting.

Når yngste er 4 tenker vi at vi begynner å dra lengre turer til storby e.l, men å fly med små barn nå orker jeg bare ikke.

Anonymkode: d524b...d27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner at jeg ikke orker det så lenge barna trenger masse støtte hele kvelden og natt til å sove, må ligge med de for at de skal sove. Bruker fortsatt bleier og ammer den yngste. Begge må kles på av voksne og de er fortsatt klistret til oss, lite selvstendig lek.

Er jeg og samboer rare/dårlige foreldre som ikke tar de med på ferie?

Ser andre med småbarn reiser både hit og dit, til og med utlandet. Skjønner ikke at de får noe ut av det. 

Vi ventet til barna var nesten 3 og 4 før vi dro til Danmark, før det så gjør man slikt kun fordi man har større barn som trenger ferieturer, eller fordi disse foreldrene har mark i rompa og bare må dra på turer.

Anonymkode: 25dd5...3b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi ventet til barna var nesten 3 og 4 før vi dro til Danmark, før det så gjør man slikt kun fordi man har større barn som trenger ferieturer, eller fordi disse foreldrene har mark i rompa og bare må dra på turer.

Anonymkode: 25dd5...3b6

Hvorfor så nedlatende, bare fordi folk har andre interesser enn deg? Har du det godt med deg selv? 

Anonymkode: bcd5a...066

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er alle forskjellige. Vi har reist mye med barna fra de var bittesmå og de har lært seg forskjell på hverdag og ferie. Vi reiste jorden rundt når barna var 2 år og 9 år - var borte i 13 mnd. En fantastisk opplevelse. Men det er oss. Dette er ikke riktig for alle. Etter det har vi reist på minst en utenlandstur i året. Vi reiser også mye i Norge. 

Vi setter oss gjerne i bilen første feriedag, blir enige om retning og så havner vi der vi havner. Snur når vi begynner å bli leie. Blir mange fine opplevelser av sånt. 

Anonymkode: 28bc1...ed1

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg har reist utenlands flere ganger i året helt siden eldstemann var 10 måneder gammel. Minstemann var bare 6 måneder på sin første tur. Nå er de 14 og 10 år. Jeg har reist alene med barna, sammen med venninner og noen ganger sammen med eksen (barnas far) da vi fortsatt var sammen. Begge barna hadde kolikk og er ekstremt aktive, men jeg har alltid hatt behov for lite søvn og er veldig aktiv selv 😅 Jeg fikk barn da jeg var 20 år, og det hjalp nok på energinivået. Nå er jeg 34, og betaler gladelig ekstra for å slippe flybytter, få god plass og litt mer komfort 😂 Årene endrer en.

Anonymkode: a2adb...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner at jeg ikke orker det så lenge barna trenger masse støtte hele kvelden og natt til å sove, må ligge med de for at de skal sove. Bruker fortsatt bleier og ammer den yngste. Begge må kles på av voksne og de er fortsatt klistret til oss, lite selvstendig lek.

Ser andre med småbarn reiser både hit og dit, til og med utlandet. Skjønner ikke at de får noe ut av det. 

Vi var noen uker i Spania hvert år med begge unga fra de var helt små/babyer.

Fungerte veldig fint det. Husker vi gruet oss mye til selve reisen første gang, men de positive erfaringene gjorde at vi ikke tenkte på det de neste.

Men nei. Dere er selvfølgelig ikke dårlige foreldre om dere velger å ikke gjøre det.

Anonymkode: 3a0a0...cec

Skrevet

Vi reiste på hytteturer både på fjellet og ved sjøen da våre var små, leide bolig i Kr. Sand for å dra i dyreparken osv. Hadde fine hjemmesomre hvor vi dro på forskjellige strender og var turist i egen by (bor i Oslo-området så mye å gjøre både her og en kort biltur unna) 

Orket ikke typisk sydenferie da barna var så små at de måtte holdes unna sola osv. Men det er jo mange som trives med det også. Veldig mange småbarn gråter på fly pga. trykk i ørene, og det er jo ikke behagelig for verken små eller store. 

Anonymkode: 2b6bd...9db

Skrevet

Ok, så alle reiser tydeligvis. Og kankje har litt lettere unger enn det de beskriver når jeg viser til at min ikke sitter i vogn, bilstol, matstol, egen seng eller vippestol, altså ingen steder bortsett fra oss?

Skrevet

Vi reiste med små barn ja. Men det var jo for vår del. Ikke for barna sin del. Dem husker ikke på de feriene. Vi elsker å dra på andre plasser enn typisk turist plasser. Men det var mere når dem ble større og husker på turene våre. Før det så var det litt mere enkle plasser. Og basseng. Men jeg synes ikke dere er dårlige foreldre bare for at dere ikke drar på ferie. Man gjør det som er beste for seg selv. Og for å overleve den tiden. Er jo en travel tid. 

Anonymkode: d2a57...d24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok, så alle reiser tydeligvis. Og kankje har litt lettere unger enn det de beskriver når jeg viser til at min ikke sitter i vogn, bilstol, matstol, egen seng eller vippestol, altså ingen steder bortsett fra oss?

Ingen barn er "lette", alle har sitt. Men barn blir litt hva man gjør det til selv. 

Anonymkode: 28bc1...ed1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere ikke er dårlige foreldre, vi dro masse på tur da ungen var liten men det var jo mest for vår egen del. Digg med gratis fly (barn under 2 år), praktisk på tur med ammebarn. Synes ingenting var stress, hadde med bæresjal i stedet for vogn, knytte ungen på ryggen og dro ut om kveldene (ikke fest, men ut å spise, ut og se på ting etc), så sov den trygt der. Man trenger jo ikke å stresse med leggetid når de er så små. Bleie var litt stress, hadde alltid med nok bleier fra Norge, og miljøskadelige våtservietter for enkelhets skyld 🙈

Vi var i Brasil, Dominikanske republikk, Jamaica, Thailand, Vietnam, USA, Island, Tanzania og Namibia mens ungen var liten.  Island var litt mer stress enn de andre pga klima/klær. Anbefaler varme strøk med småbarn, hvis ikke man er en familie med hustype som blir veldig brent eller som takler varme dårlig. 

Anonymkode: 6c377...703

Skrevet

Vi reiser mye, men drar til enkle steder med kort flyreise og direktefly. Blir mye Kanariøyene. De mer eksotiske reisemålene får vente til barna blir større.

Anonymkode: 1716e...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...