AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #1 Skrevet 27. desember 2025 Hei, Er noen andre her som også syns at denne faste skatten på 22 % av renteinntekter er svært urettferdig? Det er jo ingen forskjell uavhengig av om man er småsparer eller ei. Det er klart at de som har over 1,7 millioner i formue må betale extra i skatt, selv om jeg syns at det beløpet skulle ha vært høyere, men at småsparere også må ut med 22 % finner jeg urettferdig og usosialt i et såkalt sosialdemokratisk samfunn. Anonymkode: 2b36d...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #2 Skrevet 27. desember 2025 Ja, jeg er helt enig. Først betaler jeg skatt av inntekt, og hvis jeg så velger å spare pengene og få renter, skatter jeg av dette og. Men jeg skatter også hvis jeg bruker pengene (mva). Så i realiteten skattes jeg flere ganger for samme krone. Enkelte politikere slår om seg med prat om å fjerne formueskatten. Men den er jo veldig lav ifh til skatt på renteinntekt. Så det er bare et spill for galleriet. Med AP er det i tillegg blitt økt skatt på fondsparing, så det er ikke et særlig bedre alternativ. Dessverre vil det fortsette slik så lenge SV og Rødt har et ord med i laget. De er glad i å bruke andre sine penger på tiltak som kun er gode i deres virkelighet,men som ikke gagner samfunnet som helhet (les: nesten gratis barnehage, faktisk gratis SFO, økt barnetrygd, økt minstesats på sosiale ytelser osv). Dette skaper ingen verdi, kun utgifter. Og utgiftene, de skal dekkes av de såkalt rike. Men ettersom de faktisk rike har mulighet til å flykte, sitter de igjen med deg og meg - småsparerne. For tenk så fælt at vi klarer å sette penger til side. Det skal de ikke ha noe av. Vi skal alle bli gammel og fattig sammen. Anonymkode: da40d...253 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #3 Skrevet 27. desember 2025 Ja, det er helt sykt. Du får skattefradrag på renter på lån, men blir straffet for å spare penger. Ren kapitalisme, vi skal tvinges til forbruk. Anonymkode: 34927...f1d 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #4 Skrevet 27. desember 2025 Lønnsinntekt er progressiv, altså at man betaler mer skatt jo høyere lønn du har. Kapitalinntekt er satt med fast sats. Det samme gjelder fradrag; fast sats. 22%. Det gjør det rettferdig. Anonymkode: 34342...73d 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #5 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enkelte politikere slår om seg med prat om å fjerne formueskatten. Men den er jo veldig lav ifh til skatt på renteinntekt. Så det er bare et spill for galleriet. Ja, ikke sant… Det er et godt poeng. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er helt sykt. Du får skattefradrag på renter på lån, men blir straffet for å spare penger. Ren kapitalisme, vi skal tvinges til forbruk. Anonymkode: 34927...f1d Enig. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lønnsinntekt er progressiv, altså at man betaler mer skatt jo høyere lønn du har. Kapitalinntekt er satt med fast sats. Det samme gjelder fradrag; fast sats. 22%. Det gjør det rettferdig. Anonymkode: 34342...73d Det er jo alt annet enn rettferdig. Leser du hva du skriver? Hvorfor er ikke kapitalinntekten progressiv når lønnsinntekten er det? Jeg vil si at du motsier deg selv kraftig her altså. Ikke glem at det er mange småsparere i dette landet. Anonymkode: 2b36d...a7f 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #6 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er helt sykt. Du får skattefradrag på renter på lån, men blir straffet for å spare penger. Ren kapitalisme, vi skal tvinges til forbruk. Anonymkode: 34927...f1d Jeg vil heller kalle det sosialisme. Staten understøtter det de mener er allmenne behov (selveiende bolig, alle barn i barnehage og SFO), mens de som kan tenkes å klare å kjøpe bolig uten å ta lån, eller som kunne tenke seg å ha barna hjemme litt lengre enn til de er 10 mnd, må betale for sitt "avvik" (foreldrefradraget er redusert fordi barnehage er blitt billig). Anonymkode: da40d...253
exictence Skrevet 27. desember 2025 #7 Skrevet 27. desember 2025 (endret) Enig, det er helt vanvittig. Det skal liksom lønne seg å fråtse og bruke opp alt med det samme. Sparer du, ja, da må du gi til staten. Nei, gå heller og bruk opp pengene på tull og tøys. Synd at det er sånn Endret 27. desember 2025 av exictence 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #8 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lønnsinntekt er progressiv, altså at man betaler mer skatt jo høyere lønn du har. Kapitalinntekt er satt med fast sats. Det samme gjelder fradrag; fast sats. 22%. Det gjør det rettferdig. Anonymkode: 34342...73d Hvorfor er det rettferdig,når man kan ha en formue på inntil 1,7 millioner uten å betale skatt på formuen? Da burde det samme gjelde for renteinntekter. Det sier seg selv at renteinntekt står i forhold til bankinnskudd. Så har du en renteinntekt på 20 000 så har du sannsynligvis under 1,7 stående i banken. Og da burde det ene følge det andre. Anonymkode: da40d...253 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #9 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det rettferdig,når man kan ha en formue på inntil 1,7 millioner uten å betale skatt på formuen? Da burde det samme gjelde for renteinntekter. Det sier seg selv at renteinntekt står i forhold til bankinnskudd. Så har du en renteinntekt på 20 000 så har du sannsynligvis under 1,7 stående i banken. Og da burde det ene følge det andre. Anonymkode: da40d...253 Godt sagt (skrevet)! Anonymkode: 2b36d...a7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #10 Skrevet 27. desember 2025 Nei, det har jeg ikke ofret en tanke på at skal være urettferdig. Anonymkode: 2409d...2f9 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #11 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Først betaler jeg skatt av inntekt, og hvis jeg så velger å spare pengene og få renter, skatter jeg av dette og. Men jeg skatter også hvis jeg bruker pengene (mva). Så i realiteten skattes jeg flere ganger for samme krone. Anonymkode: da40d...253 Jeg bare reposter dette innlegget for det er så sant, og det gjelder på flere områder i samfunnet med de norske skattereglene. Anonymkode: 2b36d...a7f
Knutekålmor85 Skrevet 27. desember 2025 #12 Skrevet 27. desember 2025 Formueskatt baseres på hele formuen. Skatt på renteinntekter baseres på renteinntektene. Det at det er lik sats på renteinntekter og rentefradrag er viktig for å få det rettferdig når folk har både lån og penger i banken. Si at skatt på renteinntekter og utgifter var progressive: Høye renteinntekter, ingen lån: høy skatt: som for inntektsskatt. Hvor mer man sparer, hvor mer betaler man i skatt. Lave renteinntekter, ingen lån: lavere skatt, som for inntektsskatt. Lav gjeld, ikke renteinntekter: lavt fradrag. Høy gjeld: høyere fradrag. Vil gi insentiver til å ta opp mer lån og til å betale ned seinere enn ellers. De som har store boliger vil tjene mest på dette. Ulik sats på rentefradrag og skatt på renter: de som har penger kan tilpasse seg med å ta opp lån og samtidig sette penger i banken. Og det blir vanskeligere for alle å få ovetsikt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #13 Skrevet 27. desember 2025 Knutekålmor85 skrev (10 minutter siden): Formueskatt baseres på hele formuen. Skatt på renteinntekter baseres på renteinntektene. Det at det er lik sats på renteinntekter og rentefradrag er viktig for å få det rettferdig når folk har både lån og penger i banken. Si at skatt på renteinntekter og utgifter var progressive: Høye renteinntekter, ingen lån: høy skatt: som for inntektsskatt. Hvor mer man sparer, hvor mer betaler man i skatt. Lave renteinntekter, ingen lån: lavere skatt, som for inntektsskatt. Lav gjeld, ikke renteinntekter: lavt fradrag. Høy gjeld: høyere fradrag. Vil gi insentiver til å ta opp mer lån og til å betale ned seinere enn ellers. De som har store boliger vil tjene mest på dette. Ulik sats på rentefradrag og skatt på renter: de som har penger kan tilpasse seg med å ta opp lån og samtidig sette penger i banken. Og det blir vanskeligere for alle å få ovetsikt. Interessant. Det suger for oss med null lån/gjeld (leietakere) og noen kroner i banken, dog… Anonymkode: 2b36d...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #14 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant. Det suger for oss med null lån/gjeld (leietakere) og noen kroner i banken, dog… Anonymkode: 2b36d...a7f Ja, tenk at man må betale skatt av overskudd………… stakkars, stakkars dere! Anonymkode: 34342...73d 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #15 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, tenk at man må betale skatt av overskudd………… stakkars, stakkars dere! Anonymkode: 34342...73d Hehe. Prøv i det minste å forstå hva det dreier seg om neste gang 😉 Anonymkode: 2b36d...a7f 1 2
Romkom Skrevet 27. desember 2025 #16 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, tenk at man må betale skatt av overskudd………… stakkars, stakkars dere! Anonymkode: 34342...73d Det er jo betimelig å oppleve det som urettferdig å måtte skatte av penger du allerede har betalt inntektsskatt på. Spesielt når rentene i banken ofte er litt lavere enn inflasjonen vil sparepengene dine tape seg i verdi over tid. 3 3
exictence Skrevet 27. desember 2025 #17 Skrevet 27. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, tenk at man må betale skatt av overskudd………… stakkars, stakkars dere! Anonymkode: 34342...73d Ja, man bør ikke spare, så man får noe overskudd 🙄 Det beste er å bruke opp mest mulig, f.eks gå ut på byen og drikke Endret 27. desember 2025 av exictence 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #18 Skrevet 27. desember 2025 Og mange av oss som leier prøver ofte å spare opp til å kunne kjøpe noe eget… og denne skatten rammer oss Anonymkode: 2b36d...a7f 1
exictence Skrevet 27. desember 2025 #19 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og mange av oss som leier prøver ofte å spare opp til å kunne kjøpe noe eget… og denne skatten rammer oss Anonymkode: 2b36d...a7f Ingen skulle ha betalt skatt på rentene man sparer 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 27. desember 2025 #20 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og mange av oss som leier prøver ofte å spare opp til å kunne kjøpe noe eget… og denne skatten rammer oss Anonymkode: 2b36d...a7f Men den dagen dere klarer å kjøpe noe eget nyter dere godt av rentefradraget 🤷♀️ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå