AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #21 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så det er kun et forbud som hindrer seg i å snuse … Spesielt. Anonymkode: 36af1...648 Ja Anonymkode: 7b395...602
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #22 Skrevet 27. desember 2025 Viss tiltaket er siktet mot barn og ungdom, hvorfor ikke heller gjøre noe som treffer akkurat målgruppen og ikke rammer alle. Sett opp aldersgrensen for snus med høyere nikotininhold, og innfør en høy bot viss noen kjøper/selger til de under denne alderen. Syns det her blir for tåpelig, la nå folk få litt valgfrihet/bestemme selv. Blir bare mindre og mindre du får bestemme selv år for år... Anonymkode: 9c873...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #23 Skrevet 27. desember 2025 Vålull skrev (15 timer siden): Fant jo bare den ene artikkelen ang forbud på sterk snus i Norge. Noen som vet når de reglene kan bli bestemt? Det skrives" nye snusregler" Anonymkode: cf488...e0c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #24 Skrevet 27. desember 2025 Vålull skrev (16 timer siden): Fant jo bare den ene artikkelen ang forbud på sterk snus i Norge. Noen som vet når de reglene kan bli bestemt? Tenk å være så taperaktig at man m å putte i seg ytre stimuli for å ha det bra. Anonymkode: cf488...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #25 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tipper at det er for å ikke senke terskelen for å begynne, for de som ikke snuser fra før Anonymkode: 82549...91d Mulig, men hvorfor? Er det 18 åringene som tenker at hvis jeg ikke får snuse tobakksfri snus, da dropper jeg og snuse? Jeg gikk over til snus med tobakk når det ble ulovlig, og var jo ikke alene om det . Anonymkode: 71eab...365 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #26 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I x antall tiår har snus med tobakk vært solgt lovlig i Norge, eller med lovlig import fra Sverige, så det å innføre tobakksfri snus burde ha vært fullstendig uproblematisk. Pluss at flere og flere nordmenn faktisk ønsker (langt) mindre skadeligere alternativer nå. Anonymkode: 36af1...648 Hva mener du? Er vel 5-6 år siden det ble ulovlig ? Ja, jeg likte jo det mindre skadelige alternativet, men staten bestemte at jeg måtte gå over til tobakk om jeg ikke klarte og slutte på dagen så .. 🤷♀️ Anonymkode: 71eab...365 1
Vålull Skrevet 27. desember 2025 Forfatter #27 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det skrives" nye snusregler" Anonymkode: cf488...e0c Herregud det finnes skrivefeil dude
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #28 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bra. Selv om snus er mindre skadelig enn røyk, så bør det begrenses. Optimalt sett bør det totalforbys, og det samme med alkohol. Både tobakk, nikotin og alkohol bør underlegges det absolutt forbruk av.all kjøp, omsetning og bruk for å få bukt med potensielle skader. Anonymkode: ed008...008 Du sitter godt der på moralismens høyborg eller hva? "Alt jeg ikke liker bør forbys". Tenk å ha en slik tankegang. Kun i Norge sier jeg bare. Det er slike personer som deg (og han taperen under) som bør forbys. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenk å være så taperaktig at man m å putte i seg ytre stimuli for å ha det bra. Anonymkode: cf488...e0c Tenk å være så taperaktig og skinnhellig at man føler trangen til å rakke ned på andres valg i et anonymt form. WOW. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva mener du? Er vel 5-6 år siden det ble ulovlig ? Ja, jeg likte jo det mindre skadelige alternativet, men staten bestemte at jeg måtte gå over til tobakk om jeg ikke klarte og slutte på dagen så .. 🤷♀️ Anonymkode: 71eab...365 ? Snus har da vært lovlig veldig lenge i Norge, men snus uten tobakk har vært ulovlig hele tiden. I mange land rundt omkring i verden nå så selger de altså hvit snus (tobakksfri snus) som et langt sunnere alternativ til tobakksproduktene. "Snus har vært i Norge siden tidlig 1800-tall, spesielt etter unionen med Sverige i 1814, men var lenge mindre vanlig enn røyk; bruken eksploderte først fra sent 1980-tall, drevet av røykeforbud, og nå er snus (spesielt moderne porsjonssnus) like populært som røyk i mange aldersgrupper, med stor vekst blant unge kvinner . Historisk utvikling: Tidlig start: Tobakk kom til Norge på 1600-tallet, men snus (fuktig variant) ble mer utbredt på 1800-tallet, inspirert av Sverige. Sent 1980-tall: Et vendepunkt hvor salget av snus begynte å øke betydelig i Norge. 2000-tallet: Snusbruk har økt kraftig, særlig blant ungdom, parallelt med økte restriksjoner på røyking. Moderne snus: Porsjonssnus: Den klassiske porsjonssnusen med fuktig tobakk kom på 1970-tallet. Hvit porsjonssnus: Introdusert i 1998 og ble en stor hit. Helhvit snus (All White): Lansert i 2014, helt fri for tobakkssmak, noe som har bidratt til økt bruk blant unge. Popularitet i dag: Snus er i dag et dagligdags fenomen og har tatt over som det mest brukte tobakksproduktet for mange i Norge, spesielt blant unge voksne, og spesielt unge kvinner har økt bruken dramatisk." "Hvit snus er ikke fullstendig ulovlig i Norge, men «helhvit snus» (helt uten tobakk) er ulovlig å selge og importere fordi den regnes som et «nytt nikotinprodukt» etter norsk lov, selv om den er mindre helseskadelig enn tradisjonell snus. For å omgå dette forbudet, selges den hvite snusen som er tillatt i Norge (som "All White"), tilsatt en minimal mengde tobakk, noe som gjør den lovlig." 🙃 Anonymkode: 36af1...648 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #29 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du sitter godt der på moralismens høyborg eller hva? "Alt jeg ikke liker bør forbys". Tenk å ha en slik tankegang. Kun i Norge sier jeg bare. Det er slike personer som deg (og han taperen under) som bør forbys. Anonymkode: 36af1...648 Jeg skrev ikke at "alt jeg ikke liker" bør forbys, men nikotin, tobakk og alkohol er helsemessig ugunstig, fører til sykdom/ulykker for noen og er generelt lite samfunnsmessig formålstjenlig. Jeg står på at nikotin, tobakk og alkohol bør totalforbys, på en slik måte at all bruk og omsetning skal være forbudt. Anonymkode: ed008...008 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #30 Skrevet 28. desember 2025 Vålull skrev (På 27.12.2025 den 2.18): Fant jo bare den ene artikkelen ang forbud på sterk snus i Norge. Noen som vet når de reglene kan bli bestemt? Jeg finner dette om at det ikke skal være lov å bestille snus fra f.eks. Sverige lengre.... så det er tydelig at de jobber hardt for å få ned andelen av befolkningen som snuser: Sitat Forbud mot netthandel av snus, vape eller røyk fra utlandet Et forbud mot grensekryssende fjernsalg fra nyåret gjør at privatpersoner ikke kan bestille tobakks- og nikotinprodukter fra utlandet. Norske virksomheter kan heller ikke selge slike produkter direkte til forbrukere i andre land. https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/forebygging-og-levevaner/tobakk/forbud-mot-netthandel-av-snus-vape-eller-royk-fra-utlandet Anonymkode: 1bdad...dd9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #31 Skrevet 28. desember 2025 Og dette: Sitat Produkter som omfattes Forbudet omfatter sigaretter snus vape/e-sigaretter e-væske sigarer andre tobakksprodukter Forbudet omfatter ikke urteprodukter og snus uten tobakk og nikotin. https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/forebygging-og-levevaner/tobakk/forbud-mot-netthandel-av-snus-vape-eller-royk-fra-utlandet#produktersomomfattes Anonymkode: 1bdad...dd9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #32 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skrev ikke at "alt jeg ikke liker" bør forbys, men nikotin, tobakk og alkohol er helsemessig ugunstig, fører til sykdom/ulykker for noen og er generelt lite samfunnsmessig formålstjenlig. Jeg står på at nikotin, tobakk og alkohol bør totalforbys, på en slik måte at all bruk og omsetning skal være forbudt. Anonymkode: ed008...008 Ja, for historien har jo vist oss at slike forbud virker... 🙄 Den desidert største helsefaren er for øvrig fedme. La oss forby karbohydrater og transfett! "Folkehelseinstituttet (FHI)nevner ca. 4000 stoffer i EUs database med harmonisert klassifisering for helsefare, hvorav rundt 600 er klassifisert som kronisk giftige eller helseskadelige." - Forby! Forby! Forby! Anonymkode: 36af1...648 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #33 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 1.26): Du sitter godt der på moralismens høyborg eller hva? "Alt jeg ikke liker bør forbys". Tenk å ha en slik tankegang. Kun i Norge sier jeg bare. Det er slike personer som deg (og han taperen under) som bør forbys. Tenk å være så taperaktig og skinnhellig at man føler trangen til å rakke ned på andres valg i et anonymt form. WOW. ? Snus har da vært lovlig veldig lenge i Norge, men snus uten tobakk har vært ulovlig hele tiden. I mange land rundt omkring i verden nå så selger de altså hvit snus (tobakksfri snus) som et langt sunnere alternativ til tobakksproduktene. "Snus har vært i Norge siden tidlig 1800-tall, spesielt etter unionen med Sverige i 1814, men var lenge mindre vanlig enn røyk; bruken eksploderte først fra sent 1980-tall, drevet av røykeforbud, og nå er snus (spesielt moderne porsjonssnus) like populært som røyk i mange aldersgrupper, med stor vekst blant unge kvinner . Historisk utvikling: Tidlig start: Tobakk kom til Norge på 1600-tallet, men snus (fuktig variant) ble mer utbredt på 1800-tallet, inspirert av Sverige. Sent 1980-tall: Et vendepunkt hvor salget av snus begynte å øke betydelig i Norge. 2000-tallet: Snusbruk har økt kraftig, særlig blant ungdom, parallelt med økte restriksjoner på røyking. Moderne snus: Porsjonssnus: Den klassiske porsjonssnusen med fuktig tobakk kom på 1970-tallet. Hvit porsjonssnus: Introdusert i 1998 og ble en stor hit. Helhvit snus (All White): Lansert i 2014, helt fri for tobakkssmak, noe som har bidratt til økt bruk blant unge. Popularitet i dag: Snus er i dag et dagligdags fenomen og har tatt over som det mest brukte tobakksproduktet for mange i Norge, spesielt blant unge voksne, og spesielt unge kvinner har økt bruken dramatisk." "Hvit snus er ikke fullstendig ulovlig i Norge, men «helhvit snus» (helt uten tobakk) er ulovlig å selge og importere fordi den regnes som et «nytt nikotinprodukt» etter norsk lov, selv om den er mindre helseskadelig enn tradisjonell snus. For å omgå dette forbudet, selges den hvite snusen som er tillatt i Norge (som "All White"), tilsatt en minimal mengde tobakk, noe som gjør den lovlig." 🙃 Anonymkode: 36af1...648 Når epok først kom for salg i Norge så var de uten tobakk. De misforsto vel regelverket eller noe. Men så ble det oppdaget og de måtte tilsette tobakk igjen fordi det var visst ulovlig å innføre nye nikotinprodukter som det da ble kalt når snusen var uten tobakk. Anonymkode: 8a77d...34c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #34 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 27.12.2025 den 18.20): Tenk å være så taperaktig at man m å putte i seg ytre stimuli for å ha det bra. Anonymkode: cf488...e0c Vi elsker det. Anonymkode: b9dc4...ae7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #35 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, for historien har jo vist oss at slike forbud virker... 🙄 Den desidert største helsefaren er for øvrig fedme. La oss forby karbohydrater og transfett! "Folkehelseinstituttet (FHI)nevner ca. 4000 stoffer i EUs database med harmonisert klassifisering for helsefare, hvorav rundt 600 er klassifisert som kronisk giftige eller helseskadelige." - Forby! Forby! Forby! Anonymkode: 36af1...648 Ja, man bør også legge tilrette for å regulere usunne matvarer/stoffer i matvarer, men man kan selvsagt ikke forby det siden det vil være noe av det i mange matvarer. Man kan selvfølgelig ikke forby næringsmidler på samme måte. Tobakk og alkohol er i en annen liga, for det er ingen som strengt tatt må ha dette sammenlignet med matvarer. Sammenlikningen holder derfor ikke. Jeg skal gi deg litt rett i at forrige forbudstid neppe fungerte så bra, men man hadde ikke de samme mulighetene til overvåking/kontroll/tracking som man har i dag. Man kan også kombinere dette med å legge opp til utvikling av svært strenge dommer mot dem som bruker/omsetter tobakk/alkohol. Anonymkode: ed008...008
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå