Vålull Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Fant jo bare den ene artikkelen ang forbud på sterk snus i Norge. Noen som vet når de reglene kan bli bestemt?
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Det gjelder kun for de sterkeste snusene. Men det jeg finner ubegripelig er at tobakksfri-snus forblir ulovlig i Norge. Det er fullstendig ulogisk. For ikke å nevne at såkalt "hvit snus" (uten tobakk) i tillegg som oftest inneholder mindre nikotin enn de fleste snusboksene som selges over disk i Norge. Nikotin-fri snus er å regne som nikotintyggegummi. Dette er norsk politikk på sitt beste… Anonymkode: 36af1...648 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden ☝️ Det skulle vært "tobakksfri snus"* i den neste siste setningen. Anonymkode: 36af1...648
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjelder kun for de sterkeste snusene. Men det jeg finner ubegripelig er at tobakksfri-snus forblir ulovlig i Norge. Det er fullstendig ulogisk. For ikke å nevne at såkalt "hvit snus" (uten tobakk) i tillegg som oftest inneholder mindre nikotin enn de fleste snusboksene som selges over disk i Norge. Nikotin-fri snus er å regne som nikotintyggegummi. Dette er norsk politikk på sitt beste… Anonymkode: 36af1...648 Tipper at det er for å ikke senke terskelen for å begynne, for de som ikke snuser fra før Anonymkode: 82549...91d 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjelder kun for de sterkeste snusene. Men det jeg finner ubegripelig er at tobakksfri-snus forblir ulovlig i Norge. Det er fullstendig ulogisk. For ikke å nevne at såkalt "hvit snus" (uten tobakk) i tillegg som oftest inneholder mindre nikotin enn de fleste snusboksene som selges over disk i Norge. Nikotin-fri snus er å regne som nikotintyggegummi. Dette er norsk politikk på sitt beste… Anonymkode: 36af1...648 Sigaretter og snus skal utfases. Anonymkode: 33228...5b2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tipper at det er for å ikke senke terskelen for å begynne, for de som ikke snuser fra før Anonymkode: 82549...91d Det er det offisielle argumentet, men det er et elendig argument. Det er så mye man kan sammenligne det med… det første eksemplet som dukker opp i hodet mitt er å forby sukkerfri brus fordi det automatisk vil føre til at det "senker terskelen" for begynne å drikke sukkerholdige leskedrikker. Anonymkode: 36af1...648 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sigaretter og snus skal utfases. Anonymkode: 33228...5b2 Så lenge markedet er det, så vil det ikke forsvinne. Forskningen viser en foreløpig solid økning i bruken. Akkurat derfor er tobakksfri snus en så god idé, nettopp fordi skadepotensialet er så enormt mindre enn tobakksprodukter. Mange gikk fra å røyke til snus, hvilket også er langt mindre helseskadelig. Det neste skrittet, mener jeg, er å gå fra vanlig snus til den hvite uten tobakk. Ingen magisk kur, men fra egen erfaring samt hva jeg har lest, så vil det i i hvert fall minske risikoen for tobakksrelaterte skader betraktelig. Anonymkode: 36af1...648 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Vålull skrev (5 timer siden): Fant jo bare den ene artikkelen ang forbud på sterk snus i Norge. Noen som vet når de reglene kan bli bestemt? Sorry, for å svare konkret på spørsmålet ditt, så tok det to sekunder å google det… " Norge innfører strengere snus-regler: Fra 1. januar 2026 blir det forbudt å bestille nikotinprodukter som snus og e-sigaretter fra utlandet (netthandel etc.), for å verne unge mot nikotin, samtidig som regjeringen vurderer et forbud mot sterke snusvarianter med høyt nikotininnhold (over halvparten av markedet), noe som vil møte motstand, men fokuset er på å redusere tiltrekningskraften for unge, melder NRK og Aftenposten. Det er også forbudt å selge tobakksfri nikotinsnus (nikotinposer) i Norge, da disse vurderes som ulovlige startprodukter for unge, i følge Helsedirektoratet. Nye innstramminger i 2026 Forbud mot fjernsalg: Fra 1. januar 2026 kan privatpersoner ikke lenger bestille snus, e-sigaretter eller andre tobakksprodukter på nett, per telefon eller brev fra utlandet. Dette gjelder også varer som er bestilt før, men ankommer etter nyttår, ifølge Helsedirektoratet og Aftenposten. "Sterk snus"-forbud?: Regjeringen vurderer å innføre en maksgrense for nikotin i snus, noe som kan gjøre over halvparten av dagens snussorter ulovlige, melder Aftenposten. Motivasjon: Hovedmålet er å beskytte barn og unge mot nikotinavhengighet, da tilgjengelighet og lavere priser fra utlandet har vært en utfordring, ifølge Aftenposten. Eksisterende forbud Nikotinsnus (nikotinposer): Salg og import av nikotinsnus uten tobakk (som Velo) er ikke tillatt i Norge, da søknader om godkjenning er avslått av Helsedirektoratet og støttet av departementet Altså fra 1. januar. Anonymkode: 36af1...648
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Snus skulle vært forbudt, først da hadde jeg klart å slutte med det. Anonymkode: 7b395...602
moomino Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Vil i hvertfall da blir at enkelte går tilbake til tobakk og mer smugling av dette, svensker vil gni seg i hendene enda mer 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snus skulle vært forbudt, først da hadde jeg klart å slutte med det. Anonymkode: 7b395...602 Så det er kun et forbud som hindrer seg i å snuse … Spesielt. Anonymkode: 36af1...648 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden moomino skrev (1 minutt siden): Vil i hvertfall da blir at enkelte går tilbake til tobakk og mer smugling av dette, svensker vil gni seg i hendene enda mer Jeg har vanskelig for å se logikken. Anonymkode: 36af1...648
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden I x antall tiår har snus med tobakk vært solgt lovlig i Norge, eller med lovlig import fra Sverige, så det å innføre tobakksfri snus burde ha vært fullstendig uproblematisk. Pluss at flere og flere nordmenn faktisk ønsker (langt) mindre skadeligere alternativer nå. Anonymkode: 36af1...648 1
moomino Skrevet 47 minutter siden #14 Skrevet 47 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vanskelig for å se logikken. Anonymkode: 36af1...648 En del gikk over til snus i stede for å røyke, snus har lavere nikotin en en del tobakk. Og flere har sagt det, tilogmed enkelte politikere har sagt at hvis den snusen forsvinner går de tilbake til tobakk, siden styrken på nikotin snusen dem bruker forsvinner. Og da hvis de evnt ska ha rett styrke snus så må de til Sverige og kjøpe , og da smugler de ulovlig inn noe som er sterkere en hva som er i Norge
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #15 Skrevet 43 minutter siden moomino skrev (1 minutt siden): En del gikk over til snus i stede for å røyke, snus har lavere nikotin en en del tobakk. Og flere har sagt det, tilogmed enkelte politikere har sagt at hvis den snusen forsvinner går de tilbake til tobakk, siden styrken på nikotin snusen dem bruker forsvinner. Og da hvis de evnt ska ha rett styrke snus så må de til Sverige og kjøpe , og da smugler de ulovlig inn noe som er sterkere en hva som er i Norge Jeg har ikke snakket om at noe skal forsvinne, kun at det er godt å ha sunnere alternativer. Det samme som gjelder for mat etc. Videre så er svensk snus svakere generelt enn norsk snus, fra hva jeg har lest. Anonymkode: 36af1...648
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #16 Skrevet 34 minutter siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke snakket om at noe skal forsvinne, kun at det er godt å ha sunnere alternativer. Det samme som gjelder for mat etc. Videre så er svensk snus svakere generelt enn norsk snus, fra hva jeg har lest. Anonymkode: 36af1...648 Spørs litt hvor en kjøper og hvilke type en kjøper ut fra hva gubben i huset sier. Kjøper en fra spesial butikkene med kun tobakk, snus osv da får en og sterkere en i norge Er som han sier om det wappe utstyret og, mye mer utvalg en i Norge Anonymkode: de862...479
moomino Skrevet 33 minutter siden #17 Skrevet 33 minutter siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke snakket om at noe skal forsvinne, kun at det er godt å ha sunnere alternativer. Det samme som gjelder for mat etc. Videre så er svensk snus svakere generelt enn norsk snus, fra hva jeg har lest. Anonymkode: 36af1...648 Spørs hvor en kjøper. I hvertfall der søstra til mannen kjøper får en kjøpt sterkere en norsk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå