Gå til innhold

Alkoholiker og små barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min drikker av og på og er nok det mange kaller alkoholiker, dette har vært vanskelig i vårt samliv hele tiden og veksler mellom gode og dårlige perioder. For et halvt år siden ble vi foreldre og jeg håpet jo dette ville endre han ( idiotisk I know)..men han drikker like mye og jeg må rett og slett gjøre noe. Kan han bli tvangsinnlagt? Hva skjer om jeg flytter fra han? Det vil jo potensielt være livsfarlig for lille å være alene med han i mer enn noen svært få timer f.eks. Hjelp!! Hvor begynner jeg?

Anonymkode: fb7dd...ef2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra du ser nå føre noe fælt har skjedd. 
1. du må gå. Lovnader om å bli tørlagt følges aldri. I hovedsak fordi dem ikke skjønner noe er galt. 
2. du kan snakke med fastlegen din, hen vil vite hvem du burde ta kontakt med for å gi personen hjelp, 

3. husk at det ikke er sikkert personen vil ta i mot hjelp. Og da er det eneste du kan gjøre å beskytte barnet.

du er kjempe tøff og jeg heier på deg. Masse lykke til! Og du vil få der bedre enn det er nå!  

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Brukerano skrev (2 minutter siden):

Så bra du ser nå føre noe fælt har skjedd. 
1. du må gå. Lovnader om å bli tørlagt følges aldri. I hovedsak fordi dem ikke skjønner noe er galt. 
2. du kan snakke med fastlegen din, hen vil vite hvem du burde ta kontakt med for å gi personen hjelp, 

3. husk at det ikke er sikkert personen vil ta i mot hjelp. Og da er det eneste du kan gjøre å beskytte barnet.

du er kjempe tøff og jeg heier på deg. Masse lykke til! Og du vil få der bedre enn det er nå!  

Men hvordan er jeg sikra at barnet ikke må på samvær alene med han? Det går faktisk ikke an, har allerede vært noen skumle episoder. Jeg vil gjerne stille opp slik at barn og far likevell får en relasjon, men å være alene med han over perioder utover noen timer hvor han er vurdert til å være edru i utgangspunktet er rett og slett uforsvarlig 

Skrevet

Barnet er vel enda for lite til at det ville hatt samvær med overnatting? Så ikke ta fremtidens bekymringer helt enda.

Anonymkode: 3dc4a...b5e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hvordan er jeg sikra at barnet ikke må på samvær alene med han? Det går faktisk ikke an, har allerede vært noen skumle episoder. Jeg vil gjerne stille opp slik at barn og far likevell får en relasjon, men å være alene med han over perioder utover noen timer hvor han er vurdert til å være edru i utgangspunktet er rett og slett uforsvarlig 

Man starter på familievernskontoret. Snakk med dem, og dem vil veilede videre! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mannen min drikker av og på og er nok det mange kaller alkoholiker, dette har vært vanskelig i vårt samliv hele tiden og veksler mellom gode og dårlige perioder. For et halvt år siden ble vi foreldre og jeg håpet jo dette ville endre han ( idiotisk I know)..men han drikker like mye og jeg må rett og slett gjøre noe. Kan han bli tvangsinnlagt? Hva skjer om jeg flytter fra han? Det vil jo potensielt være livsfarlig for lille å være alene med han i mer enn noen svært få timer f.eks. Hjelp!! Hvor begynner jeg?

Du er nødt til å gå, og han må ha hjelp til å bli tørrlagt. Du har fått råd om å kontakte fastlegen for råd om hvordan du bør gå frem, noe jeg synes var et godt tips. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvilke type skumle episoder? Manne må velge å søke hjelp selv, det er ikke noe du kan gjøre for han. Tvangsinnleggelse er ikke noe alternativ. Har du vurdert å kontakte barnevernet for hjelp til å komme deg ut av dette? Kanskje du har noen å støtte deg på?

Anonymkode: 34367...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvilke type skumle episoder? Manne må velge å søke hjelp selv, det er ikke noe du kan gjøre for han. Tvangsinnleggelse er ikke noe alternativ. Har du vurdert å kontakte barnevernet for hjelp til å komme deg ut av dette? Kanskje du har noen å støtte deg på?

Episoder hvor jeg har vært ute av huset noen timer og kommet hjem til at han er beruset sammen med baby, den ene gangen hadde han tryna så han blødde fra hodet. Så han er aldri mer alene med babyen.Det er for risikabelt. Han mener jeg overdriver. Jeg kontakter fastlege og setter igang prosessen. Takk for svar og hjelp. Håper noen kan skrive om de har vært i lignende situasjoner for dette er vanskelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En venninne var i en veldig lik situasjon, bare der var det annen rus (hun visste ikke om det da hun ble gravid). 

Hun gikk fra ham, det ble tøft i noen år fordi han laget mye bråk. Men hun har aldri angret, for som hun sa, hadde hun blitt så ville det bare blitt verre.

Mitt råd er å skaffe deg all den støtten du kan få. Flytt ut, om det er det som skal til for å komme deg raskest mulig ut.

Husk at en person som ruser seg, selv på alkohol, kan bli irrasjonell, ustabil og farlig hvis han vet om at du vil gjøre det slutt. 

Det tryggeste for deg og barnet er at du først sørger for å få deg selv og barnet i sikkerhet, før du forteller ham at det er slutt!

Og, du må være åpen med alle rundt deg - lege, familievernkontor, barnevern, familie, venner! Og også hans familie og venner må få vite hvor alkoholisert han faktisk er, og du kan med fordel også varsle hans lege om hvor stort hans alkoholmisbruk er, at han ikke har kontroll, og at du har forlatt ham, at han trenger hjelp som du ikke kan gi ham. 

Få deg selv og barnet i sikkerhet før han får vite at du går fra ham! ❤️ 

Ps. Min venninne traff etter få år som singel en stabil, stødig og trygg, fantastisk mann. De giftet seg og har fått felles barn og har nå levd sammen i flere år etter det også, og er fremdeles inderlig glade i hverandre. Så det er mulig, selv om det føles tøft for deg nå.

Anonymkode: 02252...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en alkoholiker og vi har to barn sammen. Det har vert barnevern innblandet og sakene har blitt henlagt fordi jeg som mor er edru og passer på. Men jeg har blitt anbefalt å gå ifra far og skal gjøre det på nyåret. 

Vi har vert sammen i 23 år og løfter om å slutte, redusere ovs alkoholen er bare ord, ikke handling.  Og det vi prøver å skjerme barna for, det får barna med seg.

Angrer på att jeg har gitt alkoholikeren så mange år av livet mitt, som jeg kunne brukt på meg selv og barna uten bekymringer. 

Bare gå, kom deg unna , det skal jeg.

Styrkeklemmer til deg❤️

Anonymkode: 873d0...9ec

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Episoder hvor jeg har vært ute av huset noen timer og kommet hjem til at han er beruset sammen med baby, den ene gangen hadde han tryna så han blødde fra hodet. Så han er aldri mer alene med babyen.Det er for risikabelt. Han mener jeg overdriver. Jeg kontakter fastlege og setter igang prosessen. Takk for svar og hjelp. Håper noen kan skrive om de har vært i lignende situasjoner for dette er vanskelig. 

Jeg forstår at et er en vanskelig og krevende situasjon, men fastlegen er ikke rette veien å gå. Her må du sette en grense for hva du ønsker for ditt barn, og det er ditt ansvar å beskytte det. Selv om han ikke er alene med barnet når han er beruset, er det skadelig for et barn å vokse opp med en alkoholisert far. Barn merker det som skjer rundt. Kontakt barnevernet og be om hjelp til å komme deg bort. 

Jeg har selv prøvd å hjelpe en gift mor med an alkoholisert mann. Ble involvert av barnevernet fordi bekymringene var der, men mor bagatelliserte alt når det kom til stykket. Følte ikke de tok bekymringene seriøse selv om alle rundt varslet om hvordan ting var. Så da står man på sidelinjen og ikke vet hva man skal gjøre. Midt i det hele er det et lite barn som blir skadelidende. Det er forferdelig å se. 

Skrevet

Du må gå. Umiddelbart.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ikke før alkoholikere døde... fordi jeg var redd. Angrer så bittert på at jeg ikke gikk lenge før og beskyttet ungene mine mye bedre. 

En stund etter han døde møtte jeg mannen jeg er sammen med nå, og jeg har det altså SÅ bra! Tanken på hvor mange år jeg kastet bort kan fort spise meg opp om jeg lar den.

Så gå nå - og ta resten som det kommer. Du kommer garantert til å få det så mye bedre når støvet har lagt seg.

Anonymkode: 6ae32...445

AnonymBruker
Skrevet

Du må gå. I morgen. Krisesenter, familie, hotel eller leie deg noe eget på superkort varsel. 

Han blir ikke bedre, og du kan ikke hjelpe. Han må hjelpe seg selv. 

Ta kontakt med krisesenter i morgen, send melding til fastlege i helenorge appen, og ta kontakt med familiesenteret på mandag. Redd deg og barnet først, før du begynner å tenke på Han. Fortell at du er livredd for hva som kan skje dersom han er alene med barnet, og ikke vær redd for å melde han til barnevernet. 

Anonymkode: 608f1...c5a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Et lite sidetips på veien er å loggføre ting og ta opp ting på sms/messenger.

Som kan brukes som bevis på alkoholismen.

Skriv meldinger som begynner som en tilfeldig «ei venninne lurte på X, kan jeg stole på at du holder deg edru den kvelden/jammen gang x skjedde dette og gang Y var det slik». 

Få han til å bekrefte at det skjedde uforsvarlige hendelser - selv om han evt mener du overdriver.

Så avslutter du meldingene med «ser det an, hun var ikke helt sikker enda på dato». 

Finner du flasker/pant - eller han sovnet dritings med flasker på bordet eller andre steder? Ta bilder.

Ta bankutskrifter om han handler alkohol med kort - ikke kommenter kjøpene. 

Rett og slett finn alle måter å få dokumentert og sannsynliggjort alkoholismen FØR du tar opp brudd. 

Da stiller du sterkere i retten om han velger å ta det dit. For her kan han ikke ha samvær uten tilsyn. 

Jeg synes ikke du skal gå med en gang - jeg synes du skal sikre deg bevis først. Og så forlate ham. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får tilby et alternativt syn jeg da. Folk som har en form for avhengighet kan bli helt friske. Hvis han har eller får bestemt seg for at dette er noe han vil eller er viktig for han så kan dette bli helt bra. Kanskje må du ta det valget nå å flytte ut, men det trenger ikke være for alltid, avhengighet trenger ikke være en livstidsdom. 

hilsen en som tidligere var avhengig av alkohol. 

Anonymkode: 729be...b33

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må komme deg vekk nå, før det skjer noe alvorlig med barnet. 

Anonymkode: bf4b1...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei du kan ikke få han tvangsinnlagt. Og det er heller ikke sånn at om noen blir tvunget til å ikke misbruke rusmidler på så så lang tid så er det automatisk kurert når de får tilbake egen fri vilje.

Anonymkode: b1201...a4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...