AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Etter et seigt og vanskelig år kan vi snart snuse på vår igjen, først må man bare komme seg igjennom julen. Jeg har overlevd første del med ene siden av familien. Nå gjenstår siste uken med den andre siden. Målet mitt er å ikke reagere på noen uggene kommentarer, bare lukke ørene og smile. Men, allerede før besøket har startet merker jeg at irritasjonen vokser inni meg. Det er små ting som "ja, det var nå en fornuftig ting å ønske seg til jul, så det kan jeg notere ned", eller "jeg ga Tante Trude en {whatever} til jul, så kanskje hun tar hintet og begynner å tenke på helsen sin." Dette er jo ikke verdens største ting, som jeg burde klare å overse, men den som uttaler det har hatt rikelig med svin på skogen selv, men har d da sett helselyset da de siste årene. I tillegg ligger åresvis med vanskelig relasjon i bunn her. Uansett, dette betyr lite, var jeg ville bare vise at det er små ting som trigger, og det vet jeg. Jeg ønsker ingen konfrontasjon, jeg vil ikke sette noen på plass, jeg vil ikke markere meg eller få frem min mening om at andre sine kropper må de få gjøre med som de vil uten å få helsetips og kritikk slengt etter seg (jeg har fått nok). Jeg ønsker bare å la den typen kommentarer gli forbi. Hva er ditt beste tips for å la slikt fare? Å telle til 10 funket ikke, og å tenke "du er gammel og dør før meg, så jeg skal kose meg i mange år uten slike sleive bemerkninger" virker så lite julete. Tips mottas med glede! Anonymkode: b961f...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Vi får det ikke til. Trodde ærlig at jula skulle vi klare (ene gangen i året vi besøker kjernefamilien)men nei. For mye grums å konflikter. Å bite i seg og bare smile tror jeg ikke er bra for noen. Så neste år feirer vi hjemme bare vi fem. Anonymkode: b240e...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden "Jeg har overlevd første uka, nå er det uke to". Det var da voldsomt dramatisk. Hvis det er så ille, hvorfor er dere med i juleselskaper, da? Anonymkode: 03741...78c 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Jeg har overlevd første uka, nå er det uke to". Det var da voldsomt dramatisk. Hvis det er så ille, hvorfor er dere med i juleselskaper, da? Anonymkode: 03741...78c Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg blir straffet hvis jeg ikke deltar i juleselskapene i familien. Svertekampanje, telefoner med stygge beskyldninger og karakterdrap, baksnakking, guilt tripping etc. For meg er også min side av familien ren og skjær overlevelse (slik jeg har levd hele mitt liv). I år feiret vi heldigvis jul med samboerens side - og det ble en rolig og fredelig og fin julaften. Anonymkode: fe478...fca 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg blir straffet hvis jeg ikke deltar i juleselskapene i familien. Svertekampanje, telefoner med stygge beskyldninger og karakterdrap, baksnakking, guilt tripping etc. For meg er også min side av familien ren og skjær overlevelse (slik jeg har levd hele mitt liv). I år feiret vi heldigvis jul med samboerens side - og det ble en rolig og fredelig og fin julaften. Anonymkode: fe478...fca Da tror jeg at jeg hadde droppet kontakten helt. Får være grenser for hva man skal finne seg i. Anonymkode: 03741...78c 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tror jeg at jeg hadde droppet kontakten helt. Får være grenser for hva man skal finne seg i. Anonymkode: 03741...78c Det får jeg som sagt ikke lov til, da blir jeg straffet. Anonymkode: fe478...fca
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det får jeg som sagt ikke lov til, da blir jeg straffet. Anonymkode: fe478...fca Nei da. Anonymkode: c176e...422
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei da. Anonymkode: c176e...422 Jo. Det blir jeg. Baksnakking, guilt tripping, et raseri uten like og telefonoppringinger med nærmest karakterdrap mot meg og andre familiemedlemmer (som selvfølgelig tror på alle beskyldningene om meg). Prøver jeg ta avstand blir det et sirkus uten like. Anonymkode: fe478...fca
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Etter et seigt og vanskelig år kan vi snart snuse på vår igjen, først må man bare komme seg igjennom julen. Jeg har overlevd første del med ene siden av familien. Nå gjenstår siste uken med den andre siden. Målet mitt er å ikke reagere på noen uggene kommentarer, bare lukke ørene og smile. Men, allerede før besøket har startet merker jeg at irritasjonen vokser inni meg. Det er små ting som "ja, det var nå en fornuftig ting å ønske seg til jul, så det kan jeg notere ned", eller "jeg ga Tante Trude en {whatever} til jul, så kanskje hun tar hintet og begynner å tenke på helsen sin." Dette er jo ikke verdens største ting, som jeg burde klare å overse, men den som uttaler det har hatt rikelig med svin på skogen selv, men har d da sett helselyset da de siste årene. I tillegg ligger åresvis med vanskelig relasjon i bunn her. Uansett, dette betyr lite, var jeg ville bare vise at det er små ting som trigger, og det vet jeg. Jeg ønsker ingen konfrontasjon, jeg vil ikke sette noen på plass, jeg vil ikke markere meg eller få frem min mening om at andre sine kropper må de få gjøre med som de vil uten å få helsetips og kritikk slengt etter seg (jeg har fått nok). Jeg ønsker bare å la den typen kommentarer gli forbi. Hva er ditt beste tips for å la slikt fare? Å telle til 10 funket ikke, og å tenke "du er gammel og dør før meg, så jeg skal kose meg i mange år uten slike sleive bemerkninger" virker så lite julete. Tips mottas med glede! Anonymkode: b961f...4b1 Jeg gir ingen respons på utsagnet som irriterer meg. Respons har de fått ofte nok uten at det gir utslag. Så jeg svarer ikke, og unngår øyenkontakt. Det er det som funker for meg, pr. nå. Anonymkode: 78952...9c9
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det får jeg som sagt ikke lov til, da blir jeg straffet. Anonymkode: fe478...fca Den "straffen" har jo ingen innvirkning hvis du har blokkert dem og ikke har noen kontakt. Anonymkode: 03741...78c 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo. Det blir jeg. Baksnakking, guilt tripping, et raseri uten like og telefonoppringinger med nærmest karakterdrap mot meg og andre familiemedlemmer (som selvfølgelig tror på alle beskyldningene om meg). Prøver jeg ta avstand blir det et sirkus uten like. Anonymkode: fe478...fca Sånne folk, uansett familie eller ikke, hadde jeg bare nektet å ha kontakt med. Livet er for kort til å irritere seg over andre mennesker, da tar jeg de heller ut av mitt liv og lar de seile sin egen sjø. Anonymkode: dd096...76a 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo. Det blir jeg. Baksnakking, guilt tripping, et raseri uten like og telefonoppringinger med nærmest karakterdrap mot meg og andre familiemedlemmer (som selvfølgelig tror på alle beskyldningene om meg). Prøver jeg ta avstand blir det et sirkus uten like. Anonymkode: fe478...fca Stå i det. Blokker og ignorer. De må baksnakke, bli sinte og beskylde deg så mye de vil, det er ikke sant. Du beskytter deg og evt også din partner og eventuelle barn. Det er lov. Ingen må akseptere behandling som er direlte dårlig for de. Når det ikke hjelper å si fra eller gjøre normale og fornuftige tiltak så er det helt riktig å sette ennå klarere grenser med å nekte den typen oppførsel ved å ikke ha kontakt. Anonymkode: 54231...850 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo. Det blir jeg. Baksnakking, guilt tripping, et raseri uten like og telefonoppringinger med nærmest karakterdrap mot meg og andre familiemedlemmer (som selvfølgelig tror på alle beskyldningene om meg). Prøver jeg ta avstand blir det et sirkus uten like. Anonymkode: fe478...fca Ikke ta telefonen, la dem baksnakke. Problem løst. Anonymkode: c176e...422
exictence Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Etter et seigt og vanskelig år kan vi snart snuse på vår igjen, først må man bare komme seg igjennom julen. Jeg har overlevd første del med ene siden av familien. Nå gjenstår siste uken med den andre siden. Målet mitt er å ikke reagere på noen uggene kommentarer, bare lukke ørene og smile. Men, allerede før besøket har startet merker jeg at irritasjonen vokser inni meg. Det er små ting som "ja, det var nå en fornuftig ting å ønske seg til jul, så det kan jeg notere ned", Helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor dette var irritasjon? AnonymBruker skrev (13 timer siden): eller "jeg ga Tante Trude en {whatever} til jul, så kanskje hun tar hintet og begynner å tenke på helsen sin." Eller hvorfor er dette irritasjon? Hvis den som sa det mente det som noe spydig, så den om det. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er jo ikke verdens største ting, som jeg burde klare å overse, men den som uttaler det har hatt rikelig med svin på skogen selv, men har d da sett helselyset da de siste årene. I tillegg ligger åresvis med vanskelig relasjon i bunn her. Uansett, dette betyr lite, var jeg ville bare vise at det er små ting som trigger, og det vet jeg. Bare overse sånne ting. Det er nok garantert det beste for deg. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ønsker ingen konfrontasjon, jeg vil ikke sette noen på plass, jeg vil ikke markere meg eller få frem min mening om at andre sine kropper må de få gjøre med som de vil uten å få helsetips og kritikk slengt etter seg (jeg har fått nok). Jeg ønsker bare å la den typen kommentarer gli forbi. Hva er ditt beste tips for å la slikt fare? Hvis det kommer dumme kommentarer, så prøver jeg vel bare å tenke på at de mener vel det beste med det, eller at de kanskje har en dårlig dag, eller har ikke det så godt generelt så de ikke har overskudd til å vise den ekte varme kjærligheten utad til andre. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Å telle til 10 funket ikke, og å tenke "du er gammel og dør før meg, så jeg skal kose meg i mange år uten slike sleive bemerkninger" virker så lite julete. Tips mottas med glede! Anonymkode: b961f...4b1 Hadde aldri tenkt de tankene i det hele tatt. Om noen er spydig, så ville jeg vel bare syntes at den spydigheten gjorde dem ikke så vakre eller gode, og at den spydigheten pekte tilbake på dem selv. Kanskje hadde jeg syntes litt synd på dem
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Julen er virkelig tiden hvor det trykkes på de rette knappene når ting ellers ikke er helt på gli. Jeg tror jeg forstår hva du mener rundt det å bare kutte ut er et dårlig alternativ. Noen mennesker slipper ikke taket og vil bruke alle kanaler om muligheter for å ta igjen. Det kan fort være minst like slitsomt og tidkrevende, om ikke mer, enn å bare evne å la det prelle av den korte tiden du møter opp. Rådet er så kjedelig og opplagt som du nok allerede vet. Du må bare ikke bry deg. Hvorfor skal du bry deg? Det er 8 milliarder mennesker på denne planeten, alle har en mening, de fleste er så enkle at de kun ønsker å snakke om seg og sitt. Hvorfor skal du ta til deg noe av det de sier? I løpet av livet vil du møte noen få som oppriktig bryr seg, noen få som er verdt å lytte til. Fokuser på de. Resten er støy. Inn ene øret, ut andre. Synes ofte det er lettere å håndtere hvis jeg drar en spøk, så penser samtalen over på noe annet. Gjerne noe som gir de muligheten til å prate om seg selv, slike folk elsker jo sånt. Anonymkode: cbc9e...eb1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå