Gå til innhold

Smerter i kneet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har den siste tiden hatt vondt i kneet ved bruk. Akkurat som et bånd fra låret, over kneet og ned i leggen som gjør veldig vondt ved belastning som å reise seg fra en lav sofa, eller bøye det/trapper. Nå gjør det mest vondt over kneet, nederst på låret og nesten hele tiden. Har alltid hatt knekk i knærne (og all andre ledd typ) men nå gjør de vondt og er vanskelige å få ut.

Er veldig overvektig og regner med legen bare ber meg gå ned i vekt - og det må jeg jo åpenbart, men jeg har vondt nå. Vil derfor ikke gå til legen, med mindre jeg må. Har noen noe tips til hva det kan være og hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 6e13e...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tøy fremside av låret.

Kneskjellet ligger inni senen til muskelen fra fremside av låret. Denne senen går dermed over kneet og fester seg øverst på leggen. Er quadriceps-muskelen veldig stram, så kan man få smerter i kneet (ganske store også, uten at det er noe annet galt med kneet), og av og til kan man også få smerter fra senens festepunkt øverst på leggbenet og nedover leggens fremside, pga. noen bindevevsdrag der. Tøy gjerne flere ganger om dagen. 

Tilfeldig valgt link: https://rygg-rehab.no/ovelser/toyeovelse-framside-lar/

Om du har vanskelig for å få tak på foten din, bruk en håndduk som du legger om ankelen din og samler endene bak leggen, så trekker du foten opp ved hjelp av håndduken. (Støtt deg i en benk, noe stødig hvis du synes det er vanskelig å holde balansen. Bedre å støtte seg enn å stå og være i ubalanse når du tøyer.)

Hvis du merker andre symptomer, som f.eks. at legg/ben er varmt, rødt, hovent, kontakt lege med det samme (kan være tegn på blodpropp som trenger akutt behandling).

Bestill deg en legetime slik at du kan få støtte i veien mot et lettere liv. Sjekk ut Frisklivsentralen der du bor også, legen din kan henvise deg til oppfølging der også.

Anonymkode: 12c13...43e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tøy fremside av låret.

Kneskjellet ligger inni senen til muskelen fra fremside av låret. Denne senen går dermed over kneet og fester seg øverst på leggen. Er quadriceps-muskelen veldig stram, så kan man få smerter i kneet (ganske store også, uten at det er noe annet galt med kneet), og av og til kan man også få smerter fra senens festepunkt øverst på leggbenet og nedover leggens fremside, pga. noen bindevevsdrag der. Tøy gjerne flere ganger om dagen. 

Tilfeldig valgt link: https://rygg-rehab.no/ovelser/toyeovelse-framside-lar/

Om du har vanskelig for å få tak på foten din, bruk en håndduk som du legger om ankelen din og samler endene bak leggen, så trekker du foten opp ved hjelp av håndduken. (Støtt deg i en benk, noe stødig hvis du synes det er vanskelig å holde balansen. Bedre å støtte seg enn å stå og være i ubalanse når du tøyer.)

Hvis du merker andre symptomer, som f.eks. at legg/ben er varmt, rødt, hovent, kontakt lege med det samme (kan være tegn på blodpropp som trenger akutt behandling).

Bestill deg en legetime slik at du kan få støtte i veien mot et lettere liv. Sjekk ut Frisklivsentralen der du bor også, legen din kan henvise deg til oppfølging der også.

Anonymkode: 12c13...43e

Takk for et fint svar! Dette skal jeg teste ut. Ts

Anonymkode: 6e13e...902

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...