Gå til innhold

Keramisk kjøkkenvask, er det helt ubrukelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt et gammelt hus, og kjøkkenet er et makkverk som senest ble gjort noe med for 40 år siden. Jeg elsker Cottage Core stil og drømmer om et sånt kjøkken, inkludert den typiske store, firkantede keramiske vasken:old_line_60.thumb.jpg.49c146042264b429b68bb2694561fbf6.jpg

Men samboeren min nekter, han mener den kommer til å bli dritstygg, ripete og ødelagt på fem minutter, at slike ikke er holdbare på et kjøkken hvor man vasker opp og putter kjeler nedi og sånn. 🥺

Er det noen her som har hatt en sånn vask i flere år og kan si noe om hvor holdbar og funksjonell den er? Jeg trenger argumenter, og stoler ikke på de som selger disse vaskene. 🫣

Anonymkode: a11c4...864

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 😅

Skrevet

Enig med samboeren din. 

Anonymkode: 74951...bf0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Et vennepar av meg har en slik. Nå har jeg flyttet, så har ikke sett den på lenge, men den var noen år da jeg flyttet, og da var den like fin. Litt småmerker i bunn, men uansett hva man velger så skal det brukes og bruk vil vises. Det kan til og med ligge sjarm i å se at noe blir brukt.

Ikke det du spør om, men tenkt deg godt om før du velger bare én vask på kjøkkenet! Selv med en stor vask som dette, så er det upraktisk å ikke ha en vask til hvor du kan skylle ting eller skylle ut vann o.l. Skulle man stå i en situasjon hvor man ikke kan bruke oppvaskmaskin heller, så blir det enda mer upraktisk.

Et kjøkken skal være mest mulig praktisk! Og ja, mitt vennepar begynte etter ikke lang tid å savne å ha to vasker...

Anonymkode: d7e9c...8ca

• Liker 2
Skrevet

Kjedelig den dagen du mister noe og den knuser/sprekker

Anonymkode: 55a36...08c

• Liker 4
Skrevet

Vi har det, og det har vi hatt siden vi pusset opp kjøkkenet for 12 år siden. Vasker den med jif, og den blir like fin igjen etter det. Vasker kjeler, stekepanner og brett til stekeovnen, og nei den blir ikke ødelagt på 5 minutter.

Vi er fornøyde med den, så har ikke noe negativt å si om den. 

Anonymkode: 3cef8...aca

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har kjøpt et gammelt hus, og kjøkkenet er et makkverk som senest ble gjort noe med for 40 år siden. Jeg elsker Cottage Core stil og drømmer om et sånt kjøkken, inkludert den typiske store, firkantede keramiske vasken:old_line_60.thumb.jpg.49c146042264b429b68bb2694561fbf6.jpg

Men samboeren min nekter, han mener den kommer til å bli dritstygg, ripete og ødelagt på fem minutter, at slike ikke er holdbare på et kjøkken hvor man vasker opp og putter kjeler nedi og sånn. 🥺

Er det noen her som har hatt en sånn vask i flere år og kan si noe om hvor holdbar og funksjonell den er? Jeg trenger argumenter, og stoler ikke på de som selger disse vaskene. 🫣

Synes de er fine å se på, men at de ser stygge ut ved normal bruk.

Kaffe, tomatsauser og andre ting som farger av gjør at de fort ser stygge ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et vennepar av meg har en slik. Nå har jeg flyttet, så har ikke sett den på lenge, men den var noen år da jeg flyttet, og da var den like fin. Litt småmerker i bunn, men uansett hva man velger så skal det brukes og bruk vil vises. Det kan til og med ligge sjarm i å se at noe blir brukt.

Ikke det du spør om, men tenkt deg godt om før du velger bare én vask på kjøkkenet! Selv med en stor vask som dette, så er det upraktisk å ikke ha en vask til hvor du kan skylle ting eller skylle ut vann o.l. Skulle man stå i en situasjon hvor man ikke kan bruke oppvaskmaskin heller, så blir det enda mer upraktisk.

Et kjøkken skal være mest mulig praktisk! Og ja, mitt vennepar begynte etter ikke lang tid å savne å ha to vasker...

Anonymkode: d7e9c...8ca

Jeg hat aldri hatt to vasker. Ser ikke grunnen til at jeg skal ha det heller. 

Anonymkode: be03d...de3

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 minutter siden):

Det blir det med stålkum og

• Nyttig 1
Skrevet
moomino skrev (1 minutt siden):

Det blir det med stålkum og

Aldri opplevd. 🙂

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå):

Aldri opplevd. 🙂

Vi satte inn ny for 11 år siden og den er blitt misfarget av kaffe og vannet. Selv om vi skrubber  og mye riper, og ikke blank lenger 

Skrevet

Har den store Ikea solgte før, den er enda litt større enn bildet her, men den går helt inn til veggen. Anbefaler det, så kranen kan være oppå den keramiske delen, enklere å holde rent. 

Min er fremdeles veldig fin etter 10 år! Utenom ett hakk der vi mistet en jernpanne en gang......

Kunne fint valgt samme om igjen! 

Anonymkode: 74c97...2fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (26 minutter siden):

Det setter IKKE noe farge i kummen, nei. Stålkum er faktisk mye vanskeligere å holde ren enn keramiske.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det setter IKKE noe farge i kummen, nei. Stålkum er faktisk mye vanskeligere å holde ren enn keramiske.

Aldri hatt et problem med 😅

• Liker 2
Skrevet

Legg en silikonmatte i den. Da holder den seg fint.

Anonymkode: 564e8...8ca

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hat aldri hatt to vasker. Ser ikke grunnen til at jeg skal ha det heller. 

Anonymkode: be03d...de3

I julen når jeg vanner ut pinnekjøttet ser jeg virkelig verdien i å ha to vasker. For da er den ene vasken opptatt med pinnekjøttkasserollen, men da har jeg likevel en ledig vask å bruke.

Jeg kunne ikke tenkt meg å ha kun 1 kjøkkenvask.

Anonymkode: f9ac6...dc7

• Nyttig 1
Skrevet

Vasken på badet er keramikk - den blir ikke stygg.

Dekketøy er keramikk - det blir sjelden stygt.

• Liker 1
Skrevet

Den har hvertfall blitt stygg/ripete/grålig hos de jeg kjenner som har sånn. 

Jeg syns stålvask holder seg fint, men man kan jo være av den oppfatning at ripete keramisk vask likevel ser finere ut enn en traust stålvask? 🤷

Vi har sort vask, er fornøyd med den men den er heller ikke like enkel å holde fin som stålvask syns jeg. 

Men altså, en vask brukes mye og hardt og trenger vel ikke å skinne til enhver tid? 

Har kun én vask på kjøkkenet og savner ikke å ha to. Pinnekjøttkasserollen står på den ledige benkeplassen vi har som følge av at vi ikke har to vasker... 🤷

• Liker 2
Skrevet

Har hatt keramisk fra Ikea i 10 år nå. Omtrent like fin som ny. Var skeptisk, men hadde valg det samme igjen uten tvil! :)

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...