Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

tidligere i år mistet samboeren min lappen da han kjørte i fylla. Han fikk bot, inndratt førerkort og sonet hjemme med fotlenke. Tok straffen slik han burde. Mitt største problem er at førerkortet er inndratt og jeg hater å kjøre bil. Nå er jeg eneste sjåfør og vi bor utenfor allfarvei. 
Nå er jeg også plaget av en konstant uro hver gang han er ute og drikker (noe som ikke er ofte, men det skjer). Han sier han aldri, aldri aldri skal gjøre noe slikt igjen, og jeg vil tro på det - men samtidig så trodde jeg før dette at han aldri aldri aldri skulle gjort noe slikt. Ingen rettsvesen straffer ham hardere enn han straffer seg selv, og jeg vil ikke kaste mer bensin på det bålet, men jeg sliter så med situasjonen jeg ufrivillig har havnet i. Han blir så lei seg når jeg tar opp hvor mye dette påvirker meg. Han skammer seg og har dårlig samvittighet, men jeg også strever veldig i denne situasjonen, og tror ikke helt han forstår hvor mye det påvirker meg og mitt liv… Har noen lignende erfaringer de vil dele? Eller noen tips til hvordan jeg kan takle dette?

Anonymkode: 7a23b...e55

Må ha vært voldsom full for å få en slik dom? Evt gjort det flere ganger? Eksen har vært tatt for slikt 2 ganger, ene gangen var lappen inndratt i 3 mnd og andre gangen i 6 mnd. Bot, men ikke fotlenke eller noe slikt. 

Siste gang måtte eks ordne seg med transport selv. Bor også ekstremt landlig, 30 min i 80 sone til nærmeste lille by. Han måtte ta buss, transport via andre og buss for lengre turer. 

Anonymkode: 57b31...582

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må ha vært voldsom full for å få en slik dom? Evt gjort det flere ganger? Eksen har vært tatt for slikt 2 ganger, ene gangen var lappen inndratt i 3 mnd og andre gangen i 6 mnd. Bot, men ikke fotlenke eller noe slikt. 

Siste gang måtte eks ordne seg med transport selv. Bor også ekstremt landlig, 30 min i 80 sone til nærmeste lille by. Han måtte ta buss, transport via andre og buss for lengre turer. 

Han måtte ta sykkel, skulle det stå her. 

Skrevet

Kjenner til to stk som har måtte sitte med fotlenke etter fyllekjøring og den ene hadde skyhøy promille som endte i en kjempe kræsj. Den andre hadde vært tatt flere ganger tidligere.

Felles for disse og min eks er at de ikke sluttet å drikke etterpå heller, alle 3 har alltid elsket alkoholen litt for mye. 

• Nyttig 1
Skrevet

Mye hat her, men Northug er det greit med, han er tilgitt for han er jo kjendis. 

Anonymkode: 84681...bd0

• Liker 1
Skrevet

Gå fra han. Han er kriminell.

Anonymkode: be708...764

Nei

Anonymkode: 0324f...b99

Skrevet

Gå fra han. Han er kriminell.

Anonymkode: be708...764

Jeg signerer denne. Min kjæreste mistet lappen flere ganger som ung pga. fart. Men aldri alkohol eller ulykke. Hadde det vært annet enn kun hastighet hadde forhold vært utelukket. 

Fyllekjøring skjer gjerne ikke bare én gang og beviser hvor dårlig dømmekraft han innehar. 

Anonymkode: 6b340...7f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mye hat her, men Northug er det greit med, han er tilgitt for han er jo kjendis. 

Anonymkode: 84681...bd0

De aller fleste jeg har hørt nevne Petter Northug de siste årene synes han er en jævla idiot nettopp pga. hans stunts i trafikken. 

Anonymkode: 068b2...18e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er en helt tilgivende handling

HELT uenig. Du forstår tydeligvis ikke hvor alvorlig dette er, og hvor enorme konsekvensene kan bli for uskyldig tredjepart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan endte han opp i denne situasjonen i utgangspunktet, hvis dere bor utenfor allfarvei? Hadde han bilen med seg på fest? I såfall er det vel neppe verken første eller siste gang.

Anonymkode: 22b90...7b5

Man er jo ikke stuck utenfor allfarvei selv om man bor der. 

Skrevet

Jeg er helt enig i at jeg hadde forventet null alkohol fremover. Jeg skjønner heller ikke hvorfor fyren skal ha ros for å ha tatt straffen sin som om det var et valg. Og selv den som ikke angrer særlig ville jo satt at han angrer fryktelig fordi noe annet er sosialt selvmord. Kanskje angrer han, kanskje ikke.

Fyren satte uansett eget ønske om å gjøre logistikken litt enklere for seg selv foran uskyldige trafikanters sikkerhet. Så viktig var det at han ikke skulle måtte anstrenge seg en dritt mer enn nødvendig at han tok sjansen på å ta livet av folk.

Han gjorde neppe den vurderingen aktivt der og da, selvfølgelig. Men alle har tenkt over konsekvensene av fyllekjøring en eller annen gang, og de som bryr seg om andres liv og helse har lagt inn en mental sperre mot å kjøre i fylla. Det sier masse om folks karakter og evne til å bry seg om noen andre enn seg selv. Da hadde jeg i det minste forventet at han lå totalt unna i ettertid. 

Anonymkode: 068b2...18e

• Liker 3
Skrevet

Dette er for en periode. Kommer til å gå fint. Bare kjør forsiktig og vær oppmerksom på veien. Så må du bare regne med og stole på at samboer ikke kjører noe mer i fylla senere.

Anonymkode: 55060...fe6

Skrevet
Traktor skrev (35 minutter siden):

HELT uenig. Du forstår tydeligvis ikke hvor alvorlig dette er, og hvor enorme konsekvensene kan bli for uskyldig tredjepart. 

Personen du siterer rettet seg senere til helt utilgivelig, det var en skrivefeil. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et familiemedlem som mistet lappen pga fyllekjøring. Han flyttet bilen på et jorde og var altså ikke på vei og kjørte. Han mistet lappen og fikk fotlenke. Den fotlenken gjorde at han kunne dra på jobb som vanlig. Dette er over 10 år siden. 

Anonymkode: 39c14...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei,

tidligere i år mistet samboeren min lappen da han kjørte i fylla. Han fikk bot, inndratt førerkort og sonet hjemme med fotlenke. Tok straffen slik han burde. Mitt største problem er at førerkortet er inndratt og jeg hater å kjøre bil. Nå er jeg eneste sjåfør og vi bor utenfor allfarvei. 
Nå er jeg også plaget av en konstant uro hver gang han er ute og drikker (noe som ikke er ofte, men det skjer). Han sier han aldri, aldri aldri skal gjøre noe slikt igjen, og jeg vil tro på det - men samtidig så trodde jeg før dette at han aldri aldri aldri skulle gjort noe slikt. Ingen rettsvesen straffer ham hardere enn han straffer seg selv, og jeg vil ikke kaste mer bensin på det bålet, men jeg sliter så med situasjonen jeg ufrivillig har havnet i. Han blir så lei seg når jeg tar opp hvor mye dette påvirker meg. Han skammer seg og har dårlig samvittighet, men jeg også strever veldig i denne situasjonen, og tror ikke helt han forstår hvor mye det påvirker meg og mitt liv… Har noen lignende erfaringer de vil dele? Eller noen tips til hvordan jeg kan takle dette?

Dere bor langt fra allfarvei likevel er han ofte ute og drikker? Hvor drar han da? Hadde dessverre forlatt et slikt forhold. Har dere barn da?

Anonymkode: e03d6...f8d

Skrevet

Du trenger mengdetrening med kjøring så blir du tryggere.

Det sagt, jeg hadde vært så skuffet hvis kjæresten min mistet lappen selvforskyldt. Det ville gjort hverdagen vår så mye mer komplisert. Og jeg hadde fått så mye mer å gjøre!

Må nesten bare anta dere ikke har barn.

Anonymkode: a72c7...b0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes dere er litt vell harde her... vi vet jo ingenting om hvor ille han kjørte i fylla. Har selv kjørt bilen min borti nabolaget med 3 øl i magen, tenkte det var en bagatell og følte ingen form for rus. Men hvor ille må man fyllekjøre for å få fotlenke?? Trodde sånne ting bare skjer i USA.

Anonymkode: 0d361...256

Ser ut som om promille på over 1,2 gjør at man normalt mister lappen i 2 år og får fotlenke eller fengsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei

Anonymkode: 0324f...b99

Kjørt i fylla og mistet lappet:

Kriminell

Anonymkode: c894f...fb8

Skrevet (endret)

Spør om å få kjøpe en eldgammel(kjetting) fotlenke av politiet. Klink den på han til evig tid..

Endret av PITTY
Skrevet

Jeg syntes det mest kritikkverdige her er at du omtrent bagateliserer det han har gjort. Sinnet ditt virker å handle om at han har satt seg i en situasjon hvor han mistet lappen, og det går utover deg. At han kunne ha drept noen er liksom ikke så viktig, men at han har stilt seg slik at du må være sjåfør er det største problemet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tilgitt mannen min for å kjøre i fylla.

Jeg hadde ikke tilgitt ham dersom han var en sånn dømmende, moralistisk besserwizzer som mange i denne tråden er.

Anonymkode: 34f1f...e32

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...