AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:51 #1 Skrevet fredag kl. 18:51 Hei, tidligere i år mistet samboeren min lappen da han kjørte i fylla. Han fikk bot, inndratt førerkort og sonet hjemme med fotlenke. Tok straffen slik han burde. Mitt største problem er at førerkortet er inndratt og jeg hater å kjøre bil. Nå er jeg eneste sjåfør og vi bor utenfor allfarvei. Nå er jeg også plaget av en konstant uro hver gang han er ute og drikker (noe som ikke er ofte, men det skjer). Han sier han aldri, aldri aldri skal gjøre noe slikt igjen, og jeg vil tro på det - men samtidig så trodde jeg før dette at han aldri aldri aldri skulle gjort noe slikt. Ingen rettsvesen straffer ham hardere enn han straffer seg selv, og jeg vil ikke kaste mer bensin på det bålet, men jeg sliter så med situasjonen jeg ufrivillig har havnet i. Han blir så lei seg når jeg tar opp hvor mye dette påvirker meg. Han skammer seg og har dårlig samvittighet, men jeg også strever veldig i denne situasjonen, og tror ikke helt han forstår hvor mye det påvirker meg og mitt liv… Har noen lignende erfaringer de vil dele? Eller noen tips til hvordan jeg kan takle dette? Anonymkode: 7a23b...e55 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:54 #2 Skrevet fredag kl. 18:54 Gå fra han. Han er kriminell. Anonymkode: be708...764 16 3
Brukerano Skrevet fredag kl. 18:56 #3 Skrevet fredag kl. 18:56 Jeg hadde aldri akseptert at partnern drakk igjen. Aldri. 9 16
Lorieen Skrevet fredag kl. 18:57 #4 Skrevet fredag kl. 18:57 Brukerano skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aldri akseptert at partnern drakk igjen. Aldri. Dette. 100 %. 9 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:59 #5 Skrevet fredag kl. 18:59 Jeg tenker også det hadde vært best om han gikk for å bli avholds. Man MÅ ikke drikke, så jeg ser ikke hvorfor han som har vært idiot i fylla absolutt skal være unntak i så måte. Anonymkode: 0d533...004 5 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:00 #6 Skrevet fredag kl. 19:00 Folk kjører i fylla hele tiden. Det er en helt tilgivende handling, men vi må tilgi mennesket bak handlingen. Ellers hadde det vært mange som hadde stått igjen uten én eneste i sitt liv. At han ikke kan kjøre på en stund må du bqre forholde deg til. Du får tenke at han har mistet lappen pga sykdom, noe han ikke kan noe for. Og det positive er at du får mer kjøreerfaring, det trenger du. Og så må du spørre deg selv hvorfor du er urolig for at dette skal skje igjen? Er han generelt en uansvarlig, lemfeldig harrytass så ville jeg gått fra han uansett. Er det det som er det egentlige problemet? Eller var fyllakjøringen helt totalt ute av karakter for å være han? Anonymkode: 0f92d...a2c 5 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:00 #7 Skrevet fredag kl. 19:00 Løsningen her må bli at han blir totalavholdsmann. Han har vist at han ikke er til å stole på i fylla, han har vist at han er villig til å sette eget og andre mennesker liv og helse i fare når han drikker. Vil han bli tatt på alvor igjen så må han rett og slett innse at han må bli totalavholdsmann resten av livet. Det er ikke en ekstra straff - det er bare en følge av at han ikke tåler alkohol, og dermed det eneste ansvarlige og voksne av ham å gjøre! Han kunne drept noen da han kjørte i fylla. Da må han innse at han ikke lenger kan drikke, for han kan ikke kontrollere egne handlinger når han drikker. Om han ikke forstår det selv og faktisk blir totalavholdsmann (100 %! Av og til er ikke akseptabelt, han må bli 100 % avholds!), da hadde jeg ikke fortsatt livet med ham. For din egen del, Ts, ta et par kjøretimer med kjørelærer. Det vil gjøre det tryggere når du selv kjører! ❤️ Anonymkode: 97f86...171 4 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:00 #8 Skrevet fredag kl. 19:00 Helt Utilgivende handling skulle det så klart stå. Jeg virkelig hater fyllakjøring altså. Anonymkode: 0f92d...a2c 5 2
Slarti Skrevet fredag kl. 19:01 #9 Skrevet fredag kl. 19:01 Du har en partner som ikke lærer. Han hadde ikke kontroll i fylla og kjørte (han kunne drept noen) Og han drikker ennå. Synd å si det, men dette er ikke noen å samle på. Hadde han faktisk sluttet å drikke etterpå så kunne man sett gjennom fingrene på en feil. Men siden han fremdeles drikker så ville jeg dratt. 1 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:01 #10 Skrevet fredag kl. 19:01 Utilgivelig skulle det stå.. Herregud, sorry skrivefeilene. Anonymkode: 0f92d...a2c 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:02 #11 Skrevet fredag kl. 19:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk kjører i fylla hele tiden. Det er en helt tilgivende handling, men vi må tilgi mennesket bak handlingen. Ellers hadde det vært mange som hadde stått igjen uten én eneste i sitt liv. At han ikke kan kjøre på en stund må du bqre forholde deg til. Du får tenke at han har mistet lappen pga sykdom, noe han ikke kan noe for. Og det positive er at du får mer kjøreerfaring, det trenger du. Og så må du spørre deg selv hvorfor du er urolig for at dette skal skje igjen? Er han generelt en uansvarlig, lemfeldig harrytass så ville jeg gått fra han uansett. Er det det som er det egentlige problemet? Eller var fyllakjøringen helt totalt ute av karakter for å være han? Anonymkode: 0f92d...a2c Jeg synes ikke kjøring i fylla er en tilgivende handling overhodet. Det er ofte bare flaksen at de ikke har lemlestet eller drept andre trafikanter på sin ferd. Anonymkode: 0d533...004 7 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:02 #12 Skrevet fredag kl. 19:02 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei, tidligere i år mistet samboeren min lappen da han kjørte i fylla. Han fikk bot, inndratt førerkort og sonet hjemme med fotlenke. Tok straffen slik han burde. Mitt største problem er at førerkortet er inndratt og jeg hater å kjøre bil. Nå er jeg eneste sjåfør og vi bor utenfor allfarvei. Nå er jeg også plaget av en konstant uro hver gang han er ute og drikker (noe som ikke er ofte, men det skjer). Han sier han aldri, aldri aldri skal gjøre noe slikt igjen, og jeg vil tro på det - men samtidig så trodde jeg før dette at han aldri aldri aldri skulle gjort noe slikt. Ingen rettsvesen straffer ham hardere enn han straffer seg selv, og jeg vil ikke kaste mer bensin på det bålet, men jeg sliter så med situasjonen jeg ufrivillig har havnet i. Han blir så lei seg når jeg tar opp hvor mye dette påvirker meg. Han skammer seg og har dårlig samvittighet, men jeg også strever veldig i denne situasjonen, og tror ikke helt han forstår hvor mye det påvirker meg og mitt liv… Har noen lignende erfaringer de vil dele? Eller noen tips til hvordan jeg kan takle dette? Anonymkode: 7a23b...e55 Så han har sittet inne for å ha kjørt i fylla, og fortsetter å drikke? Så er du også sjåfør for drukkenbolten? Dump taperen. Seriøst. Anonymkode: eb711...43f 7 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:02 #13 Skrevet fredag kl. 19:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utilgivelig skulle det stå.. Herregud, sorry skrivefeilene. Anonymkode: 0f92d...a2c Ja, da er jeg enig. Steilet da jeg leste det! Anonymkode: 0d533...004 1
skeiv-ostepop Skrevet fredag kl. 19:05 #14 Skrevet fredag kl. 19:05 Så han tok et ekstremt dårlig valg påvirket, satte andre personer i fare og velger å fortsatt drikke? Hva tenker du han har lært her egentlig? For øvrig er det et annet problem du tar opp her og det er jo din/deres avhengighet av andre. Jeg ville jobbet med å bli mer selvstendig og forsøke å løse de utfordringene dere står ovenfor. 4
makkapakka Skrevet fredag kl. 19:06 #15 Skrevet fredag kl. 19:06 Enda godt han skammer seg, en ting er at han kan skade seg selv med å kjøre i fylla, det ville vært nett til pass, men jeg er reddere for alle andre som blir skada når folk kjører i fylla/ eller er rusa, det ville jeg aldri aldri ha tilgitt, det verste er at politiet tar sånne hver dag, det er veldig skremmende! 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:08 #16 Skrevet fredag kl. 19:08 Jeg ble tatt for promillekjøring. Lavpromille - heldigvis, da det var dagen derpå (0,4 i promille). 6 år siden, likevel skammer jeg meg fortsatt så utrolig mye, og jeg kommer ALDRI til å kjøre igjen dersom det er et snev av sannsynlighet for at jeg har promille. Jeg har lært. Anonymkode: e84e2...4e0 4 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:11 #17 Skrevet fredag kl. 19:11 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk kjører i fylla hele tiden. Det er en helt tilgivende handling, men vi må tilgi mennesket bak handlingen. Ellers hadde det vært mange som hadde stått igjen uten én eneste i sitt liv. At han ikke kan kjøre på en stund må du bqre forholde deg til. Du får tenke at han har mistet lappen pga sykdom, noe han ikke kan noe for. Og det positive er at du får mer kjøreerfaring, det trenger du. Og så må du spørre deg selv hvorfor du er urolig for at dette skal skje igjen? Er han generelt en uansvarlig, lemfeldig harrytass så ville jeg gått fra han uansett. Er det det som er det egentlige problemet? Eller var fyllakjøringen helt totalt ute av karakter for å være han? Anonymkode: 0f92d...a2c Ts her, fyllekjøringen var helt ut av karakter for ham. Promillen den kvelden var også høyere enn han har hatt noen gang før. Jeg tror han ble skjenket på noe som ikke var bra. en episode jeg tenker en del på er den dagen vi hadde tatt en øl hver og søsteren hans fikk føling og barna hennes (7 og 9) ble vettskremt. Da ringte de onkel som tok beina fatt og løp de 10km det var hjem til dem, selv om han helt sikkert kunne kjørt bilen, men han tok ikke sjansen. alle tidligere erfaringer tyder på at dette var totalt ut av karakter for ham, og jeg ser daglig hvor lei seg og skamfull han er. Han kunne dødd, han kunne drept noen. Men i gjengen er det en viktig del av det sosiale og ta seg en fest eller øl til matlaging og Stranger things. jeg har tilgitt feilgrepet det var å sett seg bak rattet den kvelden. Men min hverdag er snudd helt opp ned. Jeg ser jo og at mye av problemet mitt er at jeg er så redd for å kjøre bil, spesielt på vinteren, og jeg må bare komme over det. For sånn er fremtiden vår nå…. De neste to åra. Anonymkode: 7a23b...e55 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:14 #18 Skrevet fredag kl. 19:14 Brukerano skrev (17 minutter siden): Jeg hadde aldri akseptert at partnern drakk igjen. Aldri. Dette. For meg hadde den eneste måten å komme videre på vært at han aldri mer rørte en dråpe alkohol. Kjører man i fylla så har man per definisjon et alkoholproblem. Anonymkode: 22b90...7b5 4 5
skeiv-ostepop Skrevet fredag kl. 19:15 #19 Skrevet fredag kl. 19:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her, fyllekjøringen var helt ut av karakter for ham. Promillen den kvelden var også høyere enn han har hatt noen gang før. Jeg tror han ble skjenket på noe som ikke var bra. en episode jeg tenker en del på er den dagen vi hadde tatt en øl hver og søsteren hans fikk føling og barna hennes (7 og 9) ble vettskremt. Da ringte de onkel som tok beina fatt og løp de 10km det var hjem til dem, selv om han helt sikkert kunne kjørt bilen, men han tok ikke sjansen. alle tidligere erfaringer tyder på at dette var totalt ut av karakter for ham, og jeg ser daglig hvor lei seg og skamfull han er. Han kunne dødd, han kunne drept noen. Men i gjengen er det en viktig del av det sosiale og ta seg en fest eller øl til matlaging og Stranger things. jeg har tilgitt feilgrepet det var å sett seg bak rattet den kvelden. Men min hverdag er snudd helt opp ned. Jeg ser jo og at mye av problemet mitt er at jeg er så redd for å kjøre bil, spesielt på vinteren, og jeg må bare komme over det. For sånn er fremtiden vår nå…. De neste to åra. Anonymkode: 7a23b...e55 Hva skjer neste gang han er i samme situasjon tror du? 3 2
BobbySocks Skrevet fredag kl. 19:16 #20 Skrevet fredag kl. 19:16 Du sliter med å kjøre bil? Men da er det bra du får kjøre mye nå så du blir trygg! Du kan ikke være avhengig av andre resten av livet. 8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå