AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden De som har huset som ligger rett ved lekeplassen i vårt nabolag har for en tid tilbake anlagt en barlindhekk. Jeg har etterhvert innsett at dette er en veldig giftig plante og har blitt bekymret for barnas sikkerhet. Naboen synes jeg er hysterisk og nekter å fjerne hekken. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 1c129...599
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som har huset som ligger rett ved lekeplassen i vårt nabolag har for en tid tilbake anlagt en barlindhekk. Jeg har etterhvert innsett at dette er en veldig giftig plante og har blitt bekymret for barnas sikkerhet. Naboen synes jeg er hysterisk og nekter å fjerne hekken. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 1c129...599 Du er hysterisk. Anonymkode: a1c65...a86 10 2
tånegla Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Lær ungene og ikke røre planten, problem solved. 5 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er hysterisk. Anonymkode: a1c65...a86 Ifølge FHI og Giftinformasjonssentralen bør ikke barlind plantes nær lekeplasser. Man skal på sykehus for overvåkning ved inntak av to barnåler. Nevn andre planter som er like giftige. Anonymkode: 1c129...599 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Oppsøke psykolog og si du ikke har det bra med deg selv. Fortsatt riktig god jul. Anonymkode: d16a0...83e 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ifølge FHI og Giftinformasjonssentralen bør ikke barlind plantes nær lekeplasser. Man skal på sykehus for overvåkning ved inntak av to barnåler. Nevn andre planter som er like giftige. Anonymkode: 1c129...599 Å fly etter mennesker og kreve at de graver opp en plantet hekk er hysterisk. Pass på ungen din! Anonymkode: a1c65...a86 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden tånegla skrev (1 minutt siden): Lær ungene og ikke røre planten, problem solved. De fleste barna som leker på lekeplassen er for små til at dette kan læres. Og mange av foreldrene som tar med barna sine dit er sannsynligvis ikke klar over at hekken er en fare for barna deres uansett. Anonymkode: 1c129...599
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Pass på barnet ditt. Anonymkode: e7290...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden En må jo uansett passe på barna, så her er du i overkant hysterisk. Pleier barna dine å spise barnåler? Anonymkode: 69343...cc6 4 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden mer bekymra for dyr som evt spiser den en elg kan dø av den Anonymkode: 3bd1d...c64
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Lær barnet ditt å ikke gnage på hekken? "Nei!!" Er vel noe de fleste barn har godt av å lære? Anonymkode: af03b...f98 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En må jo uansett passe på barna, så her er du i overkant hysterisk. Pleier barna dine å spise barnåler? Anonymkode: 69343...cc6 de har noen fantastisk vakre røde bær spm ser veldog fristende ut Anonymkode: 3bd1d...c64 1
Phoenix Heart Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Du får surre ungen din i bobleplast, verden er et farlig sted..
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste barna som leker på lekeplassen er for små til at dette kan læres. Og mange av foreldrene som tar med barna sine dit er sannsynligvis ikke klar over at hekken er en fare for barna deres uansett. Anonymkode: 1c129...599 Da lager du et skriv og legger i postkassene til naboene dine. Forklarer at busken er giftig og oppfordre dem til å holde ungene vekk fra den hekken. Anonymkode: a277e...1b7 3 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En må jo uansett passe på barna, så her er du i overkant hysterisk. Pleier barna dine å spise barnåler? Anonymkode: 69343...cc6 De pleier å prøve å putte det meste de finner i munnen, ja. Pinner, steiner osv. Og nå har det vært rim overalt, så nå sleiker de på alt i tillegg. Anonymkode: 1c129...599 3
skeiv-ostepop Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Med mindre eier har plantet hekken mellom hagen sin og lekeplassen så bør ansvaret her legges på barnas foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Om dette er et så stort problem, får du kontakte kommunen og høre hva de mener. Mine unger som vokste opp på 90tallet lærte veldig tidlig at de ikke skulle plukke på bær eller sopp, før vi foreldre hadde godkjent. Anonymkode: a277e...1b7
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Barlind (Taxus) bør absolutt ikke plantes i eller nær lekeplasser, da den er svært giftig for både mennesker (spesielt barn) og dyr; alle deler, unntatt den røde fruktskallen (arillen), er giftige, og bær og nåler kan lett plukkes opp og spises, noe som kan føre til alvorlig forgiftning eller død. Man må være ekstra forsiktig med barlind i hager med små barn, og velge andre, tryggere hekk- og plantealternativer ved lekeområder. Hvorfor barlind er farlig på lekeplasser: Giftige deler: Nåler, grener, frø og bark er giftige; det er kun den røde frukten (uten frøet) som er spiselig. Fristende bær: De knallrøde bærene er spesielt fristende for små barn, men frøene inni er svært giftige. Alvorlig forgiftning: Inntak av barlind kan forårsake alvorlig forgiftning som kan være dødelig for mennesker og dyr. Anonymkode: 3bd1d...c64 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Jeg kan jo legge til at naboen liker å beskjære hekken sin med en elektrisk saks som gjør at det flyr plantedeler ut over hele lekeplassen. Anonymkode: 1c129...599 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden): Med mindre eier har plantet hekken mellom hagen sin og lekeplassen så bør ansvaret her legges på barnas foreldre. Jo, det er jo det han har. Men altså, inne på sin egen eiendom Anonymkode: 1c129...599
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå